Spis treści
Czytasz teraz:
Co to jest marketing internetowy?
- Marketing: definicja
- Czym jest marketing internetowy?
- Na czym polega marketing internetowy?
- SEO, linkowanie, content marketing
- Reklama Google Ads (SEM)
- Sieci afiliacyjne, blogosfera, social media.
- Programy partnerskie (sieci afiliacyjne).
- Wykorzystanie blogosfery i social media.
- Reklama a marketing – czy to się czymś różni?
- Remarketing a reklama internetowa
Zamknij
Żeby „przebić się” do klientów, potrzebujesz czegoś więcej niż dobrego produktu i świetnej jakości obsługi. Twoja grupa docelowa odbiorców musi się jeszcze jakoś dowiedzieć, że istniejesz i że Twoja marka oferuje coś wyjątkowego. Właśnie w tym celu funkcjonuje marketing. W Internecie prowadzi się dziś lwią część działań związanych z tym obszarem. Zastanawiasz się, na czym polega marketing w tej formie? Czytaj dalej.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Marketing: definicja
Zacznijmy od zupełnych podstaw, a więc od wyjaśnienia, co to marketing w ogóle.
Marketing są to wszelkie działania w firmie, które wspierają sprzedaż usług i produktów, wykonywane przy pomocy opracowanych technik i metod oddziaływania na potencjalnego nabywcę. Marketing jest ukierunkowany na klienta oraz rynek, ma również budować świadomość marki. Znając ogólne pojęcie marketingu, można odpowiedzieć na pytanie: co to jest marketing internetowy (e-marketing). To jedna z odmian klasycznego marketingu.
Czym jest marketing internetowy?
Marketing internetowy to działania i strategie wspierające sprzedaż usług i produktów oraz kreowanie pozytywnego wizerunku firmy za pośrednictwem Internetu. Innymi słowy mianem marketingu internetowego określa się wszelkie działania reklamowe danego biznesu w cyfrowej przestrzeni.
[Sprawdź też : Definicja marketingu internetowego]
Marketing elektroniczny jest bardzo prężnie rozwijającą się formą marketingu, ze względu na rozwój sprzedaży i obecności firm w Internecie. Dodatkowymi czynnikami, które wpływają na dużą dynamikę e-marketingu są:
- ciągły rozwój technologii,
- zmiany w algorytmach wyszukiwarek,
- nieustanne pojawianie się nowości, innowacyjnych platform do których trzeba dopasować działania promocyjne.
Prowadzenie działań marketingowych to zatem ogromne, ale również bardzo ciekawe wyzwanie, które wymaga przy tym dużej znajomości zachowań społecznych w Internecie.
Marketing internetowy a klasyczny marketing
Na marketing online składa się wiele dziedzin, których każda wymaga w zasadzie odrębnego specjalisty. Dlatego też małe i nawet średnie przedsiębiorstwa, muszą skupiać się na kanałach marketingowych, które są najefektywniejsze. W pojemnej nazwie “marketing internetowy” mieszczą się takie narzędzia jak Google Ads, Facebook Ads, pozycjonowanie stron, LinkedIn Ads, Allegro Ads, Content marketing, influencer marketing, UX czy analityka internetowa. Każda z tych dziedzin rozwarstwia się na kolejne poziomy i wymaga nieustannej optymalizacji, testowania i wyciągania poprawnych wniosków.
Marketing internetowy różni się od tradycyjnego o wiele lepszym poziomem dotarcia do grup docelowych, a także modelem rozliczeń, w których możemy skupić się tylko na realnych przejściach na daną witrynę. Oznacza to, że w marketingu internetowym zazwyczaj płacimy za dotarcie do osób potencjalnie i faktycznie zainteresowanych naszym produktem lub usługą.
Na czym polega marketing internetowy?
Najskuteczniejsze działania e-marketingu polegają na:
- generowaniu ruchu na danej witrynie internetowej (optymalizacja SEO, linkowanie, content marketing, reklama płatna Google Ads),
- wykorzystaniu blogosfery,
- budowaniu social media,
- tworzeniu programów partnerskich.
Właśnie na tych aspektach się skupimy w niniejszym wpisie.
Pozycjonowanie strony internetowej
Pozycjonowanie strony polega na działaniach, które mają w efekcie podwyższyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy. Strona powinna znaleźć się w TOP 10 wyników wyszukiwarki, ponieważ większość użytkowników sieci właśnie do niej ogranicza swoje wyszukiwania. Zwiększenie ruchu na stronie przekłada się na wzrost sprzedaży, rozpoznawalności oraz zaufanie wobec marki. Pozycjonowanie jest często zamiennie stosowane z pojęciem SEO (z ang. Serach Engine Optimization). Pojęcie pozycjonowania jest jednak znacznie szersze, ponieważ jest to zarówno SEO, jak i działania SEM, linkowanie czy content marketing.
SEO, linkowanie, content marketing
Optymalizowanie strony internetowej (SEO) polega na jej dostosowaniu do preferencji algorytmu wyszukiwarki od strony technicznej oraz treści. Strona ma przede wszystkim sprawnie i szybko działać. Poruszanie się po witrynie nie powinno sprawiać użytkownikowi (oraz robotowi Google) żadnych trudności.
Treści zawarte na stronie powinny być ciekawe, merytoryczne, przekazane w zrozumiały, jasny sposób i powinny zawierać słowa kluczowe oraz frazy (ustalone po określaniu docelowego użytkownika). Tekst nie powinien być jednak przeładowany słowami i frazami kluczowymi. Powinny się w nim znajdować tematy, nagłówki ze słowami kluczowymi, akapity. Jeżeli strona jest projektowana od podstaw, jej adres URL także powinien zawierać słowa kluczowe. Teksty, która pojawiają się na stronie, powinny być niepowtarzalne. Unikatowość treści to podstawowa zasada w SEO.
Na efekty optymalizowania strony trzeba poczekać od jednego do kilku miesięcy, ale są długofalowe i skuteczne. Należy jednak pamiętać, że trudno przewidzieć w precyzyjny sposób, na jaką pozycję istnieje szansa szansę po kilkumiesięcznej optymalizacji. Poprawnie prowadzone działania SEO przyniosą jednak skutek na pewno.
Linkowanie polega po pozyskiwaniu linkowania z innych stron. Najlepiej pozyskiwać linki z witryn, które zawierają wartościowe treści i mają wysoką pozycję w rankingu wyszukiwarki. Linki można pozyskać ze stron branżowych, ze stron wydarzeń (np. targów) w których firma brała udział, lokalnych mediów lub przez zamieszczenie filmu na YouTube.
Content marketing, czyli marketing treści, pomaga w budowaniu eksperckiego wizerunku firmy. Polega na prowadzeniu firmowego bloga ze specjalistycznymi tekstami, na organizowaniu webcastów, przekazywaniu newsletterów dedykowanym odbiorcom, e-booków. Są to również artykuły sponsorowane. Działania mają wyróżnić firmę na tle konkurencji, mają zbudować zaufanie klientów, ich lojalność i utworzyć dobrą relację z klientem.
Reklama Google Ads (SEM)
Co to jest marketing internetowy przy wykorzystaniu Google Ads (stara nazwa Google AdWords)? Jest to wysforowanie swojej witryny na pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania przy użyciu systemu reklamowego Google Ads. Płatne wyniki w wyszukiwarce pojawiają się obok wyników organicznych (są to wyniki, które naturalnie pojawiają się w wyszukiwarce po wpisaniu przez użytkownika interesującego go hasła). Na rynku spotyka się największą ilość kampanii PCC (z ang. pay-per-click tj. płatność za klik). Tego typu wyniki wyszukiwania są prezentowane z subtelnie zaznaczonym podpisem „reklama”. W istocie większość użytkowników nie identyfikuje tej metody z reklamą, bowiem i tak otrzymują po kliknięciu to, czego szukali. Jest to bardziej odpowiedź czy rozwiązanie niż klasyczna, słabo targetowana reklama na stronie internetowej, dlatego też charakteryzuje się dużą efektywnością.
Reklama Google Ads jest zalecana dla firm, które oczekują natychmiastowych efektów działań reklamowych. Jest to reklama bardzo łatwa do zainicjowania, jest skuteczna, trafia do docelowego użytkownika na podstawie opracowanych słów kluczowych oraz fraz.
System reklamowy Google Ads (od 24 lipca 2018 roku zmiana nazwy na Google Ads), pozwala również np. na umieszczanie reklam graficznych w sieci reklamowej Google (portale takie jak OLX, wizaz.pl, wp.pl itd.), która pokrywa w zasadzie cały polski Internet, jak również na inicjowanie kampanii na portalu YouTube.
Sieci afiliacyjne, blogosfera, social media.
Programy partnerskie (sieci afiliacyjne).
Programy partnerskie polegają na łączeniu się właściciela sieci afiliacyjnej (providera), reklamodawcy, właściciela strony internetowej i klienta. Firma, która sprzedaje produkt lub usługę, udziela reklamodawcy prowizję od sprzedaży. Programy partnerskie są bardzo dobrym rozwiązaniem dla firm, które ze sobą nie konkurują. Przykładem może być reklamowanie przez sklep zoologiczny salonu fryzjerskiego dla psów czy reklamowanie przez blogera kulinarnego mikserów czy danych noży.
Wykorzystanie blogosfery i social media.
W ostatnich latach rozwój Facebooka, Twittera, Instagrama czy SnapChata dał specjalistom niespotykane wcześniej możliwości reklamy, budowania pozytywnego wizerunku oraz zwiększenia widoczności firmy w Internecie. Przykładowo na Facebooku można założyć firmowy fanpage, który jest bardzo skuteczną formą promocji firmy.
Promując firmę w social media, należy szczególnie rozważnie opracować strategię reklamową, ponieważ firma jest poddawana ocenie klientów. Działania muszą być prowadzone bardzo umiejętnie oraz z dużym wyczuciem i poszanowaniem norm przyjętych w danym kręgu kulturowym.
Co to jest marketing internetowy w blogosferze? Na reklamę w blogosferze składają się przede wszystkim recenzje produktów i usług. Bloger otrzymuje do przetestowania produkt, który następnie recenzuje na swoim blogu. Reklama na blogu może także przyjąć formę polecenia zamieszczonego we wpisie. Na blogach można zamieścić banery reklamowe albo wesprzeć markę wizerunkiem blogera. Przykładem może być wparcie firmy produkującej odzież przez blogerkę modową.
Reklama a marketing – czy to się czymś różni?
Jak być może zauważyłeś, pisząc o e-marketingu wspominamy o tradycyjnie rozumianej reklamie dość zdawkowo. Czy to oznacza, że definicja reklamy internetowej nie wpisuje się w widełki marketingowe? Absolutnie nie! Wręcz przeciwnie. Działania reklamowe są częścią działań marketingowych. Jeśli jednak weźmiesz pod uwagę marketing internetowy – reklama w tradycyjnym rozumieniu nie pełni w nim aż tak ważnej roli.
Owszem, jak wspomnieliśmy, stosuje się różne jej formy – to np.:
- reklama Google Ads,
- reklama na stronie internetowej (ta w systemie PPC),
- reklamy na Facebooku i w innych mediach społecznościowych.
I oczywiście warto je wykorzystać w swojej strategii promocyjnej, ale… w sieci nie można się oprzeć wyłącznie na klasycznej, płatnej promocji. Wszystko dlatego, że mechanizmy, w ramach jakich funkcjonuje Internet są zupełnie inne. A w związku z tym i definicja reklamy internetowej się zmieniła się w stosunku do zakresu tej klasycznej.
Co to oznacza w praktyce? Tyle, że marketing w Internecie powinien się opierać przede wszystkim na działaniach nastawionych na budowanie ruchu organicznego. Takiego, który napędza się sam z siebie – m.in. dzięki poleceniom, udostępnieniom i skutecznemu pozyskiwaniu leadów. A reklama na stronie internetowej i w innych miejscach – rozumiana jako banery czy linki sponsorowane, w które ma kliknąć użytkownik – powinna jedynie wspomagać szeroko zakrojoną komunikację.
Remarketing a reklama internetowa
Ciekawą formą wykorzystania tradycyjnej reklamy internetowej – również w social mediach – są działania prowadzone w ramach remarketingu. Jak to działa? Mówiąc najprościej:
- użytkownik trafia na stronę z Twoimi produktami, przegląda ją, ale nie dokonuje zakupu,
- dane o tym, że odwiedził Twoją stronę i o tym, co oglądał są zapisywane w plikach cookies jego przeglądarki,
- zawartość tych plików jest analizowana przez specjalne algorytmy, co prowadzi do tego, że potencjalnemu klientowi w odwiedzanych później serwisach pojawia się reklama internetowa nawiązująca do zawartości Twojego serwisu,
- użytkownik na każdym kroku dostaje więc delikatne przypomnienie o planowanym zakupie i… jest subtelnie popychany dalej w lejku marketingowym, w kierunku finalizacji transakcji.
Warto jednak pamiętać, że aby w pełni wykorzystać potencjał konstruowanych w ten sposób reklam, należy koniecznie zadbać o wszystkie inne elementy, na które składa się marketing elektroniczny. Bez połączenia tradycyjnej reklamy z efektywnymi działaniami SEO, skutecznym content marketingiem czy działaniami w mediach społecznościowych Twój wysiłek może pójść zupełnie na marne.
Wniosek? Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania z obszaru marketingu w Internecie – opracuj dobrą strategię. Od niej zaczyna się droga ku lepszemu zrozumieniu tego, jak skutecznie kontaktować się z odbiorcami w Sieci.
Oczywiście w tym wpisie przedstawiliśmy tylko podstawowe i sztandarowe przykłady marketingu online. Konkretnych metod jest mnóstwo i w pewnych aspektach jedynym ograniczeniem jest nasza wyobraźnia.
westom
03 cze 2021, 14:00
chyba temat można jednak rozwinąć o takie tematy jak ePR, marketing automation itd. ale i tak dziękuję za kawał dobrej roboty