Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Brak komentarzy

Kampania reklamowa w internecie – jaka cena?

kampania reklamowa w internecie

Promowanie się w internecie to dziś podstawa strategii marketingowej w zdecydowanej większości branż. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: ponieważ większość konsumentów wyszukuje interesujące ich produkty oraz usługi właśnie online. Dlatego niezależnie od tego, jak szeroko zakrojoną działalność prowadzisz, koniecznie promuj się w Sieci! A ile kosztuje kampania reklamowa w internecie? 

Odpowiadamy od razu, że koszty, jakie niesie za sobą kampania reklamowa w internecie zależą od bardzo wielu czynników. Dlatego nie da się ich określić precyzyjnie bez przeanalizowania konkretnej sytuacji. Warto jednak wiedzieć, co ma wpływ na skalę wydatków i jak dobrze zaplanować budżet na ten cel.

Jaka jest cena kampanii reklamowej w internecie?

Kampania reklamowa w Internecie może kosztować tyle, ile chcesz.

To przecież od Ciebie zależy, jaki budżet na nią zaplanujesz – kilkaset złotych, a może kilkanaście lub kilkadziesiąt tysięcy? Ty decydujesz. Skuteczna reklama na Facebooku czy w Google Ads nie musi pochłaniać zawrotnych sum. Sęk w tym, że określenie wysokości wydatków na kampanię nie powinno być dziełem przypadku, podobnie jak zaplanowanie tego, na co konkretnie pójdą pieniądze. Chodzi o to, aby każda złotówka włożona w kampanię reklamową zwróciła się z nawiązką. To jednak zależy zarówno od tego, ile pieniędzy włożysz w promocję, jak i od sposobu wykorzystania budżetu.

Niemniej jednak ogromnym atutem internetu – a zwłaszcza kampanii realizowanych w social mediach czy za pośrednictwem Google Ads – jest możliwość precyzyjnego wskazania limitów wydatków: zarówno w skali dziennej czy miesięcznej, jak i dotyczących całej kampanii.

A za co płacisz?

Jeśli mowa o wyświetlaniu typowych reklam online, a więc np. banerów czy linków sponsorowanych, koszty są najczęściej uzależnione od:

  • liczby wyświetleń komunikatu – w tym systemie płacisz za każdą odsłonę, bez względu na to, czy odbiorca zdecydował się podjąć interakcję z reklamą,
  • liczba kliknięć w reklamę – wówczas koszty są generowane tylko po kliknięciu przez odbiorcę w odnośnik do Twojej strony.

To oczywiście bardzo ogólne wyjaśnienie, ponieważ wszystko zależy od typu prowadzonej kampanii oraz konkretnych narzędzi, jakie zostaną w niej wykorzystane.

Jak są rozliczane reklamy Google Ads / Facebook Ads

Google Ads oraz Facebook Ads to obecnie dwie kluczowe platformy reklamowe, z których korzysta się bardzo powszechnie. Dlaczego? Odpowiedź jest bardzo prosta: ponieważ mają OGROMNE zasięgi.

To od Google zaczyna poszukiwanie produktów i usług zdecydowana większość osób, a amerykański gigant ma bardzo rozbudowaną sieć partnerską. To oznacza, że promocja za pośrednictwem Google może dotrzeć do odbiorców zarówno w samej wyszukiwarce (i powiązanych z nią narzędziach), jak i przez różnorodne portale zewnętrzne.

New call-to-action
New call-to-action

Facebook ma zaś ok. 3 miliardów użytkowników na całym świecie, a przeglądanie newsfeedu na tym portalu jest ulubionym zajęciem wielu osób również w Polsce. Dlatego wykorzystując oba te kanały, możesz szybko i efektywnie skomunikować się ze swoją grupą docelową. Poza tym zarówno reklama internetowa w Google, jak i na Facebooku daje możliwość precyzyjnego mierzenia zasięgu oraz tego, do kogo docierają komunikaty. A to przekłada się na łatwość planowania, wdrażania i optymalizacji kampanii o dowolnym charakterze.

Zarówno Google Ads, jak i Facebook Ads, bazują na dwóch podstawowych systemach rozliczeń płatności za reklamy. 

  • PPC, a więc pay-per-click. W tym modelu jako klient płacisz za reklamę w momencie, kiedy klient zdecyduje się w nią kliknąć, a co za tym idzie, np. przejść do oferty na Twojej stronie internetowej. Jest to bardzo korzystne rozwiązanie, zwłaszcza wówczas, gdy kampania jest nastawiona na sprzedaż. Koszty kliknięcia są wyceniane indywidualnie.
  • CPV, a więc cost-per-view – to model, w którym opłata jest naliczana za każdą odsłonę reklamy, a więc jej wyświetlenie. Ten model opłaca się np. wówczas, kiedy komunikat wyświetla się formie pop-upu lub innej angażującej użytkownika formie. Może się dobrze sprawdzić również, kiedy kampania jest nastawiona na utrwalanie wizerunku Twojej marki i podobne działania.

Sposób rozliczenia może być narzucony przez wybrany format reklamy lub wybierany swobodnie. Co się bardziej opłaca? Nie da się tego jednoznacznie stwierdzić, ponieważ wszystko jest uzależnione od celów, jakie chcesz osiągnąć w ramach prowadzonej kampanii, a także jej zasięgu, grupy docelowej oraz budżetu, który możesz wykorzystać. 

Co wpływa na koszt kampanii?

Sposób naliczania płatności przez systemy typu Google Ads czy reklamy na Facebooku to nie jedyny czynnik, który przekłada się na ostateczną wysokość kosztów, jakie pochłonie kampania reklamowa w Internecie. Co zatem jeszcze ma znaczenie dla budżetu? Skuteczna reklama na Facebooku i w Google Ads może kosztować mniej lub więcej, a wpływ na to ma:

  • To, czy kampanię prowadzisz samodzielnie, czy z pomocą agencji

Na pozór samodzielna konfiguracja kampanii Google Ads czy reklam na FB wydaje się bardzo prostym zadaniem. W końcu interfejsy serwisów są proste w obsłudze, więc wystarczy „przeklikać” przez opcje i gotowe, prawda? Teoretycznie… tak. W praktyce jednak, zwłaszcza jeśli nie masz żadnego doświadczenia w świecie marketingu online, możesz się narazić na bardzo wysokie koszty, które nie przełożą się na oczekiwaną konwersję oraz ROI, a więc zwrot z inwestycji. Możesz też się spodziewać, że na efekty reklam na FB i w Google Ads, jeśli w ogóle się pojawią, prawdopodobnie będziesz czekać bardzo długo. Pytanie więc: czy możesz sobie pozwolić na taki ryzykowny wydatek?

Owszem, agencje marketingu internetowego pobierają za swoją pracę wynagrodzenie, co może podnieść początkową wysokość inwestycji. Jednak podjęte przez ekspertów działania najczęściej trafiają „w punkt” i pozwalają niższym kosztem osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty. W praktyce więc kampania reklamowa w Internecie realizowana przez fachowców będzie najczęściej kosztowała znacznie mniej i przyniesie mierzalne, wyraźne zyski.

A jak wygląda kwestia płatności za usługi realizowane przez agencję SEM? Przede wszystkim trzeba wyraźnie odróżnić kwestię kosztów za publikację płatnych reklam w systemie Google Ads, Facebook Ads czy innym od wydatków na obsługę tych kampanii. Działa to nieco podobnie jak w sytuacji, gdy zlecasz specjalistom przygotowanie billboardów, które zawisną w całym mieście. Cena za wynajem nośników to tylko jedna ze składowych całej opłaty. W końcu agencja musi zadbać również o zaprojektowanie naprawdę skutecznej reklamy na Facebooku czy w Google Ads – a zatem opracowanie koncepcji kreatywnej opartej na pogłębionej analizie i wytyczonych celach – oraz jej wydrukowanie i wiele innych elementów. Za to również pobiera opłatę. 

W przypadku agencji digital, która realizuje Twoją kampanię w internecie, cena obsługi wynika ze wkładu, jaki jej pracownicy włożą zarówno w przygotowanie i skonfigurowanie kampanii, jak i jej bieżące monitorowanie, modyfikację parametrów oraz przygotowanie raportów prezentujących wyniki podjętych przez nich działań. 

Z agencją digital możesz się rozliczyć na kilka różnych sposobów, a sam model naliczania opłat jest uzależniony od polityki konkretnej firmy. Możesz się spotkać m.in. z takimi formami rozliczeń jak:

  • stała, comiesięczna opłata za pakiet wybranych usług – z Twojej perspektywy to najprostsze rozwiązanie, ponieważ zyskujesz pełną przewidywalność wydatków oraz łatwe rozliczenia. Pytanie jednak, czy agencja, która pobiera od Ciebie stałą opłatę bez względu na wyniki, przyłoży się zgodnie z oczekiwaniami do zawalczenia o zwiększenie zasięgu czy efektów generowania leadów?
  • płatność wyłącznie za wyniki – w tym modelu agencji płacisz tylko wówczas, jeśli zrealizuje wytyczone przez Was wspólnie cele sprzedażowe, więc to, do jakiego stopnia jest skuteczna reklama na Facebooku lub w Google Ads, decyduje o ostatecznym koszcie. W tym systemie na pewno możesz oczekiwać bardzo dużej motywacji pracowników w poprawę Twoich zasięgów. Jednak może się ona wiązać z dużą nieprzewidywalnością,
  • stała opłata bazowa + premia za wyniki – to „złoty środek”, który jest korzystny zarówno dla agencji, jak i dla Ciebie. Właśnie dlatego na takie rozwiązanie decyduje się coraz więcej firm.

Pewne jest jedno: zanim w ogóle zdecydujesz się na podjęcie współpracy z konkretnym partnerem, dowiedz się dokładnie, za co i jak będziecie się rozliczać. Jasna sytuacja na starcie współpracy jest niezwykle ważna, aby działania się powiodły.

New call-to-action
New call-to-action
  • Doświadczenie agencji interaktywnej

Im dłuższe doświadczenie agencji marketingu internetowego, tym wyższa szansa, że zaplanowana przez nią kampania odniesie wymierny sukces. Jednak w ślad za długoletnią praktyką i szeroką, specjalistyczną wiedzą idą wyższe stawki. Dlatego możesz się spodziewać, że korzystanie z usług ekspertów będzie wyższym wydatkiem niż współpraca z początkującymi w tej branży. Wbrew pozorom jednak stawki tych pierwszych wcale nie muszą być „z kosmosu”, a nieco wyższa inwestycja może przynieść większe zyski.

Z drugiej strony warto podejść z dystansem do firm, które oferują znacznie niższe ceny za prowadzenie kampanii reklamowych niż konkurencja i… zastanowić się, skąd wynikają takie, a nie inne stawki. Pamiętaj, że w dużej i doświadczonej agencji digital za prowadzenie kampanii dla jednego klienta odpowiada zazwyczaj zespół osób o szerokich kompetencjach. Korzystają oni też zaawansowanych i często kosztownych narzędzi oraz pomagają nie tylko przy płatnych reklamach, ale i w innych obszarach SEM. Im większa kompleksowość i efektywność działań, tym lepiej zwróci się każda złotówka włożona w promocję.

  • Zakres współpracy z ekspertami

Aby kampania reklamowa w Internecie przełożyła się w wyraźny sposób na realizację postawionych celów marketingowych i sprzedażowych, nie może być realizowana bez wcześniejszego przygotowania. Dlatego agencja zaoferuje Ci z całą pewnością pakiet wstępnych usług analitycznych – im bardziej precyzyjnie jej specjaliści będą weryfikować Twoją aktualną pozycję rynkową, możliwości techniczne, otoczenie biznesowe, konkurencję oraz potencjał promocyjny różnych strategii, tym wyższe czekają Cię koszty. Taka inwestycja zazwyczaj jednak sprawia, że realizacja samej kampanii przynosi wyższy ROI i zyskuje odzew, jakiego oczekujesz. Skuteczna reklama na Facebooku lub w Google Ads może być więc początkowo droższa, ale istnieje duża szansa, że koszty szybciej się zwrócą. To zatem kolejna kwestia do przemyślenia i omówienia ze specjalistą.

  • Wielkość Twojej firmy i zasięg jej działania

Jeżeli prowadzisz działalność na skalę lokalną – np. miasta czy województwa – potrzebujesz kampanii o znacznie węższym zasięgu niż korporacja działająca na rynku międzynarodowym. Dlatego będzie Cię czekać mniejszy wydatek na promocję. 

Warto wiedzieć, że na wydatki na reklamy na fb, Google Ads i w innych kanałach mają wpływ również konkurencja w Twojej branży, typ odbiorcy, do którego kierowane są komunikaty czy czas trwania kampanii.

  • Wybrane kanały komunikacji

Reklama w Internecie to bardzo szerokie pojęcie. Do tego worka można wrzucić bardzo wiele narzędzi promocyjnych – rozpoczynając od linków sponsorowanych i banerów na portalach zewnętrznych, kończąc na promocji w social mediach, a nawet na content marketingu czy działaniach SEO, które również mają przełożenie na branding oraz konwersję. Od tego, które z nich wybierzesz i ile włączysz do prowadzonej kampanii, będzie zależała jej cena.

Jakie mogą być koszty poszczególnych działań reklamowych w internecie? 

Już wiesz, że przy reklamie w internecie „sky is the limit” i że to Ty jako klient tak naprawdę decydujesz o tym, ile zainwestujesz. Na pewno jednak interesuje Cię, jak konkretnie mogą wyglądać koszty. O ile w przypadku kampanii Google Ads czy Facebook Ads determinuje je skala budżetu na publikacje (agencja digital zazwyczaj wyliczy swoje wynagrodzenie jako określony procent od pieniędzy wydanych na reklamy na fb czy w Google Ads), o tyle w temacie działań SEO może to być dla Ciebie zagadka. Tu bowiem nie płacisz przecież za „powierzchnię reklamową”, a za działania, których celem jest to, aby Twoja strona www znalazła się na wysokiej pozycji w standardowych wynikach wyszukiwania.

Działania związane z pozycjonowaniem bardzo często są bardzo czasochłonne – zanim zobaczysz ich efekty mogą minąć 3, a nawet 6 miesięcy. To sporo, dlatego część klientów zaczyna się niecierpliwić i zastanawiać, za co tak naprawdę płacą. Musisz jednak pamiętać, że żeby serwis został postrzegany przez algorytmy Google jako wartościowy dla odbiorców w określonym kontekście, trzeba zrobić bardzo wiele rzeczy, które są czaso- i pracochłonne. 

Działania SEO mogą objąć:

  • wykonanie audytu SEO, który wskaże niedostatki obecnej strony internetowej i wyznaczy kierunki działania, a także pozwoli dobrać kluczowe frazy pod pozycjonowanie, które będą dobrze rokować w kontekście tego, jak promuje się konkurencja,
  • przygotowanie konkretnej strategii działań, w oparciu o to, do jakiej grupy docelowej jest kierowana oferta,
  • zaplanowanie i wdrożenie zmian technicznych na stronie internetowej – czasami będzie potrzebne zbudowanie serwisu www firmy od zera, a czasem tylko jego drobna modyfikacja lub przebudowa struktury,
  • przygotowanie treści na stronę www, które będą miały przyjazny dla czytelnika układ oraz będą dostosowane do wymogów SEO,
  • zwiększenie bezpieczeństwa serwisu, 
  • stworzenie bloga firmowego, który umożliwi pozycjonowanie typu long-tail

… i wiele innych elementów. Już to wyliczenie pokazuje, jak wiele czasu i energii będą musieli poświęcić specjaliści, aby „ustawić” działania SEO. Dlatego możesz się liczyć z tym, że na początek czeka Cię spora inwestycja. A co później? Początkowo wypracowane wyniki pozycjonowania będą procentować przez długie miesiące, więc w kolejnych większą część budżetu na marketing można kierować na przykład na typowe kampanie reklamowe w internecie.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Pamiętaj: najlepiej, aby działania z obszaru SEO, płatnej reklamy na fb i w Google Ads oraz innych dziedzin marketingu internetowego były prowadzone w ramach jednej, spójnej kampanii. Wówczas możliwe jest również zoptymalizowanie budżetu na promocję oraz osiąganie krótko- i długoterminowych rezultatów działań promocyjnych.To oczywiście nie wszystkie elementy układanki, które trzeba wziąć pod uwagę, wyliczając budżet na reklamę w Sieci. Jak zatem widzisz, szacowanie tego, ile będzie kosztowała kampania reklamowa w Internecie, bez przyjrzenia się konkretnej sytuacji, potrzebom i celom firmy jest niczym wróżenie z fusów. Jeśli zaś chcesz zyskać konkretną informację na temat tego, ile Twoja firma powinna wydać, aby zobaczyć rezultaty inwestycji w promocję – skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści dokonają wyceny i przedstawią Ci różne warianty – od bardzo ekonomicznego po nieco droższe – tak, abyś mógł świadomie wybrać to, czego potrzebujesz.

Oceń ten artykuł:

Średnia ocena: 0/5 ( na podstawie 0 ocen )

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany