Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Wywiad z Wojciechem Wenclem – Założycielem firmy summ-it

summit wojciech wencel

    Dominika Słomka: Cześć Wojciechu, cieszę się, że udało nam się zaprosić na nasz blogowy pokład takiego eksperta od baz danych i machine learning jak Ty! 🚀 Temat Data Science wydaje się dla wielu niemalże tematem z kosmosu, niemniej jednak do tematu analizy danych przekonuje się coraz więcej firm i pokłada w tym ogromne nadzieje na poprawę swojej efektywności i oszczędności. 

    Zanim wprowadzimy naszych czytelników w świat Machine Learning, Data Science i baz danych, opowiedz nam krótko o tym kim jesteś i czym zajmuje się summ-it? 

    Wojciech Wencel: Cześć Dominiko, dziękuję za zaproszenie. Mam nadzieję, że czytelnicy znajdą w tym wywiadzie wartość dla siebie. 

    Danymi i ich profesjonalnym przetwarzaniem zajmuję się ponad 15 lat. Pracowałem w firmach polskich, a także w brytyjskim koncernie farmaceutycznym, gdzie odpowiadałem za utrzymanie serwisu składającego się z ponad 9500 systemów baz danych w modelu “follow the sun”. Pracując w Polsce i UK obserwowałem jak wygląda transformacja cyfrowa i realizowałem cele koncernu. Pomyślałem wówczas, że warto byłoby realizować własne. Tak narodził się summ-it. Dziś nasza firma to prężnie rozwijająca się organizacja zajmująca się utrzymaniem systemów baz danych w modelu 24/7. Obecnie wspieramy ponad 8500 baz. Jednocześnie zbudowaliśmy dział BI, który tworzy hurtownie danych stanowiące centralny zbiór danych w organizacji, tzw. “jedno źródło prawdy” oraz raporty pozwalające wizualizować wszystko to co zbierają systemy firmy. Finalnie posiadamy świetny dział DEV, zajmujący się rozwojem aplikacji stanowiących interfejsy do danych, a także ich integracją pomiędzy systemami. Dział DEV rozwija także nasz własny produkt o nazwie Superb DBA (więcej: www.superbdba.com). Jako zespół zapewniamy bezpieczeństwo systemów oraz ich dostępność, a także analizujemy i raportujemy dane zbierane przez naszych klientów.

    Unikalną wartością summ-it jest gwarancja dostępu do danych i adekwatna ich analiza. 

    DM: Dlaczego summ-it zajmuje się danymi?

    WW: Cel działalności wynika z kilku powodów. Jednym z nich jest fakt mojej pasji do systemów baz danych, co przełożyłem na firmę w trakcie gdy powstawała. Innym bardzo pragmatycznym powodem, jest fakt przyrostu danych na świecie. Mniej więcej co dwa lata powiela się ich ilość. Co sprawia, że jako społeczeństwo rozwijające się w oparciu o wiedzę potrzebujemy danych i z pewnością będziemy ich potrzebować w przyszłości.

    DM: Jak ważna jest dobrze skonstruowana baza danych dla firmy?

    WW: Konstrukcja bazy, a może lepiej jej struktura, stanowi fundament systemu, a w tym sposobu zapisu danych. Prawidłowe zaprojektowanie systemu jest warunkiem koniecznym, aby dane zostały zapisane w taki sposób, iż pomimo ich dużego przyrostu system będzie w stanie szybko odpowiedzieć na nasze zapytania.

    DM: Dlaczego Twoim zdaniem analiza danych to jeden z najistotniejszych trendów w ostatnim czasie?

    WW: Mówi się, że dane to ropa XXI wieku. W zasadzie ten kto wie szybciej i więcej jest w stanie osiągnąć lepsze rezultaty, czyli przewagę konkurencyjną. Dziś w gospodarce opartej o wiedzę, w moim mniemaniu analiza danych to największa wartość.

    DM: Bazując na doświadczeniu summ-it, czy coraz więcej firm decyduje się wdrożyć takie rozwiązania (analiza danych, automatyzacja)? Jeśli tak, to w jakich obszarach szczególnie?

    WW: Zapotrzebowanie na nasze usługi, czyli utrzymanie systemów baz danych oraz analizę i raportowanie widzimy w każdym z obszarów biznesowych, niezależnie od branży. Nasi klienci pochodzą z sektora finansów, handlu, produkcji, a także z jednostek rządowych.

    DM: Co daje nam Machine Learning?

    WW: Machine Learning czyli inaczej uczenie maszynowe, to wykorzystanie modeli opartych o sztuczną inteligencję, które wytrenowane pozwalają w automatyzacji procesu, a w konsekwencji przekazaniu odpowiedzialności dot. ośrodka decyzyjnego z człowieka na maszynę. Implementacja uczenia maszynowego w procesach, powala na ich automatyzację i wykluczenie czynnika ludzkiego tam, gdzie dotychczas wydawało nam się to niemożliwe. 

    DM: Jak sztuczna inteligencja pomaga w przetwarzaniu danych?

    WW: Algorytmy sztucznej inteligencji zaimplementowane są w uczeniu maszynowym. Lata temu gdy zajmowałem się AI (artificial intelligence) koncentrowaliśmy się na sieciach neuronowych, których odpowiednie przygotowanie tzw. “wytrenowanie” powodowało, iż sieć podejmowała automatycznie decyzje np: co do klasyfikacji zbiorów danych. Dziś te algorytmy zaimplementowane zostały w uczeniu maszynowym, przez co nie musimy zgłębiać zagadnień naukowych dotyczących sieci neuronowych, a jedynie zajmujemy się “wytrenowaniem” systemu. To swoiste uproszczenie pozwala nam szybciej realizować cele biznesowe.

    DM: Jak firmy mogą wykorzystać Machine Learning do budowania konkurencyjności?

    WW: Ewidentną korzyścią płynącą z ML jest wspomniana już automatyzacja procesów i wykluczanie czynnika ludzkiego, co pozwala realizować przetwarzanie danych na większą skalę i z krótszym czasem odpowiedzi.

    Pozwól, że przytoczę przykład z naszego obszaru. Dziś summ-it wspiera ponad 8500 systemów baz danych. Aby zapewnić klientom adekwatną jakość usług musimy te systemy monitorować i konfigurować, aby spełniały oczekiwane normy. Jak się pewnie domyślasz, im więcej systemów tym więcej osób niezbędnych do ich wsparcia.

    Ale jeśli spojrzysz na nasz produkt Superb DBA poprzez który automatyzujemy proces zauważysz, iż dzięki nowym technologiom możemy przenieść część kwestii dotyczących monitorowania czy systemu rekomendacji zmian na system i odciążyć człowieka. W konsekwencji nasi klienci otrzymują znacząco lepszą jakość usługi niż u konkurencji.

    DM: Jakie korzyści niesie Machine Learning, nie tylko dla samych firm, ale również ich klientów?

    WW: To zależy jak zdefiniujesz pojęcie klienta. Dla przykładu jeśli przyjmiemy, iż naszym klientem jest Verseo, które wykorzystując zaawansowaną analizę danych i algorytmy uczenia maszynowego, dostarcza swoim klientom nową jakość usług. Verseo automatyzuje proces zarządzania kampanią SEO w taki sposób, iż to maszyna dobiera odpowiednio parametry i czyni kampanię jeszcze bardziej dopasowaną do potrzeb klienta końcowego.

    Być może z perspektywy klienta nie ma znaczenia czy używamy ML czy też innych technologii. Ważne są natomiast rezultaty, czyli szybkość podejmowania decyzji oraz jakość usługi, a dzięki omawianym technologiom jest ona po prostu lepsza.

    DM: I ostatnie, jaką wiedzę warto poszerzać i czego uczyć się w przyszłości, by być gotowym na takie rozwiązania? 

    WW: Zafascynowany tym obszarem realizuje pracę doktorską w obszarze budowy autonomicznych systemów baz danych. Staram się wykorzystać nowości technologiczne i dołożyć coś do tej dziedziny wiedzy od siebie.

    Zakładam jednak, że nie wszyscy będą zainteresowani, aby tak głęboko pochylać się nad tym tematem, dlatego sugeruję tym którzy chcieliby sobie wyrobić opinię w tym temacie, aby przeczytali książkę pt. 21 lekcji na XXI wiek autorstwa Yuvala Noah Harari. Jedna z części ideologicznie traktuje omawiany temat – polecam.

    I na koniec tradycyjne bio 🙂

    Wojciech Wencel (CEO, summ-it sp. z o.o.)

    Wojciech Wencel

    Doświadczony Service i Project Manager, zarządzający zmianą oraz implementujący innowacyjne rozwiązania w obszarze IT. Skupiający uwagę przede wszystkich na bezpieczeństwie danych. Zarządzał serwisem 9500 baz danych rozproszonych po całym świecie.

    Obecnie przewodzi organizacji świadczącej usługi utrzymania systemów baz danych oraz Business Intelligence dla klientów z sektorów finansów, handlu, produkcji oraz sektora publicznego. Systemy wdrażane i wspierane przez summ-it, przetwarzają duże wolumeny danych, nierzadko wrażliwych.

    summ-it dostarcza rozwiązania związane z administracją i utrzymaniem systemów baz danych, a także wytwarzania hurtowni danych, które pozwalają na raportowanie stanu procesów w organizacji. Silna specjalizacja, pozwala firmie realizować zamówienia dla klientów nie tylko w Polsce, ale także na rynkach zagranicznych. Więcej szczegółów na stronie summ-it.

    Audyt Google Ads

    Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

    Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

    Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

    Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

    Udostępnij:

    0 osób uznało ten artykuł za przydatny

    Loading...

    Czy ten artykuł był przydatny?

    TAK NIE

    Autor artykułu

    Do Verseo dołączyła od razu po studiach z zarządzania projektami i digital marketingu - obecnie Content Marketing Manager. A więc jest jedną z tych szczęściarzy, którzy pasjonują się tym, co robią. Marketing i nowoczesne technologie to nie tylko jej praca, ale także zainteresowanie. Domi należy do tych ludzi, których wspaniale jest poznać. Oferuje bowiem bogactwo wyobraźni, mrówczą pracowitość i wiosenną otwartość. Niezwykle kompetentna jeżeli chodzi o LinkedIn, budowanie contentu i wykłady na temat zdrowego żywienia.

    Bądź pierwszym który napisze komentarz.

    Katarzyna Dworzyńska PR Calling
    Wywiad z Katarzyną Dworzyńską – Head of Business w PR Calling
    Maciej Popiołek

    Do cyklu wywiadów dołącza nasza rozmowa z Katarzyną Dworzyńską – jedną z twarzy branży PR na polskim LinkedInie. To naprawdę […]

    Wywiad z Adamem Masłowskim – autorem bloga poradnikprojektanta.pl
    Dominika Słomka

    Blogowanie – wciąż przekonujemy wszystkich naszych klientów i czytelników o wartości płynącej z dzielenia się wartościowym contentem na własnych stronach. […]

    Wywiad z Eweliną Dymek – zawodową ilustratorką, która tworzy dla najlepszych
    Łucja Stachura

    Marketing to nie tylko tuzy branżowych konferencji, prezesi firm analitycznych i narzędzia ocierające się o algorytmy przyszłości. To także… utalentowani […]

    prawo i reklama
    Wywiad z Bartoszem Wojciechowskim – Ekspertem obsługi prawnej przedsiębiorstw z branży nowoczesnych technologii.
    Dominika Słomka

    Prowadzenie sklepu internetowego to nie tylko praca nad zamówieniami, dopieszczaniem tekstów i zdjęć czy polepszaniem warstwy UXowej, by osiągać maksymalnie […]

    jakub orłowski pyrkon
    Wywiad z Jakubem Orłowskim – Brand Managerem Festiwalu Fantastyki Pyrkon
    Magdalena Walczak

    Czas pandemii jest dla branży eventowej szczególnie trudnym okresem. Nie oznacza to jednak, że specom od marketingu pozostaje siedzieć z […]

    marketing gier
    Wywiad z Martą Matyjewicz – Head of Communications w Crunching Koalas
    Adam Kubaszewski

    Gry to nie byle igraszka – już w 2018 roku wartość globalnego rynku gier elektronicznych była szacowana na blisko 135 […]