Ten tekst przeczytasz w 5 minut

3 komentarze

Promowanie bloga – jak się do tego zabrać?

Promowanie bloga – jak się do tego zabrać? - zdjęcie nr 1

promowanie bloga
Promowanie bloga – jak się do tego zabrać? - zdjęcie nr 3

Spis treści

Czytasz teraz:

Promowanie bloga – jak się do tego zabrać?

Zamknij

Blogosfera rośnie w siłę i cały czas zyskuje odbiorców wśród różnych grup wiekowych. Szacuje się, że najpopularniejsi polscy blogerzy zarabiają na swoich działaniach do miliona złotych rocznie, stając się przy tym swego rodzaju internetowymi celebrytami. Blogerzy, vlogerzy, instagramerzy, influencerzy – to osoby, które docierają ze swoim contentem do odbiorców różnymi kanałami. Promują bardzo różne treści: od rozrywkowych, modowych, lifestylowych, po te eksperckie. Nie ulega wątpliwości, że blog jest bardzo ważnym medium współczesnego przekazu marketingowego i szerzej – medialnego.

Blog blogowi nierówny, gdyż lekkie, rozrywkowe treści promowane przez popularnych influencerów, różnią się od tych umieszczanych na blogach sklepowych, firmowych, czy eksperckich. W tym pierwszym przypadku blogerzy i vlogerzy chcą zyskać jak największą liczbę tzw. followersów, którzy zapewnią im popularność, rozgłos, oglądalność i w efekcie zarobek. Firmy i usługi, za pośrednictwem treści blogowych umieszczanych na stronie, przyciągają użytkowników, którzy mogą stać się ich potencjalnymi klientami. Jednak zarówno w jednym, jak i drugim przypadku istnieje kilka zasad, jak skutecznie promować bloga.

Jak zacząć prowadzić bloga?

Jeszcze kilkanaście lat temu blog kojarzony był ze swego rodzaju internetowym pamiętnikiem, za którego pośrednictwem użytkownicy dzielili się swoimi przemyśleniami. Dziś blog jest potężnym narzędziem marketingowym, które korzystnie wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce. W efekcie, na konsekwentnych i spójnych działaniach blogowych można zarabiać. Blog jest ważnym medium komunikacji z odbiorcami – nie tylko dla popularnej blogosfery, ale także dla e-commerce, firm i usług, które promują swoje działania w sieci.

Jednak każdorazowo – bez względu na branże – fundamentalnym zadaniem jest ustalenie celów, które chce się osiągnąć przez prowadzenie bloga.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Przyjazna platforma – czy jesteś właścicielem sklepu, firmy promującej różne usługi, czy blogerem lifestylowym, to Twój blog nie powinien odstraszać wizualnie. Przejrzystość i klarowność, która wzbogacona jest przez dobre zdjęcia, to połowa sukcesu do tego, by użytkownik pozostał na blogu.

Kto jest odbiorcą bloga? – to jedno z ważniejszych pytań, jakie musisz sobie zadać przed rozpoczęciem twórczej działalności. To dla konkretnej grupy musisz dostosować treści i sposób przekazu, który będzie dla nich najbardziej atrakcyjny.

Czego szukają odbiorcy – postaw na strategie, zastanów się, jakie wpisy będą najatrakcyjniejsze dla Twojej grupy odbiorców, co może ona wyszukiwać w sieci, jakie frazy wpisywać, by znaleźć interesujące wpisy.

Social media – profil w Social Media to ważne medium budowania relacji z odbiorcą: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat, a nawet Linkedin – w zależności od branży i grupy odbiorców stwórz profil, który będzie swego rodzaju komunikatorem między Twoją witryną a użytkownikiem.

Czytaj i obserwuj konkurencję – Twój blog dopiero raczkuje, oczekujesz szybkich efektów po krótkim czasie. Skuteczne promowanie bloga jest zajęciem pracochłonnym, wymagającym konsekwencji. Warto – zwłaszcza na początku – obserwować poczynania konkurencji, jej sposób komunikacji z użytkownikiem i sposób prowadzenia blogowej relacji.

Nisza tematyczna – jeśli Twoja działalność, którą chcesz promować na blogu, należy do tak zwanej niszy tematycznej, to koniecznie korzystaj ze swojej unikatowej wiedzy i promuj ją na blogu. Jest to okazja do podzielenia się ekspercką znajomością tematu, która będzie ważna dla użytkowników.

Promowanie bloga – jak?

Jak skutecznie przebić się ze swoim blogiem, w gąszczu tak potężnej konkurencji – to pytanie zadaje sobie wielu. Ogromne znaczenie ma tutaj charakter bloga – czy są to tradycyjne wpisy, vlog, czy kanał na mediach społecznościowych. Ważny jest także cel, jakiemu ma służyć blog. Jest on obecnie niezbędny w e-commerce, w agencjach, usługach i firmach, które za pośrednictwem wpisów blogowych mają szansę zyskać nowych klientów. Sprzedaż internetowa stale rośnie, a właściciele firm muszą poszukiwać stale to nowych sposobów na przyciągnięcie klientów. Unikatowy produkt w dobrej cenie to jedno, ale użytkownik musi jeszcze na niego trafić. Blog to doskonałe miejsce na promocję swoich działań i usług, subtelne określenie profilu firmy, ale i dzielenie się merytoryczną, branżową wiedzą.

Wartościowy content – treści zawarte na stronie, są najistotniejsze przy skutecznym promowaniu bloga. W e-commerce i usługach content powinien być spójny, ściśle związany z działalnością firmy, ale przy tym specjalistyczny w swym przekazie. Treść zawarta na blogu musi odpowiadać na potrzeby użytkownika poprzez zapytania i frazy kluczowe, które wpisuje on w wyszukiwarkę. Jeśli potencjalny klient internetowego sklepu obuwniczego chce zakupić buty na zimową wyprawę w góry, to Twój tekst blogowy powinien w wyczerpujący sposób odpowiedzieć na to pytanie poprzez artykuł, na przykład o nagłówku: “Buty zimowe w góry – jakie wybrać?”. Użytkownik, który trafi na wpis i będzie ukontentowany jego treścią, może automatycznie zdecydować się na zakup tego obuwia właśnie w Twoim sklepie.

Nie traktuj tych wpisów z lekceważeniem, dziel się dostępną Ci wiedzą, czyń to w sposób wyczerpujący, merytoryczny tak, by klient miał poczucie, że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie. Pisz taki tekst, jaki sam chciałbyś przeczytać i który odpowie na Twoje pytania jako potencjalnego klienta.

Czy długość znaków w tekście ma znaczenie? Jak najbardziej. Tekst ekspercki powinien mieć minimum 6 tys. znaków ze spacjami, a im dłuższy tekst, tym lepiej. Treści na blogu nie mogą zanudzać użytkownika, dlatego powinny znaleźć się w nich rzetelne, konkretne informacje – koniecznie wzbogacone o trafne nagłówki, frazy kluczowe, pogrubienia i punktowania. Czytelnik wtedy nie będzie męczył się, czytając treści i będzie z nich mógł wyłapywać interesujące go zagadnienia, a ponadto pozytywnie wpłynie to na pozycjonowanie bloga.

Pozycjonowanie bloga

Pamiętaj, że mimo posiadania np. social mediów, Twój blog będzie „żył” głównie dzięki wyszukiwarce. A skoro tak, mają w przypadku jego budowania, wszystkie wytyczne związane z tradycyjnym procesem pozycjonowania.

Pamiętaj, aby tekst ubogacać o zdjęcia opisane atrybutem alt i title. Obrazy na stronie nie tylko zwiększają atrakcyjność tekstu, ale też wpływają na pozycjonowanie strony.

Trafne i przemyślane nagłówki – popularne tytuły i śródtytuły, oznaczone znakiem od h1 do h6, są niezbędnymi elementami w każdym tekście. Znacząco wpływają na pozycjonowanie bloga i tym samym jego promowanie. Nagłówki muszą odpowiadać frazom kluczowym oraz zapytaniom, jakie potencjalny klient może wpisać w Google, na przykład “Jak promować bloga”. Unikaj w tytułach nieznaczących sformułowań, które nie poprowadzą robotów indeksujących do Twojego tekstu i tym samym nie wywindują treści blogowych na wyższą pozycję w wyszukiwarce. Łap mikromomenty, czyli odpowiadaj na takie pytania użytkownika, jak: co to, jak zrobić, chcę wiedzieć. Trafnych tematów szukaj za pośrednictwem takich narzędzi jak: Answer The Public lub KeywordTool czy Ahrefs – są też one niezwykle pomocne przy pozycjonowaniu bloga na konkretne frazy kluczowe.

Śledź aktualne trendy – w każdej branży ważne są współczesne trendy, jakimi kierują się potencjalni klienci, dokonując ostatecznego wyboru. Blogowe trendy są ważne pod względem treści, popularnych tematów i topowych zagadnień. Bądź na bieżąco z tym, co się w nich dzieje, na przykład za pomocą social media, czy narzędzi takich jak Google Trends i BuzzSumo.

Komentarze, fora, inne blogi – bądź w stałej interakcji z użytkownikiem. Odpowiadaj na komentarze lub udzielaj się na innych blogach i forach tematycznych, ale przekazuj w nich wartościowe treści oraz prowadź merytoryczne dyskusje, aby administrator nie uznał tych działań za nachalną autopromocję.

Systematyczność i konsekwencja działań – do pierwszych wpisów podchodzi się optymistyczne, ale brak szybkich efektów skutecznie odstrasza od dalszych działań. Nie przejmuj się początkowymi, marnymi wynikami. Pozycjonowanie wartościowych treści umieszczanych na blogu może trwać nawet kilka miesięcy. Ważne jest, aby content tworzyć systematycznie i rzetelnie, gdyż wpływa on na pozycjonowanie strony.

Skuteczne pozycjonowanie bloga jest zajęcie pracochłonnym i wymagającym dyscypliny oraz konsekwencji w działaniu. Wielu zniechęca się, gdy po krótkim czasie nie widzi wyników. Promocja bloga to nie tylko wpisy własne, ale też śledzenie trendów, odpowiadanie na potrzeby użytkowników, udzielanie się na forach i w komentarzach, bycie aktywnym w Social Media i poszukiwanie coraz to nowych, wartościowych oraz unikatowych tematów do kolejnych wpisów.

Pozycjonowanie w promowaniu bloga odgrywa znaczącą rolę. Można je uskutecznić przez ekspercki content, trafne nagłówki, frazy kluczowe i zapytania, obrazy z atrybutami alt i title, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne oraz spójność działań, która doceniana jest przez roboty indeksujące.

Komentarze (3)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Promowanie bloga – jak się do tego zabrać? - zdjęcie nr 5

    Marcin

    19 cze 2020, 14:15

    Ważne, tak jak piszecie żeby wpisy, które będziemy na swoim blogu publikowali miały jak największą wartość merytorczyną. Niestety nadal bardzo popularne jest pisanie dla napisania – „bo tak trzeba”, a przecież wartościowe treści znacznie łatwiej wypromować. Oczywiście wiąże się to z większym wysiłkiem, ale z dużym prawdopodobieństwem ten trud się opłaci.

  • Promowanie bloga – jak się do tego zabrać? - zdjęcie nr 6

    Rafał Szrajnert

    29 sty 2021, 10:48

    Dobrze napisane, bez lania wody.

  • Promowanie bloga – jak się do tego zabrać? - zdjęcie nr 7

    Dawid

    07 gru 2021, 11:46

    Hej, miej więcej o połowie rzeczy wiedziałem a teraz wiem jeszcze więcej 🙂 dzięki za rady i pozdrawiam serdecznie