Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Czy meta description może mieć wpływ na pozycję naszej strony?

meta description

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek jest kluczowa dla widoczności witryny, a co za tym idzie – jej znaczenia dla osób, które chcą uzyskać dostęp do konkretnych treści lub produktów. Wiele działań – zarówno on-site, jak i off-site – wpływa na współczynnik kliknięć w wynikach wyszukiwania. Dla pozycjonowania i samych kliknięć istotne są znaczniki meta, a zwłaszcza meta description, który informuje użytkownika, jakie treści może znaleźć na danej witrynie. O ile tytuł wyświetlany w SERP jest ważny dla optymalizacji i ma wpływ na wyniki w rankingu, o tyle wątpliwości w tej sprawie budzi krótki opis meta. Czy description strony widoczny w wynikach wyszukiwania ma znaczenie bezpośrednie dla SEO?

Meta description – co to takiego?

Description jest częścią meta tagów, które znajdują się w kodzie źródłowym strony w sekcji <head>.

<meta name=”description” content=”Krótki opis danej strony.”/>
Meta opis na stronie głównej i podstronach, można też łatwo i szybko edytować na większości systemów zarządzania treścią (CMS).
Znacznik <description> wraz z <title> jest dla użytkownika pierwszym zetknięciem ze stroną, do której prowadzi wpisana w wyszukiwarkę fraza.

To meta tagi często wpływają na ostateczną decyzję użytkownika, czy uzna on daną witrynę za wartą kliknięcia. Tytuł wraz z krótkim opisem strony powinien więc odpowiadać na pytania, które poszukiwane są za pośrednictwem słów kluczowych wpisywanych w Google.

Wpływ meta description na pozycjonowanie

Jeszcze jakiś czas temu znacznik meta description miał wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Niestety, nie do końca spełniał on swoją funkcję, gdyż zamiast zgrabnego opisu treści strony, umieszczane były tam – często po przecinku – słowa kluczowe wiążące się z danymi zagadnieniami znajdującymi się w treści witryny. Namnożenie fraz – owszem – było korzystne dla strony, która tym – z obecnej perspektywy – spamerskim zabiegiem, pięła się w górę. Zjawisko to zaczęto nazywać trafnie keyword stuffing. Te praktyki jednak wiązały się tak zwanym Black Hat SEO, więc w roku 2009 Google zdecydowało się zmienić algorytm, w wyniku czego meta tag description został wykluczony z bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie. Obecnie meta description nie wpływa na pozycję strony, ale ma znaczenie dla współczynnika kliknięć.

Meta opis ma więc pośredni wpływ na pozycjonowanie, gdyż jest swego rodzaju wizytówką strony. Krótki opis może zainteresować potencjalnego użytkownika, bo zawarte w nim informacje i frazy kluczowe pokazują, że dana witryna będzie potencjalnym źródłem wiedzy. Dlatego description musi przyciągać uwagę, zawierać słowa, które będą ważne dla danej strony i podstrony oraz – co ważne – ten krótki opis powinien mieć określoną liczbę znaków, która widoczna jest w wynikach wyszukiwania. Meta tag description nie wpływa na pozycjonowanie, ale korzystnie oddziałuje na CTR, czyli współczynnik kliknięć.

Jak powinien wyglądać dobry opis meta?

Meta description powinien odwoływać się do wartości merytorycznych strony lub podstrony, do której został przydzielony. Podobnie, jak w przypadku całego contentu na witrynie, tak i krótkie opisy do każdej zakładki powinny być unikatowe, aby treści się nie powielały i nie były zduplikowane. Bardzo istotna jest też sama treść description, która musi odpowiadać na zadane przez użytkownika pytanie, nie może więc być ogólnikowy i pozbawiony merytoryki. Jeśli w wyszukiwarkę wpiszesz zapytanie “co to jest meta description”, to zarówno tytuł, jak i opis stron wyświetlonych w SERP powinien prowadzić do odpowiedzi. Dobrze, gdy meta opis w swojej treści będzie miał zadane przez Ciebie pytanie. Nie może jednak być on ogólny, odnoszący się do wszystkich treści, jakie użytkownik może znaleźć na witrynie. Dobrą praktyką jest umieszczanie w opisie call-to-action, który może zachęcić do kliknięcia. Zawsze przed stworzeniem description zastanów się, jakie sam chciałbyś w nim znaleźć informacje i co Ciebie skłoniłoby do wejścia na daną witrynę.

Zarówno w przypadku title, jak i meta description bardzo istotna jest długość znaków. W tym przypadku więcej wcale nie oznacza lepiej – wręcz przeciwnie. Dobry nagłówek strony wyświetlanej w wynikach wyszukiwania powinien mieć od 55 do 60 znaków, natomiast description od 155 do 170 znaków ze spacjami. Jak można to sprawdzić? Długość łatwo określić za pomocą niemal każdego edytora tekstu, ale w przypadku title i description warto posiłkować się dostępnymi narzędziami, takimi jak serp preview tool.

Za pomocą tego typu narzędzi nie tylko łatwo określisz długość tytułu i opisu, ale także zyskasz wgląd w to, jak te meta tagi będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania.

Ponadto widok strony i opisów meta można zobaczyć w kodzie strony, używając skrótu klawiszowego CTRL+U.

Reasumując, dobry meta description to taki, który:

  • jest unikatowy,
  • odpowiada na pytania użytkownika,
  • jest merytoryczny i zachęcający,
  • posiada frazę kluczową,
  • mieści się w 170 znakach ze spacjami,
  • zawiera call to action.

Brak meta description – co wtedy się dzieje?

Nawet jeśli nie utworzysz opisu, to miejsce to nie pozostaje puste. Description pobierany przez wyszukiwarkę z treści strony, która najlepiej odpowiada na zapytanie użytkownika. Opis ten jest wtedy zdecydowanie za długi, a zawarte w nim informacje niekoniecznie są merytoryczne i wartościowe. Brak meta opisów może skutkować dużym współczynnikiem odrzuceń.

Mata description wraz z tytułem, jest dla użytkownika ważnym komunikatem na temat tego, jakie treści może on znaleźć na stronie. Jeśli meta opis jest spójny, zachęcający i zawierający istotne odpowiedzi, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że witryna okaże się dla niego atrakcyjna i zdecyduje się w nią kliknąć. Description nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale na pewno może oddziaływać na decyzję użytkownika o szukaniu informacji właśnie na danej stronie, co znacznie podniesie jej współczynnik CTR.

Feedback

  1. SEOJanusz

    Ja zauważyłem jedną, zasadniczą i chyba oczywistą rzecz – Meta Description zwiększa CTR, zdecydowanie. A jeszcze dodanie jakichś fancy ikonek czy znaczków, czy czasami telefonu to w ogóle fajny kopniaczek i dobrze robi na CTR wyświetlany potem w GSC 🙂