Spis treści
Czytasz teraz:
Voice search – rewolucja w branży seo?
Zamknij
Voice search już wkrótce może stać się standardowym sposobem wyszukiwania – jak wynika z prognoz na 2020 rok, aż połowę zapytań w wyszukiwarce Google mają stanowić polecenia werbalne. Wzrost zapytań internautów korzystających na co dzień z urządzeń mobilnych najpierw wymusił na Google wprowadzenie czynnika rankingowego mobile friendly, a teraz przyszła pora na rozpowszechnienie opcji wyszukiwania głosowego. Z jednej strony – duże udogodnienie dla użytkowników internetu, z drugiej jednak – spore wyzwanie dla specjalistów SEO/SEM.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Liczba głosowych zapytań do wyszukiwarki Google wzrosła ponad 35-krotnie na przestrzeni ostatnich 10 lat. Z 3,5 miliarda codziennych wyszukiwań te przeprowadzane w ramach voice search stanowią prawie jedną trzecią. Komendy głosowe to coraz bardziej popularna metoda wyszukiwania informacji w sieci. Co to oznacza dla branży SEO?
Jak działa voice search?
Voice search opiera się na kombinacji przetwarzania danego języka (Natural Language Processing) oraz programowej syntezy mowy danego języka typu Text-to-Speech (TTS), celem zrozumienia zapytania użytkownika. Następnie system przeszukuje w bazie odpowiednie informacje i wyświetla najtrafniejsze odpowiedzi. Jego zadaniem jest także określenie intencji użytkownika na podstawie historii wcześniejszych zapytań. Wg Google wskaźnik błędów podczas wyszukiwania głosowego wyraźnie zmalał – w 2014 roku wynosił 25%, a na chwilę obecną jest to jedynie 8%.
Wyszukiwanie głosowe – kiedy korzystamy z niego najczęściej?
Jeszcze całkiem niedawno wydawało się, że komendy głosowe nie będą standardem wyszukiwania – na niekorzyść tego sposobu poszukiwania informacji w internecie działało swego rodzaju skrępowanie towarzyszące mówieniu do wyszukiwarki. Jeśli już decydowaliśmy się na wyszukiwanie głosowe, to tylko w zaciszu własnego domu lub w gronie bliskich osób. Obecnie za tego rodzaju sposobem wyszukiwania przemawia przede wszystkim szybkość, wygoda i dokładność zdobywanych informacji.
Jak wynika ze statystyk, z rozwiązania tego korzystamy najczęściej podczas prowadzenia samochodu (blisko 53%), w trakcie wykonywania obowiązków domowych (około 21%), podczas oglądania telewizji (ponad 7%), a także w pracy (ponad 7%). Wyszukiwanie głosowe ma zatem ogromne znaczenie zarówno dla właścicieli stron internetowych, jak i specjalistów zajmujących się na co dzień ich pozycjonowaniem. W związku z tym, że wyszukiwania coraz bardziej zbliżone są do naszego języka naturalnego, należy pod tym kątem modyfikować witryny internetowe.
Jak optymalizować strony pod wyszukiwarki głosowe?
Kluczowa zmiana w zakresie pozycjonowania pod kątem wyszukiwania głosowego dotyczy języka – chodzi tu przede wszystkim o to, w jaki sposób zadajemy pytania wyszukiwarce. W przypadku tradycyjnego wyszukiwania tekstowego wpisywaliśmy do tej pory najczęściej hasła – np. “architekt Warszawa” lub “krótka czerwona sukienka”. Kiedy zaczynamy wypowiadać pytania na głos, sposób ich zadawania jest całkiem inny. Zamiast metody hasłowej używamy coraz częściej również pełnych zdań, znacznie dłuższych, a niekiedy bardziej potocznych, przez co stają się one mniej dokładne – np. “Gdzie znajdę dobrego architekta w Warszawie?” lub “Gdzie kupię krótką czerwoną sukienkę?”.
Dotychczasowe podejście do targetowania, a także doboru fraz kluczowych i ich analizy, musi zatem ulec zmianie. W związku z tym, że wyszukiwarki coraz częściej obsługują bardziej złożone zapytania internautów, szczególną uwagę należy zwrócić na pozycjonowanie long tail, czyli na tak zwany długi ogon. Chodzi w nim o stosowanie wyrażeń kluczowych składających się z długich zwrotów lub pełnych zdań – odzwierciedlają one język naturalny i sposób zadawania pytań w przypadku voice search.
W związku z tym, że użytkownicy zadają konkretne pytania, należy zadbać o to, aby możliwie szybko udzielić im odpowiedzi. Zdecydowana większość ich zapytań zaczyna się od “jak?”, “gdzie?”, “dlaczego?”, “kiedy?” czy “co?”. Odpowiedzi na te pytania najłatwiej zawrzeć w sekcji FAQ na stronie internetowej. Ułatwi ona znalezienie niezbędnych informacji, a jednocześnie zwiększy widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania głosowego.
Metoda voice search wykorzystywana jest często podczas wyszukiwania lokalnego. Aby ułatwić internautom znalezienie Twojej firmy, skup się na pozycjonowaniu lokalnym. W tym przypadku pomocne w zapewnieniu stronie dużej widoczności będzie stosowanie fraz kluczowych istotnych dla lokalnych użytkowników. Warto uwzględniać w nich zatem charakterystyczne punkty orientacyjne, lokalne atrakcje i miejsca zainteresowań lub zwroty czy określenia rejonu, w którym znajduje się firma.
Pamiętaj też, że z komend głosowych korzystają najczęściej użytkownicy urządzeń mobilnych – Twoja witryna musi być zatem mobile friendly, a więc dostosowana do obsługiwania smartfonów oraz tabletów. Na efekty wyszukiwania głosowego bardzo dobrze wpływa również połączenie strony internetowej z systemami recenzji i opinii. Ważne, aby na bieżąco śledzić i w miarę szybko reagować na pojawiające się opinie i recenzje, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania – dzięki temu jesteś w stanie zwiększyć współczynnik klikalności i wpłynąć na wizerunek swojej firmy.
Wskaźnik wyszukiwań głosowych wzrasta obecnie w znacznie szybszym tempie niż w przypadku tradycyjnych wyszukiwań tekstowych. Jest to związane przede wszystkim z bardziej wygodnym sposobem korzystania z komend głosowych oraz wysoką trafnością otrzymywanych wyników wyszukiwania – warto więc optymalizować swoje witryny pod kątem voice search.
Krzysztof
10 cze 2019, 07:55
Sądzę, że każdy średnio-kumaty SEO-wiec (który oprócz czytania blogów SEO robi też własne projekty) od dawna generuje long-tail na serwisach Klientów. Voice Search to kolejna ciekawostka do zapełnienia rynkiem „Googlowej Alexy” i specjalne zwracanie uwagi na to jest bez sensu. Jeżeli ktoś robi dobrze SEO to nie powinien się martwić „taką rewelacją” 😉
Maciej Popiołek
10 cze 2019, 08:50
Jest spora różnica w tym zakresie między rynkiem anglosaskim a polskim. W Polsce wciąż wyszukuje się hasłowo – nawet jeżeli robimy to głosowo. Rezultat jest taki, że… nic się nie zmienia. 🙂
I właśnie dlatego rewolucja jest pełzająca bo jeszcze sporo wody upłynie nim zaczniemy traktować wyszukiwarkę, jako partnera do rozmowy, a nie encyklopedię.