Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Brak komentarzy

Pozycjonowanie sklepu Comarch

Pozycjonowanie sklepu Comarch - zdjęcie nr 1

Pozycjonowanie Comarch

Pozycjonowanie sklepu internetowego to dziś konieczność w tej branży biznesu. Mowa tutaj nie tylko o wielkich e-commerce, które zrzeszają tysiące klientów i miliony produktów. Dotyczy to również małych sklepów, które rywalizują wyłącznie w swojej produktowej niszy – one też nie mogą lekceważyć korzyści przynoszonych przez SEO.

Co to jest Comarch?

Świat digital przynosi właścicielom sklepów ogromne możliwości technologiczne. By prowadzić działalność handlową w sieci, nie trzeba tworzyć swojej platformy e-commerce od zera – można użyć jednego z gotowych systemów, który będzie służył jako fundament sklepu. Takie systemy są CMSami (Content Management System – system zarządzania treścią) i oferują możliwość szybkiego założenia sklepu, a następnie dopasowania jego wyglądu, zawartości i organizacji wewnętrznych procesów do indywidualnych wymagań.

Najpopularniejsze CMSy dla sklepów internetowych to WordPress z wtyczką WooCommerce, Presta, Shopify i kilka innych. Wśród nich znajduje się również Comarch e-sklep – polska platforma stworzona przez krakowską firmę Comarch.

Comarch e-sklep to system, który przeznaczony jest dla użytkowników Comarch ERP, czyli jednego z najpopularniejszych w Polsce systemów z dziedziny Enterprise Resource Planning. ERP to w szerokim sensie narzędzie do zarządzania firmą i łączenia różnych jej elementów – rozliczeń, stanów magazynowych, zespołów i procesów.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Comarch ERP dzieli się na 4 produkty dopasowane do różnych rodzajów przedsiębiorstw:

  • Comarch ERP XT – przeznaczony dla JDG i małych firm;
  • Comarch ERP Optima – dedykowany małym i średnim firmom;
  • Comarch ERP XL – skierowany do średnich i dużych firm;
  • Comarch ERP Enterprise – dla korporacji.

Wszystkie wersje z uwagi na tego samego producenta perfekcyjnie integrują się z Comarch e-sklep.

Czy warto pozycjonować sklep na Comarch

Pozycjonowanie sklepów na Comarch jest – podobnie jak w każdym przypadku działalności handlowej w Sieci – jednym z najsensowniejszych kanałów zdobywania klientów oraz budowania rozpoznawalności marki. Dzięki działaniom SEO sklep znajduje się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania w Google, Bingu i innych wyszukiwarkach, co ułatwia klientom znalezienie oferty i zbliża do dokonania transakcji. Co ważne, w odróżnieniu od Google Ads i podobnych systemów reklamowych, efekty pozycjonowania utrzymują się znacznie dłużej niż tylko na czas uruchomionej kampanii.

Z tego powodu bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze CMSa do e-commerce jest to, jak platforma ułatwia działania SEO. Comarch e-sklep w części spełnia to wymaganie – natywnie zawiera kilka funkcji, które sprawiają, że sklep “dogaduje” się z crawlerami wyszukiwarek, co znacząco ułatwia pozycjonowanie serwisu. Warto jednak wiedzieć, że w porównaniu z konkurencyjnymi usługami możliwości pozycjonerskie Comarchu są nieco ograniczone.

Dla kogo platforma Comarch będzie odpowiednia?

Comarch e-sklep to CMS bardzo uniwersalny, dzięki czemu sprawdzi się w różnych typach działalności – zarówno skierowanej do klienta indywidualnego (B2C), jak i firm (B2B). Wymogiem technicznym jest korzystanie z opisanego wyżej systemu Comarch ERP – w ten sposób obydwie usługi stanowią dwie połówki cyfrowego jabłka.

Dużym ułatwieniem dla właścicieli sklepów jest domyślna integracja z Allegro, Amazonem oraz Ebayem, co znacznie upraszcza prowadzenie sprzedaży w wielu kanałach jednocześnie.

Usługa występuje w 4 wersjach: 

  • Light (do 50 produktów)
  • Standard
  • Enterprise
  • B2B

Przed zdecydowaniem się na zakup konkretnej wersji producent umożliwia przetestowanie usługi na bezpłatnej wersji demo – można to zrobić na oficjalnej stronie.

Pozycjonowanie Comarch – jak zacząć?

Rozpoczęcie pozycjonerskich aktywności powinno być poprzedzone dokładną analizą strony i jej zawartości, przeprowadzoną przez specjalistę SEO. Audyt pozwala na przygotowanie strategii, zidentyfikowanie mocnych i słabych punktów oraz wybranie słów kluczowych, na które pozycjoner położy największy nacisk – tylko na dokładnie zbadanym gruncie można postawić solidne fundamenty.

Przegląd Platformy Comarch

Comarch e-sklep przychodzi z różnymi funkcjami dedykowanymi specjalistom ds. pozycjonowania. Oznacza to, że pozycjonowanie sklepów na Comarch może być rozpoczęte w zasadzie w każdej chwili – poza podstawami nie trzeba wykonywać ogromnych przygotowań, by dostosować platformę do działań SEO.

Kluczowe Funkcje SEO w Comarch

Comarch e-sklep to platforma w pewnym stopniu “dogadująca się” z botami wyszukiwarek. Przejdźmy po kolei przez opcje optymalizacji SEO w Comarch.

Możliwość konfiguracji meta tagów Title i Description

System umożliwia proste tworzenie i edycję meta tagów, czyli tego, jak dana strona – na przykład strona konkretnego produktu albo strona kategorii produktowej będzie wyglądała w wyszukiwarce. Tytuł ma bardzo duże znaczenie nie tylko dla użytkowników, by możliwie krótko przekazać co znajduje się na witrynie i zachęcić ich do wejścia na nią, ale również dla botów wyszukiwarki, które także na tej podstawie interpretują zawartość. Meta Description nie jest brane pod uwagę przez wyszukiwarki, jednak znacząco wpływa na to, czy link zostanie kliknięty.

W przypadku Verseo meta opis to Verseo: Agencja SEO & SEM, a meta opis znajduje się poniżej.

Pozycjonowanie sklepu Comarch - zdjęcie nr 4

Tworzenie przyjaznych adresów URL

Domyślnie wygenerowany adres URL podstrony często nie jest atrakcyjny – może brzmieć na przykład nazwa-sklepu.pl/kategoria/235675. Taka struktura nic nie mówi użytkownikom, jest trudna do zapamiętania i wpisania oraz z racji braku słów kluczowych nie wpływa pozytywnie na SEO. Comarch e-sklep pozwala na stworzenie tzw. przyjaznych adresów URL, dzięki czemu kategoria “Buty” będzie znajdować się na przykład pod adresem nazwa-sklepu.pl/buty.

Definiowanie przekierowań 301

Przekierowanie 301 pozwala na zmianę adresu strony bez utraty jej pozycjonerskiej wartości w oczach wyszukiwarki. Podczas prowadzenia sklepu, zwłaszcza dużego, zdarza się konieczność ustawienia takich przekierowań – na przykład wtedy, kiedy zmianie ulegają kategorie produktowe.

Modyfikacja pliku robots.txt

Plik robots.txt to w dużym uproszczeniu dokładna instrukcja na temat dostępności podstron dla botów.

Sitemap.xml – mapa serwisu

Mapa serwisu to plik w formacie XML, który zawiera dokładną mapę elementów strony i ułatwia wyszukiwarce “zrozumienie” jej struktury. Comarch pozwala na proste wygenerowanie takiej mapy, którą następnie pozycjoner importuje do Google Search Console czy analogicznej usługi w wyszukiwarce Bing.

Analityka

Trudno o sukcesy biznesowe bez analityki. CMS Comarchu zapewnia natywną integrację z trzema najważniejszymi narzędziami analizującymi ruch w internecie.

Rozszerzona integracja Google Tag Manager + Google Analytics

Google Tag Manager to narzędzie, które umożliwia wklejanie na stronę różnych skryptów bez ryzykownej ingerencji w kod witryny. GTM jest usługą niezbędną w pracy analityka internetowego czy specjalisty UX. Google Analytics to współpracujący z GTM moduł pozwalający na dokładny monitoring ruchu na stronie – dzięki wdrożeniu GA właściciel sklepu zawsze wie, które podstrony generują największy ruch, które kanały są najefektywniejsze, a które wymagają przeprowadzenia zmian. To kontrola nad wszystkimi aspektami ruchu – od urządzeń, za pomocą których użytkownicy dokonują transakcji po czas spędzany na poszczególnych produktach czy kategoriach.

Google Search Console

Google Search Console to najlepszy przyjaciel specjalisty SEO – jest to usługa, która pozwala na analizę widoczności strony i tego, jak radzi sobie ona w Google. Dużym ułatwieniem w pozycjonowaniu sklepów na Comarch jest domyślna integracja platformy z GSC.

Pozycjonowanie sklepu Comarch – krok po kroku

Choć proces pozycjonowania stron Comarch w dużej mierze zależy od konkretnego specjalisty, procedura i struktura poszczególnych etapów jest zazwyczaj stała – składają się na nią uniwersalne dobre praktyki SEO, bez których trudno osiągnąć satysfakcjonujące wyniki.

Audyt strony

Pozycjonowanie Comarch rozpoczyna się od audytu. Na tym etapie specjalista SEO analizuje aktualny stan sklepu – aktualne pozycje i słowa kluczowe, technikalia, strukturę treści, wykrywa błędy i wskazuje możliwości.

Konfiguracja narzędzi analitycznych

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie konfiguracji Google Analytics, Google Search Console tak, by upewnić się, że dostarczane dane są prawidłowe i pozbawione ewentualnych przekłamań. To także analiza strony z użyciem innych narzędzi (m.in. Ahrefs, Semstorm, Senuto i inne). 

Wybór odpowiednich słów kluczowych

Podstawą SEO – i pozycjonowanie Comarch nie może być tutaj wyjątkiem – jest analiza słów kluczowych (keywordów). By sklep internetowy przyciągał wartościowy ruch, czyli użytkowników faktycznie kupujących produkty (a nie wyłączających stronę chwilę po jej odwiedzeniu), musimy doprowadzić do sytuacji, w której sklep wyświetla się po wpisaniu konkretnej frazy w Google, a także zawartość strony spełnia wymagania użytkownika. Nietrudno jest wypozycjonować stronę nawet na pierwszą pozycję na hasło, które wpisywane jest w Google raz na kilka miesięcy – niestety nie zapewni to żadnej wartości dla samego sklepu.

Analiza słów kluczowych to w istocie dokładne sprawdzenie tego, czego wyszukują użytkownicy oraz haseł powiązanych z nimi, a następnie wykonanie działań mających na celu poprawę pozycji strony na te frazy. W dużym skrócie można podzielić słowa kluczowe na frazy ogólne (“krótki ogon”, czyli np. hasło “buty”) oraz tzw. dugi ogon (czyli frazy konkretne, np. Buty Nike Total 90 Shoot II IC – rzadziej wyszukiwane, ale zazwyczaj charakteryzujące się lepszą konwersją).

Optymalizacja strony pod kątem technicznym

Techniczna optymalizacja strony obejmuje czynności mające na celu poprawę szybkości działania strony, dbanie o właściwą “higienę” plików, które wskazują botom Google zakres ich działań (robots.txt) czy implementacja certyfikatu SSL, a także prawidłowe ustawienie przekierowań. To również zadbanie o właściwe wyświetlanie się sklepu na różnych urządzeniach – od komputerów stacjonarnych z dużymi monitorami po smartfony.

Warto wiedzieć, że optymalizacja techniczna nie ma związku ze strukturą treści – to rozłączne tematy.

Optymalizacja on-site

On-site to wszystkie modyfikacje dokonywane przez pozycjonera na samej stronie – od kwestii technicznych i UX-owych po umieszczoną na witrynie treść. To m.in. wspomniane powyżej przekierowania 301, przyjazne adresy URL i przede wszystkim właściwa struktura contentu. To na tym etapie pozycjoner sugeruje zazwyczaj modyfikacje opisów kategorii czy produktów w taki sposób, by spełniały wymagania botów wyszukiwarek (np. Nagłówki H1-H5, podział na akapity, atrybuty ALT w obrazach) i zawierały odpowiednio wyselekcjonowane i rozmieszczone słowa kluczowe.

Optymalizacja off-site

Off-site to zestaw czynności wykonywanych przez specjalistę SEO na innych stronach niż pozycjonowana. Oznacza to przede wszystkim zdobycie linków na stronach powiązanych tematycznie z witryną docelową i postrzeganych przez Google jako wartościowe, a także prawidłowe oznaczenie hiperłączy (dofollow, właściwy anchor).

Monitorowanie efektów

Obowiązkiem specjalisty SEO jest ciągłe monitorowanie wyników i dopracowywanie strategii SEO w reakcji na osiągnięte wyniki. Monitorowanie efektów SEO odbywa się nie tylko za pomocą wspomnianych Google Analytics i Search Console, ale także dużej liczby zewnętrznych narzędzi, by uzyskać najbardziej precyzyjne rezultaty. Mowa tutaj między innymi o Ahrefs, Senuto, Semstorm i innych usługach wspomagających optymalizację SEO Comarch.

Cena pozycjonowania sklepów internetowych na Comarch

Cena działań SEO zależna jest od skali sklepu, branży, siły biznesowych rywali i zasobów, które sklep chce przeznaczyć na pozycjonowanie. Zapraszamy do cennika SEO w Verseo oraz konsultacji ze specjalistą, który doradzi pakiet właściwy dla konkretnej firmy.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu na Comarch z Verseo – Agencja Marketingu 5.0

W biznesie trudno przecenić dobór właściwego partnera. Wie o tym Verseo – agencja łącząca ponad 10-letnie eksperckie doświadczenie w pozycjonowaniu stron z potężnym zapleczem technologicznym. W portfolio Verseo znajduje się wiele stron opartych na e-commerce, a optymalizacja SEO Comarch to dla nas codzienność – znamy platformę wzdłuż i wszerz.

Efekty pozycjonowania sklepu Comarch

Efekty SEO nie pojawią się od razu – wyszukiwarki potrzebują co najmniej kilku tygodni, by przetworzyć działania wykonane przez pozycjonera i zareagować na nie. Efekty w postaci wzrostu pozycji na konkretne frazy kluczowe oraz w konsekwencji zwiększonego ruchu i większej liczby konwersji są zależne od branży i konkurencji.

FAQ – Pozycjonowanie sklepu na Comarch

Poniżej zestaw najczęściej zadawanych pytań obejmujących pozycjonowanie Comarch.

Jakie są kluczowe korzyści z pozycjonowania sklepu Comarch?

Dzięki właściwie przeprowadzonym działaniom SEO strona pojawia się na wysokich miejscach w wyszukiwarce po wpisaniu przez potencjalnego klienta frazy związanej z ofertą sklepu. Im wyżej wyświetla się witryna, tym większe prawdopodobieństwo, że pośród dziesiątek podobnych ofert potencjalny klient szukający danego produktu zdecyduje się na skorzystanie właśnie z tej.

Jakie są najlepsze praktyki SEO dla sklepu Comarch?

Dobre praktyki SEO obejmują przede wszystkim przygotowanie dopracowanej treści z wyselekcjonowanymi słowami kluczowymi, techniczną optymalizację sklepu (linki wewnętrzne, przekierowania itd.), a także zadbanie o wartościowe linki prowadzące do domeny sklepu.

Jakie narzędzia SEO są najbardziej efektywne dla sklepu Comarch?

Pod względem SEO Comarch oferuje natywną integrację z Google Search Console, czyli jednym z niezbędnych narzędzi pozycjonera. Do monitorowania wyników przyda się Google Analytics, a także zewnętrzne usługi, takie jak Ahrefs.

Jak mogę poprawić szybkość ładowania strony sklepu Comarch?

Niestety z uwagi na zamkniętą strukturę platformy i domyślny hosting na serwerach Comarch przyspieszenie działania sklepu nie jest możliwe od strony użytkownika.

Jak mogę poprawić jakość treści na stronie sklepu Comarch?

Należy zadbać m.in. o strukturę treści (podział na akapity, wybór nagłówków od H1 do H5) w taki sposób, by treść była atrakcyjna zarówno dla czytelnika, jak i dla bota Google.

Jak mogę poprawić strukturę linków wewnętrznych na stronie sklepu Comarch?

Wszystkie linki wewnętrzne powinny być oznaczone jako dofollow. Linki powinny znajdować się m.in. w opisach kategorii produktowych wraz z prawidłowymi anchor textami.

Ile czasu potrzeba, aby wypozycjonować sklep internetowy Comarch?

Zazwyczaj pierwsze efekty pozycjonowania stron Comarch przychodzą po kilku miesiącach od rozpoczęcia działań. Często mówi się, że SEO to maraton, a nie sprint – wprowadzone zmiany przynoszą korzyści stopniowo, jednak utrzymują się długo. Jest to jednak zależne od oferty sklepu, branży i przede wszystkim tego, jak z pozycjonowaniem radzą sobie konkurencyjne sklepy.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany