Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Brak komentarzy

Pozycjonowanie kancelarii: Reklama adwokata już legalna

Pozycjonowanie kancelarii: Reklama adwokata już legalna - zdjęcie nr 1

Reklama kancelarii

Pod koniec maja 2023 roku Naczelna Rada Adwokacka zniosła całkowity zakaz reklamy adwokatów. Oznacza to, że kancelaria prawna będzie mogła korzystać z informacji handlowych, z poszanowaniem pewnych ograniczeń dotyczących treści w nich zawartych.

Na początku maja bieżącego roku zakończyły się konsultacje projektu zmian w kodeksie etyki adwokackiej. Prace nad nimi trwały ponad dwa lata. Ostatecznie 26 maja Naczelna Rada Adwokacka przyjęła uchwałę, która umożliwia adwokatom korzystanie z informacji handlowych. Ta weszła w życie z chwilą podjęcia, czyli już obowiązuje.

Co ważne, portal prawo.pl podkreśla, że adwokaci nie mogą stosować reklamy porównawczej i nawiązywać współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa, zasad współżycia społecznego lub w sposób sprzeczny z godnością zawodu (w tym z kancelariami odszkodowawczymi). Dodatkowo nie mogą też promować produktów lub usług osób trzecich, jeżeli uchybiałoby to zasadom etyki lub godności zawodu.

Zakaz reklamy adwokatów — to już przeszłość

Przed wprowadzeniem zmian, adwokaci mieli kategoryczny zakaz reklamowania kancelarii prawnej. Obecnie mogą oni informować o świadczonych przez siebie usługach, przestrzegając ściśle określonych zasad, które reguluje Kodeks Etyki Adwokackiej.

Oznacza to między innymi zakaz wywoływania nieuzasadnionego oczekiwania co do wyników świadczonej pomocy prawnej lub nieprzestrzegania zasad koleżeństwa. 

O tym, jak dokładnie powinna być tworzona reklama kancelarii prawnej, opowiada Mateusz Mielczarek, Head of Legal w Verseo:

W ramach przestrzegania zasad koleżeństwa, w informacji handlowej adwokat nie może dyskredytować swoich kolegów i koleżanek po fachu. Niedopuszczalne jest również sugerowanie klientowi, że korzystając z jego usług prawniczych, może liczyć zawsze na korzystny wyrok w swojej sprawie. To skutkowałoby pojawieniem się nieuzasadnionych oczekiwań co do wyników świadczonej usług prawnej, co nie może mieć miejsca.

Ekspert Verseo zwraca dodatkowo uwagę na odpowiedni dobór kanału, w którym adwokat będzie reklamować swoje usługi. Ważne jest, by nie wykorzystywał przymusu położenia lub nie narażał się na posądzenie o natarczywość. Dodatkowo reklama kancelarii nie może uwłaczać godności zawodu.

Reklama kancelarii adwokackiej w praktyce

W myśl nowych przepisów reklama kancelarii może zawierać informacje dotyczące między innymi:

  • wysokości wynagrodzenia za świadczone usługi
  • wysokości ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Co ważne, adwokat musi doprecyzować, czy wynagrodzenie obejmuje wszystkie wydatki, podatki oraz inne opłaty, które poniesie klient.

Reklama adwokata z wykorzystaniem społecznego dowodu słuszności?

Nie ma przeciwwskazań, by informacja handlowa odnosiła się do prowadzonych przez adwokata spraw lub zawierała opinie wystawione przez jego klientów. Należy jedynie poinformować o zamiarze i sposobie ich wykorzystania oraz pozyskać stosowną na to zgodę (w formie elektronicznej lub papierowej).

Adwokat da się (po)lubić!

Reklama adwokata nie musi ograniczać się jedynie do kampanii Google Ads. Może on pozyskiwać nowych klientów, dbając o pozycjonowanie kancelarii. To jednak nie wszystko! 

Prężnie działający adwokat może docierać do swoich potencjalnych klientów również za sprawą social mediów. 

Adwokat może prowadzić swój fanpage w mediach społecznościowych. W postach może chwalić się choćby wygranymi sprawami, czy swoją specjalizacją. W tym kanale adwokat może dodatkowo informować o zasadach ustalania swojego wynagrodzenia. Jeśli będzie chciał promować świadczone przez siebie usługi, wspierając się opiniami klientów, musi wcześniej pozyskać na to ich zgodę — wyjaśnia Mateusz Mielczarek.

Reklama adwokata z agencją

Zmiany w kodeksie etyki adwokackiej umożliwiają adwokatom reklamowanie świadczonych usług. Mogą zająć się tym osobiście, lub scedować te działania na osoby trzecie, w tym na ekspertów z agencji digital marketingowych.

Należy podkreślić, że adwokat reklamujący się za pośrednictwem wyspecjalizowanej agencji nadal ponosi pełną odpowiedzialność za zgodność komunikatu z zasadami etyki. 

W Verseo, pierwszej agencji marketingu 5.0, świadczymy usługi z zakresu promocji kancelarii w wielu kanałach. Jesteśmy precyzyjni, transparentni i znamy wagę dobrego słowa. Bierzemy odpowiedzialność za rezultaty podejmowanych działań. 

Sprawdź naszą ofertę i umów się na bezpłatną, niezobowiązującą konsultację.

Reklama usług prawniczych — także dla radcy prawnego ?

Zniesienie zakazu reklamy adwokatów niejako „zrównuje” oba zawody w zakresie możliwości promowania świadczonych usług. W nowym Kodeksie Etyki Radców Prawnych zawarty jest bowiem rozdział o informowaniu o wykonywaniu zawodu.

Zapisy w nim zawarte są podobne do tych, z których obecnie mogą już korzystać adwokaci. Odnoszą się one między innymi do publikacji opinii klientów, możliwości prowadzenia profilu w mediach społecznościowych, czy reklamy w Internecie. 

O podobieństwach można mówić również w przypadku ograniczeń — w tym między innymi zakazie stosowania natarczywej formy promocji, wywierania presji czy poszanowania zasad koleżeństwa.

Przeczytaj także… Dyrektywa Omnibus: Jak informować o obniżkach cen towarów?

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany