Spis treści
Czytasz teraz:
Reklama kancelarii prawnej w Internecie – strategie SEO, Google Ads i social media
Zamknij
Jak skutecznie reklamować kancelarię prawną w Google Ads
Prawnicy należą do jednej z grup zawodowych objętych zakazem reklamy. W teorii oznacza to brak możliwości promowania swoich usług oraz zachęcania do skorzystania z oferty. W związku z zaistniałą sytuacją oraz wieloma ograniczeniami na polu reklamy, prawnicy niejednokrotnie szukają alternatywnych rozwiązań. Nie ma się co dziwić, gdyż w dobie coraz większej konkurencji oraz w ramach powszechnego dostępu do informacji, każdy z nich chciałby zaprezentować swoje usługi szerokiemu gronu odbiorców oraz pozyskać klientów. Prawo prawem, ale jest to także biznes i jedna z metod zarobku. W związku tym, że temat reklamowania usług prawnych jest sprawą dość skomplikowaną, do której należy podejść ostrożnie, chcielibyśmy przedstawić parę istotnych informacji związanych z tym tematem. Na bazie naszego doświadczenia, wynikającego ze współpracy z ponad 150 kancelariami adwokackimi oraz radcowskimi z całej Polski, możemy powiedzieć, że istnieje szereg działań, które można podjąć chcąc – jako prawnik – zaistnieć w wyszukiwarce Google. Reklama kancelarii prawnej za pośrednictwem środowiska AdWords, to jedna z metod! Zapewne część z Was domyśla się, że użyte powyżej pojęcie “zaistnieć” pojawiło się tutaj nie bez powodu. Otóż zgodnie ze Zbiorem Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu, a dokładniej mówiąc, paragrafem 23 tegoż dokumentu “adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego”. W dalszej części dokumentu pojawia się informacja, że “adwokat jest uprawniony do informowania o swojej działalności zawodowej (…)” o ile informowanie to jest zgodne z zasadami przedstawionymi w dokumencie, przeprowadzane jest za pomocą odpowiednich środków przekazu, a co najważniejsze “adwokatowi nie wolno proponować usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia” oraz “za publikowanie informacji adwokat nie może płacić żadnego wynagrodzenia z wyjątkiem rozsądnych kosztów publikacji”.Reklama kancelarii prawnej – co zatem zrobić?
W związku z powyższym, pewnie część z Was zastanawia się jak to możliwe, że w wyszukiwarce Google można znaleźć coraz więcej linków do stron adwokatów. Dla przykładu, poniżej przedstawiam pierwszą stronę wyników wyszukiwania Google dla słowa kluczowego adwokat warszawa (z pominięciem wyników organicznych).



System Google Adwords a reklamowanie
Słownik języka polskiego mówi, że reklama to “działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług”. Inne źródła natomiast podają, że reklama “jest jednym z najprostszych sposobów komunikowania się przedsiębiorstwa z otoczeniem. (…) Reklama to forma bezosobowej, odpłatnej, zgodnej z prawem i dobrymi obyczajami forma przekazywania informacji rynkowych dotyczących bogatej propozycji.” Czy zatem kampania AdWords, to reklama? Odpowiedź brzmi: I tak, i nie. Z jednej strony AdWords służy celom reklamowych, a co za tym idzie, realizuje podstawową definicję reklamy, gdyż bardzo często zachęca do skorzystania z oferty zakupu produktów lub usług. Samo Google – na swojej oficjalnej stronie – mówi, że AdWords pozwala “(…) docierać do nowych klientów i rozwijać swoją firmę (…) tworzyć skuteczne reklamy i czerpać przychody z inwestycji”. Z drugiej strony, Google absolutnie nie narzuca reklamodawcom nawoływania do zakupów. Wiadomo, odpowiednio dobrane call to action zwiększa efektywność reklam, jednak można obyć się bez niego. Tę skomplikowaną sytuację doskonale obrazuje przypadek z roku 2016, kiedy to sprawa pewnej Pani adwokat – której oferta wyświetlała się w ramach kampanii AdWords – trafiła do sądu. Koniec końców kobieta została uniewinniona. Sąd bowiem uznał, że linki sponsorowane do jej strony www nie były jawną reklamą, a jedynie ogólną informacją skierowaną do internautów, którzy poszukiwali pomocy prawnej. Wniosek jest zatem “prosty”: kampania AdWords nie zawsze musi być uznana za reklamę. Wszystko zależy od tego, w jaki sposób zostaną napisane treści. Przypominamy, że muszą one informować, a nie reklamować.Jak zatem informować, aby nie reklamować?
Wszyscy wiemy, że reklamę i informację oddziela bardzo, ale to bardzo cienka linia. W momencie gdy reklama powinna (wg znawców tematu) “zawierać elementy wartościujące dany towar lub zachęcać do jego kupna, a za reklamę należy uznać wszystko, co zawiera informacje, które nie są niezbędne do zawarcia umowy”, informacja “obejmuje w szczególności dostarczanie obiektywnych danych technicznych o produkcie lub usłudze, w szczególności oferty handlowe”. W związku z powyższym, aby napisać informację, a nie reklamę, należy spełnić kilka warunków:Poniżej przedstawiamy przykład treści, jakie mogą pojawić się w wynikach wyszukiwania, a które nie będą w żaden sposób łamać zasad:
- nie umieszczać żadnych subiektywnych opinii, porównania do innych, wartościowania, czy oceny świadczonych usług, tj. nie używać haseł typu: najlepszy, najtańszy, najskuteczniejszy, itp., w nagłówkach oraz treściach przekazu używać ogólnych haseł, typu: adwokat/radca prawny/kancelaria prawna + nazwa miasta, w którym świadczone są usługi lub nazwy konkretnych usług, np. sprawy karne, porady prawne, sprawy spadkowe, itp.,
- nie obiecywać, ani nie informować potencjalnego klienta, że sprawa zostanie wygrana, a jego problem rozwiązany, tj. nie stwarzać prawdopodobieństwa “(…) wywołania nieuzasadnionego oczekiwania co do wyników pracy adwokata”,
- nie być natarczywym w informowaniu o swoich usługach,
- przekazywać fakty i rzeczowe wiadomości dotyczące świadczonych usług, np. informacje o obsłudze zarówno osób prywatnych, jak i podmiotów gospodarczych, długości prowadzenia działalności/doświadczeniu w danej dziedzinie,
- pominąć natarczywe wezwania zachęcające do interakcji z reklamą, np. “Chcesz się rozwieść? Zadzwoń, rozwiążemy Twój problem szybciej niż inni!”. W ich miejsce lepiej skorzystać z delikatniejszych haseł typu: “Zadzwoń”, “Skontaktuj się z nami” lub w ogóle pominąć ten element,
- nie naruszać godności, uczciwości, ani tajemnicy zawodowej. Treści powinny przedstawiać tylko i wyłącznie fakty, np. usługi, jakie oferuje prawnik. Zamiast “99% zadowolonych klientów”, lepiej wspomnieć o 10-letnim doświadczeniu w zawodzie,
- obok informacji tekstowych, nie wolno stosować remarketingu, tj. reklam przypominających. Google nie zezwala bowiem na zbieranie list odbiorców mających trudności osobiste, będących ofiarami nadużyć, przestępstw lub innego traumatycznego zdarzenia.







Bądź pierwszym który napisze komentarz.