Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Dobór słów kluczowych do umowy i co wpisują klienci w wyszukiwarkę

dobór słów kluczowych

Wiele emocji potrafi wzbudzić kwestia doboru słów kluczowych do umowy na pozycjonowanie. Mimo rosnącej popularności rozwiązania jakim jest nastawienie na całościowy wzrost widoczności serwisu – bez wskazywania konkretnych słów kluczowych i rozliczania się za efekt – nie brakuje klientów, którym odpowiada skupienie się na konkretnych słowach kluczowych. Wtedy pojawia się pytanie – jakie słowa kluczowe wybrać, by jak najbardziej skutecznie promowały serwis? Dobór słów kluczowych będzie wówczas fundamentem współpracy.

Kto wybiera słowa kluczowe do pozycjonowania?

Jak sygnalizowaliśmy we wstępie do tego artykułu, mimo rosnącego w siłę trendu pozycjonowania serwisu skupionego na zwiększeniu całościowo widoczności, bez skupienia na konkretnych słowach kluczowych, w dalszym ciągu ma znaczenie pozycjonowanie na konkretne frazy, połączone z ich regularnym, codziennym monitoringiem. Dlatego tak ważny jest dobór słów kluczowych zapisanych w umowie na pozycjonowanie. Z doświadczenia wiemy, że wyniki i obecność słów kluczowych w top 10 są jedną z podstaw do oceny zadowolenia klienta z usługi pozycjonowania, obok wzrostu widoczności i ruchu na stronie internetowej.

Nasi klienci dysponują unikalną wiedzą na temat tego, jaka część asortymentu ma kluczowe znaczenie dla ich biznesu, o co pytają osoby zainteresowane ich ofertą, jakimi zwrotami się posługują itp. Te informacje są bardzo przydatne w kontekście tworzenia zestawu słów kluczowych. Dlatego tak ważny jest pogłębiony wywiad z klientem dotyczący oczekiwań względem słów kluczowych. 

Dobry zestaw słów kluczowych jest wypadkową wiedzy klienta i opiekuna klienta. Ten pierwszy to osoba, który najlepiej zna swój biznes, wie co przynosi mu najwięcej pieniędzy, co jest ważną i wartą promowania zyskowną niszą, jakie produkty niebawem znikną z oferty i jako takie nie są warte reklamy itp. Opiekun klienta z Verseo jest specjalistą, który ma przegląd przez trendy w wyszukiwarkach, ma dostęp do narzędzi dedykowanych dobieraniu słów kluczowych, wie z praktyki co się sprawdza w promocji, obserwuje zmiany w wyszukiwarce Google (np. kwestia pozycjonowania lokalnego).  

Ze względu na to warto współpracować ze sobą przy doborze słów kluczowych – dla wspólnego dobra nie warto bagatelizować wiedzy zarówno klienta, jak i opiekuna klienta. 

Czym charakteryzuje się dobry zestaw słów kluczowych? 

Mimo specyfiki każdej pozycjonowanej strony internetowej i unikalności zestawu słów kluczowych dobranych do promocji, można wyróżnić pulę wspólnych cech, którymi charakteryzują się dobrze dobrane słowa kluczowe. Przedstawimy je w tym punkcie:

  1. Dopasowanie słów kluczowych do oferty widocznej na stronie internetowej – wiąże się to z konstrukcją samej wyszukiwarki Google, która w dopasowaniu stron do wyników wyświetlanych w wyszukiwarce bazuje na zawartości serwisów. Mówiąc krótko: jeśli coś nie występuje na stronie internetowej dosłownie (dotyczy to przede wszystkim treści i odpowiednich meta tagów), to roboty sieciowe Google nie mają możliwości dopasowania takiej strony do zapytania – słowa kluczowego. Dlatego też nie ma możliwości skutecznego pozycjonowania się na frazy nieobecne na stronie lub “na zapas” (chyba, że w obrębie serwisu będzie dostępna  podstrona zapowiadająca pojawienie się w ofercie nowego produktu lub usługi – taka przedpremierowa prezentacja). Z tego samego powodu nie ma też możliwości skutecznego pozycjonowania się na frazy związane z konkurencją (pomijając etyczny wydźwięk takiej sytuacji).

Ciekawym przypadkiem związanym z doborem fraz jest sytuacja w której część klientów wyszukujących danego produktu lub usługi posługuje się określeniem niepoprawnym – potocznym, a nie fachowym, z błędem w pisowni itp. W zamierzchłej przeszłości SEO w zestawach słów kluczowych do pozycjonowania pojawiały się słowa kluczowe z popularnymi błędami w pisowni, dziś jednak Google w polskiej wersji dobrze radzi sobie ze zrozumieniem intencji wpisującego i prostowaniem błędów ortograficznych i nie ma potrzeby promowania się np. także na “pędzle do makijarzu” – “pędzle do makijażu” w zupełności wystarczą. Trochę inaczej wygląda to w przypadku synonimów, nazw potocznych itp., które często z branżowego punktu widzenia są uznawane za niepoprawne, a sami klienci nie chcą ich mieć z powodu tej “nieprofesjonalności” użytych na swojej stronie internetowej (choć jednocześnie chcą się na nie promować skutecznie). Ich roboty Google z taką łatwością nie dopasowują jeszcze do poprawnej terminologii. W takiej sytuacji kompromisowym rozwiązaniem jest np. użycie owych potocznych zwrotów w tekstach w części blogowej, a nie na podstronach kategorii produktów. Formuła wpisu na blogu pozwala na większą swobodę i wyjaśnienie we wpisie relacji między potocznym a profesjonalnym nazewnictwem. Jest to kompromisowe, choć nieidealne rozwiązanie. Pozwala jednak na sensowne powiązanie serwisu i pożądanych słów kluczowych.

  1. Zróżnicowanie słów kluczowych pod względem długości – frazy ogólne, szczegółowe oraz długie ogony. Temat fraz z długimi ogonami opisywaliśmy już na naszym blogu, mamy też film na kanale Verseo na YouTube dedykowany temu zagadnieniu. W tym wpisie chcemy w dalszej części także bardziej szczegółowo przedstawić trend odnośnie długości wpisywanych fraz w wyszukiwarkę. Relacje pomiędzy krótszymi, a dłuższymi frazami zdecydowanie wskazują na odwrót trendu “jednowyrazowego”.
  1. Dopasowanie fraz do lokalizacji biznesu – ma to szczególne znaczenie w przypadku lokalnych biznesów usługowych. Pojawiające się w słowach kluczowych nazwy miejscowości muszą korespondować z rzeczywistą siedzibą firmy (centrala, oddział, sklep, punkt stacjonarny itp. – to, co ma swój adres stacjonarnie). Pozycjonowanie na “nieswoją” miejscowość nie będzie skuteczne. Z powodu preferencji Google w zakresie dopasowania wyświetlanych wyników do ich lokalizacji, warto zdecydowanie zamieścić swój stacjonarny adres na stronie internetowej, nawet jeśli usługa w dużej mierze świadczona jest wyjazdowo lub w siedzibach klientów firmy.
  1. Powiązanie fraz między sobą – jeśli zdecydujemy się na pozycjonowanie swojej strony internetowej na powiązane ze sobą hasła (tworzące swoistą rodzinę) to można liczyć na lepszy efekt niż w przypadku kilku niepowiązanych ze sobą haseł. Dobrze jest postawić nawet na kilka grup haseł odwołujących się do różnych elementów oferty niż na niepowiązane ze sobą hasła. Planując zestaw słów kluczowych warto skonsultować się z opiekunem, który bazując na swoim doświadczeniu doradzi odpowiedni zestaw słów kluczowych, wspierający proces pozycjonowania oraz odpowiednio prezentujący ofertę promowanej firmy.
  1. Konkurencyjność fraz i tempo wejścia do top 10 wyników wyszukiwarki – warto postawić na taki zestaw słów kluczowych, które zapewnią stronie widoczność już na pierwszym etapie procesu pozycjonowania. Z tego powodu dobrze mieć w zestawie także hasła o mniejszej konkurencyjności, które szybciej wejdą do top 10 wyników wyszukiwania i zapewnią widoczność oraz ruch na stronie już na wcześniejszym etapie procesu pozycjonowania. Z tego powodu nie warto stawiać na same frazy o dużej konkurencyjności, w przypadku których dłużej przyjdzie nam poczekać na wyniki, a więc i korzyści z nimi związane.

Dobór słów kluczowych – co ludzie wpisują w wyszukiwarkę?

Wbrew popularnym przekonaniom, ogólne hasła nie cieszą się największą popularnością i nie są najchętniej wpisywanymi. Badania wskazują, że aż ponad 80% słów kluczowych wpisywanych w wyszukiwarkę składa się z 2 lub więcej słów kluczowych. Należy zauważyć, że te bardziej rozbudowane wyrażenia z długimi ogonami, są rzadziej opisywane jako osobne zapytania (co jest logiczną konsekwencją ich większego zróżnicowania) , ale ogólnie stanowią większość fraz, które są wpisywane w wyszukiwarkę. Dlatego ważna jest odpowiednia interpretacja wyników odnośnie słów kluczowych, po których potencjalni klienci trafiają na daną stronę internetową. Frazy z długimi ogonami nie będą w czołówce takich wyników, ale nie oznacza to, że należy z nich rezygnować.   

Do tego dochodzi jeszcze kwestia gotowości do zakupu u potencjalnego klienta – osoba, która wpisuje bardziej precyzyjne hasło, znajduje się bliżej wrzucenia produktu do koszyka, niż ta, która wyszukuje orientacyjnie ogólnych haseł.

Ogólne czy szczegółowe słowa kluczowe?

W tym przypadku wiele może zależeć od tego jakim budżetem przeznaczonym na usługę pozycjonowania dysponujemy. Budżet w dużej mierze determinuje planowane i możliwe do wykonania działania. Dlatego tak ważne jest określenie już na wstępie kwoty, która może być miesięcznie przeznaczana na SEO.

Zdarza się, że nasi klienci proponują, by wśród słów kluczowych znalazły jak najbardziej ogólne frazy, uznając, że takie hasła złowią największą ilość ich potencjalnych klientów. Ogólne i bardzo zróżnicowane (niepowiązane ze sobą) frazy najlepiej w małych ilościach, bo tak będzie taniej – zestaw haseł takich jak “okna”, “drzwi”, “bramy”, “napędy”, “rolety” – tak wygląda przepis na nieskuteczne pozycjonowanie.

W przypadku niedużego budżetu lepiej jest postawić na frazy zróżnicowane, wśród których będą też takie, które szybciej przyniosą efekt i widoczność, a więc szybciej ujawniają swój potencjał w przyciąganiu klientów. Piszemy o niedużym budżecie dlatego, że to on stawia największe ograniczenia związane z pozycjonowaniem i doborem fraz. Warto zdać sobie też sprawę z tego, że pojęcie “mały budżet” jest względne i coś innego będzie małą kwotą dla lokalnego biznesu z niewielkiej miejscowości, a czymś innym dla sklepu internetowego. Dlatego czasem należy sobie zdać sprawę z tego, że jakaś kwota może być zbyt mała, by móc przeprowadzić skuteczne działania pozycjonerskie. W tej sytuacji informujemy o tym naszych potencjalnych klientów, nie chcąc narażać ich na niepotrzebne i nieprzynoszące żadnych korzyści wydatki. Tak samo informujemy naszych klientów przed podpisaniem umowy o tym, że dana strona jest skrajnie niedostosowana do pozycjonowania i zanim zacznie z nią pracować specjalista SEO, to powinna się ona doczekać swojej nowej wersji.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.