Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Medic Update – najwięksi wygrani i przegrani marcowej oraz czerwcowej korekty

Medic Update – najwięksi wygrani i przegrani marcowej oraz czerwcowej korekty - zdjęcie nr 1

Medic Update – najwięksi wygrani i przegrani marcowej oraz czerwcowej korekty - zdjęcie nr 2

Medic Update – najwięksi wygrani i przegrani marcowej oraz czerwcowej korekty - zdjęcie nr 3

Spis treści

Czytasz teraz:

Medic Update – najwięksi wygrani i przegrani marcowej oraz czerwcowej korekty

Zamknij

Niespełna miesiąc temu opublikowaliśmy artykuł dotyczący tzw. medic update, czyli zeszłorocznej aktualizacji algorytmów wyszukiwarki Google, która dotknęła przede wszystkim strony z zakresu szeroko pojętej tematyki zdrowotnej. W artykule skupiliśmy się na zobrazowaniu aktualnej sytuacji po kolejnych tzw. korektach oraz podzieliliśmy się naszymi wnioskami na temat tego, w jaki sposób algorytm działa i co bierze pod uwagę.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

W artykule przedstawiliśmy przykłady kilku witryn, na które algorytm wpłynął najmocniej. Są to domeny, które wybraliśmy na podstawie analizy największych graczy na rynku, ale takie rozwiązanie nie obrazuje w pełni sytuacji w serpach. Dlatego też poprosiliśmy o pomoc ekipę Senuto, która przygotowała dla nas bardzo dokładne dane ze wszystkimi domenami z kategorii „Fit&Health”.

Ale od początku

Senuto to narzędzie, z którego chętnie korzystamy podczas codziennej pracy z naszymi klientami. Pozwala nam na monitorowanie witryn, którymi się opiekujemy oraz na podgląd tego, co dzieje się na konkurencyjnych wobec nich witrynach. Zastosowań tego narzędzia jest naprawdę wiele, a opisanie ich wszystkich wymagałoby napisania serii artykułów.

Najbardziej interesuje nas to, że Senuto odpytuje wyszukiwarkę Google na niemal wszystkie popularne zapytania i dzięki temu jest w stanie w pełni monitorować to, co się dzieje ze stronami internetowymi w Polsce. Te właśnie dane pomogą nam w dzisiejszej analizie sytuacji w całej branży medycznej.

Korekta marcowa nazwana „Florida 2”

Na początku marca tego roku Google oficjalnie ogłosiło kolejną korektę Medic Update. Na Zachodzie algorytm dotknął tak dużej liczby stron, że ta aktualizacja została nazwana przez branżę „Florida 2”. Dla tych, którzy nie pamiętają, przypominamy, że pierwsza aktualizacja o nazwie „Florida” została ogłoszona na Florydzie w 2003 roku i była to pierwsza znacząca zmiana silnika wyszukiwarki Google.

Jeżeli spojrzymy na poniższą tabelkę, zobaczymy, że największymi przegranymi tej aktualizacji są duże serwisy należące do dużych grup medialnych. Mowa tu przede wszystkim o poradnikzdrowie.pl, zdrowie.tvn.pl, zdrowie.gazeta.pl i zdrowie.wp.pl. Zaskakujące jest to, że wśród domen, które oberwały znalazł się specjalistyczny serwis mp.pl, który cieszy się dużą renomą. Wśród spadkowiczów może również dziwić obecność takich serwisów jak Fabryka Siły, czy forum Amazonki, które skupiają duże społeczności aktywnych użytkowników.

tabela senuto

Jeżeli chodzi o serwisy, które wzrosły po marcowym updacie, to warto zwrócić uwagę na aptekę apteline.pl. Jest to jedna z wielu aptek, które bardzo zwiększyły swoją widoczność w tym roku. Inne strony, które bardzo wzmocniły się to serwisy specjalistyczne, takie jak np. medicover.pl, medme.pl, czy onkonet.pl. W zestawieniu pojawiło się też kilka stron należących do dużych grup medialnych, ale tylko na chwilę bo czerwcowa korekta okazała się dla nich o wiele mniej łaskawa.

tabela senuto 2

Co nam przyniosła czerwcowa korekta?

Część serwisów, które zanotowały wzrosty w marcu, z pewnością nie jest zadowolona z wyników czerwcowej korekty medyka. Mowa tutaj o takich serwisach jak portal.abczdrowie.pl czy zdrowie.pap.pl. Oba serwisy bardzo mocno urosły w marcu, ale już w czerwcu ten trend odwrócił się, a ich widoczność znacznie się zmniejszyła. Warto zwrócić uwagę na to, że wiele serwisów utraciło część widoczności po obu korektach.

Przeglądając listę stron, które spadły, możemy zauważyć, że duża część z nich była tworzona w tzw. „klasyczny sposób”, czyli przez tworzenie dużej ilości treści i linkowanie „skąd się da”. Taka strategia jeszcze rok temu była bardzo skuteczna, ale w tej chwili nie polecamy nikomu takiego podejścia.

senuto analityka

Jeżeli spojrzymy na listę stron, które zyskały w czerwcu, to zauważymy, że jest też kilka powrotów. Jedną z takich stron jest Fabryka Siły, której marcowy spadek był najprawdopodobniej pomyłką. Fabryka Siły to cieszący się dużą popularnością serwis posiadający sporą grupę stałych użytkowników. Dlatego też marcowy spadek tej strony był dla nas sporym zaskoczeniem.

W czerwcu kolejne wzrosty zanotowały apteki internetowe takie jak nowafarmacja.pl czy allecco.pl. Z kolei serwisy takie jak jak onkonet.pl, czy medme.pl rosły podczas obu korekt. Warto też zwrócić uwagę na największego zwycięzce, czyli serwis mp.pl, który należy do najbardziej zaufanych i renomowanych serwisów w branży.

senuto wiedza

Co wiemy po dwóch ostatnich korektach?

O ile wcześniejsze wersje tzw. medyka mogły wydawać się chaotyczne i nieprzewidywalne, to już dwie ostatnie korekty z marca i czerwca pozwalają na wyciągnięcie sensowniejszych wniosków. Analizując profil linków poszczególnych witryn, widzimy, że do góry idą serwisy, które posiadają dużą liczbę odnośników branżowych. Jeżeli jednak serwis posiadał większość nietematycznych odnośników, to jego widoczność znacznie zmalała.

Coraz ważniejszy staje się autorytet domeny w samej branży. Mowa tutaj przede wszystkim o zapytaniach brandowych, dobrym usability i wartości, jaką dany serwis daje swoim użytkownikom. Serwisy z mało wartościową treścią, pisaną przez copywriterów nieznających się na temacie, już spadły albo spadną przy następnych korektach.

Co najciekawsze, Google zrobiło coś, czego się nie spodziewaliśmy. Jeszcze rok temu nie uwierzylibyśmy, że pojawi się aktualizacja, która uderzy tak mocno w duże serwisy należące do dużych grup medialnych. Tego typu serwisy do tej pory bazowały na dużej liczbie odnośników ze stron z całej swojej grupy medialnej. Taka strategia pozyskiwania odnośników jest już teraz mniej skuteczna, a same serwisy powinny pomyśleć o bardziej kreatywnych sposobach zdobywania odnośników tematycznych.

Nie wiemy, co przyniosą następne miesiące, ale niedługo powinna pojawić się kolejna korekta medyka. Warto obserwować, co się dzieje w branży medycznej ze względu na to, że ten algorytm najprawdopodobniej jest dopiero testowany oraz poprawiany. Kiedy już zacznie działać na tyle dobrze, by lepiej oceniać wartość całego serwisu, to najprawdopodobniej zostanie „włączony” we wszystkich pozostałych branżach.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany