Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brak komentarzy

Co to jest Blog?

Co to jest Blog? - zdjęcie nr 1

Co to jest Blog? - zdjęcie nr 2

Co to jest Blog? - zdjęcie nr 3

Spis treści

Czytasz teraz:

Co to jest Blog?

Zamknij

Co to jest blog i po co on nam?

Czy warto poświęcać swój czas, energię, wiedzę, a czasem także pieniądze, by mieć bloga na swojej stronie lub sklepie internetowym. Z punktu widzenia specjalisty SEO to pomysł, który można określić krótko – jako wyśmienity. Co przemawia za posiadaniem bloga na stronie i co to jest blog?

1. Obecność bloga oznacza systematyczne dodawanie nowych treści tematycznie powiązanych z ofertą strony, co może przekładać się na lepsze indeksowanie strony przez Google i w efekcie wyższe pozycje. Strona, której przybywa nowych treści, jest postrzegana przez roboty sieciowe Google jako atrakcyjniejsza, bardziej aktualna, potencjalnie bardziej interesująca dla czytelnika. Dlatego są gotowe nagrodzić ją wyższą pozycją w rankingu wyszukiwarki – oczywiście jeśli teksty zamieszczane na blogu są unikalne, poprawne i wartościowe.

2. Zyskujemy możliwość wykonania przy użyciu wpisów na blogu wewnętrznego linkowania, które wspiera pozycjonowanie. We wpisach na blogu (także tych opublikowanych już) warto dodawać linki prowadzące do produktów lub kategorii, które w logiczny sposób wiążą sią z tematyką wpisu.

3. Odpowiednio napisanie i obszerne teksty na blogach dobrze się indeksują zapewniając stronie internetowej dobrą widoczność – niejedna osoba może trafić na stronę dzięki tekstowi z bloga, który znalazła w wyszukiwarce.

4. Zwiększa się nasycenie słów kluczowych  na stronie. Siłą rzeczy dodawane na bloga teksty często są tematycznie związane z produktami lub usługami, na promocji których szczególnie zależy klientowi. Znajduje to odzwierciedlenie w używaniu pewnej terminologii uwzględniającej także słowa kluczowe.

5. Blog na stronie lub sklepie internetowym jest pomocą w pozycjonowaniu na tzw. długi ogon.

6. Blog może pełnić funcję wspierającą proces sprzedaży i stawać się częścią lejka konwersji. Jest to korzyść niezwiązana z SEO, ale warta odnotowania.

7. Blog pomaga kształtować oraz wzmacniać pożądany wizerunek firmy.

Skoro wiadomo już dlaczego warto zaangażować swoje środki i mieć bloga na stronie, to teraz czas na kilka podpowiedzi jak zatem prowadzić firmowego bloga, by pracował skutecznie na lepsze pozycje w wyszukiwarce.

Co to jest blog – podstawowe wytyczne

co to jest blog jak pisać

1. Subdomena czy podstrona?

Lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO jest blog będący częścią strony, funkcjonujący jako podstrona dostępna pod adresem np. www.nazwa-firmy.pl/blog.

2. Długość tekstów publikowanych na blogu

Długość tekstu powinna być dopasowana do tematu, tak by tekst sprawiał wrażenie kompletnego i wyczerpującego dane zagadnienie. warto brać tez pod uwagę to jak może być on odbierany przez potencjalnego czytelnika – czy dostarczy mu potrzebnych informacji, a jednocześnie będzie zrozumiały i po prostu przyjemny w lekturze. Ważna jest także długość wpisu. Namawiamy do zróżnicowania w tym zakresie i dopasowywania się do charakteru wpisu na blogu. Wszak mogą się trafić i takie zwięzłe, bardzo informacyjne, w przypadku których nie ma się nad czym rozwodzić, jak i ich przeciwieństwo – tematyka domagająca się obszernego wpisu. Roboczo można przyjąć, że minimalna długość to 1000-1200 znaków (liczonych ze spacjami); nie dotyczyłoby to oczywiście wpisu o tym, że dana firma nie pracuje 2 maja, w środku długiego weekendu lub że zmienia siedzibę.

3. Częstotliwość publikowania tekstów

Blog wspierający działania proces pozycjonowania nie wymaga na szczęście aptekarskiej dokładności w publikacji tekstów. Nie ma wymogu codziennego publikowania tekstów. Wpisy nie muszą się też pojawiać w idealnie równym odstępie czasu. Sugerujemy, by w skali miesiąca wprowadzać 4-7 unikalnych tekstów, skupiając się raczej na ich obszerności i jakości niż częstotliwości publikacji. Dłuższe teksty, nawet rzadziej publikowane, mogą przynieść więcej SEO-korzyści stronie internetowej niż często wypuszczana „pańszczyzna” blogowa.

4. Użycie słów kluczowych w tekstach

Pisząc teksty na bloga warto używać w nich słów kluczowych wybranych do pozycjonowania naszej strony. Jeden tekst powinien zawierać 1-2 słowa kluczowe wybrane do pozycjonowania bloga. Należy unikać zbyt częstego sięgania po jedno słowo i wykorzystywania go w większości pisanych tekstów – by nie osiągnąć przypadkiem efektu odwrotnego od zamierzonego. Częstotliwość występowania słowa kluczowego w dedykowanym mu tekście powinna wynosić 1-3 razy w zależności od długości tekstu i możliwości jego użycia – tak, by tekst prezentował się sensownie i atrakcyjnie pod względem językowym. Słowo kluczowe powinno być używane w formie nieodmienionej i nieprzedzielonej innym słowem. Wyjątek można zrobić dla nazwy miejscowości. Wprowadzanie jej w sztywnej i nieodmienionej formie np. „czyszczenie klimatyzacji Konin” może być kłujące w oko czytelnika. W takiej sytuacji w tekście może pojawić się „czyszczenie klimatyzacji” i „Konin” osobno. Oczywiście możliwe jest używanie tych odmienionych form w tekście, nie pełnią jednak wtedy funkcji słowa kluczowego. Oczywiście nie w każdym wpisie muszą być wprowadzane słowa kluczowe.

5. Podział tekstu na partie

Preferowana forma tekstu umieszczanego na blogu to wpis podzielony na akapity, bloki, części. Dobrym pomysłem może być skorzystanie z ramki czy boksu informacyjnego. Tekst na blogu nie powinien robić wrażenia przytłaczającego monolitu. Do naturalnego i logicznego podziału tekstu warto wykorzystać też tytuł i podtytuły. Powinny być one oznaczone np. jako h1, h2, h3 – w zależności od długości i planowanego podziału tekstu. Jeśli to tylko możliwe, to tytuły i śródtytuły wzbogacajmy o słowa kluczowe. Oczywiście nie każdy nagłówek musi je zawierać – sięgajmy po nie w rozsądny sposób. Warto używać opcji pogrubienia w tekście dla wyrażeń zawierających słowa kluczowe lub dla samych słów kluczowych (ilość pogrubień – umiarkowana, sprawiająca nieprzesadzone wrażenie). Jednocześnie nie ma powodu, by w obrębie jednego wpisu sięgać po kilka typów czcionki.

6. Dodawanie grafik do wpisu

W tekście powinny zostać dodane grafiki czy wykresy, które także optycznie podzielą partie tekstu i ułatwią jego lekturę. Nie bójmy się ilustracji! Warto w tym miejscu zauważyć, że grafika, która ilustruje tekst, także może posłużyć wprowadzeniu linku do naszego wpisu. Odnośnik umieszczony w grafice także może być wykorzystany np. do wykonania wewnętrznego linkowania w obrębie naszego serwisu.

7. Dodawanie linków do wpisu – tips & tricks 🙂

Wpisy na blogu mogą zawierać linki wprowadzone w tekst lub grafikę prowadzące np. do konkretnych podstron czy produktów korespondujących z treścią wpisu. Wprowadzenie linku do wpisu, by było skutecznym wsparciem dla SEO i nie zaszkodziło naszej witrynie, musi być umiejętne. Jeśli się za to zabieramy, to warto pamiętać o kilku zasadach „SEO-BHP”:

– link nie musi znajdować się w każdym wpisie,
– należy wprowadzać 1-2, maksimum 3 linki do jednego wpisu; ich ilość związana jest z długością tekstu (w dłuższym tekście można więcej linków zamieścić),
– jeśli blog ma linki wychodzące, nieprowadzące do naszej strony  lub innych należących do klienta stron (np. innych jego blogów lub do sklepu internetowego), to należy te linki oznaczyć jako “nofollow” – to bardzo ważne, jeśli nie chcemy osłabiać swojej strony (a skoro zdecydowaliśmy się na pozycjonowanie to zdecydowanie nie zależy nam na takim efekcie),
– linki prowadzące do podstron w obrębie jednej witryny nie muszą otrzymywać atrybutu „nofollow”.

Uwaga: powyższe zalecenia odnośnie wpisów na blogu śmiało można wykorzystywać także w kontekście prowadzenia sekcji z aktualnościami. Chcesz wiedzieć więcej? Ściągnij nasz darmowy poradnik związany z blogowaniem w biznesie! 

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany