Pozycjonowanie stron – rozpoczynając korzystanie z takiej usługi warto poznać ją choćby w podstawowym wymiarze. Pozwoli to uniknąć wszelkich nieporozumień, które mogą pojawić się w trakcie jej trwania. Przedstawiamy 10 ważnych informacji odnośnie pozycjonowania stron, które przybliżą jego specyfikę.
1. Co to jest pozycjonowanie stron? Najprościej rzecz ujmując pozycjonowanie to zespół zaplanowanych działań podejmowanych w celu zapewnienia stronie internetowej widoczności w wyszukiwarce. Zamiennie do terminu „pozycjonowanie” używa się skrótu SEO (od angielskiego Search Engine Optimization).
2. Co można pozycjonować? Pozycjonuje się przede wszystkim strony internetowe i sklepy internetowe (można także mówić o pozycjonowaniu blogów). usługa pozycjonowania nie odnosi się do wizytówek firm widocznych np. na mapkach Google czy reklam z rodziny Google Adwords.
3. Czym się różni SEO od SEM? Mianem SEM (Search Engine Marketing) określa się marketing w wynikach wyszukiwania. Jest to zagadnienie zdecydowanie obszerniejsze niż tylko pozycjonowanie i obejmuje np. usługi Google AdWords. SEO jest jednym z elementów wchodzących w skład SEM.
4. Czy pozycjonowanie dotyczy tylko Google? Pozycjonowanie dotyczy zwiększania widoczności witryny w wybranej wyszukiwarce i niekoniecznie musi być to Google (w wybranej wersji językowej i narodowej). Można pozycjonować stronę internetową w wyszukiwarkach takich jak Bing autorstwa Microsoftu, rosyjskojęzyczny Yandex, chińskie Baidu czy czeski Seznam. W przeszłości swoje własne wyszukiwarki miały Wirtualna Polska i Onet.
5. Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce Google? Kolejność, w jakiej widoczne są wyniki w wyszukiwarce, nie jest przypadkowa – jest uzależniona od algorytmu wyszukiwarki Google. Dokładny sposób działania tego algorytmu nie jest upubliczniony. Ocenia się, że ok. 200 czynników jest branych pod uwagę w trakcie ustalania pozycji w wyszukiwarce. Algorytm jest stale rozwijany przez Google, a jego duże aktualizacje noszą „odzwierzęce” nazwy takie jak Panda, Pingwin czy Koliber. Pozycjoner poprzez swoje działania może sprawić, że dana strona internetowa będzie lepiej oceniana przez Google i w efekcie będzie lepiej widoczna w wyszukiwarce.
6. Czy pozycjoner może gwarantować osiągnięcie pozycji w wyszukiwarce? Nie, ponieważ nie jest on właścicielem wyszukiwarki i nie tworzy jej algorytmu. Pozycjoner, bazując na swojej wiedzy i doświadczeniu, ocenia możliwość osiągnięcia rezultatu i dobiera adekwatne do niego rozwiązania.
7. Co wchodzi w skład usługi pozycjonowania? Działania specjalisty SEO podzielić można na te związane z optymalizacją strony lub sklepu internetowego (np. wprowadzenie odpowiednich meta tagów, zmiany w treści, przebudowa kodu strony, umożliwienie robotom sieciowym indeksowania witryny) i dostarczeniem wartościowych linków. Zakres prac pozycjonerskich jest ustalany indywidualnie dla każdej strony. Odpowiedź na pytanie ile kosztuje pozycjonowanie strony znajdziesz pod tym linkiem.
8. Dlaczego nie proponujemy 1-miesięcznych „testowych” umów na pozycjonowanie? Związane jest to ze specyfiką usługi pozycjonowania. Plan pozycjonowania uwzględnia kilka etapów, które są rozłożone w czasie. Przyjmuje się, że 6 miesięcy to minimalny okres potrzebny na przekonanie się czy pozycjonowanie działa i w jakim kierunku należy prowadzić prace.
9. Czy osiągnięte pozycje są zdobyte „na zawsze”? Niestety nie. Utrzymanie wysokich pozycji wymaga stałej pracy pozycjonera związanej z dodawaniem linków, wprowadzaniem nowych treści, dopasowaniem optymalizacji do aktualnego algorytmu wyszukiwarki.
10. Czy każda strona internetowa w równym stopniu nadaje się do pozycjonowania? Nie. Są strony, których budowa stanowi dobry punkt wyjścia do prac pozycjonerskich i są też takie, które wymagają przebudowy i wprowadzania zmian (w mniejszym lub w większym zakresie). Jeśli strona wymaga takich zmian, to pozycjoner informuje o tym klienta.
Świetny poradnik dla początkujących i tych, którzy chcieliby zlecić pozycjonowanie i działania SEO firmie zewnętrznej i od razu nastawiają się na sukces. Niestety osiągniecie pozycji w wyszukiwarce wymaga czasu i nie jest łatwą sztuką. Ten tekst powinien czytać każdy klient zanim rozpocznie współpracę z firmą pozycjonującą.
Asiu,
bardzo fajny, krótki FAQ na temat pozycjonowania i przebiegu realizacji usługi SEO. W dobie dzisiejszych, przerażająco długich artykułów na ten temat (sami napędzamy tę machinę), jest to miła odskocznia. 🙂
Z mojej perspektywy, w powyższym listingu zabrakło jednego – dla wielu nieznanego jeszcze – argumentu przemawiającego za SEO. Mam na myśli fakt, że pozycjonowanie jest bardzo atrakcyjną formą reklamy pod kątem finansowym. Tym kanałem docieramy przecież do konkretnego grona odbiorców, potencjalnie zainteresowanego skorzystaniem z naszej oferty, co zwiększa skuteczność reklamy. Co więcej, jeśli przeliczymy koszt pozyskania klienta z tradycyjnych form i zestawimy go z kosztem pozyskania klienta w wyniku działań SEO, najczęściej okaże się, że działania SEO są tańsze. Warto mieć tego świadomość.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
dostępu do swoich danych,
sprostowania swoich danych,
żądania usunięcia danych,
ograniczenia przetwarzania,
wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
przenoszenia danych osobowych,
cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Dołącz do naszego Newslettera
Lubisz wiedzieć? Zostaw swój mail — będziemy przesyłać Ci nowiny ze świata digital marketingu. Samo mięsko, bez spamu.
Słowo Daję Białystok
15 maj 2018, 10:16
Świetny poradnik dla początkujących i tych, którzy chcieliby zlecić pozycjonowanie i działania SEO firmie zewnętrznej i od razu nastawiają się na sukces. Niestety osiągniecie pozycji w wyszukiwarce wymaga czasu i nie jest łatwą sztuką. Ten tekst powinien czytać każdy klient zanim rozpocznie współpracę z firmą pozycjonującą.
Grupa TENSE
10 paź 2019, 12:59
Asiu,
bardzo fajny, krótki FAQ na temat pozycjonowania i przebiegu realizacji usługi SEO. W dobie dzisiejszych, przerażająco długich artykułów na ten temat (sami napędzamy tę machinę), jest to miła odskocznia. 🙂
Z mojej perspektywy, w powyższym listingu zabrakło jednego – dla wielu nieznanego jeszcze – argumentu przemawiającego za SEO. Mam na myśli fakt, że pozycjonowanie jest bardzo atrakcyjną formą reklamy pod kątem finansowym. Tym kanałem docieramy przecież do konkretnego grona odbiorców, potencjalnie zainteresowanego skorzystaniem z naszej oferty, co zwiększa skuteczność reklamy. Co więcej, jeśli przeliczymy koszt pozyskania klienta z tradycyjnych form i zestawimy go z kosztem pozyskania klienta w wyniku działań SEO, najczęściej okaże się, że działania SEO są tańsze. Warto mieć tego świadomość.
Z pozdrowieniami,
Adam Skrzypek
Grupa Tense
Agnieszka
19 cze 2021, 10:31
Naprawdę świetny artykuł. Bardzo pomocny dla kogoś, kto dopiero zaczyna raczkować w temacie jak ja. 🙂 Będę śledzić na bieżąco!