Spis treści
Czytasz teraz:
Czym różni się darmowy audyt seo od audytu za 1000 lub 2000 złotych?
Zamknij
Dlaczego proponujecie audyt SEO strony lub sklepu internetowego, który TYLE kosztuje, skoro Wasza konkurencja zrobi mi go „bezpłatnie i niezobowiązująco”? To pytanie, choć nie jest przesadnie częste, nie należy też do rzadkości. Warto więc wyjaśnić czym różni się darmowy audyt SEO od płatnego i dlaczego audyty płatne mają różne ceny.
Pozycjonowanie stron internetowych to najlepiej znana aktywność marketingowa w internecie. Pod względem świadomości istnienia, zaczynają jej dorównywać dopiero
opcje reklam w kanałach social mediowych. Jednocześnie sama rozpoznawalność pozycjonowania wcale nie wpływa na znajomość technik i metodologii działania
w tym obszarze.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Przeciętny marketingowiec chce umieścić stronę internetową na wyższych pozycjach w Google, ale nie wie, jakich nakładów pracy to wymaga i jak wiele zmiennych wpływa na ostateczny rezultat działań.
Dobrze wiedzieć…
Samych czynników rankingowych wpływających na pozycję naszej witryny w wynikach wyszukiwania przez poszczególne frazy jest około 300. Dodając do tego specyfikę danej branży oraz jej klientów, działania konkurencji, charakter i intencję przy wpisywaniu fraz kluczowych oraz możliwości budżetowe, okaże się, że mamy naprawdę sporo miejsc, w których możemy się zwyczajnie potknąć. W tym momencie wchodzi – cały na biało – audyt SEO!
Audyt SEO – co to?
Dzięki audytowi SEO dowiemy się, na jakim etapie w procesie pozycjonowania znajduje się nasza strona www, a także wytyczymy sobie mapę drogową dla przyszłych działań zarówno w kontekście budżetowym, jak i czasowym. Po co? Dla lepszej widoczności i rozwijania biznesowych skrzydeł.
Audyt SEO – definicja
Audyt SEO to proces oceny strony internetowej pod kątem jej dostosowania do wytycznych wyszukiwarek internetowych, takich jak Google. Celem audytu jest wykrycie błędów i obszarów do poprawy, które mogą utrudniać witrynie osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Audyt SEO obejmuje zazwyczaj następujące obszary:
- Analiza techniczna – ocena struktury strony, kodu HTML, wydajności, bezpieczeństwa i dostępności dla wyszukiwarek.
- Analiza treści – ocena jakości i trafności treści na stronie, a także jej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.
- Analiza linków zewnętrznych – ocena jakości i ilości linków prowadzących do strony.
Wyróżniamy audyt SEO bezpłatny i audyt SEO płatny. Może być on przeprowadzony przez specjalistę SEO lub samodzielnie, korzystając z narzędzi dostępnych online.
W dalszej części artykułu odniesiemy się do każdego z nich.
Audyt SEO – co zawiera?
Analiza techniczna
- Sprawdzenie metatagów: ocena poprawności i trafności title oraz meta description.
- Sprawdzenie duplikatów strony: identyfikacja i usunięcie wszystkich kopii strony.
- Sprawdzenie kodu strony: usunięcie błędów w kodzie, które mogą utrudniać prawidłowe wczytywanie się strony.
- Sprawdzenie możliwości indeksowania strony: kontrola wykluczeń i zakazów wstępu dla robotów sieciowych.
- Sprawdzenie mobilności strony: ocena dostępności i komfortu użytkowania strony na urządzeniach mobilnych.
- Sprawdzenie szybkości wyświetlania się strony: wyszczególnienie i usunięcie elementów opóźniających wczytywanie się strony.
Analiza treści
- Sprawdzenie treści strony: ocena jakości i trafności treści, a także jej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek.
- Badanie zawartości merytorycznej strony: ocena czy na stronie zawarte są niezbędne dane umożliwiające użytkownikom znalezienie kluczowych informacji.
Analiza linków
- Sprawdzenie profilu linków: ocena jakości i ilości linków prowadzących do strony.
- Badanie konkurencji: analiza stron konkurencyjnych pod kątem doboru słów kluczowych, rozmieszczenia ich na stronie, liczby i jakości tekstów, czy prędkości witryny.
Wskazania zmian
- Rekomendacje dotyczące poprawy widoczności strony: wskazanie obszarów, które wymagają poprawy, aby strona mogła osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Darmowy audyt SEO od podszewki
Darmowe audyty, by mogły być za 0 zł, muszą w jak najmniejszym stopniu angażować czas, energię i uwagę osoby, która je wykonuje. W praktyce oznacza to skorzystanie z generatora, do którego wystarczy wprowadzić adres audytowanej witryny, a reszta „dzieje się sama”.
Uzyskany w ten sposób gotowy dokument wystarczy wysłać do osoby zainteresowanej otrzymaniem przeglądu. Szybko i bezproblemowo, dzięki czemu może to być darmowa usługa. Gdzie zatem tkwi haczyk?
Darmowy audyt SEO – wady
Darmowe audyty SEO są mocno ustandaryzowane, bo są wykonywane automatycznie. Nie biorą pod uwagę specyfiki danej witryny – np. może pojawić się zarzut, że ta jest zbyt „ciężka”, bo zawiera za dużo grafik w odniesieniu do strony, która prezentuje portfolio architekta czy projektanta wnętrz.
Nie odwołują się też np. do technologii, w której została wykonana i wynikających z tego ograniczeń. Ponieważ wykonaniem takiego przeglądu zajmuje się często pracownik odpowiedzialny za pozyskanie klienta, to wkład specjalisty SEO w taki audyt zaczyna i kończy się na etapie projektowania takiego automatycznego audytora.
Właściwym i bardziej uczciwym byłoby w przypadku takich automatycznych audytów mówienie o tym, że wykonują one przede wszystkim przegląd strony głównej, a nie całej witryny. Widać to choćby na podstawie oceny meta tagów, która odnosi się do strony startowej.
Takie automatyczne audyty potrafią zawierać też informacje niemające związku z SEO. Jeśli w audycie SEO można znaleźć informację, że wadą naszej strony jest brak linków do mediów społecznościowych (obecność w mediach społecznościowych to element strategii kształtowania wizerunku firmy, a nie SEO) lub ostrą krytykę braku certyfikatu SSL w przypadku prostej strony usługowej, to taki raport nie jest szczególnie wiarygodny (certyfikat SSL ma aktualnie znaczenie w kontekście sklepów internetowych i tam jest rzeczą wprost obowiązkową).
W efekcie taki darmowy raport warto potraktować jako „gratis” do zakupów – to całkiem miłe, że go otrzymaliśmy, ale nie ma co spodziewać się cudów. W końcu z jakiegoś powodu darmowy audyt SEO jest darmowy.
Płatny audyt SEO – wzdłuż i wszerz
Część opisująca odpłatny audyt odwołuje się do praktyki w Verseo i nie może być traktowana jako uniwersalna dla wszystkich agencji interaktywnych.
Płatne audyty przeprowadza doświadczony specjalista SEO. Wykonuje je „ręcznie”, korzystając tylko z narzędzi analizujących np. profil linków czy dostosowanie do urządzeń mobilnych, a nie sięgając po generator dostarczający na tacy wyniki. W audycie przedstawia zagadnienia odpowiadające specyfice danej witryny i w odniesieniu do niej wyciąga wnioski oraz rekomenduje odpowiednie działania.
Chcąc lepiej poznać witrynę może poprosić o dostęp do Google Search Console, Google Analytics, CMS-a lub FTP. Nie boi się pochwalić prawidłowo funkcjonujących elementów strony. W takim ręcznie wykonywanym audycie znaleźć można też ocenę w jakim stopniu dany element wpływa na indeksowanie strony internetowej i czy jego zmiana jest niezbędna czy opcjonalna.
Specjaliści SEO korzystają z płatnych wersji PRO narzędzi przeznaczonych do audytowania, które mają zdecydowanie większy zakres możliwości niż ich darmowe odpowiedniki. Dostarczane przez te narzędzia dane to cenny wkład w zawartość audytu.
Ile kosztuje audyt SEO?
Koszt audytu SEO zależy od jego zakresu.
- Podstawowy audyt kosztuje około 1000 złotych i obejmuje najważniejsze informacje na temat przygotowania strony internetowej do pozycjonowania.
- Rozbudowany audyt kosztuje około 2000 złotych i dodatkowo zawiera szczegółową analizę linków oraz ocenę potencjału słów kluczowych.
- Zaawansowany audyt kosztuje powyżej 2500 złotych i obejmuje wszystkie elementy podstawowego i rozbudowanego audytu, a także szczegółowe analizy konkurencji, słów kluczowych, widoczności oraz rekomendacje zmian na stronie.
Co daje audyt SEO za 1000 zł?
Ten audyt skupiony jest przede wszystkim na samej witrynie i obejmuje m.in. takie aspekty jak:
- analiza meta tagów dla strony głównej i podstron istotnych dla procesu pozycjonowania,
- analiza pod kątem unikalności – brak duplikatów witryny, strony głównej, ewentualna poprawność przekierowania wersji z https,
- analiza treści na stronie – ich ilości, występowanie duplikatów itp.,
- analiza sekcji HEAD,
- analiza możliwości indeksowania witryny przez roboty sieciowe Google,
- ocena przystosowania witryny do urządzeń mobilnych,
- ocena szybkości wyświetlania się strony internetowej,
- analiza budowy strony (przyjazne adresy podstron, ilość podstron itp.),
- standardowa analiza profilu linków.
Co daje audyt za 1000-2000 zł?
To bardziej rozbudowana wersja audytu uwzględniająca to, co jest w wersji bazowej, a także uzupełniona o elementy takie jak:
- szczegółowa analiza linków,
- szczegółowa analiza konkurencji,
- szczegółowa analiza potencjału słów kluczowych,
- szczegółowa analiza widoczności witryny,
- wskazania co można zmienić w obrębie strony, by była lepiej przygotowana do procesu pozycjonowania.
W sytuacji, w której specjalista SEO dysponuje dostępami do strony lub/i dostępem do Google Search Console, w audycie mogą pojawić się dodatkowe informacje takie jak np.:
- wskazanie najbardziej interesujących dla robotów sieciowych podstron, a więc w konsekwencji najważniejszych dla pozycjonowania,
- błędy indeksowania witryny przez Google,
- dane dotyczące ruchu w obrębie witryny,
- wskazówki odnośnie konieczności wykonania przekierowań niedziałających podstron.
Co daje zaawansowany audyt SEO za ponad 2500 złotych?
Bardzo rozbudowana wersja audytu uwzględniająca to, co jest w dwóch mniejszych wersjach, rozszerzona o szczegółowe analizy konkurencji, słów kluczowych, widoczności oraz o rekomendacje zmian na stronie.
Jeżeli masz rozbudowaną stronę usługową lub e-commerce i chcesz uzyskać możliwie holistyczną wiedzę o tym, gdzie jesteś i dokąd powinieneś zmierzać, wówczas warto zdecydować się na audyt możliwe szeroki. Ostateczny koszt jego przeprowadzenia różni się w zależności od zasobów strony.
To właśnie taki rodzaj audytu jest zresztą najczęściej wybierany przez klientów, bowiem chcą oni zyskać od razu pełny obraz sytuacji oraz rekomendacje i gradację ich istotności.
Audyt to zazwyczaj pierwszy krok przed zleceniem pozycjonowania strony lub samodzielnym podejściem do tematu.
Dlaczego audyt tyle kosztuje?
Bardzo ważnymi czynnikami wpływającymi na koszt audytu jest wielkość witryny (audyt sklepu internetowego będzie droższy niż strony usługowej, bo ta ostatnia jest zdecydowanie mniej rozbudowana), a także jak obszerny ma być dany przegląd.
Elementami podnoszącym cenę audytu jest np. szczegółowa analiza profilu linków, analiza konkurencji, szczegółowa analiza słów kluczowych i związanej z tym widoczności. Siłą rzeczy najtańszy będzie audyt strony internetowej usługowej, skupiony przede wszystkim na niej samej, jej optymalizacji i możliwości indeksowania przez roboty sieciowe. Taki audyt jest w wielu wypadkach wystarczający i przekazuje potrzebne do poprawy wyników informacje.
Dobry audyt z pozycjonowania powinien zawierać m.in. informacje o kluczowych elementach optymalizacji (meta tagi, treści, duplikaty treści, grafika itp.), możliwości indeksowania witryny przez roboty sieciowe, mobilności witryny, profilu linków (chyba że ustalono, iż audyt ma dotyczyć tylko witryny lub strona jest tak świeża, że nie uzyskała żadnych linków). Powinno się znaleźć w nim wyjaśnienie, co w praktyce oznacza osiągnięty przez tę konkretną witrynę wynik.
Zestaw czynności wykonywanych w trakcie audytu może różnić się w zależności od specyfiki danej strony internetowej.
Bartosz
10 paź 2018, 22:04
Bardzo dobry artykuł, darmowe genetory niestety psują klientom obraz tego czym jest samo seo.
Verseo z całym szacunkiem;) copy do zmiany
11 paź 2018, 02:24
Sslka potrzebna jest obecnie do sklepów internetowych? I jak można zrozumieć małym stronom się nie przyda. Totalna bzdura. Od tego roku zdecydowanie zalecana jest dla każdego. W tekście aż sie roi od błędów.
Maciej Popiołek
11 paź 2018, 10:59
Tak – w sklepach SSL jest konieczny bo wymaga go Google Shopping. Strony usługowe nie mają tak sztywnego wymogu – chociaż oczywiście lepiej to mieć i taka jest nasza rekomendacja. Nie zmienia to jednak faktu, że tego typu strona, bez adresu https, też może być wysoko w wynikach. Mam nadzieję, że wyjaśniliśmy te dwie kwestie. Jeżeli jeszcze coś wymaga naszego odniesienia – służymy. 🙂
Gość
22 mar 2021, 01:19
Oczywiscie, tekst wprost krytykuje jedna z licznych form sprzedazy uslug jakim jest darmowy audyt *gratis. Jednak warto spojrzec na to tak jak Verseo, nie ma nic za darmo. Dlatego uwazam ze zarzucanie innym firmom brak profesjonalizmu nie jest ok. Inne firmy to tez specjalisci ale pamietajmy kazda usluga ma swoja cene. Klient nie dostanie wiedzy za darmo.
Michalina
23 gru 2021, 17:46
Bardzo ciekawy i pomocny wpis.