Ten tekst przeczytasz w 5 minut

4 komentarze

Jak pozycjonować stronę – 5 porad

Jak pozycjonować stronę – 5 porad - zdjęcie nr 1

Jak pozycjonować stronę – 5 porad - zdjęcie nr 2

5 podstawowych kwestii przy pozycjonowaniu strony.

Ważnym sprzymierzeńcem pozycjonera w walce o pozycje w top 10 wyszukiwarki może być właściciel strony (lub oddelegowana przez niego osoba, która zajmuje się witryną). Chcąc osiągnąć jak najlepsze wyniki racjonalnie pytają „jak możemy wspomóc proces pozycjonowania”. Specjaliści SEO bardzo lubią takie pytania! Z myślą o naszych klientach przygotowaliśmy zestawienie 5 dobrych praktyk, które wspierają proces pozycjonowania stron.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

1. Teksty na stronie – dużo, ciekawie i unikalnie

Puste podstrony, powielone teksty, tymczasowe rozwiązania typu Lorem ipsum, które zostają '”na stałe”, treści wpisane w grafikę – to tylko kilka częstych grzechów, które niekorzystnie wpływają na proces pozycjonowania. Pozycjonerzy w trakcie audytu wychwytują te problemy i proponują rozwiązania (np. dodanie nowych treści, zmiana tekstów na unikalne, przekierowania działających podstron). Można ich jednak wspierać i od początku zwracać uwagę na to jak pozycjonować stronę. W razie wątpliwości zawsze można skonsultować się z pozycjonerem.

Dobre teksty na stronę są:
·        unikalne – przygotowane z myślą o tej witrynie, niepowielone z innych źródeł (nawet jeśli są to źródła związane z klientem np. jego aukcje na portalach, wizytówki w katalogach, materiały od producenta czy dystrybutora),
·        odpowiedniej długości – na stronie głównej powinno znaleźć się minimum 1000 znaków (zawsze jest to liczone ze spacjami), a teksty na podstronach powinny mieć długość przynajmniej 750 znaków; jeśli będzie ich więcej – to tym lepiej dla witryny,
·        ciekawe, poprawne pod względem językowym, dostarczające ważnych i przydatnych informacji dla czytelnika.

Dlaczego teksty są tak ważne w odpowiedzi na pytanie jak pozycjonować stronę?
·        Google to wyszukiwarka tekstowa – im więcej unikalnych treści na danej stronie znajdzie, tym lepiej będzie ją postrzegać i chętniej indeksować.
·        W przypadku rozbudowanych serwisów pozycjonerzy nie są w stanie zlecić przygotowania tekstów na każdą podstronę. Zazwyczaj robią to dla podstron kluczowych dla procesu pozycjonowania. Jesli więc klient ma taką możliwość, to warto by tworzył takie treści np. na podstrony produktowe czy pozostałe (niepozycjonowane) kategorie.
·        Dodawane co jakiś czas treści (nie muszą to być publikacje regularne z aptekarską dokładnością) skłaniają roboty sieciowe do ponownego zaindeksowania witryny.

Uwaga: Jeśli jakaś podstrona jest aktualnie pusta, a klient z jakiegoś powodu nie chce uzupełniać jej o treści, to należy ją wyłączyć i przekierować np. na stronę główną lub podstronę tematycznie związaną z tą pustą.

2. Prowadzenie bloga, działu aktualności, poradnika

jak pozycjonować stronę samodzielnie

Tego typu rozwiązanie to prosty sposób na systematyczne dostarczanie witrynie nowych treści i doskonała odpowiedź na pytanie jak pozycjonować stronę. Rozwijanie swojej strony internetowej poprzez dodawanie nowych treści zachęca roboty sieciowe do częstszego indeksowania witryny, co może korzystnie wpływać na wzrosty pozycji. Nowe treści są też atrakcyjne dla odwiedzających stronę. Takie wpisy powinny być:

·        unikalne,
·        odpowiedniej długości – minimum 750 znaków (liczone ze spacjami), oczywiście nie każdy wpis musi być tej samej długości, co jakiś czas może trafić się krótszy (jeśli np. w aktualnościach informujemy o jakiejś zmianie terminu, to trudno robić z tego elaborat),
·        mieć pogrubione niewielkie partie tekstu, zdania lub słowa – najważniejsze dla odbiorcy,
·        nie stanowić monolitu – korzystajmy ze śródtytułów (w kodzie warto oznaczyć je jako H2, H3 – w zależności od struktury wpisu),
·        z grafikami, wykresami itp. (co pasuje do koncepcji i tematyki wpisu),
·        warto uzupełnić taki wpis o link do produktu lub kategorii związanej z tematyką wpisu.

3. Dbanie o bezpieczeństwo strony

Bezpieczna witryna, bez przerw w działaniu, bez problemów z indeksowaniem, bez kłopotów z dostępnością dla robotów sieciowych, bez historii z włamaniami – taka strona jest lepiej postrzegana przez Google i ma większe szanse na uzyskanie lepszych pozycji w top 10. Dbając o bezpieczeństwo swojej strony warto zwrócić uwagę m.in. na:
·        hasła dostępu – niech będą skomplikowane i udostępniane tylko nielicznym zaufanym osobom, co jakiś czas zmieniane (wtedy należy nowe dostępy niezwłocznie przesłać do pozycjonera),
·        wprowadzenie https (i prawidłowe go skonfigurowanie) – aktualnie sięgnięcie po https zalecamy w przypadku sklepów internetowych; strony internetowe prezentujące usługi, informacyjne, bez panelu do logowania klienta itp. nie muszą go (jeszcze) obligatoryjnie wprowadzać,
·        dbanie o aktualną wersję swojego CMS-a (jeśli strona oczywiście go posiada),
·        umieszczenie strony na stabilnie działającym serwerze – strona internetowa, która ma kłopot z możliwością wejścia na nią (dotyczy to użytkowników i robotów sieciowych), może mieć problemy ze wzrostami pozycji.

Więcej o bezpieczeństwie stron opartych na WordPressie znaleźć można w naszym wpisie.

4. Informowanie pozycjonera o zmianach wprowadzonych na stronie lub planach zmiany strony na nową

Zdecydowanie lepiej jest informować przed niż po fakcie. 🙂

Wiedząc, że strona ulegnie przebudowie lub gruntownej zmianie pozycjoner może się lepiej do tego przygotować. Dużym ułatwieniem w takiej sytuacji jest też udostępnienie specjaliście SEO wersji roboczej witryny. Pozycjoner może wtedy wychwycić ewentualne problemy, zasugerować ich rozwiązanie już na etapie budowy strony, wskazać na co warto zwrócić uwagę itp.  W efekcie można złagodzić spadki pozycji będące rezultatem zmiany. Zmiana strony na nową czy jej większa przebudowa niosą ze sobą każdorazowo ryzyko spadków pozycji. Oczywiście nie dzieje się tak za każdym razem, warto mieć jednak świadomość tego ryzyka.
Pozycjonerzy zdają sobie sprawę z tego, że witryny, którymi się zajmują podlegają zmianom. Nie oczekują, ze przez cały czas trwania umowy strona internetowa będzie taka sama. Warto ich jednak uprzedzać o zmianach. Nie każdy potrafi ocenić (i nie ma w tym żadnej ujmy) czy wprowadzane przez niego zmiany na stronie są ważne z punktu widzenia SEO czy nie mają wpływu na pozycjonowanie. Dlatego lepiej jest zasypywać pozycjonera informacjami o zmianach niż milczeć.
Warto za pewną regułę przyjąć stwierdzenie, że dodawanie jest bezpieczniejsze niż odejmowanie. Dodawanie (nie zmiana) nowych treści, kategorii, produktów, stron informacyjnych, wpisów, tekstów itp. to działania, które rozbudowują dotychczasową wersję witryny, a nie jej ujmują. O takich działaniach nie trzeba bezwzględnie informować  pozycjonera – choć warto, bo dzięki takiemu powiadomieniu szybko zareaguje np. zoptymalizuje nowe podstrony lub zgłosi je do indeksowania przez Google, co ma znaczenie przy tym jak pozycjonować stronę.
Jeśli w planach jest usunięcie czegoś ze strony, to należy poinformować o  tym pozycjonera. Rzecz dotyczy zwłaszcza elementów strony głównej, całych kategorii, itp. Podobnie ma się rzecz w przypadku zmian w obrębie witryny (nowe teksty czy nowy układ menu). Oczywiście trzeba podejść do tego zdroworozsądkowo – zmiany na podstronie „nasz zespół” nie maja takiego znaczenia jak zmiana adresu firmy.

5. Wprowadzanie zmian sugerowanych przez pozycjonera

Zdarza się, że części zmian, które są ważne z punktu widzenia SEO, pozycjoner nie może sam wprowadzić. Na przeszkodzie stawać może kwestia dostępów, zapisy gwarancyjne dla strony, kwestie bezpieczeństwa itp. W takiej sytuacji pozycjoner przesyła listę zmian do wprowadzenia lub gotowe zmiany do zaimplementowania. Dużym usprawnieniem w takiej sytuacji jest ich niezwłoczne wdrażanie i informowanie pozycjonera, że zostały one wprowadzone. Jeśli występują problemy z ich wprowadzeniem lub nie jest to możliwe, to także należy dać o tym znać. To ułatwi pozycjonerowi pracę.

Komentarze (4)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Jak pozycjonować stronę – 5 porad - zdjęcie nr 6

    RobertK

    25 kwi 2019, 09:49

    Świetne porady, zwłaszcza 2 ostatnie we wpisie „Jak pozycjonować stronę we własnym zakresie?”

  • Jak pozycjonować stronę – 5 porad - zdjęcie nr 8

    Grzegorz

    22 lut 2021, 09:29

    Bardzo praktyczny wpis! Taka promocja strony w wynikach organicznych może przynieść wiele korzyści dla firmy. Przede wszystkim pozwala na obecność serwisu na wiele zapytań, które będą generować ruch użytkowników.

  • Jak pozycjonować stronę – 5 porad - zdjęcie nr 9

    ToTemat

    21 gru 2023, 22:22

    Finalnie i tak google arbitralnie oceni stronę i wyświetli wyniki sklepów w top a potem pozostałe. Przynajmniej mam wrażenie że wyniki gogole są coraz mniej dokładne od lat. Nawet jak szukam treści na jakiś temat to się nic nie znajduje od razu. A więc dostosowanie się do google jest syzyfową pracą bo i tak oni manipulują wynikami. Bing ma prostsze zasady.