Ten tekst przeczytasz w 9 minut

2 komentarze

Jak założyć własny sklep internetowy? 9 kroków!

Jak założyć własny sklep internetowy? 9 kroków! - zdjęcie nr 1

jak założyć własny sklep internetowy

Rynek e-commerce rośnie od wielu lat – wraz z rozwojem nowoczesnych technologii. Jednak to rok 2020 był przełomowy – w skali globalnej e-biznes zanotował ponad 16-procentowy przyrost, a można się spodziewać, że to dopiero początek. Pandemia koronawirusa sprawiła, że coraz więcej konsumentów chętnie zamawia on-line. Ponieważ na rynku pojawiło się więcej klientów, można oczekiwać, że i otworzył się potencjał dla nowych sklepów internetowych! Ale jak założyć własny sklep internetowy? Dowiedz się, w jaki sposób to zrobić krok po kroku.

Internet jest najbardziej przyszłościowym kanałem sprzedażowym – co do tego nie ma najmniejszych wątpliwości. Bez względu na to, na jakim polu prowadzisz działalność, możliwość dotarcia do klienta bez ograniczeń lokalizacyjnych daje Ci ogromną przewagę konkurencyjną. Warto ją wykorzystać – zwłaszcza, że dziś założenie e-sklepu jest prostsze niż jeszcze kilka lat temu.

Ale uwaga! Jeśli myślisz, że stanie się to jak za pstryknięciem palca… no cóż. Aż tak dobrze nie jest. Aby przejść od pomysłu do realizacji, a następnie skutecznie wypracować swoją pozycję na rynku, musisz wiedzieć, jak to zrobić krok po kroku. Zobacz zatem, czego potrzebujesz, aby otworzyć dobrze funkcjonujący sklep internetowy.

Krok 1: dopracuj koncepcję biznesową

Zanim przejdziesz do szczegółów technicznych związanych z własnym e-sklepem, musisz przejść przez podstawowe zadania biznesowe. To one są fundamentem Twojej inwestycji. Pamiętaj: zakładając e-sklep, inwestujesz długoterminowo. Dlatego musisz się nastawić na to, że rozwój działalności nie nastąpi z miesiąca na miesiąc, a na efekty będzie trzeba poczekać.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Pytanie więc: jak zacząć? To zależy, i to od kilku czynników. Zastanów się: czy sklep internetowy ma być sposobem na rozwinięcie biznesu stacjonarnego, czy jest pierwszym krokiem, jaki stawiasz na rynku? Jeżeli już zajmujesz się produkcją i dystrybucją określonych towarów kanałami stacjonarnymi, masz już zapewne wypracowane odpowiednie mechanizmy związane m.in. z transportem i magazynowaniem produktów, a także zaplecze marketingowe. Dysponujesz już też bazą klientów i wiesz, do kogo są adresowane Twoje rozwiązania.

Jeśli jednak rozpoczynasz zupełnie od zera – pierwszy krok to znalezienie branży. Zacznij od dogłębnego researchu. Sprawdź, na co obecnie jest koniunktura i zastanów się, w jakim obszarze jesteś ekspertem lub możesz się nim szybko stać. Przodują dwa podejścia do tego tematu: albo celowanie w niszę lub budowanie ekskluzywnego brandu, albo odwrotnie – bazowanie na sprawdzonych i powszechnych dobrach materialnych.

Pamiętaj też, że musisz zadecydować o tym, czy będziesz sprzedawać towary pod swoim logo (np. podejmując współpracę z producentem przy tworzeniu marki własnej), czy zajmiesz się redystrybucją.

Równie istotne jest zapewnienie sobie odpowiedniego miejsca na prowadzenie działalności e-sklepu. O ile na początku, przy niewielkich zamówieniach możesz sobie poradzić, składując produkty np. w przydomowym garażu, o tyle z czasem będzie Ci potrzebna profesjonalna przestrzeń magazynowa. 

Możesz też zdecydować się na pracę w modelu dropshippingu, co oznacza, że podejmiesz współpracę z dostawcą produktów, zaś Ty zajmiesz się tylko (i aż!) prowadzeniem całego procesu sprzedaży aż do momentu finalizacji zamówienia. To rozwiązanie dobre dla zupełnie początkujących przedsiębiorców, ale oczywiście ma również swoje minusy, jak np ograniczony wpływ na proces wysyłki czy sprawdzenie jakości produktów.

Jak zatem widzisz, jeżeli jesteś zupełnie początkujący, musisz zacząć od opracowania fundamentów biznesowych. Kiedy będą już gotowe i będziesz wiedzieć:

  • co sprzedajesz,
  • do kogo mają trafić Twoje produkty,
  • jakie są Twoje „moce przerobowe”,
  • jakim budżetem dysponujesz na początek,

możesz przystąpić do zakładania sklepu internetowego od strony technicznej.

Krok 2: branding

branding sklepu internetowego

Jeżeli już prowadzisz działalność stacjonarnie i wypracowałeś markę rozpoznawalną przez klientów, najlepszym rozwiązaniem będzie jej promowanie również w ramach działalności e-commerce. Pamiętaj jednak, że jeżeli w Twojej niszy rynkowej panuje duża konkurencja, wyrazista, łatwa do skojarzenia marka może być jednym z czynników, które zaważą na powodzeniu w biznesie. Dlatego opracowanie dobrej strategii brandingowej już na początku to najlepsze, co możesz zrobić. Późniejsza zmiana nazwy może być czaso- i kosztochłonna, a przede wszystkim ryzykowna.

Jak stworzyć dobrą markę? Zanim zaczniesz:

  • precyzyjnie określ, do jakiej grupy klientów będą trafiały Twoje produkty – oceń, jakie są ich potrzeby, oczekiwania, problemy, wyzwania,
  • wskaż kluczowe wartości, z którymi ma być kojarzony Twój sklep (oraz produkty) – co będzie istotniejsze: prestiż i bardzo wysoka jakość produktów, a może ich designerski charakter?

Kiedy będziesz wiedzieć, w jaki sposób chcesz się komunikować z rynkiem, możesz przejść do kolejnego kroku: wybrać nazwę marki oraz jej system identyfikacji wizualnej.

Zwłaszcza w tym drugim aspekcie warto skorzystać z pomocy profesjonalnych grafików i web designerów – to zlecenie mogą wykonać samodzielnie lub w ramach współpracy przy projektowaniu layoutu e-sklepu. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zechcesz go „postawić”.

Na tym etapie – gdy opracujesz już brand sklepu – warto również wykupić domenę serwisu. Pamiętaj, że do dyspozycji masz nie tylko domeny .pl, ale również .eu czy .com, ale także wiele nietypowych. Niemniej jednak – to te 3 wymienione przed chwilą dają Ci większą wiarygodność. Jeśli masz możliwość, wybierając domenę:

  • wykup od razu kilka „końcowek” adresu – możesz potem ustawić na nich przekierowanie na właściwy sklep (czyli Twój!),
  • unikaj w nazwie domeny myślników i innych elementów, które mogą utrudniać użytkownikowi wpisanie adresu „z palca”.
  • pamiętaj, że sama nazwa domeny nie ma wpływu na pozycjonowanie – powinna być łatwa do zapamiętania i oczywiście kojarzyć się z danym biznesem.

Gotowe? Czas więc przejść do kroku nr. 3!

Krok 3: wybór platformy

Na tym etapie czeka Cię bardzo ważna decyzja – o tym, w oparciu o jaką technologię będzie działać Twój e-sklep. Możesz pójść kilkoma drogami.

  1. Zlecenie ekspertom opracowania Twojego sklepu „od zera” – to rozwiązanie najbezpieczniejsze, które jednocześnie dopasujesz w pełni do swoich potrzeb biznesowych. Musisz jednak pamiętać, że koszty stworzenia platformy dedykowanej mogą być wysokie (i zbędne), a czas przygotowania serwisu może się bardzo wydłużyć. Dlatego na to rozwiązanie decydują się inwestorzy, którzy mogą sobie pozwolić na jednorazowe wydanie od kilkudziesięciu czy nawet kilkuset tysięcy złotych.
  2. Skorzystać z platformy e-commerce.

Przy wyborze platformy sklepu internetowego kieruj się przede wszystkim tym, na jak dużą skalę planujesz działać – także w perspektywie wielu lat. Weź również pod uwagę swój budżet.

Do wyboru, gdy chodzi o platformy e-commerce, masz dwa podstawowe typy serwisów platformy abonamentowe oraz platformy open source. Czym się różnią?

Platformy Open Source 

To oprogramowanie, które należy zainstalować na własnym serwerze. Dobrym przykładem są tu platformy takie jak WooCommerce, Magento oraz PrestaShop. Są odpowiednie dla osób, którym zależy na dużej niezależności, możliwości dopasowania e-sklepu do specyficznych oczekiwań, a przede wszystkim dla sklepów działających na średnią i dużą skalę. Ich prowadzenie może wymagać wcześniejszego doświadczenia w e-commerce lub wsparcia technicznego (zwłaszcza na początku).

Zazwyczaj sama platforma jest dostępna do pobrania bezpłatnie, jednak jej obsługa i rozszerzenie funkcjonalności sklepu może wymagać inwestycji w płatne pluginy. Trzeba też pamiętać, że konieczna będzie jej implementacja na serwerze i zintegrowanie z nią wybranego layoutu graficznego (własnego lub wybranego z dostępnych gotowych szablonów).

Platformy open-source’owe:

  • zapewniają możliwość bardzo szerokiej „customizacji”,
  • są przyjazne pozycjonowaniu sklepów internetowych,
  • mają ogromne wsparcie techniczne – zwłaszcza samych użytkowników, którzy nieustannie rozwijają tę technologię.

Gdy wybierasz jedną z nich, czekają na Ciebie dodatkowe koszty implementacji, hostingu, administracji, jak również wyzwania związane z dostosowaniem platformy do wymagań prawnych (m.in. opracowanie regulaminu sklepu).

Jeżeli decydujesz się na platformę open source’ową, na tym etapie konieczne będzie także wykupienie hostingu. Serwer hostingowy powinien: 

  • być dobrze zabezpieczony – tak, aby nie był podatny na ataki, a dane Twoich klientów były bezpieczne,
  • być dostosowany do wymogów platformy e-commerce, która została przez Ciebie wybrana,
  • zapewniać Ci odpowiednio szybki transfer danych.

Do wyboru masz hosting współdzielony, niedrogi i odpowiedni dla niewielkich sklepów, oraz serwery dedykowane – kosztowniejsze, ale i łatwiejsze do indywidualnego skonfigurowania. Są odpowiednie dla większych i bardziej zaawansowanych e-sklepów. O tym jak wybrać odpowiedni hosting dowiesz się z tego artykułu.

Przy wyborze platformy open source’owej masz również większy wpływ na wygląd swojego e-sklepu. Możesz więc wdrożyć go na szablonie przygotowanym przez grafika komputerowego – tak, aby jak najlepiej wpisywał się w Twój system identyfikacji wizualnej marki. Możesz też przyjrzeć się dostępnym już, gotowym szablonom.

Platformy abonamentowe (SaaS)

Platformy abonamentowe działają zazwyczaj w modelu SaaS, czyli Software as a Service. To m.in. takie platformy jak Shoper, Shopify czy Shoplo. Na nich otrzymujesz dostęp do oprogramowania znajdującego się w formie przystępnego panelu – i to w oparciu o to działa Twój e-sklep. W ich przypadku nie ma konieczności „wgrania” sklepu na własny serwer – korzystasz z gotowego systemu. Opłaty za korzystanie z platformy w modelu SaaS są pobierane w formie abonamentu – np. miesięcznego lub rocznego, a Ty, w zależności od swoich potrzeb, możesz wybrać konkretny zakres usług i możliwości, jakie daje serwis. Koszty takiego rozwiązania wynoszą od kilkuset do kilku tysięcy złotych rocznie.

Dla kogo są platformy abonamentowe? Przede wszystkim dla początkujących, którzy chcą prowadzić sklep internetowy na małą skalę, zwłaszcza w modelu dropshippingu. Skorzystanie z tego rozwiązania jest najprostsze, ale stawia wiele ograniczeń – związanych m.in. z ograniczoną funkcjonalnością czy koniecznością wybrania jednego z gotowych szablonów graficznych. Niektóre platformy SaaS nie są też idealne pod względem pozycjonowania sklepów internetowych i obarczone są różnego rodzaju barierami.

Jeśli masz wątpliwości co do tego, jaką platformę e-commerce wybrać, poradź się ekspertów. Przeanalizuj z nimi swój model biznesowy, aby nie popełnić błędu. Późniejsza zmiana platformy może być kosztowna i czasochłonna.

Uwaga: Twój sklep internetowy powinien być responsywny. To oznacza, że powinien się wyświetlać we w pełni funkcjonalny sposób na różnych urządzeniach – zarówno na komputerach, jak również na tabletach oraz smartfonach. Sprzedaż kanałami mobile również bardzo dynamicznie wzrasta, więc nie możesz sobie pozwolić na utratę klientów z tego źródła!

Krok 4: integracja e-sklepu z ERP

sklep internetowy integracje z ERP

Choć nie jest to wymóg konieczny, warto rozważyć zintegrowanie oprogramowania sklepu internetowego z tym, które nadzoruje zasoby magazynowe. Dlaczego? Powód jest bardzo prosty: jeżeli okaże się, że klient zamówi towar, którego Ty nie masz na stanie, czekają Cię nieprzyjemności. Pojedyncza sytuacja tego typu może się przydarzyć. Jeśli jednak takie problemy staną się nagminne, szybko stracisz dobrą opinię, a wraz z nią – klientów.

Właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z opcji integracji sklepu internetowego z systemem ERP. Natychmiastowy przepływ informacji wyeliminuje możliwość wystąpienia pomyłki i ułatwi Ci zadanie.

Krok 5: wybór metod płatności i ich integracja z e-sklepem

Aby klienci chętnie dokonywali zakupów w Twoim e-sklepie, musisz im dać możliwość wygodnego płacenia za towary. Standardowy przelew na konto oczywiście nie wystarczy. Dlatego musisz zdecydować się na wygodne dla siebie, a zarazem bezpieczne i łatwe w obsłudze metody płatności. Do wyboru jest wiele platform transakcyjnych. Wybierając, weź pod uwagę zarówno dostępne sposoby płacenia (szybki przelew, karty kredytowe/debetowe, PayPal, GPay, BLIK), jak również prowizje i inne opłaty, a także elastyczność dostępu do środków.

Krok 6: wybór metod dostawy produktów

To sprawa, o którą musisz zadbać przede wszystkim w modelu, w którym samodzielnie zajmujesz się wysyłką towarów. Jeżeli zdecydowałeś się na dropshipping, Twój kontrahent zapewne określił metody, jakimi realizuje wysyłki.

Jeśli jednak nie, zadbaj o zapewnienie klientom dogodnych form otrzymywania produktów – poza usługami kurierskimi zwróć uwagę na coraz popularniejsze opcje dostawy towarów do punktów, np. sklepów czy paczkomatów. Z drugiej strony jednak pamiętaj, że im więcej opcji do wyboru dla klienta, tym większe wyzwanie logistyczne. Dlatego warto zachować złoty środek.

Krok 7: formalności związane z rozliczaniem przychodów

Aby prowadzić sklep internetowy, należy (z małymi wyjątkami) założyć działalność gospodarczą. Konieczne jest również rozliczanie się z urzędem skarbowym. Większość sklepów działa w oparciu o księgowość uproszczoną (KPiR). W wielu przypadkach jest możliwa rezygnacja z wystawiania paragonów fiskalnych na rzecz faktur elektronicznych. Warto jednak skonsultować te kwestie z księgowym – tak, aby dopełnić wszystkich formalności zgodnie z wymogami prawnymi. 

Krok 8: dodaj produkty

Wiele platform e-commerce daje możliwość integracji z hurtowniami i automatycznej aktualizacji danych o produktach. Jeśli jednak sprzedajesz własny asortyment, musisz go opisać w sklepie „ręcznie”. Przy dodawaniu produktów do gotowych szablonów podstron, warto zadbać o dwie kluczowe kwestie: z jednej strony o atrakcyjność prezentacji asortymentu dla klienta, a z drugiej – o dopełnienie wymogów SEO.

Liczą się więc zarówno dobry i unikalny opis, jak również atrakcyjne zdjęcia produktowe. Jeżeli sprzedajesz asortyment innych wytwórców, możesz zazwyczaj otrzymać gotowe materiały. Jeśli zaś dystrybuujesz własne produkty, zleć wykonanie profesjonalnych zdjęć produktowych.

W obszarze treści zadbaj o to, aby:

  • były pisane językiem korzyści – tak, aby przedstawiały nie tylko atuty produktów, ale ich przełożenie na potrzeby klienta,
  • były pisane w stylu dostosowanym do charakterystyki potencjalnego klienta,
  • były zgodne z wymogami SEO – należy zadbać m.in. o zastosowanie odpowiednich słów kluczowych, nagłówków i wypunktowań. Warto również zadbać o wprowadzenie meta danych i generowanie przyjaznych URL-i.
  • Kompletny przewodnik po opisach produktów w sklepie internetowym znajdziesz tutaj.

Krok 9: marketing

Kiedy sklep już ruszy i zaczniesz obsługiwać klientów, czas zadbać o zwiększenie jego widoczności dla klientów, a co za tym idzie – popularności. W celu promowania e-sklepu możesz podjąć szereg działań – począwszy od płatnych linków, reklamy PPC, przez działania w social mediach, a kończąc na pozycjonowaniu sklepu internetowego i stosowaniu narzędzi z obszaru inbound marketingu.

Dobrze również pomyśleć o blogu w sklepie internetowym, który wzmocni potencjał pozycjonowania, a także wizerunek serwisu.

Jak więc widać, recepta na to, jak założyć własny sklep internetowy, to metodyczne działanie krok po kroku – w oparciu o przemyślaną strategię. To najlepszy sposób na to, aby osiągnąć długofalowy sukces biznesowy.

Potrzebujesz pomocy na którymkolwiek etapie tworzenia e-sklepu? Skontaktuj się! Bogaci w doświadczenie, chętnie Ci pomożemy!

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Jak założyć własny sklep internetowy? 9 kroków! - zdjęcie nr 7

    Kasia88

    17 cze 2021, 11:47

    Wybór platformy jest bardzo ważny pod kątem rozwoju swojego biznesu. Jeśli nie chcesz wydawać ogromnych pieniędzy na start i tworzyć własny sklep od zera (pamiętaj, że sklep to nie tylko to co widzi Klient, a też system zarządzania sprzedażą czy zamówieniami, baza Klientów itd.) to bardzo dobrym rozwiązaniem jest wybranie platformy w modelu SaaS 🙂 W razie potrzeby wszystkie techniczne sprawy jeśli nie ma się wystarczającej wiedzy, przejmie bez problemu support.

  • Jak założyć własny sklep internetowy? 9 kroków! - zdjęcie nr 8

    pablo

    30 lis 2021, 07:53

    Mogę waszym czytelnikom troszkę „zabrać dymu z widoku” w sprawie wysyłek. Generalnie powinniście mieć 3 metody wysyłki o ile umożliwiacie odbiór towaru osobiście. Metoda pierwsza to kurier. Według opineo najpopularniejszym i najlepiej ocenianym kurierem jest DPD. Sam korzystam przyznaję rację. Kolejną metodą jak Iza wspomniała to odbiór w punkcie. Tu najlepiej ocenianą i najczęściej wybieraną metodą są paczkomaty. Paczkomaty zapewniają prywatność, odbiór w żabce czy stacji Orlen już nie.