Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

7 błędów w marketingu w mediach społecznościowych

błędy social media

Wiele firm podejmuje mądrą decyzję i zaczyna korzystać z marketingu w mediach społecznościowych. Niestety, często dochodzą do wniosku, że takie działania jednak nie przynoszą korzyści. Dlaczego tak się dzieje? Możliwe, że nieświadomie popełniają poważne błędy negatywnie wpływające na rezultaty swoich wysiłków.

Jakie mogą to być błędy? W tym artykule poznasz 7 z nich, których powinieneś unikać.

1. Negatywne podejście do samego marketingu w mediach społecznościowych

Jeśli uważasz, że media społecznościowe nie są odpowiednie dla Twojej branży i związanej z nią demografią, to zapewne się mylisz. Dalej wiele osób uważa, że media społecznościowe interesują jedynie nastolatków i fanów technologii. Jednak ta sytuacja już dawno się zmieniła.
Na przykład jedno z badań wykazało, że najszybciej rozwijająca się grupa wiekowa na Twitterze to ta w wieku od 55 do 64 lat. Z kolei najszybciej rozwijająca się grupa demograficzna na Facebooku znajduje się w przedziale 45-54 lat. Media społecznościowe przeniknęły wszystkie warstwy naszego społeczeństwa. Możesz dlatego za ich pomocą trafić do praktycznie dowolnych grup docelowych, jakie są dla Ciebie istotne.

A jeżeli mówimy już o grupie docelowej:

2. Brak celów oraz ustalenia grupy docelowej

Świadomość tego, kto jest Twoim odbiorcą, może być największym wyzwaniem, przed którym stoisz. Przy tworzeniu kampanii ważne jest to, abyś zidentyfikował grupę docelową i dostosował do niej swoje działania:

  • Dla kogo stworzyłem ten produkt/oferuję usługę?
  • Czy staram się dotrzeć do dorosłych, młodzieży, mężczyzn, czy kobiet?

Wszystkie te pytania są ważne z punktu widzenia identyfikacji grupy docelowej, dzięki czemu możesz ustalić swoje początkowe cele kampanii.
Kiedy już określisz swoją grupę, powinieneś ustalić, jak zmierzyć powodzenie kampanii. W tym celu ustal parametry i zdefiniuj swoje cele oraz wskaźniki KPI:

  • Do ilu klientów chcesz dotrzeć i przy jakim zaangażowaniu?
  • Czy Twoja uwaga skupia się po prostu na zwiększeniu świadomości marki, czy też chcesz skierować ruch na stronę firmową?

Im bardziej sprecyzujesz swoje cele, tym lepiej.

3. Brak pomiaru rezultatów

Marketing w mediach społecznościowych jest potężnym sposobem promowania Twojej marki. Dodatkowo wszelkie swoje działania i postępy możesz śledzić w czasie rzeczywistym. Pozwala to na dokonywanie strategicznych zmian w kampanii w miarę upływu czasu. Niewydajną reklamę możesz zatrzymać, aby zaoszczędzić swój budżet, aż do momentu, gdy zostanie ona ponownie zoptymalizowana.
Oczekiwanie niesamowitych wyników z pierwszego postu lub kampanii jest nieco zbyt optymistyczne. Aby odnieść sukces, zawsze będziesz potrzebował serii poprawek i testów, aby uzyskać pożądane rezultaty.

4. Niesprecyzowane i zbyt ogólne działania

Czy powinieneś być na wszystkich platformach społecznościowych?
Raczej nie.
Jeśli będziesz chciał podbić wszystkie platformy, raczej trudno będzie Ci tworzyć unikalne i wysokiej jakości treści na każdą z nich. Sama obsługa profili i interakcja z grupą docelową także wymaga czasu.
Musisz także odpowiednio wybrać swój kanał marketingowy. Jeśli działasz na jednej platformie, ale twoja grupa docelowa jest na innej, to za wiele nie zdziałasz. Możesz zdecydować, aby wybrać tylko jedną lub połączyć kilka (np. LinkedIn z Facebookiem). Pamiętaj, by „nie przesadzić” i konsekwentnie generować dobre treści dla wybranych platform.

5. Unikanie, usuwanie i kontratakowanie negatywnych komentarzy

Negatywne komentarze dają Ci szansę na poprawę jakości usług i budowanie zaufania w społeczności Twojej marki. Kiedy klient jest niezadowolony z usług i zamieszcza ostry, negatywny komentarz, wiele marek decyduje się go zignorować, a niektóre nawet próbują go usunąć lub odpowiedzieć jeszcze ostrzejszymi stwierdzeniami (jak to było w przypadku głośnej sprawy z Wilią Karpatia). 🙂

Spójrz na to z innej perspektywy. Taka sytuacja to szansa, aby zamienić skarżącego się klienta w zadowolonego – takiego, który będzie pamiętał o Twojej kulturze i cierpliwości.
Potraktuj dlatego negatywne komentarze poważnie i spróbuj rozwiązać problem, przed którym stoi klient. Odpowiedz bezpośrednio na zamieszczony komentarz, a następnie przenieś sprawę na prywatny kanał. Pamiętaj też, że w tego typu dyskusjach czytelnicy zazwyczaj stoją po stronie konsumenta a nie marki. Dlatego łagodzenie sporu jest wielokrotnie jedyną opcją, by pozostać z nimi w zgodzie. 🙂

6. Zbyt wiele autopromocji

  • Kup to.
  • Pobierz to.
  • Byliśmy tu obecni.
  • Czekaj na naszą najnowszą ofertę.

Wyobraź sobie, że śledzisz markę, która publikuje tylko tego typu treści. Każdy pojedynczy post jest autopromocyjny – nie wnosi żadnej wartości, wiedzy czy inspiracji dla Ciebie. Nic zabawnego, nic motywującego, żadnych interakcji z klientami.

Czy byłbyś szczerze zainteresowany taką marką?

Media społecznościowe to fantastyczne miejsce do budowania i rozwijania swojej społeczności. To tutaj możesz uzyskać informacje zwrotne i nawiązać długotrwałe relacje z klientami.
Postępuj dlatego zgodnie z zasadą 20/80, gdzie 20% Twoich postów to autopromocja, a pozostałe 80% to konkretna wartość dla Twoich odbiorców. Ta równowaga pomoże Ci subtelnie promować siebie, a jednocześnie nie przytłaczać swoimi komunikatami.

7. Niewykorzystywanie różnych formatów treści

Czy Twój fanpage nie przypomina nudnej książki historycznej?
Duże bloki tekstu bez grafiki sprawiają, że treści stają się monotonne. Sam tekst nie jest wystarczająco angażujący. Jeśli chcesz skutecznie przyciągać uwagę, oprócz tekstu, zamieszczaj zdjęcia, infografiki oraz filmy.
Użytkownicy Facebooka oglądają przeszło 100 milionów godzin filmów dziennie. Poszczególne formaty treści niosą ze sobą także różne wyniki, jeżeli chodzi o zaangażowanie. W ankiecie sporządzonej przez Venngage marketerzy określili, które formy contentu przynosiły najlepsze rezultaty:

  • 40% – oryginalne grafiki (np. infografiki).
  • 23% – filmy i prezentacje.
  • 20% – wykresy i wizualizacje danych.
  • 12% – zdjęcia stockowe.
  • 5% – gify i memy.

Ludzie uwielbiają treści graficzne, ponieważ są one łatwiejsze do przyswojenia niż samo czytanie tekstu. Dlatego spróbuj połączyć go ze zdjęciami i filmami.

Podsumowanie

Promowanie swojej firmy w mediach społecznościowych to działanie, które na pewno przyniesie korzyści. Unikaj wymienionych tutaj błędów, a znacznie szybciej zobaczysz pożądane rezultaty.

2 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Człowiek znikąd. Król internetowej pasty. Dziedzic bydgoskich działek o nieuregulowanym statusie prawnym. Słowem ktoś, kto dostarczy ci treść, zaopiekuje się twoimi socialami, a na koniec utuli do snu. Kuba pierwsze szlify zbierał w niemieckiej korporacji, ale jego dynamiczne usposobienie i cięta riposta nie zniosły systemowych ograniczeń. W marketingu czuje się jak ryba w wodzie bowiem nic nie musi, a wszystko może. Wciąż próbuje zrobić sobie twarzowe zdjęcie. Specjalizuje się w prowadzeniu profili social media oraz tworzeniu treści wysokiej jakości. Jeżeli chodzi o narrację, nie ma sobie równych.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.