Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Jeden komentarz

Pozycjonowanie stron – czy wystarczy i co mu przeszkadza?

Pozycjonowanie stron – czy wystarczy i co mu przeszkadza? - zdjęcie nr 1

Pozycjonowanie stron – czy wystarczy i co mu przeszkadza? - zdjęcie nr 2

Pozycjonowanie stron – czy wystarczy i dlaczego czasem nie? 

Pozycjonowanie stron to sprawdzona i skuteczna metoda na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwarki i w konsekwencji zwiększenia ruchu na stronie lub sklepie internetowym. W indywidualnych przypadkach skuteczność pozycjonowania będzie zależeć od splotu wielu okoliczności takich choćby jak budowa strony, jej historia w wyszukiwarce, jakość konkurencyjnych witryn itp. Należy jednak podkreślić, że pozycjonowanie to działające narzędzie, a nie cudowna różdżka. Co zatem osłabia jego skuteczność? Omówmy kilka istotnych czynników + fakt, że samo pozycjonowanie nie zawsze wystarczy, by dostarczyć Ci odpowiednią ilość klientów!

1. Jakość strony internetowej

Choć o wyniku jakości strony mówi się zazwyczaj w kontekście linków sponsorowanych, to także w przypadku pozycjonowania są witryny, które ułatwiają pracę specjaliście SEO, te neutralne i te, w kontakcie z którymi marzy się o tym, by ich właściciel rychło zdecydował się na zmiany. Za problematyczne w pozycjonowaniu uznaje się:
– witryny stare, nieaktualizowane, pozbawione wsparcia technicznego – to sprzyja włamaniom na stronę, a to buduje negatywną historię w wyszukiwarce,
– strony o kiepskiej historii w wyszukiwarce, na którą złożyły się częste awarie, włamania, niepożądane modyfikacje zawartości (pornografia, agresywne reklamy, wirusy, treści nieadekwatne do tematyki witryny itp.) czy kary od Google,
– strony niedające możliwości modyfikacji i optymalizacji, niepozwalające na wprowadzenie przyjaznych adresów podstron, przekierowań, canonicali, nowych meta tagów itp.,
– strony skąpe w treści dostępne dla robotów sieciowych,
– strony typu one page, pozbawione podstron dostępnych dla robotów sieciowych.

2. Brak możliwości wprowadzenia zmian na stronie internetowej

Audyt strony internetowej wskazuje rzeczy, które powinny zostać zmienione. Nie wszystkie zmiany mają to samo znaczenie dla procesu pozycjonowania. Nie wszystkie zmiany mogą zostać też wdrożone np. z przyczyn technicznych na danej stronie internetowej. Proces pozycjonowania ulega osłabieniu gdy ważne dla SEO zmiany nie mogą zostać wprowadzone.

3. Historia strony internetowej

Witryna o czystej historii będzie pozycjonować się szybciej niż ta ukarana filtrem – karą od Google. Roboty sieciowe najlepiej indeksują i postrzegają witryny o długiej i bezproblemowej historii. Jest to czynnik istotny i jednocześnie taki, na który pozycjoner czy właściciel strony internetowej nie mają wpływu – trudno byłoby postarzyć witrynę.

4. Jakość konkurencyjnych witryn

Przeprowadzając audyt strony internetowej klienta pozycjoner określa także jak wypada jej potencjał na tle witryn konkurencji. Sprawdza się tu trochę stare piłkarskie powiedzenie, że gra się tak jak przeciwnik pozwala. Jeśli mamy do czynienia z dobrze zoptymalizowanymi stronami internetowymi, które są naszą bezpośrednią konkurencją w drodze do top 10, to siłą rzeczy ten wyścig staje się trudniejszy, bardziej wymagający i czasochłonny. Możliwa jest także sytuacja odwrotna, w które przychodzi nam rywalizować ze stronami, które nie są zbyt atrakcyjne z perspektywy robotów sieciowych Google. Wtedy możemy zyskać nad nimi wyraźną przewagę już dzięki samej optymalizacji.

5. Stabilność to podstawa!

Strona internetowa doświadczająca problemów z serwerem i w efekcie z dostępnością dla robotów sieciowych, wyłączana z indeksowania, często przebudowywana w chaotyczny i nieskonsultowany ze specjalistą SEO sposób, mająca problemy z podstronami z błędami 404 – tak brzmi jeden ze sprawdzonych przepisów na spowolnienie procesu pozycjonowania, a nawet skuteczne go zahamowanie. Zmiany na stronie oczywiście mogą być wdrażane, by zminimalizować ich potencjalny negatywny wpływ na pozycjonowanie, warto omawiać je zawczasu z pozycjonerem.

6. SEO nie jest uniwersalne (ale jak coś jest do wszystkiego to jest do niczego)

Rodzaj reklamy internetowej należy dobierać pod kątem celów, które chcemy osiągnąć. SEO ma swoją specyfikę – upraszczając, sprawdza się do działań długofalowych. Nie jest to rozwiązanie optymalne w sytuacji, w której zależy nam na błyskawicznej akcji promocyjnej. Dlatego wtedy, gdy wymaga tego założony cel, potrzebna jest kombinacja SEO, Google Ads czy reklamy na Facebooku. Wtedy zyskujemy pełną przewagę nad konkurencją.

Chcesz wiedzieć więcej o pozycjonowaniu? Zapisz się na nasz darmowy kurs 40 lekcji SEO! 

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Pozycjonowanie stron – czy wystarczy i co mu przeszkadza? - zdjęcie nr 5

    Kinga

    23 lis 2018, 15:23

    Dobre zestawienie czynników wpływających na proces pozycjonowania. Fajnie, że zwróciłaś uwagę na to, że czasem niektórych zmian nie da się wprowadzić na stronę. Można by jeszcze dopisać kilka zdań o tym, co można zrobić w takim przypadku, jak poradzić sobie z tym problemem, czy da się go jakoś obejść itp. 🙂