Spis treści
Czytasz teraz:
Google News: Jak zostać wydawcą wiadomości ze świata?
- Google News – co to i jak działa?
- Warto wiedzieć – jak wyłączyć Google News? Jak włączyć?
- Google News: Jakie strony mają szansę wygenerować ruch na stronie?
- Wiadomości Google – optymalizacja techniczna strony
- Google News – jak dodać serwis? Założenie konta w Publisher Center – krok po kroku
- Jak zweryfikować ruch pochodzący z Google News?
- Jak szybko wygenerować ciekawe i aktualne tematy?
- Podsumowanie – jak zostać wydawcą wiadomości Google?
Zamknij
Google News to internetowy agregator wiadomości ze świata, pochodzących z różnych serwisów informacyjnych. Pierwsza jego wersja powstała w połowie 2002 roku, a po ponad 3 latach, w styczniu 2006 roku została oficjalnie ukończona i zaprezentowana.
Google News – co to i jak działa?
Wiadomości Google funkcjonują w 12 językach (mamy również Google News po polsku) i 20 regionach świata. Ich głównym zadaniem jest przedstawienie użytkownikom spersonalizowanych wiadomości pochodzących z wielu źródeł o zróżnicowanej tematyce.
Google za pomocą swojego algorytmu i trendów w wyszukiwarce wychwytuje najbardziej aktualne wydarzenia i wyświetla je internautom w kilku różnych kanałach komunikacyjnych:
- Jako sekcja „najważniejsze artykuły” tzw. „Top Stories” (nad wynikami wyszukiwania, przykład po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „wojna w Ukrainie”);
- W zakładce „wiadomości” w wynikach wyszukiwania (przykład po wpisaniu w wyszukiwarkę „wojna w Ukrainie” i przejściu do zakładki „wiadomości”);
- W dedykowanej subdomenie Google – „wiadomości Google” (news.google.com);
- Tworząc powiadomienia na telefony i komputery z wybranym za pomocą algorytmu artykułem.
Warto wiedzieć – jak wyłączyć Google News? Jak włączyć?
Jak włączyć/wyłączyć Google News w telefonie?
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
- Otwórz aplikację chrome.
- W prawym górnym rogu kliknij „więcej”.
- Otwórz „Ustawienia”, a potem „Powiadomienia”.
- W górnej sekcji „Zezwalaj na wyświetlanie powiadomień” włącz lub wyłącz powiadomienia za pomocą przycisku.
- Jako osobna platforma Google Discover, jeszcze bardziej dopasowana do użytkowników, ukazująca im materiały związane bezpośrednio z zainteresowaniami. Algorytm oparty jest na funkcji Topic Layer, która wykorzystuje historię wyszukiwania i potrafi spersonalizować artykuł do poziomu Twojej wiedzy w danej dziedzinie! Treści ukazywane są często w formie dedykowanych powiadomień.
Google News: Jakie strony mają szansę wygenerować ruch na stronie?
Odpowiedź na powyższe pytanie jest prosta i skomplikowana zarazem! Największe szanse na wzbudzenie zainteresowania wśród odbiorców, a co za tym idzie, wygenerowanie ruchu na stronie, mają serwisy informacyjne, które skupiają się zarówno na aktualnych newsach, jak i na ponadczasowych artykułach tzw. evergreen.
Google News – jak dodać serwis?
Na oficjalnym supporcie Google informuje, że każdy może tworzyć ciekawe treści i próbować wejść do świata wydawców wiadomości. Droga do widoczności w GN jest długa i wymagająca. Najważniejsze czynniki, jakie brane są pod uwagę przez algorytm to:
- widoczność i ruch na serwisie – im większa popularność strony, tym lepiej,
- trafność i przydatność treści – musi odpowiadać intencjom użytkownika,
- wiarygodność autorów tekstów – twórca newsa lub dłuższego artykułu musi być zweryfikowany, doświadczony, podpisany i ujęty w dedykowanej sitemapie,
- aktualność i regularność związana z aktualizacją treści serwisu,
- lokalizacja,
- język (akceptowane są treści tylko w jednym języku). Google News po polsku pozwala dzielić się ze światem wartościowymi materiałami także w naszym języku ojczystym!
Poza wyżej wymienionymi wytycznymi związanymi z contentem dochodzi jeszcze odpowiednia optymalizacja techniczna (o której powiemy w dalszej części artykułu).
Wszystkie czynniki są ze sobą ściśle powiązane i żaden z nich nie może zostać zaniedbany. Mają one realny wpływ na rankingi wyszukiwarki. Cały proces wymaga dużych nakładów, ale w tym przypadku nie ma drogi na skróty. W obecnym świecie „fake newsów” i dezinformacji Google kładzie szczególny nacisk na weryfikację źródeł, z których pobiera artykuły.
Bezwzględnie wykluczone są treści o charakterze:
- promującym nienawiść, przemoc,
- medycznym,
- terrorystycznym,
- jednoznacznie seksualnym,
- wulgarnym.
Wiadomości Google – optymalizacja techniczna strony
Przedstawiamy najważniejsze wymagania techniczne, które muszą zostać spełnione, aby zapunktować w rankingach Google News:
- Zadbaj o odpowiednią strukturę strony
Twórz stałe adresy URL zawarte w kodzie HTML. Robot Google będzie miał problemy z odczytaniem linków ukrytych w grafice lub bezpośrednio w kodzie JavaScript. Jeśli adres URL jest niestały, algorytm nie będzie w stanie ustalić tych, które mają być indeksowane i pokazywane użytkownikom.
>> Psss… Przyjazne adresy i prawidłowe funkcjonowanie sitemap.xml opisywaliśmy między innymi w naszym bezpłatnym, jeszcze gorącym poradniku 30 lekcji SEO z Verseo. Możesz pobrać go za darmo TUTAJ. Teraz! <<
2. Sprawdź, czy plik robots.txt nie blokuje dostępu robotom Google
Przedstawiamy 2 proste sposoby, jak sprawdzić, czy robot może indeksować naszą stronę:
- Dopisz komendę „robots.txt” po „/” na swojej stronie np. www.example.pl/robots.txt i przeanalizuj zgodność pliku z oficjalnymi wytycznymi od Google https://support.google.com/news/publisher-center/answer/9605477
- Zainstaluj wtyczkę do przeglądarki o nazwie „Robots Exclusion Checker” i zweryfikuj czy Twój robocik świeci się na zielono jak na poniższym obrazku
3. Twórz artykuły w jednym języku (na przykład Google News po polsku) i koduj w standardzie UTF-8
- Google News nie pokaże stron z artykułami, w których użyto więcej niż jednego języka. Nie warto zatem kombinować z cytatami w języku obcym i bawić się w kreowanie nowych słów. Okej…„żeli papą”, „instrybutor” czy „San Eskobar” to zupełnie inne historie i mają już swoją „widoczność” 🙂
- Koduj w UTF – 8 – brzmi dziwnie? Nie martw się, to obecnie najczęściej wykorzystywany system kodowania do przechowywania napisów w plikach i komunikacji sieciowej. Nie zagłębiając się w szczegóły – zobacz, czy w kodzie źródłowym Twojej strony (wciskając ctrl+u) w sekcji <head> widnieje linijka zawierająca magiczne UTF-8 <meta charset=”utf-8″>.
4. Pamiętaj o zasadzie 1 artykuł = 1 adres URL
- Nie pozwól, aby link do Twojego artykułu się zmienił. Do tego ma być unikalny i przyjazny, sugerujący treść newsa. Google lubi zmiany, ale tylko w swoim algorytmie. Bardzo nie lubi za to, gdy coś już zaindeksuje, a to po chwili staje się nieaktualne lub usunięte.
- Nie dodawaj kolejnych artykułów do tego samego URLa.
Ciekawostka…
Jeśli chcesz zaktualizować swój content lub prowadzić relację live używaj takich sformułowań w tytule jak: [Relacja na żywo] czy [Aktualizacja 1.02.2022 r.]. Musisz pamiętać o tym, że treść w dalszym ciągu ma odwoływać się do poruszanej tematyki.
- Nie dodawaj tych samych artykułów do różnych adresów URL
Brzmi jak groźba i tak jest. Wyszukiwarki nie trawią duplikacji treści, my w sumie też (więcej o tym pisaliśmy TUTAJ). Może się zdarzyć, że sytuacja wymaga od nas złamania tej zasady. Panika nie jest wtedy wskazana, bo mamy kilka kół ratunkowych rzuconych prosto od oficjalnego Centrum Pomocy – “Wydawca Wiadomości”:
- Zmiana domeny albo CMSa – w tej sprawie Google oferuje pomoc poprzez kontakt i wypełnienie specjalnego formularza: https://support.google.com/news/publisher-center/contact/news_default?amp;cfsi=2018_news_only_email&cfnti=6058724&cft=3&ref_topic=9018783,
- Jeśli posiadasz sieć witryn w obrębie swojego serwisu lub Twój partner za Twoją zgodą publikuję ten sam artykuł na swojej stronie, zadbaj o to, aby użyć tagu rel=”canonical”, który odwołuje się do preferowanej przez Ciebie wersji URL, który chcesz zaprezentować jako news. Zobacz co na temat linków kanonicznych miał do powiedzenia sympatyczny Pan John Mueller z kanału „Google Search Central”.
- Wyłącz robota Wiadomości Google lub jego rodzica – Googlebota – umieść w kodzie HTML sekcji <head> taki kod:
<meta name=”Googlebot-News” content=”noindex”> – noindex tylko dla Google News
lub
<meta name=”Googlebot” content=”noindex”> – dotyczy indeksowania – wyników wyszukiwania i Google News
Oczywiście zrób to na wszystkich stronach prócz tej, która chcesz pokazać światu.
5. Zadbaj o schludny układ swojej strony i artykułów
Co mamy na myśli pisząc „schludny” układ strony? Podstrony, na których zawarte są artykuły powinny być atrakcyjne zarówno dla użytkownika jak i robota Google. Ameryki nie odkryliśmy, ale brak informacji o semantyce nagłówków byłby błędem w sztuce:
- Nagłówek H1 musi zawierać najważniejsze tematy strony. Dobrze, aby odnosił się do Meta title danej podstrony. Na każdej z nich może być użyty tylko raz. Można go nazwać tytułem w książce.
- Nagłówek H2 jest odpowiedzialny za rozdzielenie jednolitej informacji na części. Może pełnić rolę rozdziału w książce.
- Nagłówek H3 stanowi rozwinięcie tezy – podrozdział.
- Pozostała treść powinna być zawarta w paragrafie <p>
Aby sprawdzić, czy Twój content jest widoczny i możliwy do zaindeksowania polecamy wtyczkę do przeglądarki o nazwie „Disable JavaScript”. Za jej pomocą wyłączysz JS’a na przeglądanej stronie i zobaczysz co widzą crawlery w momencie wizyty na domenie.
6. Oznaczaj reklamy i treści sponsorowane
Nie przesadzaj z płatnymi banerami na stronie. Nie powinny one zajmować więcej miejsca niż sama treść. Każdy artykuł sponsorowany czy reklama muszą zostać zawarte w odpowiednich znacznikach.
7. Wykorzystaj dane strukturalne
Upewnij się, że prawidłowo wdrażasz znaczniki danych strukturalnych, z których skorzystają roboty sieciowe w trakcie wyświetlania Twojego artykułu:
- datapublished – data publikacji,
- datamodified – przy zmianach w treści,
- headline – nagłówek, który nie przekracza 110 znaków,
- image – URL obrazka użytego w artykule,
- isAccessibleForFree – czy treści są płatne,
- author.url – wskazanie strony z np. portfolio autora, potwierdzenie jego wiarygodności i roli eksperta w danej dziedzinie
Jeżeli nie wprowadziłeś na swój serwis informacyjny danych strukturalnych, obowiązkowo zapoznaj się z oficjalnym supportem od Google https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/article
8. Dodaj dedykowaną pod Google News mapę strony
Utworzenie dedykowanego pliku sitemap.xml to czynnik, który w znaczący sposób pomoże “crawlerom” uporządkować indeksowanie treści.
Taki plik będzie posiadał kilka niezależnych linków z mini-mapami witryny, w których znajdziemy uporządkowane chronologicznie newsy czy podział treści według autorów. Co ważne, będzie istniała wyraźna klasyfikacja pozostałych podstron niezwiązanych z publikowaniem artykułów np. ofertą czy kontaktem, które również są dla Ciebie istotne.
Jeśli posiadasz WordPressa, zalecamy wtyczkę o nazwie „XML Sitemap & Google News”.
9. Przyspiesz działanie swojej strony poprzez wprowadzenie AMP
Jednym z ważniejszych elementów technicznych jest szybkość działania strony. Jeżeli Twoja witryna wypada słabo w testach szybkości (szczególnie na mobile), to warto zastanowić się nad wdrożeniem AMP. Nie od dziś wiadomo, że współczynnik odrzuceń rośnie wraz z powolnym działaniem serwisu. Dodatkowo funkcja ta jest oficjalnie rekomendowane przez Google.
Dobrze wiedzieć…
Accelarated Mobile Pages to technologia, mająca na celu usprawnić i przyspieszyć ładowanie stron internetowych poprzez wyeliminowanie zasobów opóźniających wczytywanie treści. Można ją wprowadzić poprzez WordPressa lub zapoznać się z oficjalną instrukcją z supportu.https://support.google.com/tagmanager/answer/9205783?hl=pl
Po wdrożeniu AMP warto sprawdzić jej poprawne działanie:
https://search.google.com/test/amp – wklejając link do strony
Przy korzystaniu z AMP nie można zapominać o tagach kanonicznych, które wskażą oryginalną wersję artykułu. W Twoim serwisie pojawią się dwa różne linki prowadzące do tego samego artykułu, przykładowo:
- www.twojastrona.pl/wiadomosci-ze-swiata
- www.twojastrona.pl/wiadomosci-ze-swiata/amp – ustaw link kanoniczny na www.twojastrona.pl/wiadomosci-ze-swiata
Google News – jak dodać serwis? Założenie konta w Publisher Center – krok po kroku
Gdy już spełniłeś powyższe wytyczne, założenie konta w Publisher Center nie powinno być dla Ciebie dużym wyzwaniem. Jest to jeden z ważniejszych elementów całego procesu, który oficjalnie potwierdzi Twój “akces” do społeczności wydawców wiadomości. Spróbujemy przejść go razem, krok po kroku:
- Wejdź na stronę https://publishercenter.google.com/, używając swojego konta Google.
- Kliknij „Dodaj publikację” i wypełnij pola – nazwa, główna usługa, lokalizacja i ponownie „dodaj publikację”.
3. Na Twoim koncie powinna pojawić się sekcja z nazwą strony i przyciskiem „ustawienia publikacji”.
4. Po kliknięciu w „Ustawienia publikacji” wypełnij wszystkie pola, włącznie z „Główny URL usługi witryny”. Jeśli masz stronę podłączoną do Google Search Console, weryfikacja powinna przejść bezproblemowo, a napis zmieni się na zielono jako „zweryfikowana”.
5. Możesz pominąć „Dodatkowe adresy URL usługi witryny” i dodać siebie jako kontakt, zaznaczając przy tym, że chcesz być informowany o „problemach technicznych” i „najnowszych informacjach o usługach”.
6. Po kliknięciu „Dalej” przejdziesz do sekcji „style wizualne”, w której należy załączyć logo własnego serwisu w formie kwadratu i prostokąta.
7. Po wypełnieniu wszystkich pól wybierz „Zapisz”.
8. Następnie przejdź do sekcji „wiadomości Google”.
9. Kliknij prawym górnym rogu „edytuj”.
10. Wypełnij opis swoich publikacji (wystarczą dwie linijki), kategorię, miejsce działania, akceptację usług, zapisz i przejdź dalej.
11. Jeśli nie korzystasz z WordPressa, wybierz jedną z czterech możliwości weryfikacji, które podpowiada Google i postępuj zgodnie z dalszą konfiguracją.
12. Jeśli Twoim CMSem jest WordPress, zainstaluj wtyczkę o nazwie „GN Publisher” i znajdź w niej funkcję o nazwie „info & tips”. Następnie skopiuj link z „feedem” Twojej strony, który powinien wyglądać mniej więcej tak:
- www.twojastrona.pl/feed/gn
- www.twojastrona.pl/wiadomosci-lokalne/feed/
- www.twojastrona.pl/wiadomosci-ze-swiata/feed/
W kategorii „sekcje” kliknij „+ nowa sekcja” i wybierz „kanały”. Tam wypełnij pozostałe pola:
- Tytuł sekcji – nazwa dla Twoich relacji np. Najświeższe newsy, latest news, Wiadomości,
- Adres URL kanału RSS lub Atom – wklej skopiowany z wtyczki WordPressa link www.twojastrona.pl/feed/gn – który jest głównym kanałem i zbiera wszystkie newsy, bez podziału na kategorie. Zalecamy wykorzystanie tylko tego głównego, aby konfiguracja odbyła się bez błędów, które może spowodować podział na szczegółowe kategorie.
- Uprawnienia do wyświetlenia – każdy.
- Grupy dostępu skonfiguruj tylko w razie potrzeb ograniczenia dostępu osobom testującym działaniem serwisu i mającym do niego dostęp.
- Po kliknięciu u góry „zapisz” całość powinna zostać pobrana w około 15 minut.
- Po przerwie na kawę odśwież stronę i sprawdź, czy po kliknięciu na artykuły rozwija się lista Twoich newsów.
13. Po zakończeniu konfiguracji zakładki „Ustawienia treści” przejdź do „Sprawdź i opublikuj”. W tej sekcji mogą pojawić się błędy, ostrzeżenia i podpowiedzi związane z nieprawidłową konfiguracją. Ta zakładka służy do tego, aby sprawdzić wszystkie swoje ustawienia i zaakceptować regulamin. Po wypełnieniu ostatnich formalności kliknij “opublikuj”.
GOTOWE! Twoja strona została wysłana do weryfikacji Google, która trwa od 2 do 4 tygodni, a czasem krócej.
Teraz poczekaj, aż na stronie głównej Publisher Center pojawi się informacja przy Twojej publikacji „opublikowana”. I mamy to!
Jak zweryfikować ruch pochodzący z Google News?
Po wykonaniu pracy związanej z konfiguracją teraz mierz efekty! Jak to zrobić? W bardzo prosty sposób. W Google Search Console w lewym menu o nazwie „skuteczność” powinny pojawić się kategorie „Wiadomości Google” i „Discover”. Tam sprawdzisz rezultaty swoich artykułów w postaci klikalności, wyświetleń i średnim CTR.
Jak szybko wygenerować ciekawe i aktualne tematy?
Skorzystaj z Google Trends! Wykorzystaj możliwości tego narzędzia, aby śledzić dzienne trendy wyszukiwania lub trendy wyszukiwania w czasie rzeczywistym.
Podsumowanie – jak zostać wydawcą wiadomości Google?
Droga do widoczności w Google News jest długa i wymagająca. Nie każdy serwis jest w stanie spełnić wszystkie wytyczne, stawiane przez wyszukiwarkę. Należy zapamiętać, że im więcej wiemy, jak działa algorytm odpowiedzialny za tworzenie Google News, tym lepiej możemy dostosować naszą stronę do jego wymagań. Najważniejsze wnioski z naszego poradnika, które musisz zapamiętać to:
- zainwestuj w popularność serwisu przy pomocy SEO i zbuduj zaufanie w oczach użytkowników oraz robotów sieciowych,
- dbaj o jakość i aktualność artykułów, wiarygodność autorów, nie odchodź od tematyki zawartej na stronie i bądź ekspertem w swojej dziedzinie,
- trzymaj się wytycznych dotyczących optymalizacji strony pod kątem technicznym,
- przebrnij przez konfigurację w Publisher Center,
- bądź cierpliwy, staraj się trafiać w trendy wyszukiwań i intencje użytkowników.
Powodzenia!
Bądź pierwszym który napisze komentarz.