Spis treści
Czytasz teraz:
Speed Update, nowy czynnik rankingowy Google, a pozycjonowanie strony mobile.
Zamknij
Szybkość, a pozycjonowanie strony mobile w wyszukiwarce Google
Stało się to, o czym świat SEO oraz sami pracownicy firmy Google, z Garym Illyesem na czele, mówili od dawna. Szybkość wczytywania w końcu będzie czynnikiem rankingowym w mobilnych wynikach wyszukiwania Google! Szybkość wczytywania wpłynie na pozycjonowanie strony mobile!
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
W krótkim blogowym wpisie opublikowanym 17 stycznia 2018, Google ogłosiło nowy algorytm rankingowy, przeznaczony dla mobilnych wyników wyszukiwania. Uruchomienie go planowane jest na lipiec tego roku. Nazwany został „Speed Update” i wpłynie jedynie na niewielki procent zapytań. Tylko pozycjonowane strony mobile, które najwolniej wczytują swoje treści, zostaną objęte tą aktualizacją. Chociaż prędkość mobilnych stron będzie czynnikiem wpływającym na kolejność wyników wyszukiwania, zmiana nie jest tak drastyczna, jak mogłoby się wydawać. Będą sytuacje, gdy powolne strony wciąż będą miały wysoką pozycję, np. gdy mają najbardziej odpowiednią treść związaną z wyszukiwanym zapytaniem.
Uważniejsi czytelnicy mogą dostrzec w blogowym wpisie pewne ciekawe zdanie – zdanie mówiące, że „Speed Update stosuje ten sam standard oceniania dla wszystkich witryn, niezależnie od technologii, w jakiej zostały stworzone”. Wygląda na to, że te kilka słów odnosi się do technologii przyspieszonych stron mobilnych AMP. Google ostatnio mocno promuje ten typ w mobilnych wynikach wyszukiwania i jednocześnie zachęca webmasterów do wprowadzenia jej na swoich stronach internetowych. Tym samym Google daje do zrozumienia, że brak AMP nie skutkuje obniżonymi pozycjami w SERPach. Więcej o technologii AMPmożna znaleźć w artykule Czym są Accelerated Mobile Pages? opublikowanym na naszym blogu.
Speed Update, co o nim wiemy i jak wpłynie na pozycjonowanie strony?
Nowy czynnik rankingowy został specjalnie zaprojektowany w celu obniżenia rankingów wyszukiwania dla naprawdę wolnych stron mobilnych. Tylko te witryny zostaną objęte tą aktualizacją. Aby było jasne, nowa aktualizacja ma za zadanie nie nagradzać szybkie strony, lecz karać bardzo wolne. Speed Update zostanie uruchomiony w lipcu 2018 r. Google daje właścicielom witryn około sześciu miesięcy na upewnienie się, że ich mobilne wersje witryn nie zostaną objęte negatywnym działaniem najnowszej aktualizacji.
Google potwierdziło również, że Speed Update jest kolejnym czynnikiem w ich algorytmie wyszukiwania, wraz z setkami innych czynników. Aktualizacja będzie działać w pełni automatycznie, a właściciele witryn nie otrzymają żadnego powiadomienia czy ich strony spełniają googlowskie normy, czy też nie.
Więc skąd mamy wiedzieć, kiedy w oczach Google strona jest bardzo wolna? Częściową odpowiedzią na to pytanie jest wypowiedź Johna Muellera z 2017 roku. Twierdził wówczas, że strony ładujące się ponad 30 sekund mogą być przez Google uważane za bardzo wolne. Oczywiście te słowa wcale nie muszą, a właściwie z logicznego punktu widzenia, nawet nie powinny odnosić się do lipcowej aktualizacji. Kto w dzisiejszych czasach czeka ponad 30 sekund na wczytanie strony? 🙂
Dlaczego prędkość wczytywania będzie miała znaczenie przy pozycjonowaniu strony?
Czym Google argumentuje decyzję o wprowadzeniu nowego czynnika, który wpłynie na pozycjonowanie strony? Tym, że ludzie korzystając z urządzeń mobilnych, chcą znajdywać odpowiedzi na swoje pytania tak szybko, jak to możliwe, a szybkość działania witryn jest w tej kwestii kluczowa. Ogłoszenie to jest dalekie od tych z gatunku „breaking news”. Już w 2016 r. specjalista Google Gary Illyes potwierdził, że następna aktualizacja algorytmu mobilnego będzie wykorzystywać szybkość strony jako czynnik rankingowy.
Cofnijmy się w czasie. W roku 2010, Google wprowadziło nowy czynnik rankingowy: szybkość wczytywania stron na urządzeniach desktopowych. Po ośmiu latach historia udowadnia, że lubi się powtarzać. Tym razem bardzo podobna aktualizacja dosięgnie strony mobilne. Wraz z postępem technologicznym i okresem, gdy urządzenia mobilne gonią, a właściwie już wyprzedziły w użytkowaniu komputery, jesteśmy świadkami ery „mobile”. W zeszłym roku, według badania Gemius, w polskiej sieci odnotowano więcej wejść na strony internetowe z urządzeń mobilnych, niż z komputerów. Co więcej, na przestrzeni czterech ostatnich lat, liczba odsłon z urządzeń mobilnych zwiększyła się ponad siedmiokrotnie!
Patrząc na powyższe statystyki, wydaje się logiczne, dlaczego Google decyduje się podążać w kierunku mobile. Speed Update, czy ogłoszone w 2016 roku mobile-first index będące aktualnie w fazie testów, tylko potwierdza ten trend.
Czy moja strona odczuje zmiany w algorytmie?
Zastanawiasz się, czy Twoja strona ucierpi po wprowadzeniu Speed Update? Na szczęście w internecie istnieje wiele narzędzi pozwalających sprawdzić szybkość strony, jej mocne i słabe aspekty, oraz zobaczyć jakie elementy wymagają poprawy. Jednym z takich narzędzi jest stworzone przez Google TestMySite. Testuje ono szybkość wczytywania danej witryny z użyciem połączenia 3G.
Innym narzędziem jest PageSpeed Insights opracowane przez Google, które jeszcze do niedawna służyło wyłącznie do testowania optymalizacji strony pod kątem jej szybkości, ale teraz również wyświetla rzeczywiste dane o szybkości witryny. To jest zarazem pierwsze narzędzie, które Google zaleca w swoim blogowym wpisie.
Niestety dla wielu właścicieli stron; metryka z szybkością danej strony działa jedynie dla bardzo dużych stron generujących pokaźny ruch. Google wyjaśnia te braki następująco:
PageSpeed Insights używa danych z Chrome User Experience Report, które dostarcza danych o prędkości dla popularnych adresów URL, które są dobrze znane robotom Google. Jeżeli dane prędkości dla danego adresu URL nie są dostępne, zalecamy użycie narzędzia Lighthouse i uruchomienie syntetycznego audytu wydajności, aby oszacować szybkość strony i sprawdzić zalecenia do optymalizacji.
Marcin
23 lut 2018, 12:20
Wielkie dzięki za wyjaśnienie przyczyny statusu Unavailable w pagespeed bo ostatnio miałem taki przypadek i zastanawiałem się co to się podziało 🙂
___________