Spis treści
Czytasz teraz:
Kampania reklamowa w internecie
Zamknij
Nawet najlepszy produkt czy usługa nie sprzedają się na masową skalę bez choćby odrobiny działań marketingowych. Kiedyś marki inwestowały głównie w reklamy w gazecie, radiu, telewizji czy po prostu w przestrzeni miejskiej, trafiając tym samym do dużej grupy odbiorców, która jednak nie była możliwa do sprecyzowania. Rozwój marketingu online przyniósł jednak spore zmiany w rozdysponowywaniu budżetów promocyjnych – na pierwsze miejsce zdecydowanie wysunęła się w większości przypadków kampania reklamowa w internecie. Jakie są jej rodzaje i na które kanały warto postawić?
Odpowiedź nie będzie wielkim zaskoczeniem – to zależy. Od czego? Przede wszystkim od branży, w której działamy, budżetu promocyjnego oraz grupy docelowej, do której chcemy trafić. Oczywiście musimy też zastanowić się, co właściwie chcemy osiągnąć poprzez reklamę. Możliwości prowadzenia kampanii w sieci mamy naprawdę sporo. Poniżej przedstawmy krótko najpopularniejsze z nich.
Google Ads – nie tylko reklama w sieci wyszukiwania
Jednym ze skutecznych sposobów promowania marki w internecie jest kampania w Google Ads. Gigant z Mountain View oferuje użytkownikom system, za pomocą którego można reklamować się nie tylko w samych produktach Google, ale też na wielu stronach jego partnerów reklamowych. Ogromnym zainteresowaniem cieszą się przykładowo takie formaty jak:
- reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania – ten rodzaj promocji inaczej nazywamy linkami sponsorowanymi. Pojawiają się one na górze lub na dole strony z wynikami wyszukiwania i są oznaczone etykietą “reklama”. Oprócz nagłówków i opisów można w nich umieścić różnego typu rozszerzenia, np. linki do innych podstron swojej witryny, objaśnienia, lokalizację czy informacje o promocjach. Dzięki temu link do naszej witryny nie tylko pojawia się na pierwszej stronie z wynikami, ale też zajmuje dużą powierzchnię, więc przyciąga uwagę odbiorców.
- reklamy w sieci reklamowej Google – tego typu kampania reklamowa w internecie ma postać graficzną i wyświetla się na partnerskich stronach giganta z Mountain View. Jest to bardzo szeroka sieć obejmująca zarówno małe, jak i ogromne portale (jak WP, Onet), strony branżowe, blogi, lokalne witryny i wiele innych stron o różnej tematyce. Reklamy mogą mieć postać banerów pojawiających się pomiędzy akapitami artykułów czy z boku strony, w tle (za treścią główną), całoekranowych czy pop-upów. W sieci reklamowej można też udostępniać reklamy dynamiczne, których elementy są automatycznie dobierane w zależności od preferencji użytkownika (na podstawie jego wcześniejszego zachowania w internecie).
- reklamy na YouTube – kampanie w formacie wideo mogą być możliwe lub niemożliwe do pominięcia i pojawiać się przed filmami, po albo w ich trakcie. Dużą popularnością cieszą się też Bumper Ads, czyli sześciosekundowe reklamy, które mają dużą skuteczność, szczególnie na urządzeniach mobilnych.
- reklamy produktowe – zawierają one zdjęcie konkretnego produktu, jego nazwę oraz cenę i prowadzą bezpośrednio do podstrony, na której można go kupić. Pojawiają się na stronie z wynikami wyszukiwania oraz w Google Zakupy. Aby tworzyć tego typu kampanie, trzeba mieć konto w Google Merchant Center i zaimplementować tam tzw. feed produktowy, czyli plik z danymi o produktach, które mamy w ofercie. Dane to reklam są automatycznie zaciągane właśnie z feedu. Jest to doskonały format dla sklepów internetowych, bo użytkownik od razu ma informacje kluczowe przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Dlaczego warto skorzystać z Google Ads?
Google Ads to system dający reklamodawcom szerokie możliwości promocji, których nie dostarczają tradycyjne reklamy w radiu czy telewizji. Do najczęściej wymienianych zalet systemu należą:
- zaawansowane możliwości kierowania reklamy – ze swoim przekazem możemy dotrzeć do ściśle określonej grupy odbiorców, która daje nam największą szansę na konwersję. Możemy ustawić grupę, kierując się zainteresowaniami użytkowników, ich miejscem zamieszkania, wiekiem, sytuacją życiową (rodzina, dzieci, remont, kupno domu itp.), docierać do osób, które weszły w kontakt z naszą stroną internetową czy po prostu umieszczać reklamy na stronach o konkretnej tematyce. Możemy także dowolnie ustawiać harmonogram wyświetlania reklam i zasięg terytorialny czy modyfikować stawki w zależności od różnych parametrów (m.in. typ urządzenia).
- opłata za efekt – w przypadku kampanii w Google Ads nie musimy płacić za samo wyświetlenie się reklamy. Budżet będzie wykorzystywany dopiero wtedy, gdy osiągniemy założony cel, tzn. na przykład gdy ktoś kliknie naszą reklamę lub obejrzy film promocyjny (w zależności od wybranego modelu rozliczeń).
- pełna kontrola nad budżetem – w każdym momencie kampanii możemy sprawdzić, ile wydaliśmy, i zwiększyć lub zmniejszyć wydatki.
- szybko widoczne efekty – reklamę w Google Ads możemy uruchomić w każdym momencie, bez wychodzenia z domu i niemal natychmiast staje się ona widoczna w sieci (trzeba czekać na weryfikację, ale z reguły nie trwa to długo). Dzięki temu efekty mogą być widoczne dużo szybciej niż na przykład przy pozycjonowaniu.
- stały dostęp do statystyk – na bieżąco możemy sprawdzać, które z naszych reklam odnoszą najlepsze skutki, wyłaniać słowa kluczowe generujące najwięcej konwersji itp.
- zwiększanie świadomości marki – nasza reklama jest wyświetlana na pierwszej stronie wyników wyszukiwania czy na stronach partnerów Google, więc nawet jeśli użytkownik przejdzie na naszą stronę, może zapamiętać nazwę firmy, logo czy specjalną ofertę.
Google Ads – dla kogo jest ta kampania reklamowa w internecie?
Reklama Google Ads jest dobrym sposobem promocji dla niemal wszystkich marek. Sprawdza się zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i biznesów usługowych. Trzeba jednak wiedzieć, że tego typu kampanie, aby przynosiły zyski, powinny być regularnie optymalizowane, optymalizacja zaś nie jest prostym zadaniem dla laika. Dlatego wybierając ten typ kampanii, warto dowiedzieć się więcej na temat Google Ads lub skorzystać z pomocy specjalisty.
Facebook Ads i Instagram Ads – kiedy warto?
System reklamowy Facebooka ma ogromną ilość informacji o użytkownikach mediów społecznościowych – zwłaszcza jeśli chodzi o ich zainteresowania i preferencje. To na FB czy Instagramie śledzimy fanpage’e, mówimy o swoich hobby, udzielamy się w dyskusjach, informujemy o związkach i ich zakończeniu, urodzinach dziecka, nowych zwierzątkach, oznaczamy nawet, gdzie i co jemy. Dlatego platforma reklamowa Facebooka daje sporą szansę na dotarcie właśnie do tych odbiorców, na których nam zależy. W tym systemie możemy reklamować zarówno sam post (pojawi się on wtedy na tablicy użytkowników, nawet jeśli nie są oni fanami naszego profilu), jak i cały fanpage, czy kierować ruch bezpośrednio na stronę internetową. Na Facebooku mamy obecnie następujące formaty reklam:
- obraz – reklama graficzna, w której możemy przedstawić swoje produkty, logo, informacje o ofercie, zdjęcia z siedziby itp.
- wideo – ten format umożliwia promowanie krótkich filmów lub pokazów slajdów.
- karuzela – jest to typ reklamy, w którym możemy przedstawić maksymalnie 10 obrazów lub filmów – każdy z własnym linkiem. Pozwala to na przykład pokazać kilka produktów objętych promocją czy nowości w ofercie w ramach jednej reklamy.
- materiał błyskawiczny – format przeznaczony dla urządzeń mobilnych. Jeśli użytkownik kliknie naszą reklamę, pojawia się środowisko pełnoekranowe, w którym można pokazać obrazy, filmy, produkty czy umieścić formularz.
- kolekcja – reklama, która otwiera się jako materiał błyskawiczny, służąca do pokazywania wielu produktów. Odbiorcy mogą w ramach reklamy w wygodny sposób przeglądać produkty na urządzeniach mobilnych i dokonywać zakupu.
W przypadku Instagram Ads również możemy skorzystać z formatu graficznego, wideo oraz karuzelowego, a dodatkowo wybrać, czy chcemy wyświetlić reklamę w Aktualnościach, czy też w Insta Stories.
Zalety reklam na Facebooku i Instagramie
Kampania reklamowa w internecie prowadzona za pomocą Facebooka ma podobne zalety co w przypadku Google Ads. Jest to stosunkowo tania reklama, w której płacimy za efekty, umożliwiająca precyzyjny dobór grupy docelowej i remarketing. Również ten system daje dostęp do dużej liczby statystyk i umożliwia kontrolę wydatków na każdym etapie prowadzenia kampanii.
Tym, na co w szczególności warto zwrócić uwagę, korzystając z platformy reklamowej Facebooka, jest opcja wyboru grupy docelowej Lookalike Audience. Dzięki niej nie musimy samodzielnie wybierać, jakie cechy powinni mieć użytkownicy, którym wyświetli się reklama. System zrobi to za nas, dobierając odbiorców maksymalnie podobnych do naszych obecnych klientów. Jeśli więc mamy już zgromadzoną pewną grupę odbiorców, jest to prosty sposób na zdobycie kolejnych.
Dla kogo są reklamy na Facebooku i Instagramie?
Taka kampania reklamowa w internecie również jest bardzo powszechna i nie bez powodu – może dawać świetne rezultaty w wielu branżach. Nie można jednak zapominać, że użytkownicy wchodzą na te platformy głównie dla rozrywki. Jest to więc miejsce, w którym świetnie mogą sprawdzić się reklamy kosmetyków, ubrań, kawiarni, hoteli czy aquaparku, ale już na przykład usług pogrzebowych niekoniecznie. To samo dotyczy wszelkich tych branż, które świadczą usługi w sytuacjach awaryjnych – np. pomoc drogowa, ślusarz, hydraulik, elektryk itp. – jest niewielka szansa, że użytkownicy będą szukać ich akurat w mediach społecznościowych. W takich wypadkach dużo lepiej sprawdzi się reklama tekstowa w sieci wyszukiwania Google Ads z rozszerzeniem umożliwiającym połączenie telefoniczne.
Kampania reklamowa w internecie – LinkedIn Ads
LinkedIn to jedyna platforma mająca wiele danych na temat wykształcenia i kariery zawodowej użytkowników internetu. Dzięki temu stanowi idealne miejsce do nawiązywania kontaktów b2b, szukania pracowników, partnerów i kreowania profesjonalnego wizerunku firmy. Mamy tu do wyboru takie formaty jak:
- reklama z pojedynczym zdjęciem – format, w którym możemy wstawić zdjęcie i opis do niego. Pojawia się w aktualnościach,
- reklama karuzelowa – umożliwia umieszczenie kilku obrazów z przypisanymi linkami,
- reklama wideo – typ reklamy, w którym przedstawiamy materiał wideo na tablicy z aktualnościami,
- reklamy zdarzeń – w ramach tego formatu można promować w aktualnościach wydarzenie, które organizujemy, np. webinar,
- reklamy tekstowe – zawierają nagłówek, opis i obraz. Mogą pojawiać się w różnych miejscach, na przykład w górnej części strony lub po prawej stronie ekranu.
- sponsorowane wiadomości – ten typ reklam pojawia się bezpośrednio w skrzynkach odbiorczych użytkowników – tak jak wiadomości od ich kontaktów,
- reklamy Follower – zachęcają do śledzenia danego profilu na LinkedInie. Są dynamiczne – to znaczy, że oprócz logo i nazwy naszej firmy pojawiają się w nich zdjęcie oraz imię użytkownika, któremu reklama się wyświetla.
- reklamy Spotlight – kierują bezpośrednio do naszej witryny czy dowolnie wybranej innej strony docelowej. Również są one dynamiczne i dopasowują się do konkretnego odbiorcy,
- ogłoszenia o pracę – kolejny dynamiczny format, jednak dzięki niemu można promować oferty, trafiając do potencjalnych kandydatów.
Dla kogo LinkedIn Ads?
Reklamy na LinkedInie sprawdzają się w bardzo specyficznych wypadkach, kiedy chcemy kierować przekaz do osób z określonym doświadczeniem zawodowym, z konkretnej branży lub na konkretnych stanowiskach. Mimo że platforma cieszy się coraz większym zainteresowaniem, nadal są tam przedstawiciele tylko niektórych branż, w szczególności z branży IT czy marketingu.
A może pozycjonowanie strony?
Pozycjonowanie stron internetowych to bodaj najpowszechniej znana metoda promocji w internecie. Mimo doskonałej rozpoznawalności samego terminu, tak naprawdę niewielu jest klientów, którzy wiedzą co on de facto oznacza. Pozycjonowanie stron to działania mające wywindować naszą stronę w wynikach organicznych na daną wyszukiwaną frazę. Obejmuje szereg działań – optymalizację samej strony, by była przyjazna dla robotów i użytkowników, jak również kwestię linkowania czy dostarczania na nią tekstów o wysokiej jakości. Co jednak najważniejsze w pozycjonowaniu to fakt, że trzeba je traktować jako inwestycję. O ile Google czy Facebook Ads oferują szybkie i powtarzalne wyniki, tak pozycjonowanie zacznie przynosić rezultaty dopiero po kilku miesiącach. Długofalowo jest to najtańsza metoda pozyskiwania klientów i budowania reputacji.
Inne kanały reklamowe w internecie
Oczywiście lista ta nie zawiera wszystkich kanałów, w których możemy promować się wśród użytkowników sieci. Sklepy internetowe mogą też skorzystać chociażby z Allegro Ads czy Amazon Ads, za których pomocą można zwiększyć widoczność swojej oferty na tych właśnie platformach. Coraz więcej mówi się też o reklamach na TikToku czy Pintereście, które stanowią alternatywę dla bardziej popularnych kanałów reklamowych. Czy warto skorzystać z tych możliwości? O tym powinna zdecydować analiza, gdzie spędza czas nasza grupa docelowa.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.