Ten tekst przeczytasz w 6 minut

2 komentarze

Co zrobić gdy sklep internetowy nie zwraca pieniędzy?

Co zrobić gdy sklep internetowy nie zwraca pieniędzy? - zdjęcie nr 1

co zrobić gdy sklep nie przynosi zysków

Sprzedaż internetowa niesie za sobą ogromny potencjał, więc i Ty założyłeś e-sklep. Działa już od kilku miesięcy, ale zyski… odbiegają od założonych. Mierzysz się z taką sytuacją i zastanawiasz się, co zrobić? Bardzo wiele! Zobacz, jak postępować, aby stawić czoła temu wyzwaniu!

Na początek najważniejsze: nie oczekuj błyskawicznego zwrotu z inwestycji w sklep internetowy. Jak w każdej niszy biznesowej, tak i w e-commerce potrzeba czasu na rozwinięcie działalności i przeprowadzenie klientów przez lejek marketingowy. Jednak jeśli wydaje Ci się, trwa to zbyt długo, a wyniki od dłuższego czasu ani drgną, rzeczywiście trzeba coś z tym zrobić. Nie możesz w nieskończoność „dokładać do interesu”. Co zatem zrobić?

Przyjrzyj się obiektywnie działalności swojego e-sklepu

Jakie aspekty warto przy tym wziąć pod uwagę?

  • Jakość obsługi klienta

Jak przebiegał proces obsługi klientów, którzy do tej pory zdecydowali się na skorzystanie z usług Twojego sklepu? Czy wszystko przebiegło gładko i bez problemów? Zamówione produkty dotarły do adresatów na czas, a kupujący otrzymali towary zgodne z opisem? A może pojawiły się jakieś zastrzeżenia i reklamacje? Jeśli tak, jak na nie zareagowałeś?

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

W świecie e-commerce panuje bardzo duża konkurencja. Dziś wygrywa się nie tylko najniższą ceną, ale też najwyższą jakością obsługi klienta. Jeśli pojawiają się zgrzyty, a za nimi idą negatywne recenzje, szanse na utrzymanie się na rynku z dobrym wynikiem maleją.

Jeżeli zauważasz, że proces sprzedażowy może zostać poprawiony i usprawniony – wdróż koniecznie te zmiany! Im bardziej zadowolony ze współpracy klient, tym większe prawdopodobieństwo, że poleci Twój sklep swoim znajomym. Siła takich rekomendacji może być bardzo długa!

  • Wykorzystane kanały komunikacji

Aby zwiększyć widoczność swojego e-sklepu, musisz być tam, gdzie są Twoi klienci. Czy Twój e-sklep jest obecny w mediach społecznościowych, np. na Facebooku? Jeśli tak, czy Twój profil tam jest aktywny? Jak często pojawiają się na nim nowe posty? Czy odpowiadasz na pytania klientów? Co publikujesz? Czy są tam opinie innych klientów? Te elementy mogą mieć znaczenie, ponieważ aktywność w mediach społecznych buduje świadomość Twojej marki oraz kreuje jej wizerunek.

Pamiętaj też, że media społecznościowe to doskonałe miejsce na promocję dla e-sklepów. O tym szerzej za chwilę.

  • Zasięgi

Przyjrzyj się temu, ile osób każdego miesiąca odwiedza Twój e-sklep. Zestaw te informacje z danymi o konkurencji. Dlaczego liczba odwiedzin jest ważna? Ponieważ od niej w dużej mierze jest uzależniona również liczba zawartych transakcji. Choć to oczywiste, że nie każdy, kto odwiedzi Twój e-sklep stanie się automatycznie jego klientem, to każda wizyta przybliża do konwersji, a im lepiej stargetowana grupa, tym prawdopodobieństwo rośnie.

Poza tym, im większe zasięgi, tym bardziej wartościowa staje się strona w oczach algorytmów Google, a co za tym idzie – tym wyższa jest jej pozycja w wynikach wyszukiwania.

Weź pod lupę strategię reklamową

Reklama dźwignią handlu – to dobrze znane powiedzenie jest więcej niż pustym frazesem. Sprawdza się bardzo dobrze w przypadku niszy e-commerce. Przy ogromnej ilości sklepów online trzeba się reklamować. Przemyślana, spójna i dobrze zrealizowana kampania to fundament sukcesu.

Jak więc reklamowałeś się do tej pory? Wykorzystywałeś jedynie bezpłatne narzędzia, np. prowadziłeś profil sklepu na Facebooku, nie inwestując nawet w reklamy na tym portalu? A może jednak wydałeś na marketing spore sumy, ale nie przełożyły się one na zwrot z inwestycji?

W tej drugiej sytuacji powodów niepowodzenia kampanii może być wiele – od złego zakreślenia grupy docelowej, przez nieodpowiednio sformułowany komunikat, aż po niepoprawne ustawienie parametrów kampanii. Mogło się tak stać np. jeżeli wszystkie te zadania wykonałeś samodzielnie, a nie jesteś ekspertem od digital marketingu.

W teorii ustawienie kampanii reklamowej jest proste. No właśnie. W teorii. W praktyce wcale niekoniecznie. Bez dobrego planu działania i jego precyzyjnego wdrożenia budżet na reklamę może przepaść, nie przekładając się nawet na zwiększenie liczby odwiedzin w sklepie, a co dopiero konwersji. Niezwykle ważna jest zatem optymalizacja kampanii, czyli jej ukierunkowanie tak, by inwestowała środki w grupach, gdzie to się najbardziej opłaca.

Czy to oznacza, że trzeba obciąć budżet na reklamę i skupić się na innych aspektach działalności? Wręcz przeciwnie! Dobrze wydane pieniądze na marketing przełożą się na oczekiwane wyniki i pozwolą Ci wreszcie rozwinąć skrzydła.

Skuteczna reklama w e-commerce, czyli jaka?

Marketing w świecie e-commerce może podążać dwiema drogami: outbound i inbound. 

Outbound marketing to wszystkie narzędzia, które koncentrują się na aktywnym poszukiwaniu klientów i ich przekonywaniu do skorzystania z oferty. Inbound marketing opiera się zaś na ruchu przychodzącym – a więc na prowadzeniu działań w taki, sposób, żeby klienci w rezultacie przyszli do firmy sami.

W dobrej strategii dla sklepu internetowego powinny się pojawić narzędzia z obszaru obu tych strategii – tak, abyś mógł realizować cele krótkofalowe (np. szybkie zwiększenie sprzedaży w związku z kampanią promocyjną), jak i długofalowe (czyli pozyskanie klientów, którzy będą wracać niejeden raz, a nawet promować Twój biznes). Pytanie jednak, co konkretnie zrobić?

Narzędzi reklamowych, z których możesz skorzystać, jest ogrom. Pewne jest jedno: warto postawić i na bezpośrednią reklamę, i na działania PR-owe, i na narzędzia z obszaru SEO. Omówmy je po kolei.

Reklama sklepu internetowego

Narzędzi reklamy w sieci jest wiele. I tak, kampanie e-commerce mogą być prowadzone np. z wykorzystaniem:

  • Google Ads jak np. reklamy produktowe – warto zadbać, by produkty ze sklepu pojawiały się w sekcji reklamowej w wynikach wyszukiwania Google. Obecnie wyszukiwarka prezentuje „karuzelę” produktów powyżej linków reklamowych i pochodzących z wyników organicznych. To właśnie tam chcesz się znaleźć!
  • reklamy banerowej – banery reklamowe, prezentujące np. najnowsze akcje promocyjne i obniżki, powinny trafić np na portale, których treści są tożsame z Twoją ofertą.
  • reklamy remarketingowej – może przybrać wiele form, ale zasada jest prosta: jeśli klient odwiedził już Twój sklep internetowy, reklamy wyświetlane na banerach będą się bezpośrednio odnosiły do jego wizyty. Zobaczy np. konkretne produkty, które przeglądał, z propozycją obniżki ich cen. Ta strategia działa bardzo skutecznie!
  • reklam w mediach społecznościowych – na Facebooku są to reklamy przekierowujące do sklepu, umieszczone w news feedzie, jak również w panelach bocznych serwisu.

Duże sklepy internetowe reklamują się też w mediach tradycyjnych – w radio, a nawet w telewizji. Na to jednak możesz sobie pozwolić wyłącznie wówczas, jeśli planujesz bardzo duże, ogólnopolskie zasięgi i masz pewność, że poradzisz sobie z nimi logistycznie.

Pamiętaj: reklama, zwłaszcza ta banerowa, służy przede wszystkim realizacji krótkofalowych celów sprzedażowych. Jest skierowana zwłaszcza do konsumentów, którzy już są potencjalnie zainteresowani Twoją ofertą i potrzebują impulsu do podjęcia działania.

Wizerunek ma znaczenie

Zadbaj o niego szczególnie w świecie e-commerce. Jak to zrobić?

  • Prowadź profile w mediach społecznościowych – bądź tam, gdzie są Twoi potencjalni klienci, i wchodź z nimi w interakcje.  Które media społecznościowe wybrać? Obowiązkowo oczywiście Facebook, także gdy działasz w obszarze B2B. Przydatne mogą być też Instagram i LinkedIn.
  • Dołącz do programów zbierania opinii konsumenckich – daj klientom możliwość recenzowania Twojego sklepu i postaraj się uzyskać jak najwięcej autentycznych, pozytywnych rekomendacji. Do wystawienia takiej opinii może zachęcić np. dodatkowy rabat na kolejne zakupy.
  • Pomyśl o współpracy z influencerami – zwłaszcza, jeśli chcesz prowadzić sprzedaż na szeroką skalę.

Zwiększ swoją widoczność

Powodem, dla którego sklep internetowy może nie przynosić zysków, może być to, że… jest niewidoczny dla algorytmów Google. A jeśli go tam nie ma, klientowi może być do niego trudniej dotrzeć. Jak to zmienić?

  • zoptymalizuj treści na stronie e-sklepu – jeśli korzystasz z opisów produktów od ich wytwórcy, pozbądź się ich. Takie plagiaty są źle odbierane przez roboty wyszukiwarek i obniżają Twój rating. Za to unikalne teksty na stronę główną, a także te zawierające kategorie, podkategorie oraz konkretne produkty wzmocnią Twoją pozycję;
  • pomyśl o artykułach sponsorowanych, które połączą funkcje SEO z wizerunkowymi. Dzięki nim pozyskasz wartościowe linkowanie, a przy okazji zaangażujesz klientów,
  • zadbaj o dopasowanie e-sklepu do obowiązujących standardów – chodzi m.in. o responsywność serwisu, a także czas ładowania się strony startowej czy płynność działania całego sklepu,
  • rozważ prowadzenie bloga sklepowego – posłuży jako poradnik dla potencjalnego klienta, a przy okazji będzie doskonałym narzędziem do pozycjonowania long tail.

Pozyskuj wartościowe leady

Kiedy klient staje się klientem? Gdy zna już Twoją markę, ufa jej, ma świadomość dostępnych u Ciebie produktów oraz potrzebę ich nabycia. Aby jednak mógł przejść całą tę drogę przez marketingowy lejek, musisz najpierw załapać z nim kontakt – tak, aby pozostać w nim przez długi czas.

Najlepszy sposób? Pozyskiwanie odbiorców newslettera e-sklepu. To dość proste zadanie – zwłaszcza, jeśli za podanie adresu zaoferujesz np. 10% rabatu na zakupy. Warto!

Długa lista mailingowa z adresami osób, które są potencjalnie zainteresowane, to prawdziwa kopalnia złota. W dobrze dopasowanych pod względem treści i grafiki mailach możesz m.in.:

  • polecać nowe teksty na blogu firmowym,
  • informować o aktualnych promocjach i obniżkach,
  • przypominać o produktach, które oferujesz.

Tak pozostaniesz z klientem w kontakcie i zbudujesz długofalową więź. A co dalej? Konwersja czai się na horyzoncie!

Powodów, dla których Twój sklep „nie sprzedaje” może być więcej – np. fatalny layout strony, trudność w dokonaniu zakupu (generalnie zły UX), czy np. źle dobrane opcje płatności czy wysyłki towarów. Warto taki sklep poddać zatem audytowi, by zyskać holistyczną wiedzę na temat tego, co może być w nim lepsze. 🙂

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Co zrobić gdy sklep internetowy nie zwraca pieniędzy? - zdjęcie nr 5

    Henryk

    05 lut 2021, 16:02

    Tekst nosi tytuł „Co zrobić gdy sklep internetowy nie zwraca pieniędzy?”, a jest kompletnie o czymś innym – czy to efekt mgły covidowej po przebyciu???

    • Co zrobić gdy sklep internetowy nie zwraca pieniędzy? - zdjęcie nr 6

      Maciej Popiołek

      10 lut 2021, 08:38

      Ależ jest dokładnie o tym – kiedy sklep internetowy nie przynosi spodziewanych zysków, wówczas zazwyczaj winna jest jego forma, procesy na linii firma – klient lub (i to w przypadku naszych klientów zdarza się najczęściej) źle inwestowany budżet marketingowy. Źle – w tym przypadku – oznacza, że jest przeznaczany na słabo konwertujące kanały lub jest nieoptymalizowany co w coraz bardziej konkurencyjnym środowisku powoduje de facto straty.