Spis treści
Czytasz teraz:
Pozycjonowanie na długi ogon
Zamknij
Pozycjonowanie na długi ogon – czy warto i dlaczego tak?
Zestaw fraz zapisany w umowie na pozycjonowanie jest zazwyczaj mocno zróżnicowany. Obejmuje on hasła różnej długości – od ogólnych i krótkich aż po te bardziej rozbudowane. Część z nich określa się mianem „długiego ogona” lub z angielska – long tail. A zatem co oznacza pozycjonowanie na długi ogon? I czemu się opłaca?
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Krótki znaczy lepszy? Czyli czym jest długi ogon SEO?
Jednym z najbardziej rozpowszechnionych mitów w świecie SEO jest przekonanie, że bardzo ogólna, a więc krótka fraza, która na papierze legitymuje się dużą ilością wyszukiwań, będzie skuteczniej napędzać ruch w obrębie strony internetowej.
W rzeczywistości ogólnych fraz nie wpisują najbardziej zainteresowani potencjalni klienci, a częściej osoby o niewielkim rozeznaniu w temacie, które rozpoczynają swój research w Sieci, szukające ogólnych informacji, a nie konkretnych ofert.
Analizując statystyki odwiedzin na stronach internetowych, można dojść do wniosku, że większość wizyt nie pochodzi z zapytań na ogólne hasła, na które czasem błędnie najintensywniej się promujemy. Największą konwersję przynoszą te bardzo konkretne i długie.
Osoba, która dokładnie wie, co chce kupić – np. jaki model sportowych butów ją interesuje, raczej wpisze w wyszukiwarkę np. „nike airforce białe damskie niskie rozmiar 38″ niż lakoniczne „nike airforce”. To pierwsze zapytanie to właśnie przykład długiego ogona. W tym konkretnym przypadku to nawet bardzo długi ogon. Już na pierwszy rzut oka pozycjonowanie na długi ogon ma większy sens, prawda?
To jednak nie koniec powodów, dla których long tail odgrywa obecnie tak dużą rolę w działaniach SEO. Drugim jest zmiana wpisywania zapytań w Google. Odkąd funkcjonuje Asystent Google – także w wersji głosowej (jest dostępny też w polskiej wersji) – użytkownicy chętniej zadają pełne pytania, zamiast wpisywać równoważnikowe frazy. Szukając więc wspomnianych wyżej butów, mogą też zapytać wujka Google: „Gdzie kupić nike airforce białe damskie w rozmiarze 38?”. A to zupełnie zmienia postać rzeczy.
Co to właściwie jest ten długi ogon?
Najprościej rzecz ujmując, long tail to fraza składająca się z kilku słów (min. 3-4), która wyraźnie wskazuje na specyficzne (nie-ogólne) cechy zapytania, dostarczające więcej informacji o potrzebach Twojego potencjalnego klienta i pożądanych przez niego cechach produktu lub usługi.
Aby zawartość naszej strony odpowiadała tym konkretnym zapytaniom na długi ogon, należy wprowadzić na nią dużo unikalnej i bogatej w informacje treści, które pozwolą robotom sieciowym dopasować ją do pytań potencjalnych klientów. Ilość wariacji na temat zapytań z długiego ogona dla danej strony internetowej jest tak duża, że optymalizacja w tym przypadku wykracza standardowe wdrożenie wybranych słów kluczowych. Potrzebne jest tu całościowe myślenie o przygotowaniu witryny pod dostarczanie ważnych informacji. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, by wybrane frazy z długimi ogonami zapisać w umowie na pozycjonowanie.
Dlaczego warto postawić na pozycjonowanie na długi ogon?
Przede wszystkim zyskujesz możliwość dotarcia do tych bardziej zdecydowanych klientów. To jest także sposób na szybsze zapewnienie widoczności swojej stronie internetowej. Bardzo ogólne frazy mają charakter bardziej prestiżowy, który niekoniecznie przekłada się na zwiększenie ruchu i ilość transakcji dokonywanych za pośrednictwem strony internetowej. Ich pozycjonowanie może trwać za to bardzo długo.
Podsumowując: ogólne frazy dopiero po długim okresie czasu mogą wejść do top 10 wyników, a i tak nie będą mieć dużego potencjału reklamowego. Są przeciwieństwem długich ogonów, które pozycjonują się dość szybko i pozwalają przyciągnąć osoby bardziej zdecydowane na zakup lub szukające konkretnej porady czy informacji.
Jak pozycjonować długi ogon?
Tak jak napisaliśmy, pozycjonowanie long tail to „wyższa szkoła jazdy”. Dlaczego? Przede wszystkim, ponieważ:
- szerokie pozycjonowanie opiera się nie o kilka, a kilkadziesiąt, a czasem więcej słów kluczowych i ich kombinacji,
- trzeba jeszcze bardziej wejść w buty odbiorcy docelowego – tak, aby w długim ogonie uwzględnić słowa i wyrażenia, które on naturalnie wpisze w wyszukiwarkę,
- ustalenie listy long tail wymaga nierzadko stosowania metody prób i błędów oraz testowania różnych opcji.
Nie oznacza to jednak, że pozycjonowanie long tail nie jest możliwe do wdrożenia. Wręcz przeciwnie. Trzeba jednak pamiętać o kilku podstawowych zasad. A zatem jak pozycjonować długi ogon?
- Zacznij od nakreślenia listy tematów i zagadnień, które są powiązane z Twoją działalnością.
- Teraz wypisz listę podstawowych słów kluczowych, które orientacyjnie wiążą się z tym, co oferuje Twoja firma. Mogą to być np. kategorie oferowanych produktów lub świadczonych usług. Warto też zastanawiać się nad frazami lokalnymi.
- Teraz czas zrobić to, co „zwykły użytkownik”. Pozycjonowanie długiego ogona wymaga od Ciebie researchu. Otwórz więc Google i po kolei wpisuj kolejne interesujące Cię frazy. Obserwuj, co pojawia się na pasku sugestii. To najlepsza podpowiedź – bo wyszukiwarka sama podpowie Ci, czego szukają inni. Zanotuj te wyniki.
- Druga opcja to… zjechanie na sam dół wyników po wpisaniu hasła w wyszukiwarce. Tam również pojawią się dodatkowe sugestie i hasła do wyszukania. To także wpisuje się w Twój długi ogon.
To oczywiście nie koniec. Istnieją bowiem różnego rodzaju narzędzia SEO, które pozwolą Ci pogłębić taki research i znaleźć jeszcze więcej słów – kluczy, które wspomogą pozycjonowanie długiego ogona.
Mam listę long tail i co dalej?
To wcale nie koniec pracy, jaka stoi przed Tobą. Teraz te wszystkie keywordy i ich wariacje trzeba umieścić w treściach – optymalizując stare albo / i tworząc nowe. Ale to również nie może być dziełem przypadku. Stawiając na szerokie pozycjonowanie:
- zadbaj o rozsądne rozdzielenie słów-kluczy, tak aby znalazły się na konkretnych, powiązanych tematycznie podstronach, a nie były przypadkiem i chaotycznie porozrzucane po całej stronie,
- upewnij się, że odpowiednio zoptymalizowałeś nagłówki oraz meta dane z myślą o long tail,
- rozważ stworzenie klastrów tematycznych z pillar pages – to wzmocni efektywność pozycjonowania na długi ogon.
Skomplikowane? Z uwagi na to, że wymogi związane z działaniami SEO oraz trendy zmieniają się nieustannie – zdecydowanie tak. Ale to nie oznacza, że nie da się w ten sposób osiągnąć mierzalnych i długofalowych sukcesów. Jeśli chcesz się dowiedzieć, co i jak zrobić – zawsze możesz skorzystać ze wsparcia ekspertów Verseo.
Więcej informacji na temat SEO i pozycjonowania znajdziesz w następnych artykule.
Chcesz zacząć pozycjonowanie samemu? Skorzystaj z naszego darmowego e-mail kursu – 40 lekcji SEO!
Bądź pierwszym który napisze komentarz.