Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Czas trwania umowy SEO – dlaczego w Verseo to 12 miesięcy?

Czas trwania umowy SEO – dlaczego u nas to 12 miesięcy?

Pytanie „Ile będzie trwać pozycjonowanie mojej strony internetowej?” jest statystycznie jednym z częściej zadawanych specjalistom SEO. Jest to oczywiście pytanie jak najbardziej zrozumiałe. W końcu każdy płacący za usługę pozycjonowania chciałby wiedzieć kiedy będzie mógł cieszyć się z jej efektów. To pytanie wiąże się też z kwestią długości umowy podpisywanej z agencją. Czas trwania umowy seo waha się od 1 miesiąca do 3 lat (nie bierzemy tu pod uwagę kwestii okresu wypowiedzenia). Skąd taka rozbieżność i jak wygląda to w Verseo?

Pozycjonowanie to proces…

… a proces musi swoje potrwać. Pozycjoner dzieli swoje działania związane z optymalizacją strony internetowej, wdrażaniem nowych treści i linkowaniem na etapy. By dana czynność przełożyła się na wzrosty pozycji, musi zostać dostrzeżona przez roboty sieciowe Google. Mówimy wtedy o zaindeksowaniu przez nie danej puli prac specjalisty SEO. Zazwyczaj nie dzieje się to z dnia na dzień. Pozycjoner, chcąc przyspieszyć reakcję robotów sieciowych na wdrożone zmiany, zgłasza je za pomocą narzędzia Google Search Console. Jednak to od samych robotów zależy kiedy łaskawie odwiedzą naszą stronę internetową i zaindeksują zmiany. W praktyce ich czas reakcji potrafi wahać się od kilku godzin (zmiana wdrożona rano spowodowała wzrost, który był widoczny przy popołudniowym, ponownym sprawdzaniu pozycji) do kilku tygodni. Dopiero po minięciu okresu czasu, w trakcie którego zmiana na stronie powinna zostać zaindeksowana, pozwala określić czy dana zmiana była skuteczna i wyszła witrynie na korzyść czy nie miała wpływu na pozycje.

Ze względu na to można pokusić się o stwierdzenie, że umowa na pozycjonowanie trwająca 1 miesiąc to tak naprawdę jednorazowa optymalizacja strony internetowej, która w trakcie trwania umowy nie musi zdążyć się zaindeksować i przynieść wzrostów pozycji.

Jak to robimy w Verseo?

Ze względu na dbałość o jakość świadczonych przez nas usług i wieloletnie doświadczenie w pozycjonowaniu, naszym klientom proponujemy aktualnie umowy na 12 miesięcy. Uważamy, że jest to zazwyczaj wystarczający okres, by wprowadzić zmiany optymalizacyjne, przeprowadzić kilka tur linkowania, rozwijać treści na stronie itp. Daje to też niezbędny czas do obserwowania reakcji strony internetowej na konkretne działania pozycjonerskie i modyfikowania pod tym kątem założonej na wstępie strategii pozycjonowania strony internetowej (która była przygotowana w oparciu o początkowy audyt strony internetowej). Uwzględnia także kwestie związane ze zmianami w algorytmie i możliwością reakcji na nie. Nie jest to oczywiście sztywny termin i uniwersalne założenie, które sprawdzi się w przypadku każdej strony internetowej. Wpływ na proces pozycjonowania mają kwestie związane z dostępami do strony (bez nich proces pozycjonowania staje się zdecydowanie trudniejszy), akceptacją przesłanych treści, przerwami w działaniu serwisu, jego przebudową lub zamianą na nowy itp. Są to indywidualne kwestie, o których warto rozmawiać ze swoim specjalistą SEO.

Wydatki związane z SEO

Rozbierając proces pozycjonowania na czynniki pierwsze i umieszczając je na osi czasu z łatwością można zauważyć, że początek współpracy po podpisaniu umowy na SEO to okres inicjowania największej ilości prac. To właśnie na starcie jest przeprowadzany audyt strony internetowej i linków, powstaje strategia pozycjonowania, tworzy się optymalizacja, są zlecane treści, rozpoczyna się proces linkowania itp.

Część z tych czynności jest bardzo czasochłonna – dotyczy to np. audytów, tworzenia strategii czy optymalizacji. W zależności od wielkości serwisu mogą zająć nawet kilkadziesiąt godzin pracy specjalisty SEO.

Dodatkowe treści na strony czy linkowanie wiążą się z wydatkami ekstra.

Zilustrujmy to przykładem tworzenia treści na stronę internetową. Copywriter otrzymuje konkretne zlecenie na przygotowanie treści na witrynę klienta – na wskazane podstrony, z określoną długością, słowami kluczowymi, które muszą się pojawić w tym tekście i z innymi specyficznymi wymogami zdefiniowanymi przez specjalistę SEO. Wiąże się to oczywiście z ekstra wynagrodzeniem dla niego. Tych wydatków najwięcej jest na początku – jest to naturalny efekt tego, że wtedy następuje ich skumulowanie.

Przyjęty przez Verseo model stałej miesięcznej opłaty za SEO uwzględnia to zróżnicowanie w ilości wykonywanych prac na przestrzeni trwania umowy. Zapisana w umowie kwota jest średnią związaną z wydatkami przez cały okres 12 miesięcy, podzieloną proporcjonalnie przez wszystkie okresy rozliczeniowe. Unikamy w ten sposób niedogodności związanych z nieprzewidywalnością wysokości faktury oraz początkowych faktur o znacznej wysokości. W trakcie trwania umowy mogą pojawić się momenty, gdy witryna ponownie potrzebuje np. większych ilości treści. Decydując się na model ze stałą opłatą także nie zaskakujemy klienta taką „podwyżką” faktury w trakcie trwania umowy, zwłaszcza że o jej wysokości klient dowiadywałby się dopiero po jej wystawieniu.

Upraszczając, na początku umowy Verseo niejako kredytuje klienta i inwestuje w wiele działań, tak by nasz klient mógł jak najszybciej cieszyć się z efektów pozycjonowania. Rozłożenie płatności na comiesięczne raty jest wygodniejsze niż duża, jednorazowa opłata aktywacyjna.

W przeszłości Verseo proponowało swoim klientom umowy na okres 6, 9, 12 i 24 miesięcy. Podpisane na takich warunkach umowy są w dalszym ciągu aktualne i nasi klienci nie muszą ich obligatoryjnie aneksować i zmieniać czasu ich trwania.

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Jak wybrać firmę pozycjonującą – 5 aspektów!
Redakcja

Jak wybrać firmę pozycjonującą – 5 szybkich porad! Każda agencja SEO i SEM przedstawia swoją ofertę w jak najlepszym świetle. […]

Zanim odrzucisz tekst copywritera… przeczytaj ten artykuł
Kasia Jurewicz

Pisanie to wyzwanie „Aby marka rosła w siłę, a klientowi żyło się lepiej” – takie motto na pulpicie ma każdy […]

Czy emoji mają wpływ na SEO?
Maciej Popiołek

Nie ma wątpliwości, że emoji stały się istotnym elementem komunikacji internetowej. Co więcej, niektórzy twierdzą, że omawiana grupa piktogramów jest […]

Certyfikat SSL – co warto wiedzieć?
Joanna Michalska

Certyfikat SSL – na ten temat chcemy spojrzeć zarówno pod kątem bezpieczeństwa, jak i jego oddziaływania na skuteczność pozycjonowania. Co […]

Pozycjonowanie sklepu internetowego – 7 wskazówek
Barbara Oleszek

Pozycjonowanie sklepu internetowego – co musisz wiedzieć? Dobry design, szybki silnik i doskonała oferta to nie wszystko – aby zdobyć […]

Dodanie strony do wyszukiwarki Google
Mateusz Łubowski

Jak dodać stronę do wyszukiwarki Google? Dodanie strony do wyszukiwarki google jest bardzo istotne z punktu widzenia optymalizacji. Taki zabieg […]