Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

E-commerce w Polsce 2021 – wnioski z raportu Senuto

E-commerce w Polsce 2021

Ubiegły rok był dla e-commerce rokiem wyjątkowym – ograniczenia w działaniu sklepów stacjonarnych skierowały uwagę konsumentów na platformy zakupowe online, co stworzyło nowe możliwości rozwoju w handlu dla większych i mniejszych sprzedawców. Jednak czy właściciele e-commerce wykorzystali okazję, by podjąć działania pozycjonujące i zwiększyć widoczność swojej witryny w sieci? Jakie tendencje można było zauważyć w pozycjonowaniu sklepów internetowych w 2020 roku? Temu przyjrzeli się specjaliści tworzący raport Senuto na temat e-commerce w Polsce. Oto kilka ciekawych wniosków, które można wyciągnąć z przedstawionych statystyk.

Co zawiera raport?

Przy tworzeniu raportu Senuto zostały wzięte pod uwagę wszystkie sklepy internetowe, które są widoczne w polskim Google, czyli aż 87 489 e-commerce’ów. Zbadana została ich widoczność, określana na podstawie liczby fraz w TOP 3, TOP 10 i TOP 50 – dzięki tym danym można zmierzyć szacunkowy ruch na stronie, a więc to, czy potencjalni klienci łatwo mogą odnaleźć daną witrynę w sieci. Zebrane dane pozwoliły określić, że łącznie wszystkie te sklepy generują około 371 milionów wizyt w skali miesiąca. Z raportu można dowiedzieć się też, że:

  • najwięcej ruchu organicznego generuje Allegro – około 69 mln wizyt/miesiąc,
  • wszystkie sklepy internetowe w Polsce są łącznie widoczne w TOP 10 na 28 504 337 fraz,
  • sklepy z TOP 500 najlepiej widocznych e-commerce są widoczne na średnio 38 681 fraz w TOP 10,
  • 70% wszystkich sklepów internetowych w Polsce to małe sklepy, mające mniej niż 1000 zaindeksowanych adresów URL.

Statystyki dostarczają wiele więcej informacji, którym jednak warto przyjrzeć się nieco bliżej.

Jakie znaczenie ma wiek witryny?

Choć aż 43% wszystkich e-commerce istniejących obecnie w Polsce ma nie więcej niż 5 lat, to ich udział w zbiorczym ruchu organicznym sklepów internetowych jest bardzo niewielki. W TOP 500 najlepiej widocznych platform sprzedażowych jest jedynie 29 sklepów z tego przedziału wiekowego, co stanowi 6% wszystkich e-commerce ujętych na tej liście. Co więcej, sporo ponad ⅔ sklepów z TOP 500 to witryny, które istnieją od ponad 10 lat, mimo że jest ich dużo mniej niż młodszych platform sprzedażowych. 

wiek domen sklepów internetowych

Jakie można z tego wyciągnąć wnioski? Niezbyt szokujące. Przede wszystkim potwierdza to, że wiek domeny jest jednym z czynników wpływających na ranking stron, a długa i wartościowa historia witryny może wpłynąć dodatnio na ocenę robotów wyszukiwarki. Drugim wnioskiem jest to, co dawno wiedzą zarówno specjaliści SEO, jak i właściciele pozycjonowanych domen – że na efekty działań SEO trzeba poczekać. Pozycjonowanie jest procesem i aby dogonić konkurencję, która jest w sieci dłużej, musimy wykazać się cierpliwością i prowadzić kompleksowe działania. Przykład 29 sklepów w TOP 500 mających mniej niż 5 lat pokazuje jednak, że młode sklepy również mają szansę w wyścigu o uwagę konsumentów – choć oczywiście należy się liczyć z tym, że sukces zapewnia tu jedynie ogrom pracy i wiedzy specjalistów.  

Najbardziej popularne kategorie tematyczne

Raport Senuto pokazuje, że największy procent rynku e-commerce zajmuje kategoria tematyczna Dom i Ogród – jest to aż 16,70%. Na drugim miejscu z niewielką stratą uplasowała się grupa Styl i moda, a trzecie miejsce w rankingu miały Sztuka i Rozrywka. Oznacza to z całą pewnością, że w tych branżach jest najwięcej sklepów internetowych, choć nie musi być to równoznaczne z największą konkurencją. Jeśli w konkretnej kategorii jest wiele e-commerce’ów, ale są one słabe pod względem SEO, to uzyskanie wysokich miejsc w rankingu wyników wyszukiwarki nie jest wcale dla dobrze pozycjonowanej witryny aż tak trudne, jak mogłoby się wydawać.  

W raporcie znalazło się również zestawienie pokazujące, jakie domeny najlepiej wykorzystują swój potencjał. Liczba wszystkich podstron poszczególnych sklepów internetowych została tam porównana z liczbą podstron, które pojawiają się w TOP 10 na co najmniej jedną frazę. Na tej podstawie został zmierzony współczynnik efektywności działań SEO. Co ciekawe, na 20 domen, które mają najlepszy wskaźnik skuteczności, aż 7 stanowią apteki internetowe. 

e-commerce w polsce liczba sklepów

Najpopularniejsze platformy e-commerce

Ciekawe dane przedstawia raport, jeśli chodzi o najpopularniejsze platformy e-commerce w Polsce. Okazuje się, że najwięcej sklepów internetowych korzysta z WooCommerce, jednak ich łączna widoczność w Google (liczba fraz i adresów URL w TOP 10) jest niemalże 3 razy mniejsza niż w przypadku platformy PrestaShop, która uplasowała się na drugim miejscu w rankingu popularności. Pod względem widoczności z WooCommerce wygrywają również technologie z trzeciego i czwartego miejsca listy, czyli Shoper oraz IdoSell Shop. Na uwagę zasługuje również platforma Magento. Zajmuje ona dopiero ósme miejsce w rankingu, a korzysta z niej nieco ponad 2 tysiące sklepów (z 57 tys. badanych), jednak ma ona największą średnią widoczność domeny ze wszystkich przeanalizowanych technologii. Oznacza to, że jeśli podzielimy liczbę wszystkich URLi w TOP 10 przez liczbę sklepów korzystających z tej platformy, otrzymamy najwyższy wynik. 

e-commerce w polsce preferowane platformy

Czy to znaczy, że WooCommerce utrudnia pozycjonowanie witryny, a Magento ułatwia znalezienie się na czołowych miejscach w rankingu wyszukiwania? Niekoniecznie. Najprawdopodobniej po prostu z WooCommerce korzystają w większości małe sklepy, które nie inwestują w pozycjonowanie, na Magento zaś jest najwięcej dużych e-commerców świadomych roli SEO we współczesnym marketingu.

Czy content przynosi konwersję?

Spośród 1000 najlepiej widocznych sklepów w sieci nieco ponad 50% regularnie publikuje content na swoim blogu, czyli ma co najmniej 20 wpisów wyświetlających się w wynikach wyszukiwania. Pokazuje to, że content marketing jest chętnie stosowany przy pozycjonowaniu stron internetowych. Co ciekawe, jedynie 25% artykułów publikowanych przez sklepy internetowe generuje ponad 100 wizyt miesięcznie, a tylko 5,6% – więcej niż 1000 odwiedzin. Ponad połowa wszystkich wpisów blogowych osiąga wynik mniejszy niż 10 wizyt miesięcznie. Co to oznacza? Content marketing może być ogromnym wsparciem działań SEO i generować spory ruch organiczny, ale tylko pod warunkiem, że publikowane teksty są wartościowe i dobrze zoptymalizowane pod wyszukiwarki, a większość publikujących e-commerce’ów nie potrafi spełnić tych warunków. 

liczba artykułów w sklepach internetowych

Jak pandemia wpłynęła na e-commerce?

W 2020 roku powstało o ponad 1000 sklepów internetowych mniej niż w roku 2019, a – co zaskakujące – najwięcej z nich należało do kategorii Styl i moda. E-commerce z tej kategorii zaliczyły pewien spadek zainteresowania na przełomie pierwszego i drugiego kwartału roku, ale kolejne miesiące w większości przypadków przynosiły już wzrost. Większe zainteresowanie zakupami online widać zresztą również w innych branżach – aż ⅔ wszystkich sklepów internetowych zaliczyło wzrost wyświetleń w stosunku do 2019 roku – średnio aż o 82,53%. Tylko ⅓ platform sprzedażowych zanotowała słabsze wyniki, ale tutaj średnia jest dużo mniejsza – 26,14%.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Reklama biura podróży w internecie
Martyna Mikołajczak

Chyba każdy lubi jeździć na wakacje i z ogromną niecierpliwością oczekuje tego upragnionego okresu w roku, kiedy to wreszcie będzie […]

Jak prezentować produkty w sklepie online, aby zwiększyć wyniki sprzedaży?
Dominika Słomka

Polski rynek e-commerce wart jest już 40 miliardów złotych i prawie 60% mieszkańców kraju nad Wisłą korzysta z tego rodzaju […]

Jak działa sklep internetowy
Jak działa sklep internetowy?
Izabela Pirańska

Chcesz założyć własny sklep internetowy? To dobre rozwiązanie! Rynek e-commerce rozwija się w błyskawicznym tempie, które na dodatek przyspiesza. Zastanawiasz […]

co to jest fraza
Co to jest fraza?
Adam Kubaszewski

Fraza kluczowa to – nomen omen – jedno z kluczowych pojęć związanych z pozycjonowaniem strony w wyszukiwarce. To od właściwego […]

firma na youtube
Firma na Youtube – tworzenie filmów i rozruch? Case study Verseo
Rafał Napierała

Mija dokładnie rok odkąd zaczęliśmy rozkręcać nasz kanał na Youtube i na poważnie wzięliśmy się za tworzenie filmików i zdobywanie […]

Jak sprawdzić umiejętności copywritera i kompetencje agencji copywriterskiej?
Maciej Popiołek

Dobra treść to podstawa skutecznych działań w zakresie szeroko pojętego marketingu internetowego. Co jednak zrobić, jeśli – mimo bogatej wiedzy […]