Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

2 komentarze

Recenzja SEO Playbook

Recenzja SEO Playbook - zdjęcie nr 1

Recenzja SEO Playbook - zdjęcie nr 2

SEO Playbook – co Ci przyniesie?

Wybieram się na wakacje do Meksyku. Popularność „Domu z papieru” i „Narcos” na Netflixie okazała się dla mnie błogosławieństwem. Dzięki temu kojarzę przynajmniej kilka słów i zwrotów, którymi mogę posłużyć się podczas wakacji. Wprawdzie nie jestem przekonany czy wzorce językowe zaczerpnięte od warlordów i baronów narkotykowych będą pasować do moich potrzeb, ale a nuż coś się przyda. W razie potrzeby będę posiłkować się znajomością angielskiego, gestami i mimiką. Jakoś dam radę.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Rzeczywistość weryfikuje mój entuzjazm. Wchodzę do pensjonatu w Acapulco i usiłuję wynająć pokój na dwa tygodnie. Recepcjonista ni w ząb nie zna angielskiego, a językiem migowym też idzie nam kiepsko. Całe zajście przypomina bardziej scenę z Monthy’ego Pythona niż próbę dokonania rezerwacji.

Podobne sytuacje regularnie mają miejsce w każdej agencji interaktywnej. Wystarczy, że programista musi dogadać się z grafikiem albo handlowiec próbuje uzyskać od pozycjonera informacje niezbędne do podpisania umowy z klientem. Z boku wygląda to tak jakby wszyscy rozmawiali w innym języku. Wbrew pozorom nie potrzeba zbyt wiele zaangażowania, aby usprawnić komunikację. W zupełności wystarczy poświęcić kilka godzin na uzupełnienie swojej wiedzy. Solidnym źródłem informacji jest SEO Playbook, czyli kompleksowy przewodnik po pozycjonowaniu stron.

seo playbook okładka

Autorem książki jest Sławomir Czajkowski, który od 12 lat zajmuje się zarządzaniem projektami i budowaniem strategii marketingowych. Obecnie skupia się na działaniach wokół narzędzia surferSEO, które współtworzył.

Jak kształtuje się zawartość książki?

SEO Playbook składa się z czterech rozdziałów. Pierwszy z nich został poświęcony tworzeniu i optymalizacji treści. Autor słusznie przeznaczył tym kwestiom najwięcej przestrzeni. Wszak content uchodzi obecnie za fundament procesu pozycjonowania strony. Druga sekcja odnosi się do optymalizacji on-site. W tym segmencie przybliżono wszystkie metody usprawniające funkcjonowanie strony oraz zwiększające jej widoczność. Z kolei motywem przewodnim trzeciego segmentu jest optymalizacja off-site. W tej części pojawiają się najważniejsze informacje dotyczące linkowania, publikowania komentarzy, ale również współpracy z innymi podmiotami działającymi w branży. Tuż przed podsumowaniem znajduje się krótki moduł uzupełniający. Współautorzy dzielą się sugestiami na temat monitorowania efektów, analizy i tworzenia raportów.

Dlaczego warto przeczytać SEO Playbook?

Przeczytanie SEO Playbook pozwoli zrozumieć podstawy SEO i swobodnie wypowiadać się na ten temat. Autor podzielił się również wieloma praktycznymi poradami, które można wykorzystać podczas eksperymentowania z własną witryną. Rzecz jasna jest to tylko podstawowy stopień wtajemniczenia. Osiągnięcie wyższego poziomu wymaga bardziej szczegółowych informacji i dużo praktyki.

Na pierwszy rzut oka książka może odstraszać swoim rozmiarem, ale nie ma się czego obawiać. Tekst został przedstawiony w bardzo przystępnej formie. Duża i czytelna czcionka znacznie ułatwia odbiór, natomiast mnogość grafik wspomaga zrozumienie zawiłych zagadnień.

Sporą zaletę stanowią również wypowiedzi praktyków, którzy gościnnie pojawili się w książce. W tym gronie można znaleźć cenionych specjalistów z branży SEM. Ich punkt widzenia i przytoczone przykłady znacznie urozmaicają narrację.

W tej beczce miodu nie zabrakło jednak łyżki dziegciu. Główną wadą książki jest spora liczba literówek. Wprawdzie błędy nie utrudniają odbioru, ale mogą być irytujące dla osób ceniących sobie porządek i estetykę. Na szczęście wydawca nie zwlekał z interwencją. Tekst zostanie przeredagowany, a kolejna edycja powinna być już pozbawiona tych pomyłek.

Kto powinien sięgnąć po tę pozycję?

Jeszcze do niedawna w internecie roiło się od przestarzałych i szkodliwych informacji, ale brakowało sprawdzonej wiedzy na temat pozycjonowania. SEO Playbook skutecznie wypełnił tę niszę. Książka Sławomira Czajkowskiego stanowi lekturę obowiązkową dla osób, które stawiają pierwsze kroki w branży SEO i chcą związać się z nią na dłuższą metę. Warto też, aby wszyscy pracownicy agencji marketingowych zapoznali się z tą pozycją w celu usprawnienia komunikacji z pozycjonerami. Oferowana wiedza okaże się przydatna również dla śmiałków planujących optymalizować witrynę własnymi siłami. W takiej sytuacji trzeba mieć jednak na uwadze, że książka to dopiero początek przygody z SEO. W przyszłości nie obejdzie się bez przyswojenia bardziej szczegółowych zagadnień. W Verseo mamy wielu klientów, którzy nie tylko zlecają nam pozycjonowanie strony, ale również chcą zrozumieć, na czym polega cały proces. Wówczas polecamy im SEO Playbook.

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Recenzja SEO Playbook - zdjęcie nr 6

    Sławek Czajkowski

    21 sie 2019, 16:59

    Verseo – dziękuję za recenzję. Sorry za te literówki 🙂 mnie też irytują. Poprawki już w trakcie.

  • Recenzja SEO Playbook - zdjęcie nr 7

    Szymon Owedyk z JakSieRozwijac.pl

    22 sie 2019, 11:50

    Także i ja muszę pomyśleć o tej książce. W SEO siedzę także ponad 12 lat. Ale dobrze jest czasami spojrzeć na SEO z innej perspektywy 🙂