Spis treści
Czytasz teraz:
Audyt SEO – przykład i co zawiera
Zamknij
Na hasło audyt SEO w Internecie można znaleźć zarówno darmowe, jak i odpłatne narzędzia do jego samodzielnego wykonania, a także rozmaite propozycje przeprowadzenia go przez specjalistów z branży SEO. Ta rozmaitość ofert może nasunąć pytania choćby o to, czy jest sens płacić za coś, co można mieć za darmo, i jakiego rodzaju audytu potrzebuje moja strona internetowa. Odpowiedź jest bardzo prosta – płatna weryfikacja zgodności z SEO jest nieporównanie bardziej dogłębna i drobiazgowa. Poniżej przedstawiamy przykład, jak taki audyt wygląda w Verseo.
Na potrzeby tego wpisu wybraliśmy raport stworzony dla marki odzieżowej, prowadzącej sprzedaż zarówno online, jak i przez sklepy stacjonarne. Jest to firma oferująca damskie i męskie ubrania, akcesoria oraz obuwie. Klient ten zlecił nam przeprowadzenie kompleksowego audytu, a po jego otrzymaniu podpisał z nami umowę na pozycjonowanie strony.
Audyt SEO – przykład co zawiera
Raport z prowadzonego przez nas audytu SEO to 359 stron wartościowej wiedzy na temat mocnych i słabych stron witryny w kontekście pozycjonowania pod wyszukiwarki Google. Jest on opatrzony spisem treści i podzielony na działy, by był przejrzysty i łatwy do przyswojenia przez klienta. Przykładowo ten raport z audytu SEO dla e-commerce podzielony został na sześć głównych rozdziałów:
Ten konkretny dokument został przygotowany przez czterech ekspertów, w tym przez Head of SEO i specjalistę na stanowisku seniorskim, a przedstawione w nim wnioski wynikają z ich wiedzy i doświadczenia, ale też danych z wielu narzędzi pozwalających przeanalizować widoczność strony, takich jak Semstorm, Senuto czy Ahrefs. Omówmy teraz szczegółowo, jak wyglądały poszczególne sekcje raportu.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Wstęp
Zdajemy sobie sprawę, że klient otrzymujący raport chce przede wszystkim szybko dokonać przeglądu wykrytych błędów i niedociągnięć, a techniczne szczegóły pozostawia programistom. Dlatego pierwsza część raportu to synteza zawartych w nim informacji wzbogacona o nasze zalecenia. Znalazły się tutaj:
- Najważniejsze wnioski wynikające z audytu
Tu przedstawiliśmy klientowi największe nieprawidłowości, które znaleźliśmy na jego stronie internetowej – krótko, w podpunktach, by dać pogląd na to, jak wiele zmian trzeba będzie wprowadzić, aby zoptymalizować witrynę. W tym przypadku nasi specjaliści zidentyfikowali na stronie takie podstawowe problemy jak:
- duża liczba błędów technicznych utrudniających indeksację przez roboty,
- duża liczba nieistniejących podstron (błąd 404),
- słaba widoczność na frazy branżowe,
- niepoprawnie wdrożone wersje językowe,
- błędnie wdrożone SALESmanago powodujące duplikację treści w obrębie witryny,
- brak opisów produktów, kategorii i widocznej strategii contentowej,
- nieprawidłowo wdrożona mapa strony utrudniajaca prawidłową indeksację,
- niepoprawny mechanizm wyświetlania sklepów stacjonarnych, uniemożliwiający pozycjonowanie konkretnych lokalizacji.
- Poprawki wymagające priorytetowego wprowadzenia
Następnie przeszliśmy do wypunktowania błędów, które w naszej ocenie najbardziej szkodzą witrynie i powinny być poprawione w pierwszej kolejności. Odnieśliśmy się tu już jednak do bardziej szczegółowej analizy prowadzonej w dalszej części raportu i podlinkowaliśmy dla klienta odpowiednie sekcje dokumentu, jak na przykład tutaj:
Dzięki temu klient od razu mógł przejść do szerszych omówień problemów, ale jednocześnie dostał czytelną checklistę i łatwo mógł krok po kroku eliminować błędy, zaczynając od najpilniejszych zmian.
- Obszary krytyczne zmian związane z postrzeganiem marki
W dalszej kolejności omówiliśmy, które z proponowanych przez nas zmian mogą wpływać na wizerunek marki w oczach klientów. Przedstawiliśmy je w osobnym podpunkcie, by zwrócić uwagę klienta na fakt, że wymagają one głębszej analizy stricte marketingowej. Są to tego typu zmiany, które mają pozytywny wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, ale mogą być niezgodne z wizją rozwoju marki.
Podkreśliliśmy przykładowo, że z punktu widzenia SEO dobrze będą konwertować frazy wskazujące na cenę produktów, na przykład zawierające słowa “tani” czy “niska cena”, ale mogą one być sprzeczne z wizerunkiem firmy budowanym przez dział marketingu. Innymi słowy, przedstawiliśmy te obszary, które wymagają wypracowania wspólnej strategii z zespołem odpowiedzialnym za PR marki.
Analiza widoczności w wynikach organicznych – co zawiera audyt seo
Następnie przedstawiliśmy klientowi wyniki analizy widoczności jego strony w sieci. Przeanalizowaliśmy 100 fraz, które generowały w ostatnich miesiącach największy ruch, by pokazać, przez jakie zapytania użytkownicy trafiają na witrynę. Zwróciliśmy uwagę, że aż 99% wejść na stronę pochodzi z zapytań brandowych, czyli fraz zawierających nazwę firmy. Oznaczało to, że strona praktycznie nie jest widoczna dla użytkowników, którzy nie mieli wcześniej styczności z marką.
W ramach analizy widoczności sprawdziliśmy też, na jak dużą liczbę fraz strona klienta znajduje się w TOP 10 i TOP 50 wyników wyszukiwania i porównaliśmy te wyniki z liczbami sprzed 12 miesięcy. Na tej podstawie mogliśmy powiedzieć, że witryna notuje spadki na poziomie 11% w przypadku TOP 50 i 23% przy TOP 10.
Kolejnym etapem prac nad raportem było porównanie widoczności strony klienta z witrynami jego bezpośredniej konkurencji. Wyodrębniliśmy kilkanaście e-commerce’ów o podobnym profilu działania i przeprowadziliśmy analizę porównawczą. Sprawdziliśmy, jaki procent fraz w TOP 10 i TOP 50 oraz szacowanego ruchu ma strona klienta w porównaniu z konkurencyjnymi markami, co pokazało, że audytowana witryna jest stosunkowo mało widoczna w sieci.
Na podstawie zebranych danych zaleciliśmy klientowi znaczną rozbudowę witryny o content zawierający frazy branżowe, stworzenie obszernych opisów kategorii i produktów oraz wprowadzenie zmian w strukturze istniejących tekstów.
Optymalizacja techniczna serwisu
Prędkość ładowania strony i wersje językowe
Audyt technicznych aspektów rozpoczęło wzięcie na warsztat prędkości ładowania się strony. Wynik uzyskany w narzędziu PageSpeed Insight był zadowalający, ale znaleźliśmy spore pole do optymalizacji. Zasugerowaliśmy między innymi:
- minifikację kodu CSS i JS,
- zmniejszenie liczby odpytań do serwera przez eliminację zbędnych plików i łączenie mniejszych,
- wdrożenie cacheowania plików przez przeglądarkę użytkownika,
- wprowadzenie kompresji gzip.
Zaleciliśmy również przyspieszenie generowania podstron przez pozbycie się zasobów blokujących renderowanie, usunięcie nieużywanych reguł z arkuszy stylów i zmianę formatów plików graficznych. Wszystkie te działania miały na celu jak najdokładniejsze wyeliminowanie czynników, które mogłyby opóźniać ładowanie witryny.
Audytowana strona miała dwie wersje językowe, dlatego zbadaliśmy, czy są one prawidłowo wdrożone i mogą się poprawnie indeksować. Zwróciliśmy uwagę na braki w tłumaczeniach, które należałoby uzupełnić, i automatyczne przekierowania z poziomu PrestaShop, czyli oprogramowania sklepu internetowego, które wymagają wyłączenia.
Przekierowania i błędy
Znaleźliśmy również dość szeroki problem z przekierowaniami na stronie – nagminnie stosowane było tymczasowe przekierowanie 302 dla treści, które na stałe zostały przeniesione pod inny adres URL. W przypadku niektórych nieistniejących podstron został też nieprawidłowo zaimplementowany nagłówek 404, a naszą uwagę zwróciła ogólna wysoka liczba błędów 404 w obrębie serwisu. W ciągu 11 dni crawlowania zebraliśmy tyle materiału, że mogliśmy przedstawić klientowi aż 1 000 nieistniejących podstron – i to zarówno jeśli chodzi o zakładki z produktami, jak i kategoriami produktów. Rozwiązanie, które przedstawiliśmy, obejmowało zmianę z przekierowań czasowych na stałe, wprowadzenie produktów archiwalnych, by uniknąć błędu 404, oraz wprowadzenie stałych przekierowań w przypadku usuniętych kategorii.
Odkryliśmy również na stronie klienta pozorne błędy 404 spowodowane tym, że lokalizacje sklepów zostały przedstawione w JavaScripcie, a w efekcie dla robotów wyszukiwarki sprawiało to wrażenie, jakby indeksowane były całkowicie puste podstrony. Tutaj wskazane było stworzenie tagów canonical.
Treści
Duplikacja treści i niewykorzystane szanse na zwiększenie widoczności
Poważnym problemem omawianej strony były duplikaty treści spowodowane błędną integracją z SALESmanago. Niepoprawna implementacja narzędzia doprowadziła do powstania podstron o identycznej treści co w zakładkach już istniejących – to zaś nie tylko osłabiało pozycję strony, ale też zakłamywało statystyki z działań marketingowych. Aby rozwiązać problem powielonych treści, zaleciliśmy wdrożenie tagów canonical, czyli “wskazówek” dla robotów wyszukiwarki co do tego, która z podstron jest oryginalna i powinna być indeksowana. Doradziliśmy również wyłączenie indeksowania poszczególnych parametrów w Google Search Console.
W raporcie wskazaliśmy także na niewykorzystany potencjał strony, czyli elementy, w których nie występują błędy z punktu widzenia SEO, ale które mogą przynosić większy pożytek. Między innymi zwróciliśmy uwagę na brak podstron dla poszczególnych sklepów stacjonarnych z sieci klienta oraz brak linków do innych towarów w zakładkach konkretnych produktów. Opisy produktów również nie zostały w pełni wykorzystane – zabrakło między innymi odpowiedniego nasycenia tekstów nazwą towaru, wspomagania ruchu frazami long tailowymi czy informacji o dostępnych wariantach danego produktu.
Błędy i niedociągnięcia na podstronach kategorii
W dalszej kolejności wskazaliśmy na brak opisów kategorii – kolejny element niewykorzystanego potencjału. Podstrony zawierały wyłącznie produkty, my zaś zasugerowaliśmy wzbogacenie ich o opisy z frazami kluczowymi istotnymi dla klienta, które będą generowały większy ruch organiczny. Prześledziliśmy także adresy URL tych podstron i odkryliśmy, że spora część z zawartych w nich nazw się duplikuje, czego można uniknąć, stosując drobne modyfikacje i uściślenia. Zwróciliśmy uwagę, że na podstronach kategorii brakuje nagłówków H1, a znaczniki title są zbyt ogólne, przez co zdobywanie bezpłatnego ruchu jest znacznie utrudnione.
Nasza analiza pozwoliła również na odkrycie dodatkowych możliwości pozycjonowania poprzez filtry kategorii – niektóre pojedyncze filtry (na przykład z rozmiarem ubrań) mogłyby służyć zwiększaniu ruchu z fraz long tailowych. Zastrzegliśmy jednak, że tylko część filtrów powinna być indeksowana i zmiany w tym zakresie powinny zostać przeprowadzone bardzo ostrożnie i tylko dla pojedynczych wartości filtrów.
Uzupełnienie treści
Analiza treści na stronie pokazała, że istnieje spora potrzeba stworzenia nowych tekstów i rozbudowy istniejących treści. Opisy kategorii nie istniały, natomiast opisy produktów były zbyt krótkie i nie zostały zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych. W tym aspekcie poradziliśmy klientowi stworzenie listy fraz kluczowych wartościowych w jego branży i nasycenie nimi tekstów publikowanych w witrynie. Zaleciliśmy również wprowadzenie bloga lub działu z poradami, który byłby przydatny z aż kilku względów:
- byłby naturalnym miejscem dla fraz typu long tail, które przyciągałyby użytkowników bezpośrednio z wyszukiwarki,
- służyłby prezentowaniu boxów produktowych generujących dodatkową konwersję,
- wspomagałby linkowanie wewnętrzne na stronie.
Pokazaliśmy również, jak taki blog mógłby wyglądać, wymieniając najważniejsze elementy, które powinien zawierać. Jednocześnie zaznaczyliśmy, że wprowadzenie bloga wymagałoby stworzenia strategii contentowej obejmującej plan częstotliwości publikacji, tematów, fraz kluczowych, długości i formatowania tekstów itd.
Strategia linkowania
W ramach audytu przyjrzeliśmy się również strategii linkowania na stronie klienta i zwróciliśmy uwagę na niewystarczające linkowanie wewnętrzne – wiele podstron wymagało umieszczenia odnośników do podobnych produktów, a brak bloga uniemożliwiał linkowanie do kategorii. Bardzo silny okazał się profil linków zewnętrznych – strona często była wzmiankowana w tekstach na dobrej jakości portalach zewnętrznych. Analiza wykazała jednak, że większość linków prowadzi do strony głównej sklepu, brakuje zaś linkowania strategicznego podstron kategorii i produktów na wybrane frazy – tutaj wskazaliśmy na możliwość rozwoju.
Dodatkowo zwróciliśmy uwagę na to, że niektóre linki zewnętrzne prowadzą do podstron z błędem 404 – były to niejako stracone linki, które można było odzyskać, przebudowując stronę według naszych wytycznych. Pokazaliśmy również możliwości rozbudowy linkowania zewnętrznego i podkreśliliśmy potrzebę skoordynowania działań marketingowych z SEO w tym zakresie.
Podsumowanie audytu
Podsumowując przeprowadzony audyt, zwróciliśmy uwagę, że wprowadzanie zmian zarówno technicznych, jak i treściowych powinno być poprzedzone zbudowaniem strategii SEO, która pozwoli na skoordynowanie działań, wyodrębnienie najważniejszych celów i w efekcie – większą widoczność strony w sieci.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.