Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Brak komentarzy

Demarketing – na czym polega?

Demarketing – na czym polega? - zdjęcie nr 1

Demarketing – na czym polega? - zdjęcie nr 2

Każda firma pragnie skutecznie promować swoje produkty i usługi, wykorzystując w tym celu różnego rodzaju strategie marketingowe. Istnieją jednak sytuacje, w których należy przeprowadzić działania, które na pierwszy rzut oka mogłyby narazić markę na straty. Określane są one mianem demarketingu – powszechnie stosowanej praktyce, która szkodzi tylko z pozoru, a w rzeczywistości może zapewnić firmie wiele korzyści. Sprawdź, czym jest demarketing, i kiedy warto go stosować!

Co to jest demarketing?

Demarketing to jedna z form marketingu negatywnego, która polega na ograniczaniu popytu na określone produkty czy usługi w sytuacji, gdy nadmierne zainteresowanie nimi może stanowić problem i wpływać negatywnie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. W przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu, który dąży do zwiększenia sprzedaży i pozyskiwania nowych klientów, demarketing celowo zmniejsza zainteresowanie ofertą.

Brzmi absurdalnie? Być może, ale w tym szaleństwie jest metoda, o czym przekonasz się za chwilę.

Kiedy stosuje się demarketing?

Demarketing jest wbrew pozorom stosowany dość powszechnie, a jego potencjał w kontekście rozwoju marki zauważono już w latach 70. XX wieku, czego efektem była publikacja Demarketing, Yes, Demarketing, którą stworzyli dwaj amerykańscy specjaliści od marketingu – Philip Kotler oraz Sidney J. Levy. Kiedy więc stosuje się to narzędzie?

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

1. Nadmierny popyt

Demarketing jest najczęściej stosowany w sytuacji, gdy popyt na oferowane produkty przewyższa możliwości produkcyjne lub logistyczne firmy. Pozwala to „przetrwać” przedsiębiorstwu, które – w wyniku braku surowców czy funduszy – nie jest w stanie skutecznie spełniać oczekiwań klientów. Przykładem są tu firmy farmaceutyczne, które w okresie pandemii ograniczały dystrybucję masek i rękawic ochronnych, aby zaspokoić potrzeby priorytetowych odbiorców, czyli przychodni i szpitali.

2. Promocja nowego produktu

Dla wielu firm, zwłaszcza z branży technologicznej, bardziej opłacalne jest promowanie nowych produktów kosztem ich starszych wersji. Te drugie są więc powoli ograniczane i wyprowadzane z rynku. Przykładem może tu być rynek konsol do gier, np. firma Sony – kiedy powstaje nowy model (np. Playstation 5), ten starszy (Playstation 4) stopniowo przestaje być wspierany, co ma na celu zachęcenie większej liczby klientów do inwestowania w najnowszą odsłonę.

3. Utrzymanie prestiżu marki

Demarketing może sprawdzać się w przypadku ekskluzywnych marek, które poprzez ograniczanie dostępności swoich produktów mogą zachować elitarność i atrakcyjność dla klientów premium. Warto wspomnieć tu np. o producentach zegarków, takich jak Rolex, którzy celowo produkują ograniczone ilości swoich wyrobów.

4. Dbałość o środowisko

Niektóre firmy, w ramach zrównoważonego rozwoju, mogą ograniczać sprzedaż produktów, które mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Przykładem są tu np. kampanie edukacyjne zniechęcające do korzystania z plastikowych torebek jednorazowych.

5. Kwestie społeczne

W niektórych przypadkach działania demarketingowe mogą wynikać z regulacji prawnych albo nacisku społecznego, czego efektem jest ograniczenie sprzedaży produktów szkodliwych. Idealnym przykładem są tutaj kampanie antynikotynowe, prowadzone np. przez rządy poszczególnych krajów.

Przykłady demarketingu

Strategia demarketingowa może być prowadzona na wiele sposobów. Do tych wykorzystywanych najczęściej zaliczamy:

  • kampanie edukacyjne, które promują świadome zużycie zasobów (np. oszczędzanie energii lub wody) albo mają na celu zniechęcenie do zakupu konkretnych produktów (np. szkodliwych, jak papierosy czy alkohol);
  • zmiany w komunikacji, a więc ograniczenie działań promocyjnych lub zmiana przekazu reklamowego, aby zniechęcać do korzystania z konkretnego produktu czy usługi;
  • podwyżkę cen, która jest stosowana jako sposób na ograniczenie popytu, zwłaszcza generowanego przez mniej zamożnych klientów;
  • zwiększenie trudności w dostępie, np. poprzez ograniczenia ilościowe produktów albo wprowadzenie systemu rezerwacji.

Demarketing – korzyści i ryzyka

Demarketing to narzędzie, które może pomóc firmie. Niestety niewłaściwie wykorzystane doprowadzi do jeszcze większych problemów. Zanim więc wdrożysz taką strategię, zapoznaj się z jej potencjalnymi korzyściami i ryzykami.

Korzyści demarketinguRyzyka demarketingu
Zarządzanie nadmiernym popytem – umożliwia lepsze dopasowanie podaży do możliwości produkcyjnych firmyNegatywny wizerunek – klienci mogą poczuć się zniechęceni lub pominięci, co wpłynie na ich lojalność i zainteresowanie marką
Budowanie pozytywnego wizerunku – ograniczenie dostępności produktów czy usług może zwiększyć ich postrzeganą wartość oraz prestiżUtrata przychodów – ograniczenie sprzedaży może negatywnie wpłynąć na zyski generowane przez przedsiębiorstwo (zwłaszcza krótkoterminowe)
Ochrona zasobów – pomaga chronić ograniczone zasoby, np. naturalneNiewłaściwa komunikacja – jeżeli działania demarketingowe nie są dobrze zakomunikowane, mogą wywołać u klientów negatywne emocje i frustrację

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany