Spis treści
Czytasz teraz:
First Input Delay (FID) – czy jest ważny?
Zamknij
Optymalizacja strony internetowej wymaga podjęcia działań zarówno na rzecz komfortu użytkowników, jak i dostosowania do aktualnych wymagań algorytmu wyszukiwarek. Tym samym pozycjonowanie oraz UX coraz więcej punktów styku. Tytułowy FID stanowi przykład pojęcia występującego na pograniczu tych dwóch dziedzin. Udoskonalenie wyników w ramach tej metryki może istotnie wspomóc skuteczność Twoich działań prowadzonych w sieci. Dowiedz się czym jest first input delay, a także, w jaki sposób można nad nim pracować.
Czym jest First Input Delay (FID)?
First Input Delay (FID) to kluczowy wskaźnik wydajności stron internetowych. Odpowiada on za pomiar czasu reakcji pomiędzy pierwszą interakcją użytkownika a reakcją przeglądarki internetowej. Może to zatem oznaczać, np. ile trzeba czekać po wciśnięciu przycisku, aż załaduje się kolejna podstrona.
Czas reakcji szczególne znaczenie właśnie przy pierwszym kontakcie z witryną, gdy należy zrobić jak najlepsze wrażenie na odbiorcy. Warto jednak podkreślić, że FID wpływa nie tylko na doświadczenia użytkownika. Metryka ta jest również jednym z czynników rankingowych Google. Kiepski rezultat w tej materii może zatem oznaczać osłabienie widoczności Twojej firmy w wynikach wyszukiwania.
Jak odróżnić dobry wynik FID od kiepskiego?
Można wyróżnić kilka przedziałów, według których zdołasz ocenić poziom optymalizacji swojej strony w kontekście FID. Klasyfikacja prezentuje się następująco:
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- poniżej 100 ms – idealny wynik pozwalający na komfortowe nawigowanie na stronie internetowej,
- 100 – 300 ms – opóźnienie jest zauważalne, więc sytuacja wymaga poprawy,
- powyżej 300 ms – długi czas reakcji skłaniający większość użytkowników do przerwania sesji, konieczne jest niezwłoczne wprowadzenie usprawnień.
Jak mierzyć wynik w ramach First Input Delay?
Istnieje kilka narzędzi, przy pomocy których zdołasz sprawdzić jak wypada Twoja strona pod względem FID. Do wyboru masz następujące opcje:
- PageSpeed Insights,
- Google Search Console,
- Chrome User Experience Report,
- biblioteka JavaScript.
Jak uzyskać lepszy wynik FID?
Podstawową metodą poprawy FID jest minimalizacja rozmiaru i złożoności kodu JavaScript wykonywana w przeglądarce. Podejmij działania służące skondensowaniu zawartości poprzez rozbicie dużych bloków skryptu na mniejsze elementy. Warto zastosować technikę code-splitting, pozwalającą na dynamiczne ładowanie tylko tych fragmentów kodu, które są aktualnie potrzebne. Postaraj się również zidentyfikować i usunąć niepotrzebne części kodu.
W celu obniżenia czasu reakcji należy też zoptymalizować zasoby znajdujące się na łamach witryny. Rekomenduje się stosowanie tzw. lazy loading wobec obrazów i innych treści umieszczonych poza pierwszym widokiem strony. Niech priorytetowe wczytywanie obejmuje tylko zawartość widoczną od razu po otwarciu witryny. Reszta elementów może doładować się po chwili.
Nie bez znaczenia jest również wybór odpowiedniego serwera. Przeprowadź gruntowne rozpoznanie dostępnych rozwiązań. Następnie zdecyduj się na opcję zapewniającą nienaganną wydajność Twojej strony internetowej.
Co możesz zyskać usprawniając kwestię First Input Delay?
Praca nad optymalizacją FID to bez wątpienia gra warta świeczki. Usprawniając ten aspekt, możesz uzyskać następujące korzyści:
- Poprawa doświadczenia użytkownika
Lepszy wynik FID oznacza szybszą reakcję strony na pierwsze działania użytkownika, np. kliknięcia. Skracając czas reakcji, nie nadużywasz cierpliwości użytkowników. Tym samym zwiększasz prawdopodobieństwo, że pozostaną oni na Twojej witrynie.
- Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania
Google uwzględnia wskaźnik FID przy ocenie jakości strony, co wpływa na jej ranking w wynikach wyszukiwania. Poprawa FID może więc zwiększyć widoczność firmy w wyszukiwarce i przyciągnąć więcej organicznego ruchu.
- Wzrost konwersji
Krótki czas reakcji służy zwiększeniu zaangażowaniu użytkowników. Gdy odbiorca nie musi czekać na odpowiedź serwera, staje się bardziej skłonny do podjęcia interakcji takich jak zakup bądź rejestracja.
- Lepszy wizerunek marki
Responsywna i szybko reagująca strona wywiera pozytywne wrażenie na użytkownikach. W efekcie marka wydaje się nowocześniejsza i bardziej dbająca o komfort klientów.
- Optymalizacja mobilna
W obecnych realiach większość ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Poprawa FID korzystnie wpłynie zatem na komfort użytkowników, którzy najchętniej korzystają z internetu na swoich smartfonach i tabletach.
Dlaczego nie można lekceważyć znaczenia FID?
Jeśli zaniechasz prac nad kwestią FID, nie tylko zatrzymasz się w obecnym miejscu, ale wręcz ryzykujesz osłabieniem uprzednio wypracowanej pozycji. W końcu mierzysz się z konkurencją, która może Cię wyprzedzić dzięki podejmowaniu działań służących skróceniu czasu reakcji. Zobacz, z jakimi konsekwencjami wiąże się zaniedbanie FID.
- Pogorszenie doświadczenia użytkownika
Gdy strona nie reaguje wystarczająco szybko na interakcję, cierpliwość użytkownika jest testowana. Wydłużające się wczytywanie prowadzi do zniechęcenia i opuszczenia witryny.
- Wzrost wskaźnika odrzuceń
Wskaźnik odrzuceń to metryka określająca współczynnik użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową bez podejmowania interakcji. Należy dążyć do konsekwentnego obniżania wyniku w ramach tego parametru. Możesz to osiągnąć, m.in. poprzez skrócenie czasu reakcji.
- Spadek konwersji
Nieresponsywne strony skutecznie zniechęcają do przeglądania i podejmowania jakichkolwiek interakcji. Każde opuszczenie witryny przez użytkownika oznacza utraconą szansę na wygenerowanie konwersji.
- Negatywny wpływ na SEO
Zbyt długi czas reakcji może skutkować obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania. To z kolei zmniejsza widoczność strony i ogranicza napływ nowych i powracających klientów. Z tego powodu FID stanowi kluczową metrykę dla stron, które opierają swoją strategię na ruchu organicznym z wyszukiwarki.
- Utrata lojalności użytkowników
Niejeden użytkownik postawi krzyżyk na kiepsko działającej stronie. W przyszłości będzie zatem unikać takiej witryny i uda się od razu do konkurencji. Negatywne doświadczenia związane z wydajnością mogą zatem zaburzyć budowanie bazy stałych klientów.
- Większe koszty optymalizacji w przyszłości
Brak optymalizacji FID we wczesnym etapie może prowadzić do konieczności przeprowadzenia kosztownych zmian technicznych w przyszłości. Naprawianie problemów z responsywnością bywa czasochłonne, zwłaszcza gdy strona wymaga gruntownej przebudowy kodu.
Dlaczego jeszcze należy pracować nad FID?
Oprócz wspomnianego bilansu potencjalnych korzyści i konsekwencji zaniechań warto też zwrócić uwagę na znaczenie FID w algorytmie Google. Wachlarz czynników rankingowych decydujących o pozycji strony sukcesywnie ulega zmianom. Pojawiają się nowe kryteria, a dotychczasowe mogą zmieniać swoją wagę.
FID stał się jedną z kluczowych metryk w ramach aktualizacji Google Core Web Vitals, wprowadzonej w 2021 roku. Jego znaczenie już teraz jest fundamentalne, a niewykluczone, że w ta rola jeszcze wzrośnie. Usprawnienie kwestii First Input Delay stanowi zatem wyraz przyszłościowego spojrzenia i budowania długofalowej strategii SEO.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.