Spis treści
Czytasz teraz:
Marketing Lateralny – co to jest?
Zamknij
Kiedy tradycyjne podejście do marketingu i reklamy już nie wystarcza, pojawia się pomysł na marketing lateralny. W myśl jego koncepcji firmy poszukują rozwiązań, które będą zaspokajać potrzeby klientów w zupełnie inny sposób. Co to dokładnie znaczy? Marketing lateralny nie zakłada zupełnego przebranżowienia się firmy czy zmiany oferowanych przez nią produktów / usług, a jedynie kwestionuje przyjętą wcześniej koncepcję i rozszerza ją o nowe podejście. Można powiedzieć, że dodaje swoim ofertom smaczku, tego czegoś co sprawi, że wyróżnią się spośród innych konkurencyjnych ofert. 😃
Marketing Lateralny: definicja
Marketing lateralny zakłada stworzenie innowacyjnego produktu (lub usługi), który odróżni się pewną cechą od innych oferowanych przez konkurencję produktów lub usług. Różnica nie polega jednak na cechach związanych z designem czy ceną, a na konkretnej wartości dodanej, która zaspokoi dodatkową potrzebę konsumenta, czyniąc nowy produkt zupełnie innym od konkurencji, wręcz nieporównywalnym.
Biorąc pod uwagę cykl życia produktu (lub usługi), zastosowanie marketingu lateralnego sprawia, że dany produkt “cofa” się do pozycji wzrostu, a tym samym daje przedsiębiorstwu szansę na przedłużenie życia danego produktu i na związane z tym korzyści finansowe oraz brandingowe.
W obecnych czasach konsumenci zostają zasypywani różnymi ofertami tych samych produktów. Dla wielu stanowi to nie lada wyzwanie, by wybrać produkt, bez dłuższego zastanawiania się i spędzania czasu na sięganiu kolejnych produktów z regału i czytaniu etykiet, by w końcu wrzucić coś do koszyka. Lub też, jak w przypadku zakupów online, spędzania czasu scrollując strony internetowe sklepów, by wybrać docelowy produkt.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Takie samo wyzwanie stoi przed przedsiębiorcami, którzy próbują odróżnić się od konkurencji. Choć na pozór oferowane przez nich produkty są inne, mają np. inny kolor, zapach, cenę bardziej lub mniej premium, inaczej są reklamowane – docelowo zaspokajają taką samą potrzebę lub zbiór potrzeb. I właśnie kiedy mowa o zaspokajaniu potrzeb konsumentów, wtedy wkracza koncepcja marketingu lateralnego, w myśl której przedsiębiorstwo powinno poszukiwać nowych możliwości dla produktów/ usług tak aby mogły one spełniać też inne potrzeby, które wcześniej nie były brane pod uwagę, a tym samym odróżniają się od konkurencji.
Płaszczyzny zastosowania Marketingu Lateralnego
Można powiedzieć, że w Marketingu Lateralnym chodzi o to, by “wynaleźć koło na nowo” tj. dodać produktowi (lub usłudze) pewną charakterystyczną cechę, która sprawi, że będzie on spełniać nowe potrzeby konsumentów (wcześniej nieodkryte). Kwestię pozycjonowania oferty w marketingu lateralnym można podzielić na trzy poziomy:
- poziom rynku – elementy takie jak potrzeby, klienci docelowi, nowe sytuacje lub zastosowania;
- poziom produktu – innowacja wprowadzona w samym produkcie, zastosowaniu, opakowaniu, atrybucie marki lub w warunkach zakupu;
- poziom narzędzi marketingowych – czyli innowacja na poziomie ceny, promocji, dystrybucji.
Stosunkowo proste pomysły mogą zagwarantować silną przewagę konkurencyjną i pozycję lidera na danym rynku. Celem Marketingu lateralnego jest innowacja na jednym z wyżej omówionych poziomów. Wystarczy więc, że firma, bazując na badaniach i analizie potrzeb oraz insightów konsumenckich, wprowadzi w życie innowacyjny pomysł, zmieniając tym samym sam produkt / usługę i zaskakując konkurencję.
Marketing Lateralny – przykłady zastosowania
Najbardziej znanymi przykładami zastosowania marketingu lateralnego są te na poziomie produktu. Wprowadzana innowacja zakłada zmiany dotyczące właściwości, funkcji lub cech produktu, dzięki którym będzie on wyróżniał się spośród produktów konkurencji. I tak np. z punktu widzenia potrzeby, nowy produkt będzie zaspokajał “starą potrzebę” (czyli tą, do której docelowo został stworzony) oraz nową, o którą został uaktualniony, tym samym stając się zupełnie nowym produktem, jak np. czekoladowe jajko Kinder, do którego dodano w środku zabawkę – zmieniając tym samym czekoladę dla dzieci w jajko niespodziankę, w której oprócz czekolady można znaleźć zabawkę – najczęściej taką na topie, którą każde dziecko chce mieć.
W przypadku innowacji w samym zastosowaniu samego produktu, spotkamy przykład dla trochę “większych dzieci” 😎 jakim może być dmuchane kółko plażowe, wcześniej używane tylko do pływania, a po wzbogaceniu o dodatkowe miejsca na postawienie piwka – staje się nieodłącznym gadżetem wielu plażowiczów. Innowacje wprowadzane w myśl marketingu lateralnego nie muszą być aż tak szalone i skomplikowane. Przykładem są np. same modyfikacje produktów, jak np. jogurty, musli czy inne produkty “bez cukru”, czy “dla wegan”.
Przykładami marketingu lateralnego w usługach, może być sam sposób świadczenia usługi, np. dodanie dodatkowego czasu świadczenia usługi – “dowozimy paczki również w weekendy”, “jesteśmy otwarci też w nocy” itp. Co więcej, dodawanie do podstawowej oferty wyróżnika, jakim jest np. dedykowany opiekun, możliwość odwołania się do ceny, jeśli znajdzie się gdzieś na rynku tańszy produkt itp. to także przykłady marketingu lateralnego.
Do przykładów zastosowania marketingu lateralnego na poziomie narzędzi marketingowych wymienić można, np. sposób dystrybucji (zmiana lub nowe miejsce, w którym klient może nabyć produkt lub skorzystać z usługi), np. “teraz profesjonalna farba do włosów również w Twoim domu!”.
Innymi technikami marketingu lateralnego są:
- substytucja – polegająca na zmianie lub usunięciu kilku elementów i zastąpieniu ich innymi, lub naśladowaniu jednych elementów drugimi.
- eliminacja – zupełne usunięcie kilku elementów w danym produkcie,
- kombinacja – dodanie jednego lub kilku nowych elementów do podstawowego produktu zachowując przy tym pozostałe elementów bez zmian,
- inwersja – to dodanie do jednego lub kilku elementów “nie” – czyli często wyeliminowanie przeszkadzającego elementu, jak np. kabelków do słuchawek czyniąc je bezprzewodowymi,
- przesada – polega na powiększeniu lub pomniejszeniu jakiegoś elementu w produkcie, tak aby odróżniał się od standardowej wersji,
- przestawienie – polega na zmianie kolejności np. w usługach na korzyść klienta.
Marketing Lateralny – jak zastosować w firmie?
Zastosowanie innowacyjnego podejścia do samego produktu, rynku lub narzędzi marketingowych to jeden z najlepszych pomysłów na jakie może wpaść firma i jest to nieco inne podejście od reklamy SEO czy SEM, która działa na bardzo konkurencyjnym rynku. Warto zaznaczyć, że innowacja ta nie musi być spektakularna, a raczej ma działać na korzyść klienta i wychodzić naprzeciw jego potrzebom. Wprowadzenie takiej innowacyjności wymaga przede wszystkim przeprowadzenia analizy rynku, potrzeb klientów, jego ścieżki, zarówno offline jak i online. Taką analizę ilościową warto poprzeć analizą jakościową i następnie zmierzyć się z nimi na spotkaniach z działem komunikacji. Przeprowadzenie innowacji w myśl marketingu lateralnego to długi proces, jednak jego efekty mogą być bardzo pozytywnie zaskakujące! 😊
Bądź pierwszym który napisze komentarz.