Spis treści
Czytasz teraz:
Dane strukturalne schema.org – które warto stosować?
- Czym są dane strukturalne Google?
- Dane strukturalne Google a pozycjonowanie
- Formaty Schema.org
- Popularne znaczniki Google Schema
- Cechy wybranych znaczników Schema SEO
- Google Schema, które wpływają na użytkowników
- Najczęściej używane znaczniki danych strukturalnych
- Które znaczniki warto stosować na swojej stronie?
- Schema.org – test poprawności
- Jak efektywnie zarządzać danymi strukturalnymi?
- Jakie narzędzia najlepiej sprawdzą się do tworzenia znaczników schema?
- Jak skutecznie wykorzystywać Google Schema?
Zamknij
Wyszukiwarki Google, Microsoft, Yahoo! oraz Yandex wspólnymi siłami stworzyły projekt – Schema.org – w celu usprawnienia i standaryzacji znaczników danych strukturalnych na stronach internetowych. Dzięki temu roboty indeksujące mogą lepiej odczytywać zawartość stron, co z kolei wpływa na skuteczniejsze wyniki wyszukiwania. Jakie znaczniki są akceptowane przez wyszukiwarkę Google i kiedy powinniśmy je stosować?
Czym są dane strukturalne Google?
Do kodowania danych strukturalnych wykorzystuje się specjalne znaczniki w HTML– schema markup, interpretowane przez wyszukiwarki. Znaczniki Google Schema dodane do kodu umożliwiają przekazanie użytkownikom informacji na temat produktów, wydarzeń czy recenzji. Na podstawie danych strukturalnych są tworzone widoczne dla odbiorcy informacje pod wynikiem wyszukiwania, np. ceny produktu, oceny czy gwiazdki.
Dane strukturalne Google a pozycjonowanie
Dane strukturalne Google nie wpływają bezpośrednio na pozycję danej strony w wyszukiwarce, ale ich obecność w sposób pośredni, dzięki przekazaniu robotom kontekstu, pozwala uzyskać lepsze pozycjonowanie stron. W jaki sposób zatem najlepiej wykorzystać Schema? SEO skupia się nie tylko na pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania, ale także na wskaźniku CTR, oznaczającym stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń linku.
Implementacja znaczników Google Schema umożliwia wzbogacenie wyników wyszukiwania podstrony, a to z kolei może zwiększyć wskaźnik „klikalności” w link. Oznacza to, że korzystanie z danych strukturalnych często przekłada się na zwiększenie ruchu organicznego na stronie, a tym samym ma wpływ na SEO.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Formaty Schema.org
Dane strukturalne Google można zaimplementować na stronie za pośrednictwem:
- mikrodanych – dodatkowych wartości w znacznikach HTML;
- RDFa – rozszerzenia HTML5 występującego w sekcjach <head> i <body>;
- JSON-LD – skryptów występujących w sekcji <head>, niezależnych od treści strony.
Preferowanym formatem pozostaje JSON-LD, który wdraża się na stronę internetową za pomocą skryptu. Można wykonać go samodzielnie, sugerując się dokumentacją schema.org, lub skorzystać z profesjonalnych generatorów dostępnych w internecie czy wtyczek SEO.
Popularne znaczniki Google Schema
Zbiór danych strukturalnych testowanych w wynikach wyszukiwania składa się z niemal 800 znaczników, jednak na liście typów danych obsługiwanych przez wyszukiwarkę Google znajduje się ich zaledwie kilkadziesiąt. Najpopularniejsze z nich to:
- Breadcrumbs
- Product
- Review
- Film
- CreativeWork
- LocalBusiness
- FAQ
- Jobs
- Recipe
- Events
W celu odkrycia potencjału każdego z tych znaczników oraz weryfikacji, czy możemy wykorzystać dane strukturalne Google na własnej stronie, warto zapoznać się z ich szczegółową specyfikacją.
Cechy wybranych znaczników Schema SEO
Breadcrumbs to tzw. okruszki, które służą do linkowania wewnętrznego i ułatwiają użytkownikowi orientację na stronie internetowej. W praktyce jest to mała ścieżka tekstowa, umieszczana najczęściej na górze strony, wskazująca miejsce na stronie, w którym znajduje się użytkownik.
Schema Jobs opisuje oferty pracy – zawiera tytuł stanowiska, rodzaj zatrudnienia czy wynagrodzenie. Na podobnej zasadzie działa Schema Events, informująca o różnego rodzaju wydarzeniach oraz ich nazwie, miejscu czy dacie.
Google Schema, które wpływają na użytkowników
Product to specjalne oznaczenia w wynikach wyszukiwania, dzięki którym w wynikach wyszukiwania pojawiają się takie informacje, jak waluta, cena, nazwa czy opis danego produktu. Elementy te wskazują na wartość i cechy szczególne oferty, zachęcając użytkownika do kliknięcia w link. Natomiast Schema Review dotyczy opinii użytkowników, które mogą zostać pokazane w wynikach za pomocą graficznych gwiazdek lub średniej ocen, które pozytywnie wpływają na reakcję odbiorcy.
Niezastąpionym znacznikiem okazuje się także Schema Recipe, używana w branży kulinarnej. Umożliwia ona wyświetlanie w wynikach wyszukiwania nie tylko atrakcyjnego zdjęcia, ale także ważnych informacji, takich jak czas gotowania czy wartości odżywcze.
Najczęściej używane znaczniki danych strukturalnych
Popularny znacznik Schema oznaczający filmy znajdujące na stronie można spotkać niemal wszędzie. Elementy te są wyświetlane w wyszukiwarce w postaci miniatur, zachęcających do obejrzenia klipu i kliknięcia w link.
Równie często wykorzystywaną schemą jest CreativeWork, służąca do szczegółowego opisu dzieła, np. muzyki, obrazu czy książki poprzez dodanie informacji o tytule czy autorze, a także wyświetlenie recenzji. Podobnie działa schema LocalBusiness, którą stosuje się do przekazania dodatkowych danych na temat lokalnej firmy – jej adresu, godzin otwarcia czy recenzji.
FAQ to natomiast oznaczenie pytań i odpowiedzi wyświetlanych bezpośrednio na stronie z wynikami wyszukiwania.
Które znaczniki warto stosować na swojej stronie?
Mimo popularności danej Schemy Google jej użycie nie zawsze okaże się skuteczne dla danej strony internetowej. Wybierając znacznik, który sprawdzi się najlepiej, należy uwzględnić kilka czynników – przede wszystkim rodzaj treści publikowanych na stronie, profil oraz potrzeby odbiorców z grupy docelowej, a także specyfikację wybranej oferty czy produktu. Chcąc wskazać na najważniejsze informacji firmy, warto skorzystać ze schemy LocalBusiness, natomiast w celu podkreślenia opinii użytkowników należy użyć znacznika Review
Nie ma jednej zasady określającej, jak stosować znaczniki schema.org. Testowanie różnych kombinacji może być zatem dobrym rozwiązaniem sprawdzającym, w jaki sposób wybrane elementy wpływają na atrakcyjność linku.
Schema.org – test poprawności
Każdy wygenerowany lub samodzielnie stworzony skrypt należy zweryfikować jeszcze przed implementacją, aby sprawdzić poprawność znaczników Schema.org. Test umożliwiający ich analizę pod kątem poprawności oraz widoczności po wdrożeniu został udostępniony przez Google. Narzędzie to wskazuje ewentualne błędy i identyfikuje znajdujące się na stronie dane strukturalne.
Test wyników z elementami rozszerzonymi można przeprowadzać wielokrotnie, w dogodnym dla użytkownika momencie. Aby to zrobić, wystarczy wejść na stronę narzędzia, a następnie wprowadzić adres URL strony, którą chcemy sprawdzić. Po szczegółowej analizie system udostępnia kompletne wyniki dotyczące poprawności skryptu Schema.org. Test umożliwia sprawdzenie, czy dane zostały prawidłowo wprowadzone i czy wyszukiwarka Google właściwie je odczytuje.
Jak efektywnie zarządzać danymi strukturalnymi?
Google udostępnia praktyczne narzędzie, ułatwiające sprawdzenie ewentualnych błędów, które mogły wkraść się we wprowadzone dane strukturalne – test wyników z elementami rozszerzonymi. Analiza poprawności zaimplementowanych znaczników Schema.org to najważniejsza czynność, która pozwoli na szybką reakcję oraz wdrożenie niezbędnych zmian, jeszcze przed udostępnieniem strony użytkownikom.
Aby osiągnąć upragnione wyniki oraz zachować wysoką pozycję strony w wyszukiwarce, warto skrupulatnie przygotowywać schema. SEO-wcy oraz webmasterzy podczas swojej pracy korzystają z oferty zaawansowanych narzędzi, które usprawniają proces kreacji oraz wdrażania danych strukturalnych.
Jakie narzędzia najlepiej sprawdzą się do tworzenia znaczników schema?
Niezbędne narzędzia do danych strukturalnych, z których powinien korzystać każdy początkujący oraz specjalista, to:
- Google’s Structured Data Markup Helper, czyli narzędzie do oznaczania elementów na stronie i generowania właściwego kodu;
- JSON-LD Generator, ułatwiający tworzenie kodu na podstawie udostępnionych danych;
- tester danych strukturalnych – narzędzie Google weryfikujące ich poprawność;
- walidator znaczników schema.org, sprawdzający, czy kodowanie danych strukturalnych jest zgodne ze standardami Schema.org;
- Google’s AMP testing tool, narzędzie weryfikujące poprawność zaimplementowania danych.
Tworzenie i wdrażanie znaczników Google Schema przy pomocy wymienionych wyżej produktów stanie się znacznie prostsze i szybsze, a jednocześnie niezwykle skuteczne.
Jak skutecznie wykorzystywać Google Schema?
W celu zmaksymalizowania działania znaczników Google niezbędne jest prawidłowe przygotowanie skryptu oraz jego właściwe wdrożenie na stronę.
Pomocny w tej kwestii będzie udostępniony przez Google tester danych strukturalnych. W ten sposób poznamy propozycje zmian, jakie wskazał test. Schema musi był w całości poprawna oraz kompatybilna z wyszukiwarką, inaczej jej działanie nie będzie skuteczne.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.