Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Wirus a handel czyli krajobraz po bitwie

COVID – 19. Już sama nazwa, owiana nimbem tajemnicy, sprawia, że trochę zaczynamy panikować. Narodzony w Chinach, początkowo traktowany z umiarkowanym zainteresowaniem, szybko przestawił świat na tryb awaryjny. Już od miesiąca jesteśmy przygnieceni informacjami o rozszerzaniu się wirusa i wszystkich następstwach z tym związanych. 

I Verseo udzielił się niepokój. Naturalnym bowiem jest, że kiedy firma musi zamknąć swoje sklepy, punkty, hotele czy restauracje, wówczas i wstrzymuje lub ogranicza działania reklamowe. A to już my. Na szczęście, mnóstwo biznesów, które prowadzimy, działa całkowicie lub częściowo również online, a te trzymają się przeważnie bardzo dobrze. 

Ponieważ dzielimy się danymi od zawsze, a bycie jedną z największych agencji SEM w regionie zobowiązuje do odpowiedzialności, przyjrzeliśmy się wszystkim naszych kampaniom. Poniżej, znajdziesz drogi czytelniku zarówno wnioski ogólne, jak i te uwzględniające poszczególne branże.

Koronawirus a handel

Kluczowy dla e-handlu w ostatnim czasie był 11 marca, kiedy ogłoszono decyzję o zamknięciu szkół. To wówczas Polacy tłumnie ruszyli do sklepów i zaczęli mocniej zdawać sobie sprawę z wpływu, jaki będzie miał wirus na nasze codzienne życie. Te dwa fakty odzwierciedlił mniejszy ruch w online. 

Następstwa decyzji o zamknięciu szkół, przez pierwsze 5 dni, były dla e-commerce bardzo dotkliwe. Łączny procent konwersji (czyli np. zakupów) spadł we wszystkich kampaniach Verseo o około 20%. To były bardzo złe wieści. Na szczęście też, co widać po infografice, po tygodniowym tąpnięciu wszystko wróciło do normy. 

Owszem – kupujemy relatywnie mniej, ale czynimy to nadal chętnie. W ostatnich dniach analizowanego okresu widać wyraźnie, że wróciliśmy do internetu, powracając tym samym do norm z lutego i np. stycznia. Wróciło zatem otrzeźwienie, zarówno po stronie konsumentów, jak i reklamodawców. Również wymuszona kwarantanna sprawiła, że coraz chętniej zaglądaliśmy do sklepów internetowych. 

Kogo boli najbardziej? 

Porównaliśmy wyniki naszych kampanii z ostatniego tygodnia lutego z tymi z pierwszego tygodnia zamkniętych szkół. 

B2C i sklepy internetowe wyraźnie się bronią. Wzrosty w niektórych branżach kompensują spadki w gastro czy hotelarstwie. Szczegółowo omówimy każdą branżę poniżej.

Natomiast B2B i usługi będą miały co odrabiać, jak już opadnie pył bitewny. Przyglądając się infografice, na pewno zauważycie, że w usługach mamy bardzo duży wzrost kliknięć. Jak to możliwe, skoro usługi aktualnie „stoją”? Na ten potężny wzrost wpływ miały kantory internetowe, których kampanie prowadzimy – okazuje się, że tłumnie ruszyliśmy kupować waluty i nic dziwnego. Ich ceny poszybowały, więc wielu ludzi chciało się załapać na jeszcze niższe kursy. 

To poniekąd fałszuje wyniki – gdybyśmy je wycięli z podsumowania, okazałoby się, że kliknięcia w usługach spadły o 10%, a koszty kampanii (czyli wydatki poniesione na reklamę) aż o 30%. 

Jak widzicie, we wszystkich branżach wydatki na reklamę (kolumna koszt) spadły, co oznacza, że podobnie jak konsumenci, tak i reklamodawcy zaczęli mniej wydawać w obawie o przyszłość i będąc pod presją informacyjną. Niestety wielokrotnie były to decyzje podejmowane na gruncie emocji, a nie racjonalnych przesłanek. Spora liczba biznesów sprzedaje wciąż tyle samo, lub więcej. W takich chwilach ograniczanie budżetu to błąd. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie.

Jest jednak nadzieja. Wybrany do analizy tydzień, był bowiem najgorszym momentem dla dokonywania wszelkich porównań względem poprzednich miesięcy. Teraz już widzimy, że sytuacja się ustabilizowała co zresztą pokazuje pierwsza grafika z całkowitą liczbą konwersji. Póki kwarantanna, póty trudno oczekiwać odbitki, ale też szybko przyzwyczajamy się do nowych warunków.

Ogólnie można stwierdzić, że ŁĄCZNIE, nasi klienci sprzedają o 20% mniej towarów i usług względem sprzedaży w lutym. Oczywiście to statystyka. Są w niej branże, które spadły o 100%, jak również takie, które urosły o 30%. 

Wirus a handel w poszczególnych branżach. 

Pora przyjrzeć się poszczególnym sektorom handlu internetowego. Wszystkie poniższe procenty to porównanie okresu 16-22 marca do tygodnia 22-28 lutego. Łącznie, mamy pod kuratelą ponad tysiąc kampanii z różnych branż.

Budownictwo

W budownictwie zanotowaliśmy wzrost wydatków reklamowych o 6% i wzrost kliknięć o 12%. Było też zdecydowanie więcej konwersji – czyli np. zakupów – ale o niższej wartości. Kupowaliśmy zatem więcej małych rzeczy.  

Dom / Ogród

Podobnie, jak w budownictwie, tak i branży dom i ogród zanotowaliśmy wzrosty. Suma konwersji wzrosła o 30%, a i jej wartość poszła do góry o 15%. Tutaj kupowaliśmy zarówno więcej, jak i też wydawaliśmy więcej.

Dzieci / Parenting 

W branży parentingowej, nasi reklamodawcy wydali na reklamę aż o 36% mniej pieniędzy, przy czym zanotowali wzrost konwersji o 10%, a jej wartość poszybowała aż o 42%. Oznacza to, że ta branża wydała na reklamę mniej, a zarobiła więcej. 

Finanse / Ubezpieczenia

W tej branży wyraźnie widać wzrosty, poniekąd przez sytuację zasygnalizowaną już wcześniej w tym artykule – czyli z wykupywaniem walut. Wygląda na to, że wirus też wpłynął na chęć zawierania ubezpieczeń na życie, jak również zawierania umów kredytowych i pożyczek – przynajmniej krótkoterminowo. Ta branża zainwestowała aż o 137% więcej w reklamę i zanotowała podobny wzrost konwersji. 

Gastronomia

30% mniej kliknięć, wartość konwersji mniejsza o ponad 60%. Co tu dużo mówić – gastro, które z trudem przechodzi obecnie na online, wygląda jak po bombardowaniu. Im szybciej te biznesy przejdą do internetu, tym lepiej dla nich. 

Gry / Aplikacje

W grach i aplikacjach zanotowaliśmy imponujące wzrosty. 2x więcej kliknięć i prawie 3x więcej konwersji, niż w analogicznym okresie w lutym. Nie ma się zresztą czemu dziwić – coś w domu trzeba robić. 🙂

Hotele

Bez komentarza. Ta branża w Adsach, tymczasowo przestała istnieć. 

Elektronika

Duży – prawie 20% spadek ruchu i kliknięć, nie odbił się jednak na skumulowanej wartości konwersji, która poszła o 16% do góry. Tym samym, kryzys nie jest jeszcze bardzo odczuwalny w tej branży.

Książki

Bardzo duży spadek ruchu, delikatny spadek kliknięć i ogólna obniżka wartości zakupów o 20%. 

Moda / Ubrania

22% więcej konwersji i 29% wyższej wartości konwersji. Kupowaliśmy więcej ubrań i nie oszczędzaliśmy na tym. Jednocześnie branża wydała na reklamy 12% mniej, czyli nie tylko zarobiła więcej, ale i oszczędziła. 

Motoryzacja

40% mniej konwersji i 20% niższa wartość konwersji. Moto odczuło sytuację mocno.

Nieruchomości

Ruch i kliknięcia w branży nie spadły dramatycznie bo o około 10% do 20%, ale za to konwersje to już spadek o 45% a ich wartość pikowała o 66%. No cóż. Sposobność do lokowania kapitału w nieruchomości spada, kiedy przyszłość jest niepewna.

Podróże / Transport

Za sprawą wstrzymania ruchu turystycznego, wszystko spadło o 60-70%.

Praca / Edukacja

Potężny wzrost wyświetleń sugeruje, że zaczęliśmy myśleć w domach o samorozwoju, ale i o perspektywach pracy. Nie przełożyło się to jednak na istotny wzrost konwersji w tym obszarze. Przeciwnie – zanotowaliśmy 44% spadek.

Prawo

Wzrost ruchu o 80% i 40% więcej kliknięć. 

Przemysł

Przemysł się pięknie broni. Mamy tu do czynienia z ponad 70% wzrostem ilości konwersji. 

Rolnictwo

Bez zaskoczeń ostro w górę. 🙂 Większy ruch, więcej kliknięć wzrost konwersji i ich wartości o ponad 150%. 

RTV / AGD

Spadek wartości konwersji o 20-30%. Droższe zakupy chyba odłożyliśmy na później. 

Sport / Rekreacja

Ale za to postanowiliśmy rozruszać kości. 🙂 W kategorii sport i rekreacja wydaliśmy znacznie więcej pieniędzy niż zazwyczaj. Dokładnie o 168% więcej! 

Sztuka / Rozrywka

Mniej konwersji o 20%, za to wartość pozostałych wzrosła o 20%. 

Technologie / IT

Spadek o 40-50% w większości wskaźników.

Telekomunikacja / Internet

Prawdopodobnie, kto nie miał w naszym kraju Internetu, ten już ma. 🙂 A tak całkiem serio – wszystko w górę. 64 procentowy wzrost konwersji i wzrost ich wartości o 107%.

Uroda

Spadki w każdym wskaźniku o około 30% 

Usługi biznesowe 

Tutaj podobnie, jak w urodzie. Firmy zaczęły oszczędzać, a pierwszymi ofiarami są wielokrotnie podwykonawcy. 40 procentowy spadek konwersji. 

Zdrowie / Medycyna

W przypadku tej kategorii otrzymaliśmy podobne dane jak w przypadku usług biznesowych.

Zwierzęta

Pies i kot to członkowie rodziny, także i dla nich robiliśmy zakupy na zapas. Wzrost liczby konwersji o 50% i wartości tychże o 20%. 🙂

Ufff dotrwaliśmy do końca. Pozostaje zatem pytanie, co z tego wszystkiego wynika? 

Przede wszystkim – jest różnie. Niektóre branże pięknie rosną, inne niepięknie leżą. Jeżeli prowadzą Państwo kampanie reklamowe online, na pewno jest to dobry czas, by porozmawiać ze specjalistami i poprosić o rekomendacje co do dalszych działań. Obojętnie czy współpracujesz z agencją czy freelancerem, musisz obecnie czujnie przyglądać się swoim kampaniom, bo sytuacja zmienia się z dnia na dzień. Możesz przegapić moment, kiedy była szansa zarobku, jak również możesz przegapić sytuację, kiedy była okazja do zaoszczędzenia budżetu reklamowego. Obecny czas wymaga zatem pogłębionej atencji. Na pewno jednak nie warto panikować, bo emocje są złym doradcą. 

Pamiętaj, że wszystkie przedstawione wyżej dane dotyczą najgorszego tygodnia marca. Obecnie sytuacja się ustabilizowała, ale też nie będziemy wyrokować co dalej. Konia z rzędem temu, kto przewidzi sytuację w kwietniu czy maju. 🙂 Będziemy jednak informować Państwa na bieżąco – szczególnie na naszym fanpage`u na Facebooku. 🙂

Share:

11 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.