Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Pozycjonowanie strony firmowej

pozycjonowanie strony firmowej

Proces polepszania widoczności witryny w wyszukiwarce internetowej nazywa się pozycjonowaniem strony. Firmy z niemalże każdej branży prześcigają się, żeby ich strony były na jak najwyższej pozycji w wynikach organicznych wyszukiwarki Google. Na czym polega cały proces i jakie są korzyści z pozycjonowania strony firmowej?

Rozpoczynając biznes kilkanaście lat temu, innowacyjnym działaniem była już jakakolwiek wzmianka o przedsiębiorstwie w Internecie. Nawet niedopracowane strony internetowe już wyglądały nowocześnie, jednak mało firm i konsumentów doceniało wartość sieci. Teraz posiadanie witryny www to podstawa. Od kilku lat trwa wyścig o najwyższe pozycje w TOP10 wyników w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej – Google. Obecnie, wśród miliardów stron www w sieci, każdy chce się wybić i znaleźć na pierwszej stronie w wynikach wyszukiwania na zapytanie użytkownika.

Na pozycjonowanie strony firmowej składa się wiele czynników, etapów i działań optymalizacyjnych wykonywanych na stronie i poza nią. Proces ten wymaga indywidualnej strategii, nieustannej analizy zmiennych oraz dostosowywania działań optymalizacyjnych do aktualnych wytycznych.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Wpisując zapytanie w wyszukiwarkę Google, otrzymujesz od tysięcy do milionów stron internetowych, które potencjalnie zawierają istotne dla Ciebie informacje. To Google decyduje o tym, co wyświetla w wynikach wyszukiwania, jednak każdy może w tym pomóc właśnie za pomocą pozycjonowania swojej strony firmowej.

Indeksowanie

Do porządkowania informacji ze stron internetowych Google wykorzystuje roboty indeksujące. Analizują one serwisy www, otwierają zawarte w nich linki oraz gromadzą i wysyłaną dane dotyczące tych stron na serwery Google. Systemy skanują treść strony, a uzyskane informacje są rejestrowane w indeksie wyszukiwania.

Algorytmy

Systemy rankingowe Google analizują miliardy witryn internetowych dzięki algorytmom. Po wpisaniu zapytania do okna wyszukiwarki otrzymujesz pewne wyniki – jednak na wyświetlenie określonych stron wpływa mnóstwo czynników, między innymi:

treść zapytania,

trafność strony,

wartość źródła,

lokalizacja użytkownika,

jak również około 200 innych czynników rankingowych, o których poczytasz więcej w naszym poradniku 123 czynniki SEO.

Misją Google jest uporządkowanie światowych informacji w ten sposób, żeby stały się one powszechnie dostępne i użyteczne dla każdego. Co sekundę w sieci publikowane są setki nowych witryn internetowych. Google obsługuje miliardy zapytań rocznie. W gąszczu tych informacji firma, jak sama podkreśla, stara się zabezpieczyć wyniki wyszukiwania przed nieuczciwymi przedsiębiorstwami oraz spamerami, którzy starają się obejść poszczególne systemy i algorytmy. Z drugiej strony starają się jednak pomóc właścicielom firm w osiągnięciu sukcesu, udostępniając rozmaite narzędzia i wskazówki dotyczące SEO.

Cele pozycjonowania witryn internetowych w wyszukiwarce Google

Google od wielu lat jest na pierwszym miejscu w klasyfikacji popularności wyszukiwarek internetowych na świecie. Na pozycjonowanie strony firmowej w Google decydują się zatem właściciele firm, którzy chcą zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania i zdają sobie sprawę z tego, jak dużo korzyści może to ze sobą nieść:

zwiększenie ruchu na stronie internetowej,

większa liczba konwersji (np. zakupów czy rejestracji),

rozpoznawalność marki,

budowanie świadomości wśród konsumentów,

kreowanie wizerunku eksperta i lidera na rynku.

Proces pozycjonowania serwisów www skupia zatem zarówno cele sprzedażowe, jak i wizerunkowe. Warto podkreślić, że działania wykonywane online mają również przełożenie na rzeczywistość i życie poza Internetem. Dla przykładu: odpowiednio wypozycjonowana strona internetowa restauracji może wyświetlić się użytkownikowi na zapytanie: “restauracja Warszawa” na pierwszym miejscu w Google. Wirtualny użytkownik, nawet bez wchodzenia na tę stronę internetową, postanawia zaufać wyszukiwarce i wybiera się do tej restauracji, zamieniając się z użytkownika w rzeczywistego klienta. Takie efekty pozycjonowania, choć niemożliwe do zmierzenia, podkreślają istotę całego procesu i potwierdzają, że warto inwestować w SEO i promocję firmy w Internecie.

Wieloetapowy proces pozycjonowania stron internetowych

Na działania związane z optymalizacją strony pod kątem wyników wyszukiwania (ang. Search Engine Optimization – SEO) składa się optymalizacja treści, struktury i kodu strony. Pozycjonowanie to oprócz wspomnianego SEO również działania z zakresu content marketingu, budowania profilu linkowego oraz analityki internetowej.

Na proces składa się szereg prac przy witrynie, które służą przygotowaniu serwisu do współpracy z wcześniej wspomnianymi robotami Google.

Audyt strony internetowej

Pierwszym krokiem procesu pozycjonowania powinien być audyt SEO witryny. Weryfikacja i analiza powinny dotyczyć zarówno strony technicznej, jak i contentu dostępnego w serwisie. Informacje odnoszące się do ruchu organicznego na poszczególnych podstronach można zebrać przy wykorzystaniu narzędzi Google Search Console i Google Analytics.

Na podstawie przeprowadzonego audytu tworzy się strategię pozycjonowania strony internetowej. Najważniejsze, żeby przy współpracy mieć świadomość celów biznesowych i marketingowych przedsiębiorstwa, nie zapominając o zasadach panujących w świecie SEO.

Słowa lub frazy kluczowe

Kolejnym z początkowych etapów pozycjonowania serwisów w sieci jest dobór odpowiednich słów i wyrażeń kluczowych. Wybiera się frazy, po wpisaniu których w okno wyszukiwarki, w wynikach miałaby się pojawić pozycjonowana strona internetowa. Słowa lub wyrażenia muszą być spójne z charakterem przedsiębiorstwa oraz oczekiwaniami internautów, którzy poszukują informacji dotyczących interesujących ich produktów, usług czy zagadnień.

Optymalizacja strony firmowej

Jednym z kluczowych elementów pozycjonowania jest optymalizacja strony internetowej, czyli SEO. Na tym etapie następuje:

weryfikacja profilu linkowego domeny,

opracowanie treści do uzupełnienia na stronie,

indeksacja strony w wyszukiwarce,

optymalizacja nagłówków oraz meta danych czy wykonanie odpowiednich przekierowań,

poprawa elementów technicznych w obrębie strony (jak np. znalezienie i usunięcie niedziałających podstron, wykorzystanie w pozytywny sposób błędu 404, optymalizacja wielkości plików graficznych obciążających stronę itd.).

Weryfikacja i opracowanie contentu na witrynę internetową jest niezwykle ważnym procesem – należy zidentyfikować, czy w serwisie nie powstały duplikaty wewnętrzne oraz, czy takie duplikaty nie występują na innych stronach internetowych. Należy także zweryfikować, czy treści dostępne na witrynie są unikalne oraz nasycone w odpowiedni sposób wyrażeniami kluczowymi. Istotne jest zatem stworzenie bądź przeredagowywanie treści na stronie głównej, opisów produktów i kategorii oraz zbudowanie wartościowego contentu. To nie tylko teksty, ale również grafiki oraz zdjęcia. We współpracy ze specjalistami od marketingu można w taki sposób zoptymalizować stronę internetową, żeby była ona wartościowa nie tylko dla robotów Google, ale przede wszystkim dla użytkowników i potencjalnych klientów danego przedsiębiorstwa. Pod uwagę bierze się zarówno wytyczne Google, jak i użyteczność i wygląd witryny www.

Równie istotnym elementem jest wspomniana optymalizacja nagłówków oraz meta danych (title i description) zarówno na stronie głównej, jak i poszczególnych podstronach. Ich odpowiednie użycie pozwala robotom Google odnaleźć daną podstronę i przeanalizować dane w niej zawarte. Meta title i meta description są wyświetlane w wynikach wyszukiwania, wskazując użytkownikom tematykę i zawartość strony.

Niewidoczne z perspektywy użytkownika są jednak liczne aspekty techniczne jak chociażby optymalizacja atrybutów ALT czy nagłówków HTTP. Pod uwagę może być brana również między innymi:

prędkość ładowania strony,

responsywność,

przekierowania,

certyfikat SSL,

kod strony.

Następnie praca skupia się na poprawie struktury linkowania wewnętrznego, które jest jedną z cenionych praktyk SEO. Ten odpowiednio wykonany etap optymalizacji pomaga skierować uwagę robotów Google na najważniejsze treści na stronie.

Pozycjonowanie strony firmowej – one timer czy maraton?

Patrząc na wyżej wymienione składowe pozycjonowania stron internetowych, SEO nie może, albo nie powinno być jednorazowym działaniem. Jeśli praca ma przynieść zamierzone efekty, wymaga dokładnej analizy, rzetelnie przeprowadzonych działań oraz nieustannego monitorowania efektów. Wytyczne od Google, algorytmy, system, a nawet rynek, zmieniają się tak dynamicznie, że żeby utrzymać się na wypracowanej pozycji, cały czas trzeba nad nią pracować. Potrzebny jest czas na prawidłową indeksację, zaplanowanie i stworzenie contentu, a także zbudowanie profilu linkowego.

Google daje właścicielom różnych przedsiębiorstw wiele szans na rozwój działalności. Udostępnia narzędzia, dzięki którym promowanie własnego biznesu staje się jeszcze skuteczniejsze:

Google Moja Firma

Np. wizytówka firmy w Mapach Google wspiera pozycjonowanie lokalne, poprawia widoczność strony w wynikach wyszukiwania oraz potwierdza wiarygodność danego przedsiębiorstwa. To bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można poinformować użytkownika o dniach i godzinach otwarcia firmy, a także wskazać adres fizyczny oraz stronę internetową przedsiębiorstwa.

Reklama w sieci jest ogromnym wsparciem dla prowadzonych działań marketingowych. Pozycjonowanie strony firmowej jest jednym z najpotężniejszych narzędzi reklamowych, które, przy odpowiednim użyciu, może zagwarantować duży sukces niemalże każdej firmie.

Audyt Google Ads

Udostępnij:

2 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Do Verseo dołączyła od razu po studiach z zarządzania projektami i digital marketingu - obecnie Content Marketing Manager. A więc jest jedną z tych szczęściarzy, którzy pasjonują się tym, co robią. Marketing i nowoczesne technologie to nie tylko jej praca, ale także zainteresowanie. Domi należy do tych ludzi, których wspaniale jest poznać. Oferuje bowiem bogactwo wyobraźni, mrówczą pracowitość i wiosenną otwartość. Niezwykle kompetentna jeżeli chodzi o LinkedIn, budowanie contentu i wykłady na temat zdrowego żywienia.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

10 milionów użytkowników miesięcznie mniej? Medic Update obchodzi swoje 1. urodziny!
Artur Krawczyk

1 urodziny Medic Update – podsumowanie Na przełomie lipca i sierpnia 2018 roku doszło do wielkiego przetasowania wyników organicznych w […]

zalety pozycjonowania lokalnego
Jakie zalety niesie za sobą pozycjonowanie lokalne?
Maciej Popiołek

Nie ma wątpliwości, że najchętniej wykorzystywaną wyszukiwarką wśród polskich internautów jest Google. Szacuje się, że w naszym kraju korzysta z […]

reklama w internecie
Reklama w internecie
Jakub Nowak

Gdzie się reklamować, żeby dotrzeć do klientów? Najprostsza, a zarazem najbardziej uniwersalna odpowiedź na to pytanie brzmi: tam, gdzie są […]

Co przynosi nowa odsłona Google Search Console?
Mateusz Tomys

Zmiany w Google Search Console – sprawdź co przyniosły! Od pewnego czasu Google zapowiadało nową odsłonę Google Search Console, a […]

Jak prowadzić bloga – poradnik pdf
Maciej Popiołek

Jak prowadzić bloga w kontekście biznesu? Myślisz o blogowaniu – prywatnie lub by działać na korzyść swojej firmy? Ok – […]

Wywiad z Damianem Sałkowskim [CEO SENUTO]
Dominika Słomka

Kontynuując nasz cykl wywiadów z interesującymi osobami z branży, postanowiliśmy pozostać w obszarze pozycjonowania stron. Damian Sałkowski, Founder & CEO […]