Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Pozycjonowanie sklepów PrestaShop

pozycjonowanie sklepów prestashop

PrestaShop to jedna z najpopularniejszych w Polsce platform e-commerce. Otwarty dostęp, bezpłatny charakter oraz intuicyjna obsługa sprawiają, że wiele osób decyduje się na prowadzenie swojego e-sklepu właśnie w oparciu o ten system. Jednak samo założenie sklepu czy wybranie szablonu i umieszczenie produktów nie gwarantuje pozyskania klientów. Równie ważne jest prawidłowe pozycjonowanie sklepów PrestaShop. Jak to zrobić? Podpowiadamy.

Czy warto pozycjonować sklep na PrestaShop?

Pozycjonowanie jest potrzebne każdemu sklepowi internetowemu bez wyjątków. To właśnie dzięki niemu masz szansę na to, aby klienci zobaczyli Twoją ofertę. Nawet, jeśli jest znacznie bardziej atrakcyjna od tej, którą ma konkurencja, musi jeszcze stać się widoczna. Pamiętaj: zdecydowana większość internautów rozpoczyna poszukiwanie interesujących ich produktów od Google. A jeśli Twojego sklepu nie będzie na pierwszej stronie tzw. SERP-a, czyli strony z wynikami wyszukiwania, to jest mało prawdopodobne, że ktokolwiek do niego dotrze.

Co jednak decyduje o tym, że Google wyświetla oferty jednych sklepów wyżej, a drugich niżej na liście? W przeciwieństwie do płatnego reklamowania sklepu PrestaShop, tu nie decydują środki, które włożyłbyś bezpośrednio w publikację materiałów promocyjnych. Tak zwane wyniki „organiczne” to te, które bazują na dopasowaniu treści strony do intencji zapytania odbiorcy. Google podsuwa internaucie te serwisy, które przez algorytmy giganta zostały uznane za:

  • najbardziej wiarygodne i godne zaufania,
  • dostarczające najpełniejszych informacji,
  • najbardziej przystępne pod względem obsługi.

W teorii spełnienie tych warunków jest proste. Jednak w praktyce nawet na pozór niewiele znaczące błędy mogą nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje dla wyników pozycjonowania sklepu Presta. Właśnie dlatego tak ważne są przemyślane i odpowiednio zaplanowane działania SEO.

Jakie wyzwania niesie za sobą pozycjonowanie sklepów PrestaShop?

PrestaShop to platforma e-commerce, która nie działa w modelu SaaS, co sprawia, że korzystając z niej, jesteś w 100% właścicielem swojego sklepu. Możesz go też modyfikować, choć w ramach systemu, na którym jest oparta. A jak wygląda pozycjonowanie przy PrestaShop? Zasadniczo najważniejsze zasady związane z podejmowanymi działaniami SEO są zbieżne z tymi wykonywanymi przy pozycjonowaniu e-sklepu na innych platformach. Trzeba jednak pamiętać, że ten system e-commerce ma swoje ograniczenia i wyzwania. Dlatego na początek warto wiedzieć, z czym będziesz się mierzyć.

Po pierwsze trzeba wiedzieć, że istnieje szereg wtyczek i rozszerzeń do PrestaShop, które mają ułatwić działania SEO. Mogą one pomóc w automatyzacji niektórych działań, które trzeba wdrożyć już na początku działań. Pewne funkcjonalności systemu mogą jednak stanowić dość znaczące zagrożenie dla skuteczności i powodzenia całego procesu. Warto być świadomym przede wszystkim, że:

  • narzędzie automatyzujące powielanie opisu kategorii, które w zamyśle miało usprawnić otwieranie nowych podzakładek, może prowadzić do powstawania tzw. duplicate content, a więc powielonych treści. Takie kopie z punktu widzenia algorytmów Google obniżają wartość serwisu, a co za tym idzie mogą utrudniać proces pozycjonowania na PrestaShop,
  • system może powodować problemy z wyświetlaniem się menu bocznego – zwłaszcza przy dużej ilości podkategorii. Należy zatem pamiętać, aby zwiększyć przejrzystość tego elementu, aby roboty Google nie miały problemów z jego zaindeksowaniem,
  • ryzykowne może być wykorzystanie w sklepie Prestashop mechanizmu infinite scrolling, który polega na tym, że użytkownikowi przeglądającemu katalog produktów nieustannie pojawiają się kolejne towary do oglądania. O ile może to być dość wygodne z punktu widzenia kupującego, o tyle w kontekście pozycjonowania sklepu Presta lepiej zastosować standardowy sposób prezentacji towarów,
  • warto upewnić się, że pewne podstrony, np. koszyk czy strona, gdzie dokonywane są płatności, były wyłączone z indeksowania Google – dzięki temu uniknie się obniżania wartości serwisu.

To elementy, na które zwrócą uwagę fachowcy zajmujący się pozycjonowaniem Twojego sklepu PrestaShop. To dlatego, że zanim w ogóle przystąpią do działania, wykonają pogłębiony audyt serwisu i szybko wykryją, co wymaga zmiany, aby prace miały sens, a inwestycja w SEO się zwróciła.

Od czego zacząć pozycjonowanie sklepu PrestaShop?

Pierwszym krokiem, który należy podjąć przy pozycjonowaniu sklepu PrestaShop jest dokładne określenie „sytuacji wyjściowej”. Temu służy wspomniany już audyt. W ogólnym ujęciu eksperci sprawdzają:

  • jak obecnie wygląda strona sklepu od strony technicznej i związanej z zabezpieczeniami – tak, aby wskazać bariery utrudniające pozycjonowanie na poziomie kodu, działania serwera czy niezaktualizowanego oprogramowania,
  • jak wyglądają treści w serwisie, dokładniej, czy są dopasowane pod kątem jakości, ilości oraz układu do wymogów SEO,
  • jak pozycjonuje się bezpośrednia konkurencja oraz które frazy kluczowe związane z działalnością sklepu PrestaShop mają największy potencjał.

Efektem takiej pogłębionej analizy jest raport, który przedstawia szczegółowo to, co utrudnia wypozycjonowanie sklepu na PrestaShop oraz wskazuje rozwiązania tych problemów.

Czy jesteś w stanie określić samodzielnie, jak wygląda wyjściowa sytuacja Twojego sklepu Presta odnośnie do pozycjonowania? W bardzo podstawowym zakresie – tak. Istnieją darmowe narzędzia, przy pomocy których można wykonać szybki i orientacyjny audyt. Pamiętaj jednak, że uzyskane przy jego pomocy informacji są dopiero wstępem do podjęcia konkretnych działań. Specjaliści, którzy będą pracować nad pozycjonowaniem sklepów PrestaShop, przyjrzą się jego strukturze, kodowi, układowi treści czy zabezpieczeniom ze znacznie większą precyzją.

Jakie elementy wpływają na pozycjonowanie sklepów PrestaShop?

Kiedy już określi się, jakie elementy związane z pozycjonowaniem sklepu wymagają poprawy, rozbudowania czy zupełnej zmiany, można przystąpić do działania. Warto wiedzieć, że na skuteczne działania SEO składa się wiele elementów – na poziomie technicznym oraz „merytorycznym”. Oto te kluczowe.

Szybkość działania sklepu Presta a pozycjonowanie

Sklepy na PrestaShop są hostowane na zewnętrznych serwerach – to Ty jako właściciel takiego serwisu decydujesz, gdzie zostanie on umieszczony. Za to same parametry serwera mają ogromny wpływ na pracę docelowej strony. Dlaczego? Ponieważ wiele zależy od ich przepustowości oraz możliwości technicznych. To sprawa, której warto się przyjrzeć na wstępnym etapie pozycjonowania, ponieważ… wzrost ruchu może doprowadzić do problemów z wyświetlaniem strony. Wyobraź sobie, że nagle liczba wizyt wzrośnie kilkunastokrotnie lub bardziej. Upewnij się, że serwer hostingowy „udźwgnie” taką sytuację i nie zostanie przeciążony. 

W kontekście szybkości działania strony liczy się też to, w jakim czasie się załaduje. A na to wpływa m.in. „ciężkość” plików, które zostały na niej umieszczone. Przykładowo efektowny filmik na stronie głównej sklepu Presta czy zaawansowana animacja mogą dawać ciekawy efekt estetyczny, ale… także sprawić, że strona będzie się wolniej otwierała. Efekt? Zastanów się sam, co robisz, kiedy strona, na którą chcesz przejść, otwiera się w nieskończoność? Dziś każda chwila jest na wagę złota i mało kto ma czas, żeby czekać. Google to rozumie, dlatego automatycznie traktuje jako mniej wartościowe strony, które mają problemy z ładowaniem.

Wolne otwieranie się sklepu może też być spowodowane zastosowaniem niekompatybilnych ze sobą rozszerzeń czy innych błędów na poziomie programistycznym. Trzeba je wyeliminować na samym początku.

Dobra mapa strony to podstawa

Algorytmy Google lubią porządek w strukturze strony. O co chodzi? O to, aby zakładki dotyczące poszczególnych kategorii i podkategorii produktów miały „drzewiasty” układ, a więc by przejścia między nimi logicznie z siebie wynikały i tworzyły gniazda tematyczne. Taki układ powinien być odzwierciedlony zarówno w układzie menu e-sklepu, jak i w mapie strony, a także w tym, jak są tworzone linki do poszczególnych podstron. URL-e powinny być również „SEO Friendly”, czyli nie wyglądać jak ciąg przypadkowych liczb i liter, a tworzyć czytelne i zrozumiałe teksty odzwierciedlające nazwy poszczególnych kategorii i podkategorii. Wprowadzenie tego systemu robi OGROMNĄ różnicę z punktu widzenia pozycjonowania sklepów PrestaShop.

Odpowiednie przekierowania

Zdarza się tak, że sklep wycofuje jakiś produkt ze sprzedaży. O ile przy niewielkim asortymencie jest to łatwo zauważyć, o tyle przy kilku tysiącach artykułów – już trudniej. Z punktu widzenia SEO – im mniej stron z błędem wyskakuje użytkownikowi, tym lepiej. Dlatego warto zastosować system przekierowań 301, które przeniosą potencjalnego klienta do podstrony ze zbliżonym produktem. To proste działanie w bardzo skuteczny sposób zwiększa potencjał na konwersję, a przede wszystkim ogranicza problemy z pozycjonowaniem sklepu PrestaShop.

Meta dane 

Chociaż meta dane nie są zbyt widoczne dla odwiedzającego stronę, mają znaczenie dla oceny strony przez algorytmy Google. Czym one są? Istnieje cały zestaw dodatkowych parametrów i danych, jednak najważniejsze są meta title oraz meta description. Title to tytuł strony, a description – jej krótki, ok. 160-znakowy opis. To one wyświetlają się w wynikach wyszukiwania w Google.

Warto zadbać o to, aby każda podstrona miała unikalne meta tagi – ich powielanie może spowodować, że pozycjonowanie sklepów na PrestaShop będzie utrudnione.

Zadbaj o dobre treści na podstrony sklepu

Pozycjonowanie sklepów na PrestaShop wymaga wnikliwej weryfikacji treści, które się tam znajdują. Są ważne z dwóch powodów. Po pierwsze pełnią rolę informacyjną i perswazyjną – muszą przekonywać klientów, że warto u Ciebie kupować. Po drugie są kluczowe z punktu widzenia SEO. Aby pozycjonowanie mogło się odbyć, teksty muszą:

  • mieć odpowiednią długość – nie ma tutaj uniwersalnych zaleceń, ponieważ wszystko zależy od specyfiki samego sklepu, branży, liczby fraz, na które jest prowadzone pozycjonowanie itp.,
  • być właściwie nasycone frazami kluczowymi – trzeba je dobrać bardzo świadomie, a potem rozdysponować proporcjonalnie, aby korespondowały z tematyką zakładek i nie powielały się,
  • mieć odpowiednią strukturę – istotne jest stosowanie nagłówków H2, H3, a nawet H4, które ułatwiają wizualną organizację treści, ale też są dobrze przyjmowane przez algorytmy Google, zwłaszcza gdy nasyci się je frazami,
  • być merytoryczne – a to oznacza, że powinny przekazywać użytkownikowi ważne dla niego informacje,
  • być UNIKALNE – nawet jeśli masz np. dostęp do materiałów promocyjnych od producenta sprzedawanych towarów, nie kopiuj ich na swoją stronę. Choć jest to wygodne rozwiązanie, niestety prowadzi do osłabienia pozycjonowania sklepu na PrestaShop. Kopie obniżają wartość strony dla Google.

Z tego powodu najlepiej, gdy teksty na stronę Twojego sklepu przygotuje profesjonalny copywriter, współpracujący przy okazji z SEO-wcem. Połączenie ich działań pozwoli wypracować zoptymalizowane treści, które wyraźnie wspomogą pozycjonowanie pod PrestaShop.

Pamiętaj: rozbudowanie bazy tekstów może być żmudnym procesem, zwłaszcza na początku, gdy potrzebne jest przemodelowane dotychczasowych treści i napisanie dużej ilości nowych. Dlatego warto ten proces podzielić na kilka etapów. Na początku mogą np. powstać teksty do podstron głównych kategorii produktów oraz na stronę główną. W kolejnych miesiącach – treści opisów podkategorii, a na końcu – samych artykułów, które są sprzedawane.

Czy trzeba opisywać wszystkie produkty na stronie? Najlepiej, jeśli każdy z nich będzie miał unikalny opis, jednak wiąże się to z dużą inwestycją, szczególnie przy mocno rozbudowanym asortymencie. Dlatego warto sobie dać czas na poszerzenie zasobu treści.

A co, jeśli sprzedawanych produktów jest np. ok. 20, a Ty chcesz pozycjonować się na większą liczbę fraz? Wówczas wartościowym wsparciem pozycjonowania sklepu na PrestaShop może być blog z artykułami poradnikowymi i eksperckimi. To dodatkowa szansa na poszerzenie zasięgów oraz budowanie wizerunku specjalisty w branży. Blog ułatwi Ci też dotarcie do klientów na różnych etapach lejka zakupowego.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne

Kolejnym elementem, który wspomaga pozycjonowanie sklepów PrestaShop, jest właściwie wykonane linkowanie. Chodzi o umieszczanie linków do e-sklepu i jego poszczególnych podstron w wartościowych miejscach. Z jednej strony przydatne są linki wewnętrzne, a więc te lokowane w treściach innych zakładek własnego serwisu.  Należy jednak uważać, aby podstrony nie kierowały do siebie nawzajem, ponieważ taka pętla może negatywnie wpłynąć na wyniki SEO.

Z drugiej strony bardzo pomocne są linki zewnętrzne – np. te umieszczane we wpisach blogowych, w mediach społecznościowych, a przede wszystkim na wartościowych portalach. Właśnie dlatego pozycjonowanie sklepu PrestaShop jest nierzadko wspierane działaniami content marketingowymi, a dokładniej – publikacją zewnętrznych artykułów sponsorowanych. Pomagają one przyspieszyć link building i zwiększyć jego efektywność.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu na PrestaShop?

Zastanawiasz się, jak długo będziesz musiał czekać na efekty pozycjonowania sklepu PrestaShop? Nie da się odpowiedzieć na to pytanie bardzo precyzyjnie, choć zazwyczaj efekty pojawiają się po kilku miesiącach. Dlaczego trwa to tak długo? Jak widzisz z powyższego opisu części działań SEO, które należy podjąć, są one czasochłonne. Sam proces audytu i analizy musi być przeprowadzony bardzo rzetelnie, aby ustalone słowa kluczowe i sam harmonogram prac przyniosły efekty. Czas zajmie także ewentualne przeprojektowanie sklepu, wyeliminowanie usterek technicznych, a także przygotowanie treści i ich publikacja. Kiedy te działania zostaną zakończone, trzeba będzie jeszcze poczekać na to, aż Google zaindeksuje wszystkie zmiany i na nie zareaguje.

Jednak mimo że na efekty pozycjonowania sklepów PrestaShop trzeba poczekać, warto być cierpliwym. Rezultaty dobrze przeprowadzonych działań utrzymują się bardzo długo. W efekcie znacząco spada koszt pozyskania klienta, a liczba zapytań ofertowych wzrasta. Pozycjonowanie to długofalowo najtańsza metoda pozyskiwania nowych klientów.

Jeżeli zaś chcesz szybciej „rozkręcić” swój serwis, możesz skorzystać z możliwości, jakie daje reklamowanie sklepów PrestaShop w systemach typu Google Ads czy Facebook Ads. Dobrze zaplanowane kampanie – zwłaszcza te z wykorzystaniem remarketingu – pozwolą Ci zwiększyć liczbę punktów kontaktu z potencjalnym klientem, a co za tym idzie, zwiększyć zainteresowanie produktami.

W obu obszarach: reklamy oraz pozycjonowania warto sobie zapewnić profesjonalne wsparcie. Dzięki niemu masz gwarancję, że nie marnujesz budżetu przeznaczonego na działania promocyjne, ale dobrze go inwestujesz.

Potrzebujesz pomocy przy pozycjonowaniu e-sklepu na Presta? Zespół Verseo jest do Twojej dyspozycji. Pracowaliśmy już z wieloma Klientami, którzy korzystają z tej platformy. Dzięki temu wiemy, jak działać, abyś zobaczył wyniki, które Cię zadowolą. 🙂

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Voice search – rewolucja w branży seo?
Maciej Popiołek

Voice search już wkrótce może stać się standardowym sposobem wyszukiwania – jak wynika z prognoz na 2020 rok, aż połowę […]

reklama dla sklepu internetowego
Reklama dla sklepu internetowego – jakie kanały wybrać?
Maciej Popiołek

Rośnie liczba sklepów internetowych, co jest podyktowane zwiększonym zainteresowaniem zakupami online. Dla Ciebie – jako właściciela e-sklepu – oznacza to […]

Pingwin – i wszystko jasne!
Joanna Michalska

Google potwierdziło na swoim blogu, że algorytm  Pingwin został zaktualizowany. Data 23 września 2016 zapisze się w historii jako dzień […]

jak zdobyć klientów dzięki seo
Jak dzięki optymalizacji strony zdobyć klientów?
Dominika Słomka

Jak zdobyć klientów dzięki optymalizacji strony? Zdobyć klientów – właśnie to stawiasz sobie za podstawowy cel prowadzonej działalności. I słusznie, […]

meta description
Czy meta description może mieć wpływ na pozycję naszej strony?
Maciej Popiołek

Optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek jest kluczowa dla widoczności witryny, a co za tym idzie – jej znaczenia dla osób, […]

Co to jest marketing internetowy?
Dominika Słomka

Żeby „przebić się” do klientów, potrzebujesz czegoś więcej niż dobrego produktu i świetnej jakości obsługi. Twoja grupa docelowa odbiorców musi […]