Spis treści
Czytasz teraz:
Recenzja SEO Playbook
Zamknij
SEO Playbook – co Ci przyniesie?
Wybieram się na wakacje do Meksyku. Popularność „Domu z papieru” i „Narcos” na Netflixie okazała się dla mnie błogosławieństwem. Dzięki temu kojarzę przynajmniej kilka słów i zwrotów, którymi mogę posłużyć się podczas wakacji. Wprawdzie nie jestem przekonany czy wzorce językowe zaczerpnięte od warlordów i baronów narkotykowych będą pasować do moich potrzeb, ale a nuż coś się przyda. W razie potrzeby będę posiłkować się znajomością angielskiego, gestami i mimiką. Jakoś dam radę.
Rzeczywistość weryfikuje mój entuzjazm. Wchodzę do pensjonatu w Acapulco i usiłuję wynająć pokój na dwa tygodnie. Recepcjonista ni w ząb nie zna angielskiego, a językiem migowym też idzie nam kiepsko. Całe zajście przypomina bardziej scenę z Monthy’ego Pythona niż próbę dokonania rezerwacji.
Podobne sytuacje regularnie mają miejsce w każdej agencji interaktywnej. Wystarczy, że programista musi dogadać się z grafikiem albo handlowiec próbuje uzyskać od pozycjonera informacje niezbędne do podpisania umowy z klientem. Z boku wygląda to tak jakby wszyscy rozmawiali w innym języku. Wbrew pozorom nie potrzeba zbyt wiele zaangażowania, aby usprawnić komunikację. W zupełności wystarczy poświęcić kilka godzin na uzupełnienie swojej wiedzy. Solidnym źródłem informacji jest SEO Playbook, czyli kompleksowy przewodnik po pozycjonowaniu stron.
Autorem książki jest Sławomir Czajkowski, który od 12 lat zajmuje się zarządzaniem projektami i budowaniem strategii marketingowych. Obecnie skupia się na działaniach wokół narzędzia surferSEO, które współtworzył.
Jak kształtuje się zawartość książki?
SEO Playbook składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich został poświęcony tworzeniu i optymalizacji treści. Autor słusznie przeznaczył tym kwestiom najwięcej przestrzeni. Wszak content uchodzi obecnie za fundament procesu pozycjonowania strony. Druga sekcja odnosi się do optymalizacji on-site. W tym segmencie przybliżono wszystkie metody usprawniające funkcjonowanie strony oraz zwiększające jej widoczność. Z kolei motywem przewodnim trzeciego segmentu jest optymalizacja off-site. W tej części pojawiają się najważniejsze informacje dotyczące linkowania, publikowania komentarzy, ale również współpracy z innymi podmiotami działającymi w branży. Tuż przed podsumowaniem znajduje się krótki moduł uzupełniający. Współautorzy dzielą się sugestiami na temat monitorowania efektów, analizy i tworzenia raportów.
Dlaczego warto przeczytać SEO Playbook?
Przeczytanie SEO Playbook pozwoli zrozumieć podstawy SEO i swobodnie wypowiadać się na ten temat. Autor podzielił się również wieloma praktycznymi poradami, które można wykorzystać podczas eksperymentowania z własną witryną. Rzecz jasna jest to tylko podstawowy stopień wtajemniczenia. Osiągnięcie wyższego poziomu wymaga bardziej szczegółowych informacji i dużo praktyki.
Na pierwszy rzut oka książka może odstraszać swoim rozmiarem, ale nie ma się czego obawiać. Tekst został przedstawiony w bardzo przystępnej formie. Duża i czytelna czcionka znacznie ułatwia odbiór, natomiast mnogość grafik wspomaga zrozumienie zawiłych zagadnień.
Sporą zaletę stanowią również wypowiedzi praktyków, którzy gościnnie pojawili się w książce. W tym gronie można znaleźć cenionych specjalistów z branży SEM. Ich punkt widzenia i przytoczone przykłady znacznie urozmaicają narrację.
W tej beczce miodu nie zabrakło jednak łyżki dziegciu. Główną wadą książki jest spora liczba literówek. Wprawdzie błędy nie utrudniają odbioru, ale mogą być irytujące dla osób ceniących sobie porządek i estetykę. Na szczęście wydawca nie zwlekał z interwencją. Tekst zostanie przeredagowany, a kolejna edycja powinna być już pozbawiona tych pomyłek.
Kto powinien sięgnąć po tę pozycję?
Jeszcze do niedawna w internecie roiło się od przestarzałych i szkodliwych informacji, ale brakowało sprawdzonej wiedzy na temat pozycjonowania. SEO Playbook skutecznie wypełnił tę niszę. Książka Sławomira Czajkowskiego stanowi lekturę obowiązkową dla osób, które stawiają pierwsze kroki w branży SEO i chcą związać się z nią na dłuższą metę. Warto też, aby wszyscy pracownicy agencji marketingowych zapoznali się z tą pozycją w celu usprawnienia komunikacji z pozycjonerami. Oferowana wiedza okaże się przydatna również dla śmiałków planujących optymalizować witrynę własnymi siłami. W takiej sytuacji trzeba mieć jednak na uwadze, że książka to dopiero początek przygody z SEO. W przyszłości nie obejdzie się bez przyswojenia bardziej szczegółowych zagadnień. W Verseo mamy wielu klientów, którzy nie tylko zlecają nam pozycjonowanie strony, ale również chcą zrozumieć, na czym polega cały proces. Wówczas polecamy im SEO Playbook.
Sławek Czajkowski
21 sie 2019, 16:59
Verseo – dziękuję za recenzję. Sorry za te literówki 🙂 mnie też irytują. Poprawki już w trakcie.
Szymon Owedyk z JakSieRozwijac.pl
22 sie 2019, 11:50
Także i ja muszę pomyśleć o tej książce. W SEO siedzę także ponad 12 lat. Ale dobrze jest czasami spojrzeć na SEO z innej perspektywy 🙂