Spis treści
Czytasz teraz:
FCP – za co odpowiada?
Zamknij
Użytkownicy w internecie mają w sobie coraz mniej cierpliwości i wyrozumiałości wobec kiepsko działających usług. Trzeba jednak przyznać, że trudno im się dziwić. W końcu technologia konsekwentnie przyzwyczaja do coraz szybszego działania. Co do zasady, każdy spodziewa się natychmiastowej reakcji na interakcję. Jeśli jakaś witryna działa zbyt wolno, zazwyczaj do dyspozycji pozostaje jeszcze przynajmniej kilka alternatywnych źródeł.
Posiadając własną stronę internetową, musisz zatem zadbać o komfort użytkowania, aby potencjalni klienci nie uciekli do konkurencji. Kluczową kwestią jest wydajność, z którą wiąże się metryka FCP. Pod tym enigmatycznym skrótem kryje się termin First Contentful Paint. Dowiedz się, jak wpływa on na Twoją stronę i co możesz zrobić, aby poprawić swój wynik w tej materii.
Czym dokładnie jest First Contentful Paint?
First Contentful Paint to metryka określająca ilość czasu upływającego od rozpoczęcia ładowania strony do momentu wyświetlenia pierwszych elementów zawartości. Przykładem takiej treści może być obraz, tekst czy też grafika wektorowa w formacie SVG. Gdy odbiorca zobaczy treści pojawiające się na ekranie, zyskuje poczucie, że witryna ładuje się poprawnie i zaraz uda się zobaczyć ją w całej okazałości. Rola FCP nie ogranicza się jednak do aspektów związanych z doświadczeniami użytkownika. Aspekt ten zalicza się również do czynników rankingowych Google. Jeśli zatem decydujesz się na promocję strony przez pozycjonowanie, trzeba zwrócić szczególną uwagę na First Contentful Paint.
Dlaczego FCP jest tak ważne?
Umiejętna optymalizacja kwestii FCP na stronie internetowej może zaowocować następującymi korzyściami:
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- użytkownik otrzymuje niemal natychmiastowy sygnał, że strona reaguje,
- redukcja prawdopodobieństwa opuszczenia strony przez zniecierpliwionych odbiorców,
- budowanie zaufania do witryny już od pierwszych sekund,
- korzystna ocena jakości witryny przez wyszukiwarki,
- zwiększona szansa na poszerzenie widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania,
- wyższy współczynnik konwersji,
- zmniejszony współczynnik odrzuceń,
- ogólna poprawa efektywności działań marketingowych i sprzedażowych.
Jak mierzyć FCP?
- Google Lighthouse – to wtyczka dostępna dla użytkowników przeglądarki Chrome. Z jej pomocą zdołasz sprawdzić różne metryki związane z wydajnością strony internetowej. Masz też możliwość wygenerowania raportu oraz podejrzenia wskazówek sprzyjających usprawnieniu działania witryny.
- PageSpeed Insights – to bezpłatne narzędzie służące do analizy wydajności strony zarówno w wersji mobilnej, jak i tej przeznaczonej na komputery. Podobnie jak w przypadku Lighthouse, otrzymujesz dostęp do wielu metryk, włącznie z FCP.
- WebPageTest – to zaawansowane narzędzie przeznaczone do testowania wydajności stron. Przy jego użyciu wygenerujesz szczegółowe raporty i przeprowadzisz testy uwzględniające różne lokalizacje i urządzenia.
- GTmetrix – to rozwiązanie korzystające z mechanizmów PageSpeed Insights i Lighthouse. Choć sam interfejs wydaje się prosty, interpretowanie niektórych parametrów wymaga odrobiny wprawy. Bliższe zaznajomienie się z obsługą tego rozwiązanie pozwoli Ci jednak na uzyskanie dokładnych danych dotyczących wydajności strony internetowej.
- Chrome DevTools – stanowi zestaw narzędzi dla deweloperów, które zostały wbudowane w przeglądarkę internetową. To rozwiązanie pozwalające na szczegółową analizę czasu ładowania poszczególnych elementów witryny. Ze względu na dość techniczny charakter jest jednak zalecane dla bardziej zaawansowanych odbiorców.
Jak interpretować wyniki FCP?
Można wyróżnić kilka przedziałów określających kondycję strony internetowej pod względem FCP. Poszczególne progi prezentują się następująco:
- dobry: 0-1.8 sekundy,
- wymaga poprawy: 1.8-3.0 sekundy,
- słaby: powyżej 3.0 sekund.
Co wpływa na wartość FCP?
Czas ładowania pierwszego elementu na stronie internetowej może zależeć od wielu czynników. Dowiedz się jakie aspekty mogą decydować o wyniku w tej materii:
- czas odpowiedzi serwera,
- konfiguracja serwera,
- lokalizacja serwerów względem użytkowników,
- jakość hostingu,
- rozmiar i struktura plików CSS,
- zaburzone renderowanie zasobów JavaScript,
- kolejność ładowania zasobów,
- wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki,
- optymalizacja obrazów,
- mechanizm ładowania treści multimedialnych,
- format grafik,
- rozmiar zasobów.
Jak optymalizować FCP?
Skomplikowana struktura strony internetowej bywa podstawową przeszkodą do uzyskania korzystnego wyniku w ramach metryki FCP. Dotyczy to, m.in. skryptów CSS oraz JavaScript, które często wczytują się jednocześnie i w pierwszej kolejności. Konsekwencją jest opóźnienie wyświetlenia kluczowych modułów, które powinien zobaczyć użytkownik po rozpoczęciu sesji. Należy zatem uprościć i skompresować wykorzystany kod, aby ładowanie przebiegało sprawniej. Nie zaszkodzi też przesunąć niektórych zasobów do dolnej części strony, o ile nie są kluczowe dla pierwszego widoku witryny. Warto również przejrzeć kod i pozbyć się niepotrzebnych fragmentów, które mogą nadmiernie obciążać serwer.
Winowajcą często okazuje się również rozmaite materiały multimedialne takie jak zdjęcia i grafiki. Jeśli nie zostały one odpowiednio zoptymalizowane, pochłaniają zbyt dużo zasobów. Klasyczne rozszerzenia, takie jak .png albo .jpg, należy zatem zastąpić nowocześniejszymi formatami. Świetnym wyborem jest chociażby WebP, który skutecznie skraca czas ładowania strony.
W kontekście komponentów osadzonych na łamach witryny rekomenduje się też stosowanie techniki lazy loading. To nic innego jak opóźnienie ładowanie obrazów i elementów wizualnych, które nie muszą być widoczne w pierwszym widoku. Dzięki zastosowaniu tej metody przeglądarka zdoła miarowo doczytywać kolejne elementy zawartości w ramach przewijania strony. W praktyce lazy loading służy zatem ustaleniu hierarchii priorytetów w kontekście wczytywania poszczególnych zasobów.
Nie bez znaczenia jest również konfiguracja samego serwera. Klasyczny protokół HTTP jest już dość przestarzały i może powodować obniżenie wydajności strony. Warto zatem wdrożyć standard HTTP/2 albo nawet HTTP/3. W ten sposób skrócisz czas potrzebny do przesłania danych pomiędzy serwerem a przeglądarką użytkownika.
Pamiętaj, że…
Praca nad usprawnieniem FCP wymaga podjęcia szeregu działań o dość technicznym charakterze. Jeśli nie masz na co dzień styczności z takimi działaniami, cały proces może jawić się jako czarna magia. Bez wątpienia jednak gra jest warta świeczki. W końcu na szali znajduje się komfort użytkowników oraz widoczność witryny w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej.
Część działań możesz wykonać samodzielnie. Masz do dyspozycji darmowe narzędzia służące do analizowania wydajności strony. W każdym z nich znajdziesz konkretne propozycje poczynań, które należy podjąć w celu osiągnięcia korzystniejszego wyniku FCP. W przypadku bardziej wymagających wyzwań warto skorzystać ze wsparcia renomowanej agencji SEO. Optymalizacja wydajności strony to chleb powszedni dla doświadczonych specjalistów. Możesz zatem powierzyć im najbardziej wymagające zadania, a samemu skupić się na innych kwestiach związanych z prowadzeniem działalności.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.