Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Brak komentarzy

Google Discover – co zrobić, aby się w nim pojawić?

Google Discover – co zrobić, aby się w nim pojawić? - zdjęcie nr 1

Google Discover

Jeśli jeszcze nie wiesz, co to Google Discover lub jak w pełni wykorzystać aplikację Google – ta publikacja jest dla Ciebie! Na przystawkę podstawowe informacje, przydatne zwłaszcza tuż po zainstalowaniu aplikacji Google, a później trochę więcej smaczków dla bardziej wprawionych użytkowników. Sprawdź, czy poruszymy nowe tematy, o których nie słyszałeś wcześniej! Na końcu podsumowanie – dla odbiorców, którzy lubią czytać od tyłu 🙂 Zapraszamy do lektury!

Czym jest Google discover?

Google Discover (do 2018 r. Google Feed)  oferuje wysokiej jakości treści, które potrafi aktywnie dostosować się do zainteresowań użytkownika, wyświetlając dopasowane treści i najnowsze dane. Dla wielu to rzetelne źródło najnowszych informacji ze świata.

Czym różni się Google discover od wyszukiwarki Google?

Różnica pomiędzy usługą Discover a wyszukiwarką Google jest taka, że wyszukiwarka odpowiada na wpisane przez użytkownika hasło z listy zainteresowań wyświetlając wyniki (SERPy – Search Engine Result Page), a funkcja Google Discover podpowiada spersonalizowane treści w sposób automatyczny. Google Discover bazuje na dedykowanym algorytmie, który wykorzystuje takie informacje o użytkowniku jak:

  • historia lokalizacji,
  • historia wyszukiwania w przeglądarce,
  • interakcja i zaangażowanie na poszczególnych stronach internetowych,
  • “moja aktywność” z innych usług Google (np. gmail, kontakty, zdjęcia, kalendarz, mapy, notatki).

Po przetworzeniu zebranych informacji system próbuje w jak najlepszy sposób dotrzeć do internauty, tworząc dedykowany pakiet treści w formie:

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  • artykułów,
  • wiadomości ze świata,
  • wyników meczów (także na żywo),
  • poradników,
  • ciekawostek,
  • materiałów wideo,
  • ostrzeżeń i alertów np. IMGW.

Tym usługa Discover różni się także od stron Google News. Dostarczany użytkownikowi evergreen content nie pochodzi jedynie z serwisów informacyjnych i nie są to wiadomości z ostatniej chwili. Mogą to być strony o różnej formie przedstawiania treści i zakresu tematów tytułów stron, które są „segregowane”. Wykorzystuje się do tego sztuczną inteligencję, która pomaga trafiać w zainteresowania internautów.

Pokazuj treści, które zainteresują użytkowników

Karta Google discover – co zawiera?

Wiecznie zielone treści, wyniki na żywo, powiadomienia czy newsy. Karta Discover składa się z nagłówka, grafiki oraz informacji z kiedy i jakiego źródła pochodzi artykuł kierowany do użytkowników. Na ekranie klasycznej wielkości smartfona użytkownik zobaczy zazwyczaj dwa newsy. Po przesunięciu palcem ekranu w dół pojawiają się kolejne. Każdą informację można oznaczyć serduszkiem (aby uzyskiwać więcej powiadomień tego typu i zwiększyć szanse, że będzie się zawsze na bieżąco), udostępnić lub określić jako mało interesującą, co pozwoli jeszcze lepiej dostosować usługę do naszych potrzeb.

Jak włączyć Google discover i dostosować kartę Discover?

Usługa karty Discover dostępna jest dla użytkowników:

  • w aplikacji Google, 
  • w przeglądarce na telefonie lub tablecie z systemem Android
  • w niektórych urządzeniach, gdzie wystarczy przesunąć palcem w prawo, gdy znajdujemy się na ekranie głównym.

Google discover – dobrze wiedzieć…

Bardzo przydatną funkcją w Discover jest dostosowanie pojawiających się informacji do interesujących użytkownika tematów, bez konieczności ich wyszukiwania. Usługa umożliwia wybór powiadomień, a także wykluczenie niechcianych wpisów lub źródeł.

Karta Discover - dostosowanie do potrzeb

Jak dostosować kartę Discover do swoich potrzeb? Nic prostszego. Jeśli masz włączoną w swoim smartfonie “aktywność w internecie i aplikacjach” (po kliknięciu w aplikacji Google na swoje zdjęcie profilowe lub inicjał i wejściu w “Twoje dane w wyszukiwarce”) wyszukaj “Ustawienia” -> Kanały i Zainteresowania -> Twoje zainteresowania. W tamtym miejscu możesz sprawdzić listę stworzoną przez Google oraz dowolnie ją modyfikować.

Warunki do pojawienia się w Google Discover

Google twierdzi, że aby mieć szansę pojawić się w usłudze Discover należy przestrzegać kilku najważniejszych punktów związanych z podstawowymi zasadami. Content na stronie musi być zgodny z polityką treści, w której zabrania się:

  • wprowadzania użytkownika w błąd między innymi za pomocą manipulacji;
  • propagowania nienawiści, przemocy, okrucieństwa, terroryzmu;
  • używania wulgaryzmów;
  • tworzenia jednoznacznie seksualnego kontekstu;
  • tworzenia treści medycznych.

Wymienione wyżej działania są kategorycznie zabronione, co oczywiście nie dziwi. Każdy szanujący się serwis nie pozwoli sobie na utratę reputacji na rynku poprzez tworzenie niedozwolonych treści. Zatem na czym warto się skupić, aby zbudować przewagę nad konkurencją i zaistnieć na karcie Discover? 

Pokazuj tylko wartościowe i ciekawe treści!

Przygotowaliśmy praktyczną checklistę wraz z poradami, które pomogą sprawdzić lub zmodyfikować omawiane działania. Przeanalizuj najważniejsze wytyczne i sprawdź, czy Twoja strona jest gotowa na pozyskanie ruchu z omawianej funkcji na koncie Google!

Responsywność i szybkość działania strony głównej

W Polsce usługa Google Discover przeznaczona jest tylko dla urządzenia mobilnego. Z tej przyczyny strona dopasowana pod smartfony to podstawa. Pamiętaj o najczęstszych błędach, które mogą obniżyć ocenę algorytmu responsywności strony:

  • treść szersza niż ekran,
  • mała czcionka, która utrudnia czytanie tekstu,
  • elementy klikalne zbyt blisko siebie.

Nie mniej istotna jest szybkość działania. Jest to jeden z ważniejszych czynników, który ma wpływ na funkcjonowanie Twojej strony nie tylko dla Discover, ale także dla robotów Google i przede wszystkim użytkowników!

Czy wiesz, że… 

Niemal 70% Klientów przyznaje, że wolny czas ładowania witryny ma wpływ na ich decyzje związane z dalszym korzystaniem ze strony. Niezależnie od tego, jak wysokiej jakości treści i informacje na dany temat będziesz serwować, narzędzia Discover wymagają ich szybkiego zaserwowania zdecydowanemu użytkownikowi!

Ewentualne błędy wskaże Ci Google Search Console, pod które możesz podpiąć konto Google. Wystarczy, że z lewej strony w menu klikniesz „Obsługa na urządzeniach mobilnych” lub „Podstawowe wskaźniki internetowe”  – narzędzie przedstawi ewentualne problemy związane z responsywnością lub prędkością ładowania podstron. Przydatna może okazać się także technologia AMP, czyli Accelarated Mobile Pages, o której więcej na oficjalnej stronie https://amp.dev/

Publikuj ciekawą i najbardziej trafną treść, w porównaniu do innych stron

Brzmi trywialnie, ale autorzy treści wiedzą, że to chyba najtrudniejsza rzecz do wykonania. Budowanie rzetelnego i skierowanego do danej grupy odbiorców contentu to proces długotrwały. Dla Google ważna jest wartościowa i wiarygodna treść podążająca za trendami i przyjętą tematyką, która nie jest odtwarzana z innych portali. Zdecydowanie nie może to być ściana tekstu, której nikt do końca nie przeczyta. 

Bogaty i oryginalny content to taki, który będzie zawierał:

  • wnikliwe analizy,
  • raporty potwierdzone badaniami,
  • ciekawe wnioski i podsumowania,
  • infografiki,
  • cytaty,
  • poprawną stylistykę, gramatykę i interpunkcję,
  • uporządkowaną treść – opisowy tytuł, śródtytuły, akapity, wypunktowania.

Aby zaistnieć w Google Discover, warto tworzyć na swojej stronie także wiecznie zielone treści, które można nazwać evergreen content, czyli trwałe, przynoszące regularnie nowych użytkowników na stronę. Są to teksty, które rzadko tracą na aktualności i zawsze będą przydatne dla danej grupy odbiorców. Mogą to być:

  • artykuły branżowe,
  • poradniki,
  • najczęstsze pytania i odpowiedzi (FAQ),
  • opisy produktów.

Materiały pojawią się na Twojej stronie? To nie oznacza końca pracy nad nimi! Treść publikowane w internecie można co pewien czas lekko zmodyfikować, dodać nową treść lub oryginalne zdjęcia, gdy uznamy, że content stracił na aktualności, a my walczymy o uzupełnienie ruchu. Nie wolno jednak odchodzić od tematu, zmieniać adresu URL czy wykorzystywać na innych stronach.

Wygeneruj wysoki wskaźnik E-A-T

Doświadczenie, autorytet, wiarygodność, czyli E-A-T (Expertise-Authoritativeness-Trustworthiness) to trzy wskaźniki w internecie, na które bardzo dużą uwagę zwraca algorytm Google, szczególnie w przypadku funkcji Discover. Co dokładnie oznaczają? Odnoszą się do zbudowanego zaufania wśród robotów sieciowych i użytkowników dla całego serwisu. Miernikami są takie czynniki jak:

  • długość istnienia serwisu i pozytywna historia domeny,
  • rosnąca popularność strony,
  • szyfrowanie danych klientów, czyli zabezpieczenia takie jak SSL,
  • niezawodność funkcjonowania (rzadkie błędy wywołane przez serwery)
  • częste aktualizacje contentu.

Można zauważyć, że powyższe czynniki to must-have dla każdej strony internetowej także pod kątem SEO.

Wskaźnik E-A-T odnosi się również do autorów tekstów, którzy muszą być zweryfikowani w co najmniej kilku wpisach i uznani za eksperta w danej dziedzinie. W tej ocenie mogą pomóc recenzje osób korzystających z serwisu i generujących wyświetlania. Warto zatem dać możliwość komentowania lub oceniania artykułu (za pomocą gwiazdek 1-5).

Warto wzmacniać wiarygodność tworzonych materiałów za pomocą dodania daty wpisu, imienia i nazwiska autora (wraz z krótkim opisem jego działalności).

Zadbaj o tytuł oddający istotę treści

Tytuł jest jednym z ważniejszych elementów każdego artykułu, poradnika czy newsa. Co ważne, jest bardzo mocno brany pod uwagę przez roboty sieciowe. O ile w SEO warto używać w tytułach słowa kluczowe, o tyle w Discover nie. Według oficjalnych zaleceń Google nie powinien on wywoływać skrajnych emocji, takich jak niezdrowa ciekawość, podniecenie czy oburzenie. Najprościej rzecz ujmując – unikaj clickbaitów i twórz tytuły odpowiadające contentowi.

Wykorzystaj swoje kanały komunikacji do promocji wpisów

Jeśli działasz także w social mediach, postaraj się wybrać najciekawsze i najlepsze artykuły, aby je wypromować. Linkowanie czy udostępnianie wpisu w kilku kanałach pomoże dotrzeć do większej liczby odbiorców. Dostrzeże to z pewnością algorytm Google i być może uzna Twoją treść za jeszcze bardziej wartościową, ukazując ją np. w karcie Discover.

Przygotuj dedykowaną grafikę

Kolejnym ważnym elementem w drodze do zaistnienia w Google Discover jest odpowiednia grafika. Gigant z Mountain View zaleca umieszczanie w swoich materiałach obrazów o wysokiej rozdzielczości (min. 1200 pikseli szerokości). Konieczne będzie użycie ustawienia max-image-preview:large lub technologii AMP. 

Pamiętaj…

Zdecydowanie lepiej będzie ocenione oryginalne zdjęcie zrobione przez właściciela serwisu odpowiadające treści niż losowe zdjęcie z darmowych portali stockowych czy użycie loga witryny jako obrazu.

Dlaczego grafika jest tak ważna? Odpowiedź można zobaczyć na karcie Discover. Obrazki zajmują zdecydowaną większość wyświetlacza na każdym telefonie.

Spełnienie wytycznych powinno doprowadzić do tego, że Twoja witryna spodoba się użytkownikom i zaistnieje w Discover. Nie ma jednak w 100% sprawdzonego sposobu, aby tam się znaleźć. Trendy są bardzo zmienne i dynamiczne, co sprawia, że potrzeba wiedzy na ten temat i trochę szczęścia. Warto korzystać z takich narzędzi jak Google Trends, Senuto czy Semstorm, aby być na bieżąco.

Pamiętaj, że zwracanie uwagi na powyższe wskazówki i dostosowanie contentu strony internetowej do potrzeb użytkownika to droga, którą musisz podążać.

Jak sprawdzić ruch, jaki generuje strona z Google Discover?

Ruch pochodzący z Google Discover, jaki generuje strona można sprawdzić w darmowym narzędziu – Google Search Console.

Gdy Twoja strona jest podłączona pod GSC i spełni minimalną wartość dotyczącą wyświetleń w omawianej funkcji, w lewym menu powinna pojawić się nowa opcja w sekcji „Skuteczność” o nazwie „Discover”.

Google discover - przykład

Jak widać na omawianym przykładzie z GSC, strona pozyskała ruch przez wartościowe artykuły, które wyświetliły się na liście wyszukiwania wyszukiwarki Google. Pod wykresem można sprawdzić, które artykuły wygenerowały kliknięcia i wyświetlenia.

Podsumowanie – czy warto pojawić się w Discover?

Zdecydowanie warto walczyć o wyświetlania treści, wpisujących się na listę zainteresowań, którą ma użytkownik. Funkcja Discover to jedna z najbardziej rozwiniętych usług od Google. Internauci korzystają z niej za darmo, dostając spersonalizowane wiadomości, poradniki czy inne przydatne materiały odpowiadające zainteresowaniom i poziomowi wiedzy. 

Google Discover jest produktem ukierunkowanym na potrzeby użytkownika i w bardzo jasny sposób ukazuje politykę prowadzoną przez giganta z Mountain View na kolejne lata. Dążenie do powszechnej i sprawdzonej informacji jest bardzo istotne, stąd wprowadzenie pewnych ograniczeń związanych z charakterem treści. 
Serwisy, które potrafią zainteresować internautów swoim contentem mają większą szansę zaistnieć na karcie Discover, zdobywając dzięki temu cenny ruch i szerszą bazę nowych klientów.  Aby tak się stało, nie można zapomnieć o responsywności serwisu, oryginalnych grafikach i dbaniu o wskaźniki E-A-T. Bądź cierpliwy, a z efektów na pewno będziesz zadowolony!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany