Spis treści
Czytasz teraz:
Wyszukiwanie semantyczne – jak zrozumienie intencji użytkownika zmienia pozycjonowanie?
Zamknij
Wyszukiwanie semantyczne – o co tutaj chodzi?
Jeszcze niecałe 10 lat temu SEO polegało – między innymi – na zrozumieniu tego, jak mniej więcej, silniki wyszukiwania generują rezultaty oraz które słowa kluczowe mają najwięcej zapytań, aby następnie stworzyć content dający wysokie pozycje. Oczywiście samo budowanie contentu nie było jeszcze tak popularne, jak obecnie, ale stanowiło światełko w tunelu wskazujące, w którym kierunku to wszystko zmierza. Obecnie proces ten wyewoluował i zmienił to, w jaki sposób należy optymalizować treści, by uzyskać rezultaty. Samo identyfikowanie słów kluczowych już nie wystarczy. Oczywiście są one nadal ważne – wszak nadal pozycjonujemy na określone słowa – jednak na znaczeniu przybrało zrozumienie intencji kryjącej się za podanym zapytaniem. Zachodzi jednak pytanie – jak wyszukiwarka internetowa ma zrozumieć intencję związaną z danym ciągiem słów? W grę wchodzi tutaj wyszukiwanie semantyczne, któremu poświęcony jest ten artykuł.Wyszukiwanie semantyczne – co to jest?
Aby przybliżyć sobie ten termin, zdefiniujmy sobie, czym w ogóle jest semantyka. Semantyka to dział lingwistyki (oraz logiki) zajmującej się znaczeniem. Pierwszy główny obszar tej dziedziny to semantyka logiczna, zajmująca się sensem, odniesieniami i sugestiami danego komunikatu słownego. Druga dziedzina to semantyka leksykalna, związana z analizą znaczenia słów oraz ich relacji między sobą. Przekładając to na bardziej przystępny język, semantyka jest związana z dostrzeganiem znaczenia słów, zdań oraz fraz w odniesieniu do kontekstu (zapewne najważniejszy szczegół). Połączenie semantyki, czyli nauki o znaczeniu w języku oraz silnika wyszukiwania przetwarzającego miliardy słownych zapytań brzmi jak najbardziej rozsądnie. Czym jest zatem samo wyszukiwanie semantyczne? Jego celem jest pójście o krok dalej poza „statyczne i słownikowe” znaczenie danego słowa lub frazy, aby zrozumieć intencję zapytania użytkownika w konkretnym kontekście. Dzięki uczeniu się od poprzednich rezultatów oraz zauważaniu powiązań, silniki wyszukiwania są w stanie wywnioskować dokładną odpowiedź na zapytanie użytkownika. Dzięki temu wyszukiwarka dostrzega zależności, aby ustalić:- Czego dotyczy dana strona?
- Jak odnosi się do wprowadzonego zapytania?
- Jak wypada w porównaniu z innymi stronami, które także mogą zawierać odpowiedź na owo zapytanie?


Co przyczyniło się do powstania semantycznego wyszukiwania?
Na rozwój owego pojęcia wpłynęły 3 główne czynniki:- Google Knowledge Graph
- Hummingbird
- RankBrain
Korzyści wynikające z semantycznego wyszukiwania
Semantyczne wyszukiwanie na pewno zmieniło funkcjonowanie wielu obszarów związanych z SEO. Przyjrzyjmy się kilku z nich.- Lepsze wyniki wyszukiwania
- Lepszy content
- Mniejszy nacisk na słowa kluczowe
Jak tworzyć treści uwzględniając wyszukiwanie semantyczne?
Biorąc pod uwagę zmiany wprowadzone przez semantyczne wyszukiwanie, należy w inny sposób podchodzić do samego tworzenia treści. Oto kilka wskazówek:- Korzystaj z różnych narzędzi w celu znalezienia słów kluczowych, aby znaleźć powiązane ze sobą frazy.
- Ciągle pamiętaj o intencji, jaka kryje się za słowami kluczowymi, na które chcesz się pozycjonować. Pisz w takim stylu, jakiego mogą oczekiwać Twoi odbiorcy.
- Przeglądaj fora internetowe, aby ustalić, jakie pytania zadają ludzie z interesującej Cię niszy. Następnie dostarczaj na nie odpowiedzi dzięki treściom na Twojej stronie.
- Zoptymalizuj się pod wyszukiwanie lokalne. Lokalizacja wpływa na to, jak działa wyszukiwanie semantyczne.
- Staraj się pisać naturalnie – słowa kluczowe niech będą dla Ciebie wyznacznikiem pozwalającym ustalić, na co chcieliby znaleźć odpowiedź odwiedzający Twoją stronę. Pisząc naturalnie siłą rzeczy i tak zawrzesz słowa kluczowe, które wypozycjonują Twój tekst.
Podsumowanie
Dzięki wyszukiwaniu semantycznemu działania SEO nie wymagają już ścisłego trzymania się słów kluczowych czy też interesowania się jedynie designem strony. Dzięki postępującym trendom, Google coraz lepiej dostarcza nam tego, czego chcemy.Podsumowanie
W powyższym artykule poruszone zostały tematy:
- Wyjaśnienie, czym jest wyszukiwanie semantyczne





Bądź pierwszym który napisze komentarz.