Spis treści
- Zmiany w Google Search Console – sprawdź co przyniosły!
- Jak przełączyć się na nową wersje Google Search Console?
- Powrót do starej wersji Google Search Console.
- Co oferuje nowa wersja?
- Nowy widok Google Search Console – krok po kroku
- Co oznaczają poszczególne punkty na grafice?
- Stan indeksu
- Jakie informacje tu znajdziemy?
- Mapa witryny
- Co nas czeka w przyszłości?
- Podsumowanie informacji o nowym GSC
Zmiany w Google Search Console – sprawdź co przyniosły!
Od pewnego czasu Google zapowiadało nową odsłonę Google Search Console, a my z niecierpliwością oczekiwaliśmy jej debiutu. W końcu została ona zaprezentowana użytkownikom. Emocje studził trochę fakt, że mieliśmy do czynienia z niefinalnym wariantem GSC. Gigant z Mountain View oficjalnie poinformował na swoim blogu, że udostępnia wersję beta swojego panelu, która jest okrojona z wielu funkcji dostępnych w starszej edycji. Co warto wiedzieć o nowym GSC?
8 stycznia wystartowała akcja informowania użytkowników o możliwości skorzystania z nowej wersji panelu. Warto podkreślić, że mamy taką możliwość, a nie jesteśmy zmuszani do gwałtownej przesiadki na nowe GSC. Dotychczasowa wersja GSC będzie działać jeszcze przez rok, można więc korzystać z obu wariantów jednocześnie. By oswajanie nowej wersji GSC stało się łatwiejsze, zapoznaliśmy się z nią i przygotowaliśmy mini poradnik, z którego można dowiedzieć się m. in.
- jak przełączyć się na nową wersję panelu,
- jak powrócić do starszej wersji Search Console,
- jakie nowości zostały wprowadzone,
- czy panel będzie dalej rozwijany o nowe funkcjonalności.
Jak przełączyć się na nową wersje Google Search Console?
Do wyboru mamy dwie metody:
- poprzez mail, który przyszedł na Twoja skrzynkę od Google Search Console,
- zalogować się do swojego panelu w starej wersji.
Jeśli wybierasz pierwszą metodę, to znajdź w swojej skrzynce wiadomość o tytule „Przedstawiamy nową wersję Search Console dla witryny…”.
Po otwarciu tej wiadomości klikamy na przycisk „Otwórz nową wersję Search Console”.
Drugi sposób to zalogowanie się na swoją starą wersję w Search Console i przejście do odnośnika znajdującego się w lewym górnym rogu „Wypróbuj nową wersję Search Console”.
Powrót do starej wersji Google Search Console.
Jeśli z jakiegoś powodu chcesz wrócić do starszej wersji GSC, to w nowym panelu na dole w prawym narożniku możemy znaleźć odnośnik „przejdź do starej wersji”. To rozwiązanie przydatne w sytuacji gdy w nowej wersji (która jednak jest betą) zabraknie nam jakiejś funkcjonalności.
Co oferuje nowa wersja?
Za atuty nowej wersji uznajemy jej czytelność, brak poczucia przeładowania (które momentami towarzyszyło pracy z poprzednią wersją GSC), łatwość znalezienia potrzebnych informacji. Nową wersję Google Search Console możemy również wygodnie przeglądać na urządzeniach mobilnych.
Kilka objaśnień do powyższej grafiki:
1. Po lewej stronie widzimy menu boczne, które aktualnie ma mniej funkcjonalności w porównaniu do swojego poprzednika. Aktualnie znajdziemy tutaj zakładkę „Stan”, z której możemy się dowiedzieć podstawowych informacji o naszej stronie. Są one zaprezentowane w środkowej części panelu na dwóch czytelnych wykresach „Skuteczność” i „Stan indeksu”. Możemy również przejść do “Mapy witryny”. To jest wszystko, co na ten moment oferuje nam menu boczne.
2. Tutaj mamy nasz główny widok, w którym są udostępniane podstawowe informacje o stronie.
3. Adres naszej strony, którą aktualnie analizujemy. Możemy tutaj również wybrać inną stronę dostępną w naszym panelu bez konieczności przełączania się do starej wersji.
4. Jeśli interesuje nas sekcja „Skuteczność”, to możemy kliknąć w lewym menu w tę zakładkę lub wybrać „Otwórz raport” na wykresie „Skuteczność”.
Nowy widok Google Search Console – krok po kroku
Całość wygląda następująco:
Co oznaczają poszczególne punkty na grafice?
lne punkty na grafice?1. Tryb wyszukiwania – domyślnie jest ustawiony na sieć, co oznacza, że dane dotyczą wyszukiwań tekstowych. Nowością jest to, że edytując ten filtr możemy wybrać dane dla grafiki i video, które pozwolą nam na analizę danych z tych obszarów. Będzie to z pewnością pomocna funkcja dla wielu właściciel stron. Możemy również porównać dane np. jak prezentują się pozycje dla słów kluczowych w stosunku do grafik na dane hasła.
2. Data – korzystając z tego filtra możemy wybrać zakres czasu, z jakiego mają być pobierane dane. Tutaj mamy najbardziej wyczekiwaną zmianę przez branżę SEO. W starej wersji możemy przeglądać dane tylko z okresu 3 miesięcy. W aktualnej wersji Google oferuje nam dane z zakresu ostatnich 16 miesięcy. Wykonujemy to poprzez wybranie opcji “cały okres”. Zyskujemy takzem możliwość porównania danych.
[grafika]
3. + NOWA – możemy wybrać rodzaj dodatkowego filtru, który najbardziej odpowiada naszym potrzebom. Dostępne są cztery filtry: “Zapytanie…”, “Strona…”, “Kraj…”, “Urządzenie…”. Dzięki tym filtrom możemy porównać jak kształtują się pozycję dla wyników na komputerach w stosunku do urządzeń mobilnych.
4. Wykres – tutaj mamy zaprezentowane dane o naszej stronie. Klikając w poszczególne kafelki “Łączna liczba kliknięć”, “Łączna liczba wyświetleń”, “Średni CTR”, “Średnia pozycja” dane te ukażą się na wykresie.
5. Pionowe przerywane linie z informacją “Uwaga” – nie mają one nic wspólnego ze stroną. Jest to informacja od Google, że w tym dniu zaszły pewne anomalie, przez które dane mogą być nieadekwatne.
6. Tutaj możemy wybrać jakie dane będą prezentowane w poniższej tabeli – wybieramy spośród 4 filtrów: “Zapytania”, “Strony”, “Kraje”, “Urządzenia”.
7. Możemy wprowadzić dodatkowe filtry dla tabeli: “Zapytania”, “Kliknięcia”, “Wyświetlenia”, “CTR”, “Pozycja”.
8. Kolejna nowa funkcja, dzięki której możemy wyeksportować nasze dane do arkusza Google lub do Excela.
Stan indeksu
“Stan indeksu” jest to sekcja, w której znajdziemy informacje o zindeksowanych podstronach naszego serwisu i ewentualnych problemach. Te dane są zaprezentowane o wiele lepiej i przystępniej niż w starej wersji. Przypadła nam do gustu czytelność tej prezentacji. Większa ilość danych sprawia, że możemy lepiej przeanalizować stan naszego serwisu.
Jakie informacje tu znajdziemy?
Omówmy powyższą grafikę punkt po punkcie.
1. Tutaj możemy wybrać filtr zależnie od tego, co nas interesuje. “Wszystkie znane strony”- to są strony, które Google zaindeksowało, mimo że nie było ich w mapie witryny. “Wszystkie przesłane” – to są strony, które zostały zaindeksowane z mapy witryny.
2. Informacja o ostatniej aktualizacji indeksu, czyli kiedy googlebot był na naszej stronie.
3. Wykres, który prezentuje statystyki indeksowania strony. Po kliknięciu w odpowiedni kafelek dane są prezentowane na wykresie.
4. Wyświetlenia – zaznaczając tę opcję na wykresie ukaże nam się ilość wyświetleń strony.
5. Pionowa przerywana kreska informuje nas o problemie z niepoprawnym indeksowaniem strony w wybranym dniu.
6. Możemy wybrać konkretny filtr, który nas interesuje do wyboru mamy: “Stan”, “Przyczyna”, “Weryfikacja”, “Strony”.
7. Możliwość wyeksportowania danych do zewnętrznego pliku.
8. W tabeli mamy wyszczególnione informacje o błędach, jakie zaszły podczas indeksowania strony. Klikając w któryś z wierszy, przechodzimy do widoku bardziej szczegółowego z informacją, na których stronach pojawił się błąd.
8.1. Możemy udostępnić dane innemu użytkownikowi przesyłając mu link. Jest to nowa opcja, która nie była dostępna w starej wersji Search Console. Będzie to pomocne w przypadku dużych problemów, gdzie zmuszeni jesteśmy skorzystać z zewnętrznej pomocy.
8.2 Po wybraniu linka z tabeli, ukazuje się z prawej strony menu boczne, w którym możemy wykonać określone operacje z wybranym adresem url.
Mapa witryny
Ostatnią omawianą przez nas funkcjonalnością w panelu jest “Mapa witryny”. W tej sekcji póki co nie znajdziemy niczego nowego poza zmianą wyglądu.
1. Tutaj możemy wprowadzić adres url naszej mapy witryny.
2. Informacja, czy przesłana mapy witryny zostały poprawnie odczytana.
Co nas czeka w przyszłości?
W tej chwili nowy panel GSC nie posiada wielu funkcjonalności, do których zdążyła przyzwyczaić nas jego poprzednia wersja. Jest to jednak wersja beta, więc nie ma powodów do paniki. Google twierdzi, że systematycznie będzie uzupełniać nowy panel o nowe funkcjonalności. Nie ma jednak gwarancji, że nowa wersja panelu będzie miała wszystkie dostępne opcje, którymi dysponowała dotychczasowa odsłona Google Search Console. Google deklaruje się, że w ciągu roku zakończy prace nad nowy panelem, a kolejne zmiany ujrzą światło dzienne w następnych kwartałach. Chyba warto uzbroić się w cierpliwość i obdarzyć ten projekt kredytem zaufania, bo jak widzimy, Google dostarcza coraz lepsze narzędzia do analizy strony.
Podsumowanie informacji o nowym GSC
Zbierzmy najważniejsze informacje o nowej wersji GSC.
- Uaktualniona wersja Google Search Console jest wersją beta, która jest dostępna dla wszystkich stron znajdujących się w starym panelu.
- Nowy Google Search Console pozwala przejrzeć dane z ostatnich 16 miesięcy – poprzednia wersja tego nie miała.
- Google będzie dodawać nowe funkcjonalności w najbliższych miesiącach. Jednak nie wiadomo, czy nowy Google Search Console będzie miał wszystkie funkcje, które są dostępne w starej wersji.
- Nowa wersja panelu jest dostosowana do także do urządzeń mobilnych – możemy przeglądać nasze dane na naszym smartfonie czy tablecie.
- Nadal możemy korzystać z starego panelu, wprowadzać w nim zmiany i będą one aktualizowane.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.