Spis treści
Czytasz teraz:
Target – co to znaczy i czym jest w marketingu?
Zamknij
Target to pojęcie używane w wielu branżach – z reguły oznacza cel, do którego dążymy. Jest to najbardziej powszechne skojarzenie wyrażenia target. Używa się go również w marketingu w kontekście grupy docelowej. Czym dokładnie jest target i jak go wyznaczyć?
Co to jest target?
Pojęcie targetu jest jednym z podstawowych m.in. w świecie biznesu i korporacji. To tu wyznacza się różne cele – targety – do których osiągnięcia dążą poszczególne działy.
Termin ten jest szczególnie bliski osobom zajmującym się sprzedażą, handlem i marketingiem.
Target sprzedażowy to cel lub wynik sprzedażowy, jaki powinien osiągnąć dany pracownik lub dział. Target może być wyznaczony również dla całej firmy – np. przychody, jakie w danym kwartale planuje osiągnąć cała organizacja.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Target można określić w ujęciu miesiąca, kwartału, półrocza czy roku. W niektórych firmach realizacja miesięcznego targetu jest podstawą do wypłaty premii.
Z targetem można spotkać się także w innych dziedzinach – w końcu każdy dział posiada jakieś cele do zrealizowania. Nie inaczej jest w przypadku marketingu, choć tu target może mieć dwojakie znaczenie.
Target w marketingu – znaczenie
Target w marketingu można rozumieć na dwa sposoby – jako cel do osiągnięcia, ale również jako tzw. grupę docelową. W branży tej pojęcia „target” najczęściej używa się w tym drugim kontekście.
Target stanowi grupę osób, do których firma chce dotrzeć. Jest to segmentu rynku, do którego kieruje swoje działania promocyjne.
Może to obejmować dane demograficzne, takie jak:
- wiek,
- płeć,
- dochód,
- psychograficzne aspekty, takie jak zainteresowania i styl życia.
Dobrze i precyzyjnie określona grupa docelowa jest istotną składową sukcesu działań firmy, w tym marketingowych. W tym przypadku pomaga m.in. planować skuteczne kampanie dopasowane do odbiorców, dobierać odpowiedni ton komunikacji czy ustawiać efektywne kampanie reklamowe w social mediach.
Jak określić target?
Określenie grupy docelowej to podstawowe działanie, które nie tylko pomaga dopasować komunikację i działania marketingowe, ale przede wszystkim wspiera tworzenie skutecznej oferty. Jak zatem określić target czy grupę docelową firmy?
- Analiza rynku i konkurencji – to najlepszy punkt wyjścia, który pozwoli Ci zrozumieć aktualne trendy i preferencje w danym segmencie. Istotna pod tym kątem będzie również analiza konkurencji i ich grup docelowych oraz sposobu komunikacji. Możesz przeanalizować, w jaki sposób klienci konkurencji wchodzą z nią interakcję, jak się wypowiadają, jakie problemy, trudności i potrzeby sygnalizują.
- Segmentacja rynku – podziel rynek na mniejsze segmenty na podstawie różnych kryteriów, takich jak: wiek, płeć, wykształcenie, dochód, stan cywilny, lokalizacja, region, miasto, kraj, zainteresowania, styl życia, wartości, osobowość, zachowania zakupowe, lojalność wobec marki, częstotliwość zakupu.
- Tworzenie person – stwórz profile typowych przedstawicieli swojej grupy docelowej, czyli tzw. persony. Każda z nich powinna mieć określone cechy demograficzne, psychograficzne i behawioralne. Aby lepiej wyobrazić sobie daną personę, możesz dobrać do niej zdjęcie stockowe, które będzie najlepiej oddawać jej charakter.
- Ocena potencjału segmentów – przeanalizuj, które segmenty są najbardziej opłacalne i którym możesz realnie w danym momencie zaproponować ofertę. Weź pod uwagę wielkość rynku, konkurencję, koszty dotarcia do tego segmentu i potencjalny zysk.
Aby precyzyjnie określić grupę docelową firmy i stworzyć jak najbardziej prawdopodobne persony, musisz dokładnie zastanowić się nad tym, z jakimi trudnościami, wyzwaniami i bólami mierzą się Twoi klienci. Czego pragną, do czego dążą, a czego się boją? O czym marzą? Jak żyją na co dzień? Co lubią, jak spędzają wolny czas, jak komunikują się z innymi?
Te wszystkie informacje sprawią, że lepiej zrozumiesz daną personę, co pozwoli Ci odpowiednio dostosować działania marketingowe. Niezwykle istotnym elementem w targetowaniu jest tzw. analiza psychograficzna, która dotyczy m.in. wartości, postaw czy preferowanego stylu życia.
Co jeszcze może być pomocne w targetowaniu?
W targetowaniu w ujęciu marketingowym dużym wsparciem są również narzędzia analityczne, np. Google Analytics. Dzięki niemu można zrozumieć sposób, w jaki użytkownicy zachowują się na stronie, co stanowi bardzo istotne informacje w profilowaniu persony i budowaniu efektywnej ścieżki zakupowej.
Z jakich narzędzi warto jeszcze skorzystać?
- Facebook Audience Insights – umożliwia lepsze zrozumienie osób, które wchodzą w interakcję z profilem firmy.
- MonsterInsights dla WordPressa – umożliwia monitorowanie ruchu na stronie lub blogu, pozwala m.in. zidentyfikować źródło ruchu.
Pomocnym narzędziem będą również same social media – warto obserwować zachowania grupy docelowej, sposób, w jaki się angażuje, co przyciąga jej uwagę, co wzbudza największe emocje.
Targetowanie a remarketing
Targetowanie ma bardzo duże znaczenie dla remarketingu, czyli działań mających na celu dotarcie do osób, które już weszły wcześniej w interakcję z marką. Targetowanie obejmuje szerokie działania, których celem jest m.in. dotarcie do nowych osób. Remarketing to swoiste „przypomnienie” użytkownikowi o danej marce i zachęcenie do konwersji.
Dlaczego targetowanie jest kluczowe w remarketingu?
- Przede wszystkim umożliwia segmentację użytkowników na podstawie ich wcześniejszych interakcji z marką. Np. możesz targetować użytkowników, którzy odwiedzili stronę produktu, ale nie dokonali zakupu, lub tych, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie sfinalizowali zakupu.
- Precyzyjne targetowanie pozwala na dostosowanie treści reklam do specyficznych działań i zainteresowań użytkowników. Reklamy remarketingowe mogą być bardziej trafne i skuteczne, gdy są dostosowane do tego, co użytkownik już oglądał lub robił.
- Targetowanie umożliwia lepsze zarządzanie budżetem i skierowanie go na najbardziej opłacalnych użytkowników, co może zwiększyć ROI (zwrot z inwestycji) kampanii.
- Targetowanie pozwala również ograniczyć wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy nie są już zainteresowani Twoją ofertą, co może pomóc w uniknięciu frustracji i negatywnego odbioru reklamy.
- Dzięki targetowaniu można przeprowadzić testy A/B w kampaniach remarketingowych, co z kolei umożliwia optymalizację komunikacji i ofert na podstawie rzeczywistych wyników.
Targetowanie w remarketingu opiera się na analizie wcześniejszych zachowań użytkowników, co pozwala lepiej zrozumieć ich potrzeby i preferencje. Możesz wykorzystać te dane do tworzenia bardziej trafnych i skutecznych kampanii remarketingowych.
Target – warto wiedzieć, że…
Target to bardzo ważne pojęcie w świecie biznesu i marketingu. Cele są niezbędnym wskaźnikiem w pracy każdego działu, a target w ujęciu marketingowym stanowi bardzo ważny element funkcjonowania firmy. Pozwala precyzyjnie określić grupę docelową, która wyznacza kierunek dla poszczególnych działań.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.