Spis treści
Google Analytics a WordPress – nie czekaj!
WordPress jest to oprogramowanie służące do tworzenia witryn, blogów i aplikacji – inaczej do zarządzania treścią na stronie. Na WordPress’ie można budować całe strony www, jednak najczęściej kojarzy się on z blogami.
Wierni użytkownicy WordPress’a wymienią jego niewątpliwe plusy:
- WordPress jest łatwy w zarządzaniu. Jest to oprogramowanie dość intuicyjne, z którym poradzi sobie nawet mało zaawansowany użytkownik CMS. Jego działanie oparte jest na modułach, tzw. wtyczkach, które nie są skomplikowane, a do każdej z nich jest stworzona instrukcja,
- jest to środowisko darmowe, tzn. samo korzystanie z oprogramowania jest darmowe. Również dużą część wtyczek można zainstalować za darmo. Za część opcji trzeba zapłacić, jednak wybór jest ogromny, a ceny konkurencyjne,
- wokół WordPress’a istnieje duża międzynarodowa społeczność, która wypełnia Internet, przez co możemy liczyć na wsparcie przy problemowych sytuacjach.
To wszystko wpływa na ogromną popularność tego oprogramowania, oraz fakt, że jest ono daleko z przodu przed konkurencją w benchmarku podobnych produktów. Badania z kwietnia 2018 r. znanego serwisu W3Techs, specjalizującego się w badaniach internetowych pokazują, że 59.9% stron internetowych, których system zarządzania treścią znamy, stanowi WordPress. To 31.3% wszystkich stron internetowych.
W panelu administracyjnym WordPressa nie znajdziemy niestety informacji statystycznych takich jak liczba użytkowników, kliknięcia itp., czyli wszystkiego tego, co możemy sprawdzić w panelu Ads bądź Analytics. Zatem jedną z opcji śledzenia tych miar jest połączenie naszego WordPressa z Google Analytics. Jak to zrobić przedstawiamy tutaj.
Wtyczki do Google Analytics
Jak to z wtyczkami bywa, każda ma inny zakres możliwości. Poniżej podajemy najpopularniejsze obecnie wtyczki do Analyticsa:
- Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics (formerly GADWP) – wtyczka, która umożliwia także wyświetlanie wyników z Analytics na poziomie panelu WordPress, bez konieczności logowania się do Analyticsa,
- Google Analytics For WordPress by MonsterInsights – łatwa w instalacji wtyczka, która jest podobna do wtyczki ExactMetrics,
- Header Footer Code Manager – wtyczka, która umożliwia wklejenie kodu Analyticsa i nie tylko, do tagu <head> na każdą podstronę strony www. Jest ona wyjątkowo prosta w obsłudze, nie ma jednak możliwości przeglądania wyników z poziomu WordPress’a.
Co dalej?
Podczas prowadzenia strony internetowej pojawiają się statystyki, które powinien sprawdzać każdy właściciel. Chyba chcesz wiedzieć ile użytkowników odwiedza Twoją stronę, czy ten użytkownik wraca, ile wyświetleń ma strona itp.? Omówimy teraz kilka wartości, które powinien przeglądać każdy właściciel strony:
- liczba użytkowników strony – jest to wskaźnik, który pozwala określić popularność strony internetowej. Warto śledzić go na przestrzeni miesięcy. Jeżeli rośnie, oznacza to, że popularność Twojej strony również rośnie,
- liczba sesji – jest to częstotliwość wizyt jednego użytkownika na stronie w danym okresie czasu. Miara ta mówi o tym, czy użytkownicy powracają na stronę internetową,
- źródła ruchu – jest to o tyle istotny wskaźnik, że pokazuje skąd pochodzi ruch na stronie internetowej, tzn. czy użytkownicy strony weszli na nią poprzez fanpag’e na facebook’u, wyniki organiczne w wyszukiwarce Google, czy też reklamy Google Ads, itd.,
- dane geograficzne – w jakich częściach świata użytkownicy przeglądają Twoją stronę? Tego dowiesz z raportów geograficznych. Poza mapą, zobaczysz również jakimi językami posługują się osoby odwiedzające Twoją stronę (a dokładniej, jaki język mają ustawiony w swojej przeglądarce),
- urządzenia – warto również znać podział w wejściach na stronę ze względu na urządzenia. Dzięki temu wiadomo, jaki odsetek użytkowników pochodzi z urządzeń mobilnych i możemy ocenić potrzebę sprawnej strony mobilnej.
- zachowanie, strony – dane te pokazują jak użytkownicy zachowują się na Twojej stronie internetowej, pomogą także ocenić to, jaka strona Twojej witryny jest najczęściej stroną wyjścia, co oznacza, że nie potrafi zatrzymać użytkownika na stronie i należy jej się przyjrzeć, bo być może skłania użytkownika.
Podsumowanie
Tak więc, śledzenie pewnych wskaźników na stronie jest niezbędne do prawidłowego zarządzania stroną internetową działającą pod WordPress’em i aby to osiągnąć trzeba zainstalować wtyczkę Analytics. Współczesny efektywny marketing opiera się na danych, aby więc skutecznie prowadzić działania marketingowe należy zapewnić sobie dostęp do jak największej liczby danych.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.