Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Koszt pozycjonowania strony

koszt pozycjonowania strony

Prowadząc biznes w trzeciej dekadzie XXI wieku właściwie nie da się uniknąć obecności firmy w internecie. Niemal każdy klient – nieważne czy obecny, czy dopiero potencjalny – jest w jakiejś formie internautą, może więc natrafić na daną działalność podczas swojej aktywności w Sieci. Istnieje wiele form reklamy w internecie – to bardzo szeroki termin, który może odnosić się do wielu kanałów komunikacji z klientem. Jednym z nich, dającym w wielu przypadkach najlepszy stosunek zysków do kosztów jest pozycjonowanie stron (SEO), czyli działania mające na celu poprawę widoczności strony w wynikach wyszukiwania, zapewniając przy tym większy ruch w danym serwisie. Część przedsiębiorców próbuje pozycjonowania własnymi siłami, zazwyczaj z umiarkowanym efektem (są jednak wyjątki). Większość biznesów na pewnym etapie rozwoju decyduje się jednak na współpracę z profesjonalną agencją. Jaki jest koszt pozycjonowania strony? Czy można efektywnie wypozycjonować stronę samodzielnie?

O konkretnych case study dotyczących pozycjonowania sklepów online na platformie Shoper możesz przeczytać w osobnym wpisie na naszym blogu:

Na czym polega pozycjonowanie?

Jak wspomnieliśmy wyżej, pozycjonowanie to proces, którego prawidłowe wykonanie sprawia, że strona przyciąga więcej użytkowników, wpisujących określone frazy w wyszukiwarce. W dużym skrócie, działania SEO dzielą się na dwa typy – obydwa są niezbędne, by prawidłowo wypozycjonować stronę w wyszukiwarkach i zapewnić wysokie miejsca na liście wyników:

  1. On-site SEO – działania, które wykonujemy na poziomie własnej strony. Obejmują one przede wszystkim:
  • publikację dobrze dopasowanego contentu, zawierającego starannie dobrane słowa kluczowe;
  • przedstawienie contentu w przyjaznej dla wyszukiwarek formie – użycie odpowiednich nagłówków, zadbanie o strukturę tekstu i podział na akapity, opisy grafik (alt);
  • zapewnienie stronie szybkiego działania – wybór serwera, systemu CMS, optymalizacja kodu, kompresja obrazów;
  • linkowanie wewnętrzne – upraszcza nawigację dla użytkownika, ale wpływa również na lepsze indeksowanie stron;
  • wyposażenie strony w certyfikat SSL;
  • ustawienie przyjaznych adresów (np. sklep.pl/okiennice zamiast sklep.pl/kategoria/2137/21-04-2021-okiennice/9451431#);
  • responsywność – strona musi wyświetlać się prawidłowo na różnych urządzeniach – nie tylko komputerach, ale także smartfonach i tabletach.

Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu zawsze jest jednak wybór słów kluczowych. Analiza powinna być szczegółowa i oparta o wiarygodne dane. Trzeba zastanowić się, jakie frazy mogą wpisywać użytkownicy w poszukiwaniu produktów czy innego contentu, który znajduje się na naszej stronie. Dobrym początkiem będzie przeprowadzenie analizy konkurencyjnych stron – na jakie słowa są one wypozycjonowane i jaką mają “moc” w kontekście SEO. Do sprawdzenia różnych aspektów związanych z wyborem fraz kluczowych rynek oferuje sporą liczbę programów i usług – od darmowych, takich jak Google Trends, po płatne, takie jak Ahrefs czy Semstorm. Więcej o narzędziach wspomagających SEO piszemy w dalszej części artykułu.

  1. Off-site SEO – działania polegające na zdobyciu jak największej liczby wartościowych linków prowadzących do danej strony. 

Linkowanie to kluczowy element pozycjonowania stron internetowych. Strona w miarę zdobywania popularności najczęściej zdobywa również linki w naturalny sposób – użytkownicy dzielą się treściami, które uważają za wartościowe, umieszczając do nich hiperłącza na własnych stronach czy blogach. W zdecydowanej większości przypadków nie będzie to jednak wystarczające, by zapewnić wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza jeśli branża charakteryzuje się wysoką konkurencyjnością, a kandydatów do podziału internetowego tortu jest wielu. 

Z pomocą przychodzą serwisy, za pomocą których możemy na przykład kupić linki z różnych stron. Ich forma jest różna – może być to wykupienie hiperłącza w już istniejącym artykule o podobnej tematyce, co nasza strona. Może być to również kupno powierzchni i opublikowanie na danej witrynie własnego artykułu sponsorowanego, dzięki czemu mamy pełną kontrolę nad słowami kluczowymi i formą tekstu. Niektóre serwisy pozwalają także na wykupienie przy tym usługi copywriterskiej, polegającej na napisaniu takiego artykułu, dzięki czemu odchodzi konieczność generowania tekstu samodzielnie.  

Kluczowa w tym przypadku jest jakość strony, z której chcemy pozyskać link – jakość wyliczana jest przez algorytm Google i zależy od poziomu SEO danej witryny. 

Inną opcją jest budowa sieci własnych stron, których zadaniem jest poprawa pozycjonowania głównej witryny. Na takich stronach, zwanych zapleczami, umieszcza się słowa kluczowe wraz z linkami, dzięki czemu pozycjonowana strona docelowa zwiększa swoje wyniki. Budowa efektywnego zaplecza wymaga jednak sporego know-how. Zwykle muszą być to projekty oparte o wartościowe domeny z bogatą historią, a na samej stronie powinno znajdować się dużo dobrze wyprofilowanej treści. Nie wystarczy samo “postawienie” prostego CMSa i oczekiwanie na wyniki – algorytm Google bardzo łatwo wykrywa mało wartościowe z perspektywy wyszukiwarki strony, więc nieumiejętne przygotowanie zaplecza będzie wiązało się jedynie ze stratą zasobów i czasu.

Zasada jest prosta – im więcej linków od stron określanych jako wartościowe, tym większa wartość naszej strony, a co za tym idzie, wyższa pozycja. 

Ważne również, by zwracać uwagę na parametr linków. Linki oznaczone jako dofollow są indeksowane przez roboty wyszukiwarek i „zapraszają” crawlery do przejrzenia strony. Linki o parametrze nofollow są omijane przez boty, przez co teoretycznie wydają się mało wartościowe z punktu widzenia SEO – to na przykład linki w mediach społecznościowych. Link building powinien jednak składać się zarówno z linków dofollow i nofollow, by zachować naturalny profil linków – dywersyfikacja profilu nazywa się link pillowingiem.

Link building nie jest jednak łatwy. Jeżeli nagle do naszej strony pojawi się wiele linków z różnych źródeł, algorytm Google (lub innej wyszukiwarki) może określić tę aktywność jako podejrzaną, co ograniczy efekty, a w najgorszym scenariuszu na stronę zostanie nałożona kara, przez co wynik pozycjonowania będzie odwrotny.

Czy da się wypozycjonować stronę za darmo?

Technicznie jest to oczywiście możliwe, a przy skrajnie niszowej branży i relatywnie dużym wysiłku całkiem prawdopodobne. Dobrze dobrana strategia i zrealizowane własnymi siłami on-site oraz off-site SEO w dłuższej perspektywie mogą wprowadzić stronę do czołówki wyników wyszukiwania. Jednym z największych sojuszników jest tutaj Google Analytics wraz z narzędziem Google Search Console – są to darmowe usługi oficjalnie udostępniane przez Google. Sama ich instalacja może być jednak problematyczna (zależnie od struktury strony i używanego CMSa), a niewłaściwa implementacja sprawi, że wyniki będą przekłamane.

Jeśli chodzi o pozyskiwanie linków, możemy oczywiście liczyć na naturalny wysyp hiperłączy – zwłaszcza jeśli na przykład wpis z firmowego bloga jest merytorycznie bardzo wartościowy i rozwiązuje szeroko spotykany problem lub porusza kwestię, której dotychczas nikt w tak wyczerpujący sposób nie wytłumaczył. Zazwyczaj jednak nie ma co oczekiwać spektakularnych efektów.

Możemy również poprosić o pomoc w linkowaniu znajomych, którzy prowadzą swoje strony – najlepiej o tematyce powiązanej z naszą witryną. W zdecydowanej większości przypadków nie będzie to jednak liczba i moc linków wystarczająca, by dogonić, a tym bardziej wyprzedzić konkurencję w wyraźny sposób. W pojedynczych przypadkach darmowe pozycjonowanie może się udać, zwłaszcza jeśli stronę prowadzimy hobbystycznie, a dotyczy ona mało znanego tematu. Jeśli jednak chcemy promować biznes nastawiony na zysk, a w branży znajdują się rozpoznawalne marki z budżetami na marketing i SEO, nasze szanse na wysokie pozycje są iluzoryczne.

Dlaczego warto współpracować z profesjonalnymi pozycjonerami?

Przede wszystkim dlatego, że pozycjonowanie stron jest skomplikowanym procesem, który by przynosił dobre efekty, wymaga doświadczenia, specjalistycznej wiedzy, profesjonalnych narzędzi, zasobów oraz czasu. Wiele agencji umożliwia przeprowadzenie bezpłatnego audytu SEO po wpisaniu adresu (w tym Verseo: tutaj). Taki automatyczny audyt jest w stanie znaleźć najbardziej palące problemy związane z indeksowaniem i budową strony, dając ogólny obraz sytuacji. To dobry start, jednak narzędzie dostarczy nam znacznie mniej danych, niż profesjonalny audyt wykonywany przez specjalistę z doświadczeniem.

Narzędzia wspomagające analizę linków i słów kluczowych są płatne:

  • Ahrefs
  • Senuto
  • Semstorm
  • SurferSEO
  • ScreamingFrog

Profesjonalne agencje korzystają z całego pakietu różnorodnych programów, dzięki czemu są w stanie na bieżąco korygować strategię SEO i działać w oparciu o duży zestaw danych. Verseo podczas pracy nad SEO posługuje się narzędziami, których miesięczny koszt w przypadku jednej firmy (jednej strony do wypozycjonowania) wynosi ponad 2000 zł.

Koszt pozycjonowania strony

Nie istnieje prosta odpowiedź na to pytanie. Koszt pozycjonowania strony zależy od konkurencyjności w danej branży, “siły” rywalizujących stron, poprzednich działań związanych z SEO, jakości contentu, budowy witryny i wielu innych czynników. Można jednak włożyć cały proces pozycjonowania w ogólne ramy, opierając się na stawkach oferowanych przez doświadczone agencje. 

Pamiętaj: w SEO nie da się zagwarantować wyniku i agencje, które deklarują pewność osiągnięcia TOP1 czy TOP3 na popularną frazę w określonym czasie tak naprawdę wróżą z fusów. Z całą pewnością doświadczony zespół renomowanych specjalistów poprawi wyniki pozycjonowania, jednak to, jak wysoko znajdzie się strona, jest wypadkową tak wielu czynników, że precyzyjne przewidywanie nie jest do końca możliwe.

Problemem jest w tym przypadku również fakt, że wyszukiwarka wyświetla inne wyniki różnym użytkownikom. Rdzeń pozycjonerskiej “wartości” strony pozostaje ten sam, jednak Google na podstawie lokalizacji, historii odwiedzanych stron i zachowania w Sieci danego internauty zaprezentuje mu zapewne nieco inną kolejność w rankingach, niż jego koleżance.

Minimalny koszt pozycjonowania strony przy współpracy z agencją

Można przyjąć, że w przypadku współpracy z dobrą agencją miesięczny koszt pozycjonowania strony wynosi przynajmniej 1000-1500 zł w przypadku małych stron usługowych (lokalny mały biznes) i mikrosklepów internetowych z mniej popularnych branż. W ramach takiego pakietu typowo otrzymujemy około 30-50 monitorowanych fraz i optymalizację do 10-20 podstron. Wartości te są nieco niższe dla firm usługowych i wyższe dla sklepów e-commerce – z uwagi na specyfikę sprzedaży pozycjonowanie sklepów jest co do zasady trudniejsze, a co za tym idzie, droższe.

Pozycjonowanie firmy usługowej – koszt

Firma, która funkcjonuje na rynku lokalnym w średnio konkurencyjnej branży i planuje znacząco zwiększyć liczbę leadów płynącą z wyszukiwarek musi liczyć się już z nieco wyższym kosztem – 1899 zł (do 100 fraz, do 30 postron). Rozszerzenie skali działania do wojewódzkiej lub – jeśli bierzemy pod uwagę niszową branżę – ogólnopolskiej to już 2700 (do 170 fraz i do 60 podstron) i 4200 zł (do 250 fraz i do 100 podstron). Nic nie stoi na przeszkodzie, by oczywiście zaangażować się jeszcze mocniej na podstawie indywidualnej wyceny.

Koszt pozycjonowania sklepu internetowego

Mały e-sklep ze względnie niszowej branży, oferujący małą liczbę produktów, powinien przeznaczyć na SEO co najmniej 2000-3500 zł. W ramach takiego pakietu otrzyma monitoring 100-250 fraz oraz od 30 do 100 optymalizowanych podstron. Średnie i duże strony e-commerce, operujące większym asortymentem mogą rozważyć wyższe pakiety – od 5000 do 8000 złotych (w Verseo odpowiednio do 250 fraz i do 100 podstron lub do 400 fraz i 150 podstron). Największe platformy z najbardziej zatłoczonych gałęzi rynku podlegają indywidualnej wycenie – “sky is the limit”, zarówno w przypadku kosztów, jak i zysków z inwestycji.

Koszt pozycjonowania strony może – zwłaszcza w przypadku mikrobiznesów – wydawać się duży, jednak ruch przychodzący na stronę bezpośrednio z wyszukiwarek (tzw. organic traffic) jest w kontekście pozyskiwania klientów bardzo wartościowy. Użytkownicy przychodzą na stronę w poszukiwaniu określonych produktów, usług czy informacji, co oznacza, że zazwyczaj nie trafiają tam przypadkowo, dzięki czemu szansa na konwersję znacząco się zwiększa. 

Powtarzamy to często, jednak ten cytat najprawdopodobniej nigdy się nie zdezaktualizuje: SEO to pewnego rodzaju wyścig. Z całą pewnością jednak bliżej mu do maratonu (czy nawet ultramaratonu) niż sprintu, a dobry wynik potrzebuje know-how, wysiłku i przede wszystkim czasu.

Po więcej szczegółów zapraszamy do cennika SEO dla e-commerce oraz cennika SEO dla usług na stronie Verseo.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Pozycjonowanie dla początkujących
Joanna Michalska

Pozycjonowanie dla początkujących Temat edukowania w zakresie pozycjonowania będzie budzić zawsze kontrowersje i emocje. Zwłaszcza kiedy jest to tekst, który […]

10 milionów użytkowników miesięcznie mniej? Medic Update obchodzi swoje 1. urodziny!
Artur Krawczyk

1 urodziny Medic Update – podsumowanie Na przełomie lipca i sierpnia 2018 roku doszło do wielkiego przetasowania wyników organicznych w […]

case study dom i ogród
Case study – branża dom i ogród (SEO)
Artur Krawczyk

Często naszą pracę nad pozycjonowaniem zaczynamy, gdy klient ma już zbudowaną pewną widoczność w sieci wyszukiwania oraz renomę wśród klientów […]

reklama siłowni
Reklama siłowni
Izabela Pirańska

Świadome dbanie o formę fizyczną oraz zdrowie jest w naszym społeczeństwie coraz popularniejsze. Nie oznacza to jednak, że siłownie wprost […]

cms co to jest
CMS – co to jest?
Maciej Popiołek

Jeszcze nie tak dawno do utworzenia i prowadzenia strony internetowej była konieczna przynajmniej wiedza z zakresu HTML. Dziś jednak nie […]

Reklama e-commerce – omówienie najlepszych kanałów
Dominika Słomka

Ponad 56% Polaków dokonuje zakupów online, dlatego w reklamie internetowej drzemie ogromny potencjał. Warto go wykorzystać, chcąc zwiększyć sprzedaż i […]