Ten tekst przeczytasz w 1 minutę

Minifikacja kodu CSS i JS – co to jest?

minifikacja kodu

Minifikacja kodu – co to jest?

Minifikacja, to proces, który ma na celu zmniejszenie kodu źródłowego poprzez skasowanie niepotrzebnych znaków.

Po wykonaniu minifikacji, usuwane są z kodu wszystkie:

  • zbędne białe znaki (spacje, entery itp.),
  • komentarze (bloki tekstu objęte /* */ oraz treści znajdujące się w pojedynczych wierszach poprzedzone //),
  • czasami ulegają skróceniu nazwy zmiennych / funkcji.

W wyniku minifikacji udaje się zmniejszyć rozmiar kodu o kilkadziesiąt procent. Zminifikowany kod jest wykonywany w ten sam sposób, jak przed minifikacją, ale z powodu mniejszego rozmiaru strona jest szybciej pobierana i interpretator przeglądarki operuje na mniejszych ilościach danych. W wyniku zabiegu minifikacji, strony szybciej się pobierają i renderują użytkownikom. Proces minifikacji dotyczy przeważnie kodu JS (skryptów JavaScript) i CSS (arkuszy styli) znajdujących się w osobnych plikach.

Ale uwaga!

Wykonanie minifikacji powoduje zmianę kodu źródłowego i może utrudniać jego późniejsze modyfikacje. Zawsze należy skopiować plik przed dokonaniem minifikacji. Nanoszenie poprawek należy wykonywać na skopiowanych plikach, po naniesieniu poprawek należy ponownie zminifikować kod. Najlepszą praktyką jest trzymanie źródłowych plików w odpowiednich katalogach na serwerze obok zminifikowanych plików. W przypadku samodzielnej minifikacji można korzystać z narzędzi online, które działają szybko i są bezpłatne.

Przykładowy wygląd kodu strony przed minifikacją

A tak wygląda przykładowy kod strony po minifikacji

Prawda, że prościej? 🙂 Dla robota Google na pewno!

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Pillar Page – strategia organizacji treści na stronie www
Maciej Popiołek

Czym jest pillar page i jakie ma znaczenie z perspektywy SEO? Jak działają algorytmy Google i podobnych wyszukiwarek? Odpowiedź na […]

Nowe atrybuty linków – rel=”sponsored”, rel=”ugc” BIG NEWS!
Barbara Oleszek

Jeżeli ktoś kiedykolwiek sądził, że praca pozycjonera jest nudna… cały nasz zespół może zapewnić, że ten ktoś jest w wielkim […]

call to action - jak tworzyć
Call To Action – jak tworzyć, dlaczego warto?
Maciej Popiołek

Jedna z najważniejszych cech tekstów marketingowych to obecność tzw. Call To Action (CTA), czyli wezwania do działania – najczęściej w […]

http https co to jest
http i https – co to jest?
Dominika Słomka

Każdy, kto korzysta z Internetu, na pewno zauważył, że właściwy adres witryny rozpoczyna się od jednej z dwóch zbitek liter: […]

E-A-T i YMYL
E-A-T i YMYL – jeszcze więcej jakości w SEO
Barbara Oleszek

Zasady gry w Google są stosunkowo proste – Twoim celem jest szybkie dostarczenie wysokiej jakości contentu. Prędkość to przede wszystkim […]

Działania marketingowe, które wspierają kampanie Google Ads
Wiktor Cegłowski

Masz ochotę na działania marketingowe? Oto 5 przykładów reklamy internetowej. Chcesz dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych odbiorców, dlatego sporo pieniędzy […]