Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Jeden komentarz

Obszary marketingu

Obszary marketingu - zdjęcie nr 1

obszary marketingu

Marketing to bardzo pojemne słowo, które obejmuje wszelkie działania promocyjne i PR-owe, jakie może podejmować marka. Dlatego na infografikach i w opracowaniach jest spore zamieszanie dotyczące klasyfikacji obszarów, które w sobie mieści. Jedni dzielą marketing na bardzo niewielkie sektory, inni te same działania wpisują w kilka podstawowych sfer. Tutaj przedstawimy jednak po prostu najpopularniejsze pojęcia związane z obszarami marketingu i postaramy się krótko objaśnić, co one oznaczają. 

Outbound Marketing i Inbound Marketing

Najprościej możemy podzielić obszary marketingu na dwie grupy: Outbound Marketing oraz Inbound Marketing. Outbound Marketing to po polsku marketing wychodzący, czyli taki, w którym to firma wychodzi z inicjatywą do klienta i chce przejąć jego uwagę. Narzędzia, które można tutaj wykorzystywać to reklamy w radiu, prasie, telewizji, na bilboardach, kampanie w Google Ads, Facebook Ads i innych mediach społecznościowych, mailing, pop-upy na stronie, aktywna sprzedaż poprzez handlowców itd. Ten rodzaj działań ma wiele zalet – pozwala dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, jest prosty i szybki do wdrożenia, a niejednokrotnie na jego rezultaty nie trzeba długo czekać. Z drugiej jednak strony zbyt nachalny Outbound Marketing może być irytujący dla odbiorców i zniechęcić do marki – dlatego czasem nazywany jest wręcz marketingiem przeszkadzającym. Czy jednak jego czas już minął? Raczej nie, stosowany z wyczuciem nadal może przynieść firmie całkiem spore zyski.

W opozycji do niego stoi Inbound Marketing, czyli marketing przychodzący. Oznacza on takie działania, które sprawiają, że klient sam odnajduje markę i do niej przychodzi. Jest dużo mniej natarczywy, można wręcz porównać go do powolnego wabienia potencjalnych klientów. Można to robić za pomocą profili w mediach społecznościowych, udostępniania artykułów blogowych, materiałów wideo, poradników, podcastów czy pozycjonowania strony, by wyświetlała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Trudną w realizacji, ale bardzo skuteczną odmianą Inbound Marketingu jest marketing wirusowy, czyli publikowanie treści, które internauci sami będą masowo rozpowszechniać, zapewniając tym samym marce darmową reklamę. 

SEM

SEM (Search Engine Marketing), czyli marketing w wyszukiwarkach internetowych to wszystkie te działania, które podejmujemy, by marka była jak najlepiej widoczna w wynikach wyszukiwania w Google, Bingu, Yandeksie czy innej wyszukiwarce. W jego skład wchodzą zarówno działania, które mają zwiększyć ruch organiczny (SEO), jak i płatne reklamy (PPC). Mówiąc o SEO (Search Engine Optimization), mamy na myśli pozycjonowanie strony na najbardziej opłacalne w jej przypadku frazy kluczowe. Zwiększanie widoczności w wynikach organicznych obejmuje optymalizację techniczną strony, tworzenie tekstów zawierających słowa kluczowe, pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych i wiele innych działań, które dobiera się indywidualnie do danej strony. 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Jeśli chodzi o PPC (pay per click), w grę wchodzą kampanie reklamowe uruchamiane w systemie Google Ads. Dzięki nim możemy sprawić, by strona pojawiała się jako link sponsorowany w wynikach wyszukiwania czy na przykład umieścić swoje produkty nad listą wyników i w zakładce Google Shopping. Oczywiście Google Ads udostępnia też wiele innych formatów reklamowych, dzięki którym można reklamować się na YouTubie czy w sieci reklamowej Google. 

Content Marketing

Content Marketing jest obecnie jednym z najczęściej wybieranych obszarów marketingu. Obejmuje on przyciąganie odbiorców poprzez oferowanie im bezpłatnie wartościowych treści, dzięki którym trafią na stronę, a później, być może, skorzystają z oferty. W ramach content marketingu, czy też inaczej marketingu treści, można tworzyć bloga firmowego, kanał na YouTubie, infografiki, poradniki, webinary, podcasty i wszelkie inne formy, którymi mogą być zainteresowani potencjalni klienci. Takie treści nie powinny być stricte promocyjne, reklama poszczególnych produktów czy marki może być delikatnie zaznaczona w tle, ale celem głównym jest dostarczenie odbiorcy cennych porad czy inspiracji. Chodzi tutaj nie o samą sprzedaż, ale przyciągnięcie klienta do marki, zbudowania w nim poczucia, że dostał coś, nie ponosząc żadnych kosztów. Dzięki contentowi można też wzbudzić sympatię do marki – pokazać, kto ją tworzy, jakie wyznaje wartości, na co kładzie nacisk. 

Social Media Marketing

Marketing w mediach społecznościowych jest bardzo ważnym elementem przy budowaniu więzi z potencjalnymi klientami. Skraca dystans między nimi a marką, pozwala na swobodniejszy kontakt, daje odbiorcom pole do wyrażania własnych opinii i poczucie wpływu na kształtowanie przyszłości marki. Pozwala też pokazać firmę z bardziej ludzkiej strony, bo w mediach społecznościowych można umieszczać mniej poważne treści niż na filmowej stronie. 

Mówiąc o social media marketingu, mamy na myśli prowadzenie oficjalnych profili marek, ale też tworzenie grup czy wydarzeń skupionych wokół tej marki. Elementem Social Media Marketingu są także płatne reklamy w różnych formatach – promujące stronę www, profil, konkretny post czy nastawione na zdobywanie nowych odbiorców. Oczywiście nie wszystkie media społecznościowe będą odpowiednie dla każdej marki, jednak warto pojawiać się chociaż w jednym czy dwóch kanałach poza własną witryną internetową. Do najpopularniejszych obecnie w Polsce mediów społecznościowych należą YouTube, Facebook i Instagram, ale nie warto lekceważyć potencjału także innych platform, na przykład LinkedIna, Twittera czy Pinteresta. 

E-mail Marketing

E-mail Marketing jest odmianą marketingu bezpośredniego, w której wysyłamy wiadomości wprost do odbiorców z naszej listy mailingowej. Mają one na celu zbudowanie relacji z odbiorcami, a następnie umiejętne ich podtrzymywanie. W ramach E-mail Marketingu możemy przesyłać informacje o rabatach i promocjach, nowych produktach, badać zadowolenie ze świadczonych usług itp. Popularną formą E-mail Marketingu są także newslettery, w których przesyłamy odbiorcy ciekawe treści: zbiór najbardziej interesującego contentu z ostatnich tygodni czy nawet materiały niedostępne w żadnych innych kanałach. Bardzo istotne jest jednak, żeby zachowywać umiar i nie zmieniać E-mail Marketingu w zwykłe przesyłanie spamu. Jeśli użytkownicy codziennie będą znajdowali wiadomości od marki, jest spora szansa, że się zirytują i po prostu cofną zgodę na przesyłanie maili. 

Real Time Marketing

Jest to bardzo trudna odmiana marketingu, wymagająca błyskawicznych reakcji na bieżącą sytuację. Polega ona na udostępnieniu treści, najczęściej w social mediach, w jakiś sposób nawiązującej do głośnego, szeroko komentowanego obecnie wydarzenia. Warunkiem udanej akcji jest jednak stworzenie ciekawego i kreatywnego nawiązania w bardzo krótkim czasie – publikacja materiału w tydzień po incydencie nikogo nie rozbawi, a wręcz może wzbudzić w odbiorcy irytację. W końcu codziennie dzieje się coś nowego, a newsy przechodzą do lamusa szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Przykładem udanego RTM może być reklama x-kom opublikowana, gdy Wielka Brytania wychodziła z Unii Europejskiej. Firma opublikowała wtedy u siebie grafikę z przypominającym komunikat systemowy pytaniem: “Are you sure you want to delete 1 GB?” Zabawne, dwuznaczne nawiązanie szybko obiegło internet, przysparzając firmie wiele sympatii użytkowników. 

Influencer Marketing

Influencer Marketing zakłada promowanie marki poprzez współpracę z celebrytami i ogólnie osobami rozpoznawalnymi w internecie – na przykład prowadzącymi blogi czy popularny kanał na YouTubie. Takie osoby mogą stać się twarzą lub partnerem marki, ale stała współpraca nie jest tutaj konieczna. Częstą praktyką firm jest wysyłanie influencerom produktów w zamian za publikację ich recenzji na swoich kanałach. Marka zyskuje w ten sposób dostęp do grupy odbiorców zrzeszonych wokół celebryty i dodatkowe zainteresowanie – w końcu dla wielu osób polecenie produktu przez idola stanowi dużo większą motywację do skorzystania oferty niż jakakolwiek reklama w sieci czy poza nią. 

Marketing partyzancki

Ten typ marketingu wykorzystuje bardzo niekonwencjonalne metody, by zaciekawić odbiorcę produktem czy usługą. Jego głównym celem jest to, by wywołać w odbiorcy silne emocje – szok, rozbawienie czy nawet przerażenie. Dzięki temu reklama mocno zapada w pamięć i jest szeroko komentowana, co nadaje jej dodatkowego rozgłosu. Można w tym celu wykorzystywać przestrzeń miejską, na przykład tworząc murale czy gry miejskie, lub element zaskoczenia – chociażby flash mob czy performance. Przykładem może być tutaj promocja nowego sezonu serialu Dom z papieru zrealizowana przez Netflixa. Na kilka tygodni przed premierą na słupach ogłoszeniowych w miastach zaczęły pojawiać się plakaty ze zdjęciami głównych bohaterów i wyznaczoną nagrodą za ich zatrzymanie, na wzór “listów gończych” z westernów. Plakaty były pozbawione logo Netflixa i nie było w nich żadnej wzmianki o serialu, dlatego zaciekawiały przechodniów i skłaniały ich do szukania w internecie informacji, co oznaczają.  

Marketing szeptany

Marketing szeptany bazuje na tym, że duża część odbiorców bardziej ufa opiniom swoich znajomych i przyjaciół niż komunikatom reklamowym. Dlatego warto dostarczyć im tzw. social proof, czyli społeczny dowód słuszności – informację od innych użytkowników, że dany produkt czy usługa się sprawdziły i są polecane. Taki efekt można osiągnąć, na przykład wprowadzając program poleceń dla klientów. W zamian za to, że polecą markę swoim znajomym, dostają oni bonus pieniężny, zniżkę czy jakiekolwiek inne wynagrodzenie. 

Szeroko stosowanym, choć dyskusyjnym pod względem etycznym sposobem jest też zamieszczanie przez firmę komentarzy czy opinii o firmie, posługując się fałszywymi nickami i wywołując w odbiorcy wrażenie, że to klienci chwalą markę. Odmianą marketingu szeptanego jest tzw. buzz marketing polegający na robieniu szumu wokół nadchodzącego wydarzenia czy mającego się ukazać produktu. W takich przypadkach często osoby zatrudnione przez firmę podtrzymują zainteresowanie odbiorców, skłaniają do dyskusji, podsycają ciekawość i ogólnie budują atmosferę oczekiwania, wprawnie włączając w dialog prawdziwych odbiorców marki. Dzięki temu premiera produktu ma szansę stać się głośniejsza i szerzej omawiana w mediach.

Marketing Automation

Marketing Automation to obszar zajmujący się pozyskiwaniem i analizą informacji na temat odbiorców. Są to nie tyle dane personalne, co wiadomości o zachowaniu użytkowników w sieci, ich sytuacji zawodowej i prywatnej, zainteresowaniach czy aktualnych potrzebach. Takie dane są wykorzystywane, by wyświetlać odbiorcy spersonalizowane reklamy produktów i usług, którymi prawdopodobnie będzie zainteresowany. Nie są one oczywiście analizowane przez człowieka, lecz przy wykorzystaniu zaawansowanych technologii z dziedziny machine learningu i sztucznej inteligencji. 

Zbieranie danych o użytkownikach wzbudza obecnie wiele kontrowersji i niektóre firmy przynajmniej częściowo wycofują się z tych najbardziej wątpliwych etycznie działań (np. Google wycofuje się z third party cookies). Nadal jednak w dużej mierze różne podmioty zbierają dane i wykorzystują je w celach marketingowych, a część odbiorców ceni sobie otrzymywanie spresonalizowanych, a nie przypadkowych reklam. 

ATL

ATL (above the line, tłum. powyżej linii) obejmuje tradycyjne kanały reklamowe takie jak radio, prasa czy telewizja, oraz reklamę outdoorową, czyli umieszczoną poza miejscem zamieszkania potencjalnego klienta. Chodzi tutaj o wszelkie bilboardy, plakaty, citylighty itp. Wiele marek nadal prowadzi tego typu marketing, ale jest on o wiele kosztowniejszy niż nowocześniejsze metody promocji. Dlaczego? Po pierwsze, za dobre miejsce w przestrzeni miejskiej, czas antenowy czy reklamę w gazecie często trzeba słono zapłacić. Po drugie, mamy niewielki wpływ na to, kto zobaczy nasze reklamy. Nie możemy tak precyzyjnie określić grupy docelowej jak w działaniach online, dlatego bardzo niewielki procent odbiorców będzie faktycznie zainteresowany produktem. Zwrot z inwestycji może więc być w niektórych przypadkach minimalny lub nawet nie pokrywać kosztów. Nie oznacza to, że tego typu reklama jest zła. Pokazanie się w cenionym czasopiśmie czy na kanale z dużą oglądalnością buduje prestiż i rozpoznawalność marki. Z uwagi na cenę jest jednak zarezerwowana dla firm, które dysponują dużym budżetem reklamowym.

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany