Ten tekst przeczytasz w 2 minuty

Trendy wyszukiwania Google – wzrost popularności rozbudowanych zapytań!

Co się wyszukuje? Przedstawiamy ostatnie zmiany zachowań i trendy wyszukiwania Google

Okazuje się, że wraz z technologią, również nasze zachowania ulegają przeobrażeniom. Zmieniamy sposób, w jaki korzystamy z narzędzi oferowanych w sieci i dzieje się to zdecydowanie szybciej niż można by przypuszczać. Co więcej – źródła zmian nie zawsze są dostrzegalne na pierwszy rzut oka – jedynie ich skutki.

Jak podaje Google, w przeciągu ostatnich 2 lat, doszło do lawinowego wzrostu zapytań o bardziej “indywidualnym” charakterze. Zapytania do wyszukiwarki stają się spersonalizowane, bardziej trafne i syntetyczne. Skąd ta zmiana w zachowaniu? Prawdopodobnie winny jest nawał treści reklamowych i coraz większy szum medialny. Nie mniej istotne jest coraz szersze zwrócenie wektorów działań marketingowych na koncepcję obudowywania produktów i usług w treści – czyli content marketing.

Dla wielu użytkowników Internetu jest to pomocne, ale też może prowadzić do treści gorszych jakościowo, które powstają po to, by przyciągać coraz szersze grono potencjalnych odbiorców – im szerszy komunikat, tym prawdopodobnie gorzej stargetowany.

A w sieci bardzo nie lubimy “pustych klików” – podjęcia akcji, poświęcenia czasu na przeczytanie pierwszego akapitu, by w konsekwencji dowiedzieć się, że… to nie to! Za tą rewolucją stoi również narzędzie wyszukiwania głosowego, w którym skonstruowanie zapytania na bazie całego zdania, jest o wiele bardziej naturalne dla ludzkiej mowy. Zdecydowanie chętniej zapytamy “gdzie powinienem zjeść w okolicy Marszałkowskiej” niż “restauracja ulica Marszałkowska” do czego nie przywykliśmy w normalnej komunikacji werbalnej. 

Dane z rynku amerykańskiego pokazują, że w przeciągu ostatnich 2 lat:

  1. Wyszukiwania na urządzeniach mobilnych z frazą “potrzebuję” wzrosły o ponad 65%. Nie pytamy już zatem “ile farby na jeden pokój” a “ile farby potrzebuję, by pomalować jeden pokój” czy “ile lat potrzebuję, by przejść na emeryturę”, jakiego rodzaju koncentratu potrzebuję do zupy pomidorowej”
  2. O podobną liczbę wzrosły wyszukiwania z frazą “czy powinienem” – np. “jaki laptop powinnam kupić za 4000zł?”, “czy powinienem kupić dom w Wilanowie”.
  3. Prawdziwy boom przeżywają natomiast zapytania z frazą “czy mogę”. “Czy mogę płacić kartą na Amazonie?”, czy np. “czy mogę pojechać pociągiem do Amsterdamu”.

Google potwierdza, że jeszcze 2 lata temu ludzie zadawali proste i praktyczne zapytania, ale obecnie stają się one bardziej ludzkie i nacechowane indywidualnie – to też bardzo ciekawe zjawisko socjologiczne. Nie pytamy już o “marki samochodów” – teraz pytamy “jaką markę samochodu powinienem wybrać”. “Najlepszy szampon” – już nie! Teraz pytamy “Jakiego szamponu powinnam użyć by…”. Oczywiście wyżej wymienione przykłady są charakterystyczne w kontekście poszukiwania rekomendacji, kiedy wyszukujący już może zawęzić do pewnego stopnia swój wybór – np. do lokalizacji, czy budżetu jaki chce przeznaczyć na daną aktywność czy zakup. 

Podsumowanie – trendy wyszukiwania google i nasza odpowiedź

No dobrze, a jaki wniosek z tego płynie dla marketerów? Jeden na pewno – naturalniejszy i swobodniejszy sposób komunikacji z klientami. W świecie przesyconym technologią, w którym zachłysnęliśmy się tym, ile tematów możemy scedować na algorytmy, paradoksalnie coraz mocniej zwracamy uwagę na relacje. Np. marketing automation ma mnóstwo plusów z punktu widzenia sprzedaży i podtrzymywania relacji w organizacjach, które mają wielu klientów i o wszystkich chcieliby zadbać. Prawdziwą weryfikacją jest jednak odpowiedź na niestandardowe pytania – czy ją uzyskamy, a jeżeli tak, to w jakim tonie i w jakim czasie zostanie ona sformułowana. Dlatego technologii powinni zawsze towarzyszyć ludzie. Technologię bowiem można skopiować czy zastąpić inną. Budowanie relacji i zaangażowania, a przede wszystkim oparcie komunikacji na empatii i ciekawości to już wyższa szkoła jazdy i zwykłe przeszczepy różnych doświadczeń mogą – i najpewniej będą – nieskuteczne. 

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

reklama sklepu zielarskiego
Reklama sklepu zielarskiego
Izabela Pirańska

Zielarstwo i fitoterapia w ostatnich latach stają się coraz popularniejsze. W związku z tym na rynku pojawia się też coraz […]

Kilka słów o Google Hotel Ads
Joanna Michalska

Google Hotel Ads to sposób na szybsze i łatwiejsze dotarcie do najbardziej odpowiadającego potrzebom klienta hotelu i dokonanie w nim […]

Poradnik Facebook Ads – pobierz teraz!
Dominika Słomka

Prowadzisz fanpage na Facebooku lub profil na Instagramie i chcesz zwiększyć aktywność swoich odbiorców, pozyskać dodatkowy ruch na stronę internetową […]

Marketing edukacyjny – 2 twarze jednego pojęcia
Artykuł gościnny

Charakterystyka marketingu edukacyjnego Marketing to nic innego, jak strategia koncepcji, która ma zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z określonych usług, […]

firma na youtube
Firma na Youtube – tworzenie filmów i rozruch? Case study Verseo
Rafał Napierała

Mija dokładnie rok odkąd zaczęliśmy rozkręcać nasz kanał na Youtube i na poważnie wzięliśmy się za tworzenie filmików i zdobywanie […]

Google Sponsored Promotions, czyli reklama na Gmail’u
Krzysztof Masłowski

Ponad pół roku temu została uruchomiona nowa usługa Google pozwalająca na kierowanie reklam do użytkowników poczty Gmail (po betach testach […]