Spis treści
Czytasz teraz:
Jak wybrać domenę? Jaka domena – com czy pl?
- Moja domena – co to znaczy?
- Jak wybrać domenę? Odpowiednia końcówka to podstawa!
- Nazwa domeny – co to jest i jak wybrać tę najlepszą?
- Jakie cechy powinna mieć nazwa domeny? Przykłady
- Jaką domenę wybrać – z myślnikiem czy bez?
- Co zrobić, gdy najlepsze domeny są już zajęte?
- Najlepsza domena – gdzie ją znaleźć?
Zamknij
Strona internetowa to najlepsza wizytówka Twojego biznesu, dlatego warto zadbać o nią na każdej płaszczyźnie. Kluczowe są tu nie tylko jej profesjonalne wykonanie czy wartościowy content, ale również nazwa domeny. Co to oznacza? Czym się kierować podczas wyboru? I w końcu, jaka domena – com czy pl – będzie najlepsza? Oto kompleksowy poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jaką domenę wybrać, by zyskać możliwość skutecznego promowania swojej marki w cyfrowym świecie!
Moja domena – co to znaczy?
Zanim jednak przejdziemy do sedna, zacznijmy od podstaw, czyli wyjaśnienia pojęcia „moja domena”. Co to znaczy? W praktyce domena to unikalny adres Twojej strony internetowej, który pozwala użytkownikowi znaleźć ją w sieci i dotrzeć do treści, jakie dla niego przygotowałeś. Dzięki niej internauta nie musi np. wpisywać w okno wyszukiwarki adresu IP, a więc trudnego do zapamiętania ciągu liczb. Ma ona ogromne znaczenie w kontekście działań marketingowych, dlatego warto dowiedzieć się, jak wybrać domenę, która pomoże Ci osiągnąć sukces.
Jak wybrać domenę? Odpowiednia końcówka to podstawa!
Domeny składają się z dwóch elementów – nazwy oraz końcówki (tzw. rozszerzenia TLD). Zaczniemy od tej drugiej kwestii, która często budzi najwięcej wątpliwości wśród właścicieli stron internetowych. Wynika to przede wszystkim z ogromnej liczby końcówek, z jakich można skorzystać – do Twojej dyspozycji są zarówno te globalne (np. com), jak i krajowe (pl). A to nie wszystko! Sprawdźmy więc, jak wybrać domenę pod kątem rozszerzenia.
Domena com czy pl?
Prowadzisz firmę, która działa wyłącznie na krajowym rynku i jest dostępna po polsku? W takiej sytuacji najprostszym wyborem będzie domena z końcówką pl. Buduje zaufanie wśród mieszkańców naszego kraju i pozwala na skuteczne pozycjonowanie witryny w polskich wynikach wyszukiwania. Niestety ogranicza przy tym działanie marki do Polski, co może okazać się problematyczne, jeżeli w przyszłości planujesz ekspansję na zagraniczne rynki.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
W takiej sytuacji najbardziej polecana będzie domena z końcówką com, która ma charakter globalny i jest najbardziej rozpoznawalna oraz prestiżowa. Co więcej, powszechnie kojarzy się z profesjonalizmem.
Inne popularne końcówki domen
Wybór końcówki nie musi być ograniczony do pytania „domena com czy pl?”. Okazuje się bowiem, że do Twojej dyspozycji są także inne rozszerzenia, które są liczone w setkach. Do tych najpopularniejszych zaliczamy:
- eu – dla firm działających na rynku europejskim;
- net – dla firm globalnych lub działających w branży technologicznej czy IT;
- org – dla organizacji non-profit, fundacji czy instytucji;
- edu – dla firm oraz instytucji edukacyjnych;
- info – dla stron informacyjnych lub edukacyjnych.
Alternatywą może być końcówka lokalna lub regionalna. Jeżeli oferujesz usługi w jednym mieście lub województwie, może to być idealna nazwa domeny. Przykład: warszawa.pl, pomorskie.pl itd.
A może wybór domeny z nietypową końcówką?
Wybór domeny nie musi ograniczać się do standardowych rozwiązań. W tej dziedzinie jest ceniona kreatywność, dlatego możesz zdecydować się również na inne końcówki. Np. store (gdy prowadzisz sklep), tech (gdy specjalizujesz się w nowych technologiach), app (gdy oferujesz aplikacje mobilne) czy ai (gdy Twoją domeną jest sztuczna inteligencja). Możliwości jest więc bardzo wiele, a ograniczeniem jest właściwie tylko wyobraźnia.
Nazwa domeny – co to jest i jak wybrać tę najlepszą?
Drugim istotnym elementem domeny jest nazwa. Ma ona równie duże, a może i większe znaczenie co końcówka, dlatego warto dokładnie ją przemyśleć. Nazwa stanowi bowiem wizytówkę Twojej strony internetowej, a także sugeruje użytkownikom i robotom wyszukiwarek, co się na niej znajduje. Jak wybrać domenę pod tym kątem?
Nowa czy generyczna nazwa domeny? Co to oznacza?
W pierwszej kolejności warto zastanowić się, czy domena będzie miała nazwę nową, czyli taką, która nie oznacza konkretnego słowa i nie ma jej w słowniku, czy generyczną, a więc stanowiącą odmianę naturalnego słowa lub zwrotu. Ta pierwsza opcja to sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji, druga zaś pozwoli użytkownikom łatwo zrozumieć, czego dotyczy Twoja strona.
- Nowa nazwa domeny – przykład: google.com.
- Generyczna nazwa domeny – przykład: tanie-buty.pl.
Nowa nazwa jest polecana przede wszystkim firmom, które stawiają na budowanie silnej marki, a także startupom oraz innowacyjnym projektom. Generyczna natomiast jest bezpieczniejsza i sprawdzi się w przypadku lokalnych firm.
Jakie cechy powinna mieć nazwa domeny? Przykłady
Wybór domeny pod kątem nazwy powinien być bardzo dobrze przemyślany. Musisz w pierwszej kolejności dowiedzieć się, jakie cechy powinna mieć, by z jednej strony była przyjazna dla użytkowników, a z drugiej pozwoliła Ci na prowadzenie efektywnych działań marketingowych. Oto 4 najważniejsze cechy nazw najlepszych domen!
1. Krótka, prosta i łatwa do zapamiętania
Nazwa domeny powinna być krótka i zwięzła – dzięki temu będzie prosta do zapamiętania, a użytkownik bez problemu wpisze ją w okno przeglądarki. Unikaj przede wszystkim długich fraz, skomplikowanych wyrażeń oraz znaków specjalnych.
2. Unikalna i oryginalna
Jaką domenę wybrać? Taką, której nazwa pozwoli Ci wyróżnić się na tle istniejących już stron internetowych. Powinna być unikalna i przykuwająca uwagę. Aby ułatwić sobie zadanie, warto jednak sprawdzić konkurencyjne domeny, ponieważ mogą one stanowić dla Ciebie źródło inspiracji.
3. Dopasowana do Twojej branży
Dobrą praktyką jest wybór domeny, która może sugerować rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności (np. tanieloty.pl). Będzie to jasny sygnał, czego dotyczy witryna – zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google.
4. Zoptymalizowana pod SEO
Jeżeli w przyszłości będziesz opierać swoje działania marketingowe na SEO, warto umieścić w nazwie domeny słowa kluczowe oraz lokalizację, ponieważ usprawni to pozycjonowanie strony internetowej. Pamiętaj jednak, by unikać przesycenia nazwy keywordsami – może to wyglądać nienaturalnie i wcale nie zostanie docenione przez Google.
Jaką domenę wybrać – z myślnikiem czy bez?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna, ponieważ myślnik w nazwie domeny ma swoje zalety i wady. Bez wątpienia wpływa pozytywnie na czytelność. Wystarczy porównać tanieloty.pl z tanie-loty.pl – ta druga jest łatwiejsza do przeczytania i zrozumienia. Niestety istnieje poważna wada takiego rozwiązania – adres zawierający myślnik o wiele trudniej jest wprowadzać na urządzeniach mobilnych, z których korzysta większość internautów.
Co zrobić, gdy najlepsze domeny są już zajęte?
Wybór domeny nie musi być wcale łatwym zadaniem, ponieważ na rynku panuje ogromna konkurencja i może okazać się, że nazwa, która Cię zachwyciła, jest już zajęta. Na szczęście istnieją sprawdzone metody, dzięki którym uda Ci się rozwiązać ten problem. Mowa tu o:
- synonimizacji – możesz skorzystać ze słownika synonimów, by znaleźć inaczej brzmiące słowo o takim samym znaczeniu;
- tłumaczeniu – ciekawą praktyką jest tłumaczenie słów na inne języki, nie tylko angielski, co może zapewnić Ci oryginalną i unikalną nazwę domeny;
- dodaniu czasownika lub przymiotnika – mogą one nie tylko umożliwić znalezienie wolnych domen, ale również umieszczenie w nazwie słowa kluczowego.
Najlepsza domena – gdzie ją znaleźć?
Skoro wiesz już, jaką domenę wybrać, czas na jej zakup. Miejsc, w których możesz to zrobić, jest naprawdę wiele. Najlepsze domeny są oferowane zarówno przez polskich, jak i zagranicznych rejestratorów, którzy zapewniają przy tym wiele dodatkowych usług – np. hosting, adres e-mail czy certyfikaty SSL. W Polsce do tych najpopularniejszych zaliczamy Home.pl i Nazwa.pl, a wśród globalnych rejestratorów prym wiodą GoDaddy.com, Bluehost oraz OVH. Możesz także skorzystać ze specjalnych giełd domen, gdzie są one wystawiane na aukcjach, co nierzadko pozwala skorzystać z naprawdę dobrych okazji. Przykładem takiej giełdy jest AfterMarket.pl.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem pt. Zakup domen – gdzie szukać i kupować domeny?
Bądź pierwszym który napisze komentarz.