Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Brak komentarzy

INP – co oznacza i za co odpowiada?

INP – co oznacza i za co odpowiada? - zdjęcie nr 1

INP – co oznacza i za co odpowiada? - zdjęcie nr 2

SEO jest dziedziną podlegającą regularnym zmianom. Pozycjonowanie wymaga adaptowania się do nowych standardów wprowadzanych przez Google. W realiach optymalizacji stron internetowych zagościł nowy, acz niezwykle istotny wskaźnik skupiający uwagę pozycjonerów i deweloperów. Mowa tutaj o INP, czyli Interaction to Next Paint. Parametr ten jest częścią stosunkowo nowej metryki Core Web Vitals. Tytułowy bohater wyprze współczynnik First Input Delay (FID). Dowiedz się zatem co oznacza INP w Google oraz w szerszym ujęciu.

Co to jest INP?

Tytułowa metryka odpowiada za pomiar responsywności strony internetowej w odpowiedzi na interakcję podejmowaną przez użytkownika. Służy on sprawdzeniu wszystkich akcji wykonywanych podczas całej sesji. Aby przekonać się, co to jest INP, poznaj kluczowe aspekty tego wskaźnika:

  1. Kompleksowy pomiar interakcji
  • monitorowanie kliknięć,
  • śledzenie aktywności na urządzeniach mobilnych,
  • analizowanie zachowania podczas przewijania strony,
  • pomiar interakcji z klawiaturą.
  1. Ocena responsywności
  • pomiar czasu od interakcji użytkownika do wyświetlenia następnego segmentu,
  • uwzględnienie opóźnień w renderowaniu intefejsu,
  • analizowanie płynności działania witryny.

Co to jest INP w odniesieniu do wskaźnika FID?

Interaction to Next Paint powstał na skutek rosnących wymagań wobec optymalizacji stron internetowych. Pozwala on na monitorowanie i dopracowanie aspektów, do których nie wystarczał First Input Delay. Na czym dokładnie polega przewaga INP nad FID?

  1. First Input Delay (FID)

Jest to  metryka, która została wprowadzona jako jeden z pierwszych wskaźników mierzących interaktywność strony internetowej. Koncentruje się ona wyłącznie na pierwszej interakcji użytkownika ze stroną. Tym samym mierzyczas między momentem kliknięcia lub dotknięcia elementu a reakcją przeglądarki na tę akcję. FID był wystarczający, gdy strony internetowe miały prostszą strukturę, a pierwszy kontakt okazywał się wystarczający dla oceny doświadczenia użytkownika. Optymalizacja witryn stawała się jednak coraz bardziej złożoną materią. W toku tego procesu FID zaczął ujawniać swoje ograniczenia.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  1. Interaction to Next Paint (INP)

Ten wskaźnik stanowi rozwinięcie zakresu możliwości FID. Reprezentuje on nowe i zarazem znacznie bardziej kompleksowe podejście do pomiaru  interaktywności stron internetowych. Wskaźnik ten śledzi wszystkie kontakty użytkownika z witryną. Analizie podlega zatem cała sesja. Uwzględnione zostają nie tylko kliknięcia, ale również przewijanie czy też wpisywanie tekstu. Wszystkie te czynniki zapewniają pełniejszy obraz responsywności strony internetowej. Takie holistyczne spojrzenie okazało się niezbędne, gdy standardem stała się skomplikowana struktura intefejsu, a witryny zaczęły obfitować w rozbudowane formularze i dynamicznie ładowane treści.

Co to jest INP w SEO i UX?

Google zadecydowało, że INP stanie się jednym z kluczowych parametrów świadczących o kondycji strony internetowej. Dbając o ten aspekt, zwiększasz zatem swoje szanse na zwiększenie swojej widoczności w sieci. Potencjalnych korzyści jest jednak więcej i odgrywają one ogromną rolę w powodzeniu Twojej działalności. Zobacz, co możesz zyskać dzięki usprawnieniu tej kwestii:

  • lepsze doświadczenie użytkownika,
  • więcej konwersji,
  • wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania,
  • niższy współczynnik odrzuceń.

Do pomiaru nie potrzebujesz kosztownego oprogramowania. Wszystkie niezbędne narzędzia zapewnia Google. Podstawowym rozwiązaniem jest Page Speed Insights, w którym znajdziesz metrykę przedstawiającą wynik INP. Co więcej, możesz podejrzeć również wskazówki pozwalające na usprawnienie optymalizacji w tym wymiarze. Oprócz tego możesz skorzystać też z Google Search Console oraz Lighthouse, czyli wtyczki do Google Chrome.

Co to jest INP w dobrym ujęciu?

Korzystny wynik INP nie powinien przekraczać pułapu 200 milisekund. Jest to poziom, przy którym użytkownicy doświadczają natychmiastowej reakcji strony na swoje działania, a Google klasyfikuje stronę jako dobrze zoptymalizowaną pod tym względem.

Średni wynik INP mieści się w przedziale od 200 do 500 milisekund. Przy takim rezultacie jeszcze nie trzeba bić na alarm, ale bez wątpienia masz sporo przestrzeni na wdrożenie poprawek.

Słabym wynikiem INP jest każda wartość przekraczająca 500 milisekund. Użytkownik stykający się z taką stroną może odczuwać wyraźne opóźnienia w reakcji na swoje działania. Jeśli analiza wykaże rezultat na tym poziomie, należy niezwłocznie zabrać się za wprowadzanie usprawnień. Lekceważenie tego aspektu może zniechęcić użytkowników do korzystania z Twojej witryny, a także spowodować spadek pozycji w wyszukiwarce.

Jak poprawić wskaźnik INP?

Gdy już wiesz, co oznacza INP w Google nie pozostaje nic innego jak tylko zabrać się za udoskonalenie optymalizacji w tej materii. W tym celu zastosuj się do poniższych wskazówek:

  1. Optymalizacja kodu JavaScript

Nadmiar zasobów JavaScript i ich skomplikowana struktura może zaburzać renderowanie strony. Należy zatem przeprowadzić wnikliwą selekcję w tej materii. Usuń niepotrzebne elementy i uprość fragmenty, jeśli masz taką możliwość.

  1. Dostosowanie zawartości multimedialnej

Warto również zwrócić uwagę na zarządzanie zasobami, takimi jak obrazy i wideo. Pliki zajmujące zbyt dużo miejsca stoją na przeszkodzie do osiągnięcia zadowalającej interaktywności witryny. Postaraj się zatem skompresować taką zawartość.

  1. Ograniczenie liczby rozszerzeń

Należy unikać nadmiernego korzystania z zewnętrznych skryptów i wtyczek, które mogą opóźniać reakcję strony na interakcje użytkownika. Warto też zredukować liczbę żądań HTTP. Możesz to osiągnąć poprzez połączenie zasobów w większe pakiety. W ten sposób zniwelujesz obciążenie serwera i usprawnisz działanie strony.

  1. Ułożenie priorytetów przy ładowaniu zawartości

Postaraj się uporządkować kolejność wczytywania poszczególnych elementów zawartości. Na początku powinny ładować się moduły odgrywające kluczową rolę dla działania witryny. Mniej istotne treści mogą pozostać nieco niżej w hierarchii priorytetów.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany