Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Jeden komentarz

Jak wybrać firmę pozycjonującą – 5 aspektów!

Jak wybrać firmę pozycjonującą – 5 aspektów! - zdjęcie nr 1

Jak wybrać firmę pozycjonującą – 5 aspektów! - zdjęcie nr 2

Jak wybrać firmę pozycjonującą – 5 szybkich porad!

Każda agencja SEO i SEM przedstawia swoją ofertę w jak najlepszym świetle. W Internecie możesz znaleźć niekończącą się listę zapewnień, że jeżeli wybierzesz daną firmę, to uzyskasz trwałe efekty, a klienci będą trafiać z wyszukiwarki bezpośrednio do Ciebie. Oczywiście, możesz komuś ufać na słowo, ale zdecydowanie racjonalniej będzie dokonać małego researchu!
Agencja SEO i SEM może Ci się przydać, jeśli sam nie masz wiedzy na temat pozycjonowania i reklamy AdWords lub po prostu wolisz zająć się innymi aspektami swojego biznesu. Zanim postanowisz wybrać konkretnego usługodawcę, powinieneś jednak przyjrzeć się kilku kwestiom. To pomoże Ci w podjęciu bardziej przemyślanej decyzji. A zatem, jak wybrać firmę pozycjonującą?

Struktura pracownicza

Jednym z ważnych aspektów podczas wyboru agencji marketingowej jest upewnienie się, że dana firma posiada wystarczającą ilość specjalistów, aby zająć się Twoim pozycjonowaniem lub reklamami Adwords w sposób naprawdę rzetelny. Nie chodzi o ogólną liczbę zatrudnionych, ponieważ zarówno mała, jak i duża agencja może być dobrym wyborem. Znacznie ważniejsze jest, czym zajmują się poszczególne osoby. Jeżeli firma składa się w większości z handlowców i znikomej liczby specjalistów SEO i SEM, to może się okazać, że dbanie o widoczność Twojego serwisu będzie traktowane po macoszemu. Najlepiej jest więc zapytać o strukturę pracowniczą i o to, jakimi zasobami firma dysponuje. Wiele osób zastanawia się nad angażowaniem w pomoc freelancera, wyobrażając sobie, że ponieważ ktoś taki jest tylko jeden, to będzie miał automatycznie więcej czasu na opiekowanie się kampaniami i pozycjonowaniem. W praktyce, wielokrotnie może się okazać, że będzie dokładnie odwrotnie – ktoś kto jest sam – w przypadku chorób, wakacji czy innych zdarzeń losowych – najczęściej nie przekazuje tematów do kogoś innego, bo po prostu tego kogoś nie posiada. Kampanie „leżą” przez tydzień lub dwa i nic się z nimi nie dzieje. Ponadto freelancer nie ma pola do skalowania swojego biznesu. Im więcej klientów w portfelu posiada, tym mniej czasu może poświęcić każdemu z nich. Dlatego freelancer jest zainteresowany zazwyczaj tylko dużymi „tematami”.

Opinie klientów

Decydując się na usługodawcę, który będzie miał wpływ na widoczność Twojej witryny, musisz mieć pewność, co do sposobu, w jaki traktuje on swoich klientów. Warto prześledzić zatem nie tylko opinie na własnej stronie agencji (które bywają preparowane lub nieaktualne), ale również te znajdujące się w social mediach, mapkach Google czy na specjalistycznych forach. Jeżeli firma posiada rekomendacje video od klientów – sprawdź ich aktualność, zapytaj czy agencja nadal współpracuje z tym konkretnym klientem i przy okazji dokładnie wysłuchaj, czy to rodzaj współpracy, który pasuje również do Ciebie i tego, jak Ty robisz biznes. Rekomendacje to również obszar, który u wielu freelancerów kuleje – nie dlatego, że ich praca może być bezwartościowa, lecz dlatego, że wielu z nich nie posiada strony w socialach mediach (chociaż llnkedin i zbieranie tam rekomendacji wydaje się świetnym pomysłem). strony internetowej lub zbieranie opinii nie jest czymś na czym by się skupiali w pierwszej czy drugiej kolejności. Ma to sens, ale utrudnia poznanie tej osoby przez potencjalnego klienta. Stosunkowo popularną formą szukania rekomendacji jest pytanie o opinie w branżowych grupach na Facebook`u. Problem jednak polega na tym, że wielu ludzi gra tam na siebie lub korzysta z marketingu szeptanego. Np. trzy komentarze traktujące o tej samej osobie wydadzą Ci się już niezłym wynikiem – podchodź jednak do tego z dystansem.

Wybór strategii działania

Nim zdecydujesz się na konkretnego usługodawcę, upewnij się, że wie, co robi. Jeśli agencja nie interesuje się Twoimi celami biznesowymi, to powinieneś zwiększyć swoją czujność. Obecnie pozycjonowanie i reklama AdWords to działania znacznie bardziej indywidualne niż dawniej. Można więc z powodzeniem wykorzystać je do osiągania zróżnicowanych celów, dlatego jako klient powinieneś znać przyjętą przez agencję strategię. Dzięki temu będziesz miał pewność, że promocja Twojego biznesu jest w dobrych rękach. Ważne jest, aby plan działania agencji był dostosowany do potrzeb Twojej firmy i abyś mógł kontrolować realizację tego, co ustaliliście przed podpisaniem umowy. Staraj się więc rozmawiać o konkretach, które Cię interesują i dopytywać o to, co jest dla Ciebie nie do końca jasne.

Dopasowanie oferty

Dostałeś ofertę od agencji marketingowej. To ważny moment, aby upewnić się, czy usługodawca rozumie Twoje potrzeby. Jeżeli wcześniej kontaktowano się z Tobą, aby ustalić ważne aspekty Twojego biznesu, to oferta powinna być odpowiedzią na ówczesne ustalenia. Poważna agencja SEO i SEM przed wysłaniem propozycji usług zrobi z Tobą wywiad, czyli tak zwany brief. To właśnie dzięki niemu specjaliści będą wiedzieli, na czym szczególnie Ci zależy i będą mogli zareagować, podsyłając taką, a nie inną ofertę. Oczywiście otrzymanie standardowej oferty to nic złego – ale nim ją dostaniesz dobrze będzie porozmawiać z opiekunem stricte o potrzebach biznesowych i tym, czy faktycznie mogą zapewnić to, co założono w ramach określonego budżetu.

Ważne aspekty umowy

Usługi pozycjonowania i kampanie AdWords (Google Ads) to bardzo indywidualna kwestia, dlatego powinieneś otrzymać umowę korzystną właśnie dla Twojego biznesu. Zwróć uwagę szczególnie na sposób rozliczania się z agencją. Dawniej bardzo popularne było na przykład płacenie za pozycje w wyszukiwarce konkretnych słów kluczowych. Dziś nie zawsze jest to najbardziej korzystna opcja. Czasami opłaca się zgodzić na abonament, w ramach którego agencja będzie mogła swobodnie prowadzić działania i inwestować w sprawdzone (bezpieczne) metody, a Ty otrzymasz z rzeczonych działań raporty. Sprawdź także, jaki jest czas Twojej umowy i czy Ci on odpowiada. Nie bój się negocjować warunków. Ostateczny kształt umowy zależy również od Ciebie.

Interesujesz się pozycjonowaniem i chciałbyś się podszkolić w temacie? Przygotowaliśmy dla Ciebie 40 darmowych lekcji SEO. Kurs odbywa się poprzez e-mail – codziennie otrzymujesz jedną lekcję z nieocenioną wiedzą! Po 40 dniach nie będziesz już zatem błądzić po omacku w dziedzinie pozycjonowania stron. Kurs też podpowie Ci, na co zwrócić uwagę zadając sobie pytanie jak wybrać firmę pozycjonującą!

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Jak wybrać firmę pozycjonującą – 5 aspektów! - zdjęcie nr 4

    SkiTenis.pl

    24 paź 2018, 00:17

    Ciekawe rady, oczywiście jest to temat, o którym można bardzo długo pisać, fajnie, że sama agencja SEO go poruszyła. Już za to daję Wam duży plus 😉