Spis treści
Czytasz teraz:
CMS – co to jest?
Zamknij
Jeszcze nie tak dawno do utworzenia i prowadzenia strony internetowej była konieczna przynajmniej wiedza z zakresu HTML. Dziś jednak nie jest to konieczne. Wszystko dzięki CMS – systemowi zarządzania treścią, który umożliwia zarządzanie stronami www bez znajomości języków programowania. Dowiedz się więcej o silnikach tego typu, sprawdź, jak działają i w jaki sposób można je wykorzystać!
CMS = Content Management System
CMS to skrót od wyrażenia Content Management System (czyli: „system zarządzania treścią”). To rodzaj oprogramowania służącego do publikowania treści na stronach internetowych, a także ich organizowania czy modyfikowania. CMS-y stworzono przede wszystkim w celu ułatwienia obsługi stron internetowych – szczególnie tych, które są stale aktualizowane i uzupełniane lub zawierają bardzo dużo treści. Tego typu programy nie wymagają od użytkowników znajomości języków programowania, a zapoznanie się z ich funkcjami zwykle jest znacznie prostsze niż nauka HTML czy CSS. W założeniu ich obsługa powinna być intuicyjna i stosunkowo łatwa.
Istnieją różne rodzaje CMS-ów, jednak większość z nich obsługuje się poprzez specjalny panel administracyjny. Oprogramowanie tego typu działa w sieci – wystarczy wejść na właściwą stronę i zalogować się do panelu, by zacząć działać. Za pośrednictwem systemu można m.in.:
- dodawać i modyfikować artykuły,
- dodawać i opisywać produkty, tworzyć kategorie i wykonywać inne czynności związane z prowadzeniem sklepu,
- dodawać media (zdjęcia, grafiki, filmy),
- tworzyć i zmieniać menu,
- zarządzać wyglądem strony,
- aktualizować ofertę,
- a nawet zarządzać newsletterem.
Dokładny zakres funkcji i sposób korzystania z nich zależą od wybranego CMS-u, jednak zwykle tego rodzaju programy są do siebie podobne. Większość pozwala też na instalację dodatkowych modułów, które zwiększają funkcjonalność strony (np. systemu ocen czy komentarzy, mapki, formularza kontaktowego itd.).
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Typy CMS-ów
Systemy Zarządzania Treścią można podzielić na trzy główne kategorie:
- Open Source,
- SaaS (Software as a Service),
- autorski, dedykowany.
Systemy typu Open Source (np. WordPress), czyli oparte na otwartym kodzie, są bezpłatne i łatwo dostępne. Użytkownicy mogą tworzyć do nich własne wtyczki, moduły czy też szablony graficzne. Dlatego też zwykle dają bardzo szerokie możliwości. Oczywiście ich ogromną zaletą jest też bezpłatny dostęp (choć dodatki czy szablony często są już płatne). Systemy typu Open Source zwykle są bardzo bezpieczne, należy jednak pamiętać o ich częstych aktualizacjach.
CMS-y typu SaaS (np. Shoper) to platformy abonamentowe – płatne najczęściej na podstawie rozliczenia miesięcznego. Użytkownicy nie mają dostępu do kodu witryny, a możliwości takich programów zwykle są dość mocno ograniczone. Dostęp jedynie do podstawowych funkcji i brak możliwości zastosowania dedykowanych rozwiązań wpływa jednak na łatwość obsługi tego typu systemów.
CMS-y autorskie (dedykowane) są tworzone na potrzeby konkretnych klientów. Z tego rozwiązania korzystają raczej wyłącznie duże firmy, ponieważ jest kosztowne. Dedykowany system zawiera indywidualnie opracowany szablon graficzny i funkcje dobrane zgodnie z potrzebami zamawiającego. Jest też zwykle tworzony z myślą o maksymalnie prostej obsłudze. Ma jednak również pewne wady. Po pierwsze, stworzenie autorskiego CMS-u jest drogie. Ponadto wiąże klienta na stałe z agencją, która go stworzyła. Zdarza się również, że poziom jego zabezpieczenia przed atakami hakerskimi jest dość słaby.
Jak wybrać CMS – najpopularniejsze rozwiązania
Wybór CMS-u to kwestia całkowicie indywidualna. Na pewno należy brać pod uwagę bezpieczeństwo, funkcjonalność, wydajność czy stabilność danego systemu. Ponadto warto sprawdzić, jak wygląda jego obsługa – czy jest wystarczająco intuicyjna oraz wygodna. Bardzo ważnym aspektem jest też możliwość optymalizacji strony. Im więcej możliwości zastosowania narzędzi SEO, tym lepiej dla widoczności witryny w wyszukiwarce, a tym samym dla Twojego biznesu.
Jeśli masz sprecyzowane, wygórowane wymagania i nie liczą się dla Ciebie koszty, możesz kupić dedykowany CMS. Większość administratorów stron decyduje się jednak na gotowe rozwiązania. Zapoznaj się poniżej z ich najważniejszymi cechami i funkcjami, a dokonanie właściwego wyboru będzie łatwiejsze.
- WordPress
To najpopularniejszy CMS na świecie, bardzo często używany również przez polskich internautów. To platforma typu Open Source, która uważana jest za jedną z najprostszych (jeśli nie najprostszą). Atutów WordPressa jest naprawdę wiele. Jeden z nich to olbrzymia społeczność, która zajmuje się tworzeniem niezliczonej liczby szablonów, wtyczek i dodatków. Dzięki temu system stwarza naprawdę szerokie możliwości wykorzystania. Za zaletę na pewno należy uznać również intuicyjny panel administracyjny. Dzięki temu WordPress jest idealny nawet dla osób, które nie znają żadnego języka programowania i nie są zaznajomione ze skomplikowanymi narzędziami internetowymi. WordPress jest oczywiście darmowy, choć niektóre z szablonów czy wtyczek są płatne. Idealnie sprawdza się przede wszystkim do tworzenia blogów i prostych stron www. W połączeniu z WooCommerce może jednak również służyć do obsługi sklepu internetowego. Możliwe jest stosowanie narzędzi SEO – strony postawione na WordPressie zwykle nie mają problemów z pozycjonowaniem.
- Joomla!
Joomla również należy do grupy Open Source. Kiedyś był to pierwszy system z tej kategorii, Jest bardziej rozbudowany, ale też nieco mniej intuicyjny w obsłudze niż WordPress. Istnieje wiele samouczków i innych materiałów edukacyjnych pozwalających zapoznać się z narzędziem. Internauci mogą też szukać pomocy na forach dyskusyjnych, aczkolwiek liczba osób korzystających z tego systemu maleje.
Jest to dobry wybór dla nieco bardziej zaawansowanych użytkowników, które mają wobec CMS-u spore oczekiwania. Warto również zauważyć, że system przetłumaczono na aż 64 języki (w tym polski).
- Drupal
Drupal to jeszcze bardziej zaawansowany system, który sprawdza się przy obsłudze złożonych witryn. Ma rozbudowany panel administracyjny i wiele funkcji pozwalających na sprawne zarządzanie serwisem oraz wprowadzanie rozmaitych modyfikacji. W związku z tym jego obsługa jest bardziej skomplikowana. Ponadto wymaga przynajmniej podstawowej znajomości HTML, PHP i CSS, dlatego nie jest przeznaczony dla zupełnie początkujących użytkowników.
- Typo3
Typo3 jest rozbudowanym CMS-em o bardzo dużych możliwościach. Bardzo dobrze nadaje się do obsługi nieskomplikowanych stron, choć sam w sobie nie jest zbyt prosty. Dlatego zalecany jest przede wszystkim dla profesjonalistów i zaawansowanych użytkowników. Potrzeba trochę czasu, by go dobrze poznać, jednak jest modułowy i kompleksowy. Z systemem kompatybilnych jest kilka tysięcy rozszerzeń, które pozwalają zbudować dokładnie taką stronę, o jakiej marzysz.
- Quick.Cms
To wszechstronny system porównywany często z WordPressem czy Joomlą! Nie jest bardzo skomplikowany w obsłudze i nadaje się do tworzenia różnorodnych witryn. Nada się również dla początkujących, ponieważ jest bardzo intuicyjny i nie wymaga fachowej wiedzy. W porównaniu z innymi podobnymi narzędziami ma jednak niewielką liczbę wtyczek. Bardzo dobrze radzi sobie za to z SEO i pozwala na skuteczne pozycjonowanie strony.
- Blogger
Blogger to proste oprogramowanie przeznaczone do tworzenia, jak łatwo się domyślić, blogów. Jest to bardzo dobre narzędzie dla początkujących, ale jego możliwości są ograniczone.
Który CMS wybrać? To zależy przede wszystkim od Twoich umiejętności i wymagań, a także rodzaju budowanej strony. Atutem powyższych rozwiązań jest jednak to, że można wypróbować je za darmo. Zapoznaj się z panelem administracyjnym i możliwościami kilku platform, a podjęcie decyzji będzie łatwiejsze!
CMS-y dla sklepów internetowych
W sieci znaleźć można również wiele CMS-ów przeznaczonych wyłącznie do tworzenia sklepów internetowych. Mają one funkcje przydatne dla użytkowników działających w e-commerce. Często są też bardzo przystępne w obsłudze. Do najpopularniejszych rozwiązań należą:
- PrestaShop,
- WooCommerce (używany w połączeniu z WordPressem),
- Magento,
- Shoper,
- Shoplo.
Dostępne są zarówno platformy typu Open Source, jak i SaaS o różnym poziomie skomplikowania. Dlatego każdy ma szansę znaleźć narzędzie, które go zadowoli.
Zalety systemów CMS
Czy CMS jest niezbędny do stworzenia lub prowadzenia strony? Oczywiście nie. Natomiast popularność tego typu platform mówi sama za siebie. Ich główne zalety to:
- ułatwianie pracy nad tworzeniem, aktualizowaniem i modyfikacją strony internetowej,
- intuicyjna obsługa, przez co do tworzenia stron nie jest potrzebne doświadczenie ani specjalistyczna wiedza, w szczególności zaś znajomość języków programowania,
- dostępność – większość tego typu platform jest darmowa,
- otwarty kod – większość CMS-ów to platformy Open Source, co oznacza możliwość korzystania z wielu wtyczek, szablonów i dodatków (a także tworzenia własnych!),
- możliwość kompleksowego zarządzania treścią strony,
- możliwość zadbania o aspekty związane z pozycjonowaniem serwisu w Google i innych wyszukiwarkach (SEO),
- możliwość tworzenia w systemie kont z różnymi uprawnieniami,
- elastyczność – możliwość tworzenia różnych typów witryn, począwszy od one-page, poprzez blogi, skończywszy na wielozakładowych portalach czy sklepach.
Wszystko to sprawia, że obecnie większość stron w internecie tworzona jest w oparciu o CMS-y. To sposób na to, by więcej osób mogło samodzielnie zarządzać publikowanymi treściami, a jednocześnie wygodne narzędzia dla każdego.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.