Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Brak komentarzy

Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy?

Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy? - zdjęcie nr 1

Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy

Pomysł na sklep internetowy jest. Platforma e-commerce wybrana. Produkty wprowadzone do systemu. Wszystko działa, tylko… klientów brak? Aby w e-sklepie panował ruch, musisz zadbać o jego odpowiednią widoczność. Podstawa to skuteczna reklama. Czyli jaka? Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy? Podpowiadamy!

Samo stworzenie sklepu internetowego to wyjątkowo ciężka praca – nawet, jeśli ograniczasz się do prowadzenia go w modelu dropshippingowym. Jednak, mimo wszystko, nawet najlepiej zaprojektowany i wykonany sklep internetowy nie stanie się z dnia na dzień widoczny dla wyszukiwarek ani rozpoznawalny wśród klientów. Aby to się wydarzyło, potrzebna jest reklama. Tu nie da się pójść drogą na skróty. Od razu warto podkreślić, że efekty promocji e-sklepu są najlepiej widoczne w perspektywie długofalowej i trzeba się często uzbroić w cierpliwość. Ale ta cierpliwość popłaca – zwłaszcza, jeżeli kampania jest prowadzona w przemyślany i spójny sposób.

Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy?

Zastanawiasz się, jak podejść do tematu reklamy sklepu internetowego? Przede wszystkim: zanim zaczniesz działać, zaplanuj, co zrobisz. Zwłaszcza, że w wirtualnym świecie czeka na Ciebie cała moc narzędzi, które mogą posłużyć do reklamy sklepu internetowego. Jeśli jednak pochopnie zainwestujesz w reklamę, bez wcześniejszego określenia podstaw, może się okazać, że zamiast zyskać… stracisz tylko wydane na kampanię środki.

Jak tego uniknąć? Określ precyzyjnie założenia kampanii, zanim przejdziesz do wyboru kanałów, którymi będzie prowadzona promocja, a także treści komunikatów, jakie mają „iść w świat”. 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Co konkretnie trzeba określić, zanim zacznie się reklamować?

Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy? - zdjęcie nr 4
grupa docelowa sklepu internetowego
  1. Jaka jest Twoja grupa docelowa?

Do kogo kierujesz swoją ofertę? Czy są to odbiorcy w konkretnym przedziale wiekowym? Określonej płci? Ze specyficznymi zainteresowaniami i stylem życia? A może chcesz dotrzeć do bardzo szerokiej grupy klientów? Im precyzyjniej zdefiniujesz swój target, tym łatwiej będzie Ci planować komunikację i tym lepiej zainwestujesz środki. W tym celu:

  • stwórz persony reprezentujące grupy docelowe odbiorców Twoich produktów – nadaj im symboliczne imiona i nazwiska, określ ich orientacyjny wiek, potrzeby, zainteresowania, oczekiwania oraz ewentualne obiekcje, a nawet dodaj przykładowe zdjęcia,
  • zastanów się, jak produkty, które chcesz sprzedawać, mają rozwiązywać ich codzienne problemy,
  • zastanów się, jakiego typu styl komunikacji będzie odpowiedni w reklamie – czy bardziej „oficjalny” i neutralny, czy może „wyluzowany” i odważny?

To wszystko ma znaczenie!

  1. DNA marki

Wiesz co i komu chcesz sprzedawać? Trzeba jeszcze określić, jaki wizerunek będzie miała Twoja marka. Jakie skojarzenia ma budować u odbiorcy? Z czym ma być przez niego wiązana? Z prestiżem? A może z niskimi cenami i szybką dostawą? Z wysokiej jakości produktami? A może z towarami „egzotycznymi”, niedostępnymi w Polsce stacjonarnie? To będzie miało przełożenie zarówno na sposób prowadzenia reklamy, jak i wybrane kanały komunikacji.

  1. Cele kampanii reklamowej

Co będzie celem prowadzonej akcji promocyjnej? Jeśli dopiero zaczynasz działalność w branży e-commerce, musisz przede wszystkim uświadomić potencjalnym klientom to, że istniejesz na rynku, a w kolejnym kroku wzbudzić ich zaufanie. Dopiero potem kampania będzie się kierowała w stronę promocji konkretnych produktów i prowadziła bezpośrednio do konwersji. Najczęściej musisz przejść wszystkie te etapy, aby stopniowo zacząć poszerzać portfel klientów – i to nie tych jednorazowych, ale takich, którzy będą wracać raz po raz i rekomendować Twoje usługi przyjaciołom.

Rozpocznij więc od określenia kluczowego założenia kampanii. Gdy to będzie gotowe, przyjdzie czas na zdefiniowanie celów szczegółowych. Może to być np. wzrost ruchu na stronie internetowej sklepu, pozyskanie leadów sprzedażowych, czy też wzmocnienie sprzedaży konkretnego produktu. Od tego, jaki kierunek działania sobie wyznaczysz, będzie zależało to, jakie narzędzia i kanały zostaną wykorzystane podczas kampanii.

  1. Budżet
Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy? - zdjęcie nr 5
budżet kampanii reklamowej sklepu internetowego

Ile środków możesz przeznaczyć na kampanię reklamową? Pamiętaj: na promocję nie warto ograniczać wydatków, ponieważ to… bardzo pozorne oszczędności. Dlaczego? Zastanów się przez chwilę, gdzie Ty kupujesz? W sklepach, których oferty są łatwo dostępne i widoczne na dłoni, prawda? Ta widoczność nie zbuduje się sama! Jeżeli nie powiesz światu o swoim sklepie, to nikt o nim nie usłyszy i go nie znajdzie.

Niemniej jednak, nie istnieje coś takiego jak nieograniczony budżet na reklamę. Warto z góry wiedzieć, ile pieniędzy może zostać zainwestowane w realizacji konkretnej kampanii.

W jaki sposób promować sklep internetowy?

Wiesz już, po co będziesz reklamować swój e-sklep, do kogo chcesz się zwrócić i za ile? Teraz czas dobrać narzędzia, przy pomocy których będziesz prowadzić kampanię. Decyzja wcale nie jest prosta, ponieważ – jak już wspomnieliśmy – liczba opcji jest doprawdy solidna. Ważna podpowiedź: nie musisz korzystać ze wszystkich dostępnych opcji w czasie jednej kampanii. Dobierz te, które będą pasować do założeń akcji promocyjnej lub wybierz te, które przy ograniczonym budżecie mogą potencjalnie okazać się najsensowniejsze.

Jak? Przykładowo, bardzo duży sklep internetowy, któremu zależy na ogromnych zasięgach, może pomyśleć o reklamie z wykorzystaniem kanałów ATL, np. prasy, radia, a nawet telewizji. To jednak rozwiązanie przede wszystkim dla największych graczy na rynku e-commerce. Ci, którzy funkcjonują na nieco węższą skalę, postawią na promocję głównie w Internecie.

Gdzie zatem się promować? Podstawowa zasada, którą zawsze warto mieć „z tyłu głowy”, to: bądź tam, gdzie są Twoi klienci. Czyli gdzie? Oto przegląd narzędzi, które dobrze wziąć pod uwagę.

System reklamowy dostarczany przez giganta z Mountain View to absolutna podstawa reklamy internetowej. Dlaczego? Mówiąc najprościej: ponieważ z Google korzystamy wszyscy, a platforma daje niezwykle szerokie możliwości promowania się. Dzięki niej możemy reklamować się w wyszukiwarce, sieci reklamowej Google na YouTubie i w wielu innych miejscach. Pozwala ona tworzyć między innymi reklamy kontekstowe, czyli takie nawiązujące do wcześniejszych wyszukiwań odbiorcy czy jego zainteresowań – a to znacząco zwiększa skuteczność przekazu. Po co dokładniej możesz sięgnąć?

  • Linki sponsorowane

Gdzie odbiorcy szukają produktów, które chcą kupić? Bardzo często rozpoczynają polowanie na nie od wpisania hasła w wyszukiwarkę Google, a potem… klikają w pierwsze wyniki wyszukiwania. Jednak ponad nimi wyświetlają się linki sponsorowane. Obecność Twojego sklepu w tej sekcji zwiększy szanse na to, że to właśnie jego oferta zostanie sprawdzona w pierwszej kolejności. Klienci rzadko odróżniają reklamę od wyników organicznych, a nawet jeśli, to i tak przecież są bardzo dobrze targetowane reklamy kontekstowe, a reklamującym zależy, by osoba, która je kliknęła dokonała zakupu. Jeżeli reklama zostanie ustawiona źle, wówczas po prostu przepalą budżet.

  • Google Zakupy

W ostatnich latach Google udoskonaliło narzędzia reklamowe i dziś jedną z najciekawszych propozycji dla e-commerce jest „karuzela” produktów wyświetlana w wynikach wyszukiwania – ze zdjęciami i cenami produktów. Taki mini katalog z propozycjami promowanych sklepów zwiększa prawdopodobieństwo, że odbiorca kliknie Twoją reklamę, a następnie dokona zakupu!

  • Reklamy zewnętrzne

Google Ads to również reklamy wyświetlane na zewnętrznych portalach różnego typu (np. onet czy wp) – w postaci banerów. Są to tak zwane kampanie w sieci reklamowej Google. Ten format, jeszcze jakiś czas temu dyskredytowany, choćby z uwagi na to, że wielu internautów blokowało reklamy banerowe, dziś wraca do łask. I to z dwóch powodów. Po pierwsze, coraz więcej portali internetowych z sieci reklamowej Google wprowadza rozwiązania technologiczne uniemożliwiające blokowanie reklam lub prosi swoich użytkowników o ich wyświetlanie (to działa!). Po drugie, powszechnie stosuje się reklamy remarketingowe, które są znacznie efektywniejsze. W czym rzecz? W kampaniach remarketingowych odbiorca na banerach widzi spersonalizowane reklamy kontekstowe, które prezentują np. oglądane przez niego uprzednio produkty. Takie nieustanne przypomnienia mogą mieć bardzo dużą moc perswazyjną!

Narzędzia Google Ads – o ile kampania jest prowadzona przez specjalistę z odpowiednimi kwalifikacjami – mogą przynieść bardzo dobre rezultaty krótko- i długofalowe. Mimo że konfiguracja kampanii jest pozornie bardzo prosta, w rzeczywistości nad jej przebiegiem powinni czuwać specjaliści – zadbają o to, aby każda złotówka włożona w promocję zapracowała na siebie i przyniosła oczekiwane ROI. W przypadku Verseo optymalizacja kampanii powierzona jest nie tylko specjaliście, ale i naszych algorytmom samouczącym, które wprowadzają nawet tysiące zmian na dobę. Ta optymalizacja kampanii sprawia, że inwestujesz środki w czasie i miejscu najbardziej do tego odpowiednich.

Media społecznościowe

Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy? - zdjęcie nr 6
Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy w social mediach

Jeśli reklama e-commerce w mediach społecznościowych, to oczywiście przede wszystkim Facebook. Portal założony przez Marka Zuckerberga stał się dziś źródłem informacji i rozrywki, a także poszukiwania inspiracji. Dlatego warto tutaj być i promować swój e-sklep. W jaki sposób?

Po pierwsze, wykorzystaj w pełni potencjał, jaki dają darmowe rozwiązania. Przede wszystkim więc prowadź fanpage swojego e-sklepu. Regularne, angażujące posty pozwolą Ci zbudować określone audytorium, które z czasem będzie rosnąć.

To jednak nie wszystko. Na Facebooku możesz skorzystać z szerokiej gamy narzędzi reklamowych. Do dyspozycji są m.in.:

  • promocja postów – tak, aby wyświetlały się w news feedzie osób z Twojej grupy docelowej,
  • klasyczna reklama banerowa,
  • reklama w postaci karuzeli produktów – z przekierowaniem bezpośrednio do e-sklepu,
  • reklama video, wyświetlana w trakcie prezentacji materiałów filmowych na portalu.

To głównie z tych narzędzi będzie korzystać sklep internetowy. Podobnie jak Google, tak i Facebook daje możliwość ustalenia celu prowadzenia kampanii oraz dogodnej konfiguracji pozostałych detali. Łatwo jest też śledzić wyniki, jakie osiąga dany komunikat. Regularny monitoring rezultatów pozwala wdrożyć ewentualne poprawki w kampanii lub wyciągnąć wnioski na przyszłość. W zależności od branży, również remarketing na Facebooku może okazać się bardzo skuteczny i warto, by chociaż w podstawowych zakresie uzupełniał działania prowadzone przy pomocy Google Ads.

Pamiętaj, że reklama e-sklepu w mediach społecznościowych to niekoniecznie tylko Facebook. W zależności od profilu prowadzonej działalności możesz również docierać do swoich potencjalnych klientów np. na Instagramie (zwłaszcza w branżach związanych z lifestylem), a nawet na LinkedIn (zwłaszcza, jeśli sprzedajesz produkty przeznaczone bardziej dla klientów biznesowych). Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy z wykorzystaniem mediów społecznościowych? Na to pytanie udzieli Ci odpowiedzi np. specjalista marketingu internetowego.

YouTube

Czy YouTube to dobry kanał promocji dla sklepu internetowego? W wielu przypadkach tak. A jak promować się w tym medium? Jedną z opcji reklamy na YouTube jest publikacja video, które będą się wyświetlały w trakcie filmików oglądanych przez użytkowników. Trzeba jednak pamiętać, że tu trzeba postawić na krótkie, kilkusekundowe komunikaty – zwłaszcza, że odwiedzający portal najczęściej „przeklikują” reklamy, gdy tylko jest to możliwe.

Reklamy na YouTube to jednak nie jedyna forma promocji w tym medium. Coraz częstszym rozwiązaniem stosowanym przez sklepy internetowe jest tzw. influencer marketing. W dużym skrócie chodzi o podjęcie współpracy z twórcą prowadzącym popularny kanał YouTube i zalokowanie marki sklepu w jego materiale. W tym modelu działają np. sklepy internetowe z kosmetykami. Współpraca może przyjąć wiele postaci. Influencer może:

  • wspomnieć w materiale o aktualnej promocji w danym e-sklepie,
  • polecić zakupy w serwisie,
  • zaproponować swoim odbiorcom specjalny kod zniżkowy, uzyskany w programie afiliacyjnym,
  • podlinkować produkty wykorzystane w opublikowanym filmiku, a dostępne na stronie e-sklepu.

Umiejętnie i nienachalnie przeprowadzona kampania może zaowocować szybkim oraz znaczącym wzrostem ruchu w e-sklepie. Trzeba jednak pamiętać, że aby takie efekty utrzymywały się długofalowo, należy regularnie powtarzać współpracę z influencerami.

Jeszcze inna możliwość, jaką daje YouTube, to… samodzielne prowadzenie przez sklep kanału z filmikami. Co może na niego trafiać? W przypadku e-sklepu najlepiej sprawdzą się konkretne poradniki branżowe. Wartościowe filmy dotrą do szerszego grona odbiorców, przez co zadziałają na niwie wizerunkowej oraz sprzedażowej. Mogą one przynosić porównywalne zwiększenie świadomości marki co reklamy na YouTube.

Allegro Ads i Amazon Ads

Jeżeli prowadzisz swój sklep również korzystając z dużych platform sprzedażowych, takich jak Allegro czy Amazon, możesz rozważyć płatną promocję w tych serwisach. Umiejętne wykorzystanie potencjału Allegro Ads i Amazon Ads pozwoli na zwiększenie liczby transakcji.

Czy wymienione przed chwilą miejsca, gdzie najlepiej promować sklep internetowy, to jedyne kanały, z jakich można skorzystać? Nie! Istnieje jeszcze cała gama narzędzi z obszaru inbound marketingu oraz PR-u, na które warto zwrócić uwagę. Pewne jest jedno: strategię kampanii warto opracować i wdrożyć z rozsądkiem, najlepiej pod okiem specjalistów. Wówczas przebiega w uporządkowany, a nie chaotyczny sposób, a przede wszystkim – przekłada się na pożądaną konwersję.

Na sam koniec pozostawiłam sobie kwestię pozycjonowania sklepów internetowych. Długofalowo jest to zazwyczaj najtańsza metoda pozyskiwania nowych klientów. Spośród jednak wszystkich form reklamowych, ma ona jednocześnie najbardziej „inwestycyjny” charakter. Inwestując środki dzisiaj, możesz to odczuć dopiero za 3 czy np. 6 miesięcy. Dlatego – mimo, że większość ludzi nie zakłada sklepów z myślą o działaniu np. tylko przez rok – to i tak większość z nich decyduje się na pozycjonowanie dopiero po jakimś czasie. Nie można jednoznacznie stwierdzić, że to błąd. Każdy inwestor chce osiągać zwroty możliwe szybko i może to realizować za pomocą np. reklamy Google Ads. Jeżeli jednak na początku dysponujesz nieco większym budżetem na reklamę, wówczas na pewno warto poprowadzić swój marketing dwutorowo i oprócz tego co „teraz”, pomyśleć o tym co „później”. Sensowność inwestycji w pozycjonowanie – w odniesieniu do Twojego budżetu i potrzeb, również pomoże Ci określić specjalista – w tym przypadku pozycjoner.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany