Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Skuteczny email marketing

Czy denerwowałeś się kiedyś na liczbę wiadomości w swojej skrzynce e-mail? Złościłeś się na SPAM, bezsensowne newslettery i treści, które sobą prezentowały? Pewnie tak. Mimo to wciąż wielu specjalistów od marketingu poleca mailing jako skuteczną formę reklamy i pokazuje dane, według których newslettery zwiększają sprzedaż. Jak oni to robią? Czy też chcesz stosować skuteczny email marketing? W takim razie zapraszamy do przeczytania artykułu – pokażemy, na czym to polega i jak stworzyć newsletter, który powali Twoich klientów na kolana, a Tobie zapewni… zysk!

Mailing a SPAM

Źle przygotowany e-mail może trafić do folderu SPAM. W celu rozróżnienia wartościowych maili od spamu filtry antyspamowe stosują specjalny algorytm. Biorą pod uwagę między innymi:

  • długość wiadomości,
  • zawartość maila (treści pornograficzne, w tym słowa kluczowe typu sex, 100% free),
  • stosunek grafik do tekstu,
  • liczbę odbiorców,
  • temat wiadomości.

Filtry antyspamowe biorą oczywiście pod uwagę także inne czynniki, jednak to są najważniejsze z nich. Następnie algorytm daje każdemu z nich określoną liczbę punktów – gdy przekroczą one pewien próg, wiadomość trafia do folderu SPAM.

Nie da się jednoznacznie powiedzieć, jak dokładnie działają te algorytmy i co należy robić, by wiadomość nie trafiła do spamu. Filtry antyspamowe są na bieżąco łatane i udoskonalane, a algorytm zmienia się błyskawicznie w związku z aktywnymi działaniami spamerów oraz wyłudzaczy danych.

Według danych z RedLink, aż 50% wiadomości mailingowych trafia do spamu. Co zrobić, by Twój newsletter nie podzielił losu źle napisanych maili?

Spraw, by Twój email marketing był skuteczny!

Utrzymanie zadowolenia klientów jest kluczowe w przypadku każdego biznesu. Im bardziej zadowolony będzie subskrybent Twojego newslettera, tym masz większe szanse, że nie będzie on odruchowo kasował Twoich wiadomości. Notoryczne kasowanie wiadomości może powodować kwalifikowanie niektórych newsletterów jako SPAM. Co więcej – niektórzy użytkownicy, zirytowani mailingiem sami oznaczają go jako wiadomości spamerskie. W jaki sposób możesz zwiększyć dostarczalność Twoich maili?

  • Pogrupuj odbiorców i zadbaj o to, by dostarczać dopasowane do nich oferty.
  • Wysyłaj tylko takie oferty, które realnie odpowiadają na zapotrzebowanie Twoich subskrybentów.
  • Nie spamuj 😉 Starannie wybieraj czas wysyłki newslettera i staraj się nie wysyłać go za często.
  • Zachęcaj do kliknięcia jeszcze przed otwarciem.
  • Nie trzymaj subskrybentów na siłę – pozwól im zrezygnować z newslettera.

Skuteczny email marketing: 7 prostych zasad do sukcesu

Zachęcaj do działania jeszcze przed otwarciem!

FreshMail, jeden z systemów do e-mail marketingu, przebadał 10 miliardów wiadomości. W raporcie, firma wykazała, że maile z tematami, zawierającymi od 1 do 3 słów uzyskują największy Open Rate, czyli wskaźnik otwarć wiadomości. Krótkie tytuły są ciekawsze, zwykle też wyróżniają się na tle innych.

Pamiętaj, żeby co jakiś czas zmieniać liczbę słów w wiadomości. Odbiorcy szybko się przyzwyczajają do konkretnych form. Zaskakuj ich!

Sprawdzaj, kto otwiera Twoje maile!

Najpopularniejsze systemy do wysyłania newsletterów, jak FreshMail, MailChimp czy Lead Liaison pokażą Ci, kto otwiera Twoje maile. Po co wysyłać newsletter osobom, które od roku nie otworzyły ani jednego e-maila od Ciebie? Zadbaj o to, by lista subskrybentów zawierała osoby, które faktycznie są zainteresowane tym, co im wysyłasz.

5 najpopularniejszych systemów mailingowych:

  • FreshMail,
  • MailChimp,
  • Lead Liaison,
  • GetResponse,
  • MailerLite.

Podziel klientów na grupy docelowe – segmentuj!

Segmentacja subskrybentów to podstawa. Najpierw podziel swoją bazę klientów na konkretne grupy docelowe, a następnie na podstawie analizy danych (jak np. aktywność użytkowników) wybierz grupy, które: regularnie czytają Twoje wiadomości, klikają w linki, które wysyłasz, mogą zostać Twoimi potencjalnymi klientami (np. na podstawie danych historycznych). Na tej podstawie dopasuj treść maili do zachowań konkretnych grup odbiorców. Pamiętaj także o tym, by pogrupować odbiorców ze względu na dostawców hostingu poczty e-mail. Reklamy na tlenie czy WP są filtrowane i wyświetlane zupełnie inaczej, niż reklamy na Gmailu. Tylko w 2019 roku na Gmailu zarejestrowało się ponad miliard nowych kont. Wszystko dlatego, że reklamy tam są nienachalne, skuteczne i bardzo efektywne, a system doskonale filtruje SPAM.

Możesz pogrupować klientów na podstawie: dokonanych u Ciebie zakupów, aktywnego otwierania wiadomości czy informacji, które zostawili, zapisując się do newslettera (płeć, wiek, wykształcenie).

Wykorzystaj dane, które odbiorcy Ci udostępnili – personalizuj!

Subskrybenci potrafią zostawić bardzo dużo danych na swój temat przy zapisywaniu się do newslettera. Oprócz tego systemy do e-mail marketingu dostarczą Ci kolejnych danych, które musisz zanalizować, by prowadzić skuteczny e-mail marketing. Są to między innymi:

  • dostarczalność,
  • otwieralność,
  • klikalność w CTA.

Na tej podstawie określisz, które grupy docelowe są uśpionymi leadami, a które chętnie wracają do Ciebie po zakupy (dla takich osób warto przygotować coś dodatkowego, jak np. rabaty dla stałych klientów) czy po prostu lubią czytać wiadomości od Ciebie, ale nie klikają w linki. Oprócz tego same dane demograficzne dostarczą Ci ogromnej wiedzy na temat swoich subskrybentów.

Na podstawie zebranych danych spersonalizuj tytuły, treści, grafiki oraz CTA. Przewiduj, co może spodobać się konkretnym grupom, a także wykorzystuj dane z ogólnopolskich raportów na temat zachowań zakupowych poszczególnych segmentów. Dzięki temu skuteczniej trafisz w ich potrzeby i gusta oraz preferencje.

Pisz prosto i zwięźle, ale też chwytliwie!

Współczesny odbiorca jest zmęczony liczbą komunikatów i informacji, które go otaczają. Postaraj się ograniczyć treść i grafiki w swoich wiadomościach – przekaż subskrybentom najważniejsze informacje, które mogą ich zainteresować. Staraj się jednak nie robić tego zbyt nachalnie. Ogranicz komunikat do jednej lub maksymalnie dwóch ważnych informacji. Trzy lub więcej różnych informacji mogą sprawić, że odbiorca nie zapamięta najważniejszej rzeczy, którą chciałeś mu przekazać.

Pamiętaj o zachowaniu kształtu litery F w przypadku rozmieszczania informacji w wiadomości. Współczesny odbiorca w większości skanuje tekst, a według badań, przeprowadzonych przez dra Philipa Bensona i Davida St Claira z Uniwersytetu w Aberdeen, wzrok czytającego podąża torem, układającym się w literę F.

Daj swoim subskrybentom gratis

Najbardziej lojalnym subskrybentom daj coś gratis. Mogą to być niepublikowane nigdzie porady, grafiki do wydrukowania czy rabaty. Daj im coś, co sprawi, że będą czuli się wyjątkowi, a Twój newsletter zyska miano prestiżowego. Pamiętaj jednak o tym, że im więcej osób dostanie takie gratisy, tym mniej newsletter będzie prestiżowy. Spróbuj na początek uhonorować w tej sposób część subskrybentów (tutaj przyda się segmentacja).

Testuj kampanie i analizuj efekty

Testowanie kampanii mailingowych to absolutna konieczność, jeżeli chcesz prowadzić skuteczny email marketing. Sprawdź przed wysyłką, czy wszystkie elementy wiadomości wyświetlają się prawidłowo, a także czy w treści nie ma błędów. Sprawdź jak wyglądają wiadomości na urządzeniach o różnych ekranach (laptopy, smartfony, tablety). Stwórz kilka wersji tej samej wiadomości i wyślij ją do różnych grup, a następnie zapisuj reakcje subskrybentów na poszczególne wersje wiadomości. Sprawdzaj wskaźnik Open Rate oraz klikalność wiadomości i linków w treści maila. Niski OR może świadczyć o zakwalifikowaniu wiadomości jako SPAM. A może oznaczać również, że tytuł nie zachęcił subskrybentów do otwarcia wiadomości. Z kolei mała klikalność w CTA może oznaczać, że musisz zmienić CTA, bo nie zachęca ono do działania.

Zasada Pareto
Wykorzystaj zasadę Pareto. Według niej 20% nakładu pracy generuje średnio 80% zysków. Przekładając to na skuteczny e-mail marketing oraz subskrybentów łatwo przeliczyć, że 20% regularnych klientów, którzy są zapisani do newslettera, może dać Ci aż 80% zysków z e-mail marketingu. Warto więc zapisać adresy osób, które regularnie klikają w linki i kupują u Ciebie, żeby ich jakoś nagrodzić za lojalność (segmentacja oraz prestiż).

Czy wiesz już, jak robić skuteczny email marketing?

Skuteczny email marketing opiera się na 7 głównych działaniach, dzięki którym masz szansę na stworzenie listy wartościowych leadów.

Żeby zwiększyć swoje zyski z mailingu, musisz przede wszystkim pamiętać o segmentacji oraz personalizacji treści wiadomości. Oprócz tego zadbaj o to, by odbiorca mógł w każdej chwili wypisać się z newslettera. Testuj, analizuj i nie bój się eksperymentować z wyglądem oraz treścią swoich maili. Może faktycznie jedno słowo okaże się kluczem do sukcesu, by zwiększyć OR oraz klikalność w linki? A może Twoi odbiorcy wolą jednak standardowe tytuły wiadomości? Tego wszystkie dowiesz się, stosując testy oraz analizując wyniki.

Bądź kreatywny, ale nie przesadzaj z nadmiarem informacji. Staraj się zawierać maksimum informacji w minimum treści. Próbuj nowych rzeczy, a także nie bój się dawać swoim subskrybentom tak zwanych gratisów – w podziękowaniu, że są wobec Ciebie lojalni (dowiesz się tego, sprawdzając dane z systemów do mailingu). Postaraj się wyróżnić, a także jak najbardziej odpowiadaj na zapotrzebowania grup docelowych, które utworzyłeś w obrębie osób subskrybujących. No i analizuj, analizuj i jeszcze raz analizuj.

Pomysły na darmowe upominki dla lojalnych odbiorców: dedykowane, krótkie artykuły, które nie będą publikowane nigdzie indziej,wcześniejszy dostęp do nowej oferty,projekty graficzne do samodzielnego wydrukowania,dedykowane oferty,dedykowane zniżki i bony,zaproszenie do akcji specjalnej,zaproszenie do ambasadorstwa/testowania.

1 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.